https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/zellmer-automobilkam-v-eu-hrozi-za-emise-sankce-ktere-poskodi-cele-odvetvi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zellmer: Automobilkám v EU hrozí za emise sankce, které poškodí celé odvětví

2.10.2024 15:39 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropským automobilkám hrozí, že v roce 2025 nesplní emisní cíle stanovené EU pro vyráběné vozy a případné sankce poškodí celé důležité odvětví. Důvodem je přitom klesající poptávka po bateriových vozech, které jsou pro výrobce nejefektivnějším způsobem, jak snížit průměrné emise CO2. O elektromobily není takový zájem, jak se původně očekávalo, protože jednotlivé země nevytvořily příznivé podmínky pro jejich používání. V rozhovoru s ČTK to uvedl předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer. Pro příští rok se emisní limit na jedno vyrobené vozidlo má snížit o 19 procent na průměr 93,6 gramu CO2 na kilometr, což v současnosti neplní téměř žádný výrobce.
 
"Důrazně doporučuji zabývat se tím, aby se revize těchto limitů, které máme plnit v roce 2025, posunula dopředu. Není to proto, že bychom neměli správná auta, viz náš nově představený elektromobil Elroq s velmi konkurenceschopnou cenou, ale je to tím, že zaostává okolní ekosystém, dobíjecí infrastruktura, ceny elektřiny, v mnoha zemích, včetně Německa, skončily ze dne na den dotace. Na trhu je mnoho prvků, které poptávku po elektromobilech nepodporují," uvedl Zellmer.

Revizi emisních požadavků, se kterou Evropská komise počítá v roce 2026, chce uspíšit ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Navrhuje přehodnocení emisních cílů s ohledem na aktuální situaci na trhu v příštím roce.

S elektromobilem Elroq Škoda vstupuje do segmentu kompaktních SUV, o které je mezi zákazníky v Evropě největší zájem. I díky nízko nastavené ceně přitom automobilka podle Zellmera očekává, že Elroq v prodejích předstihne větší a dražší Enyaq. Elroq má podle něj potenciál překonat v prodejích i model Karoq se spalovacím motorem, ze kterého vychází. "Ale bude záležet na preferencích zákazníků. Dáváme jim možnost volby, aby si sami vybrali mezi pohony, které chtějí. A uvidíme, co si vyberou s ohledem na cenu, která je pro oba pohony srovnatelná. Bude to jakýsi test jejich preferencí," dodal.

Kvůli horšící se poptávce po elektromobilech Škoda zároveň oznámila prodloužení výroby menších modelů se spalovacími motory, tedy Fabie, Scaly a Kamiqu, do konce dekády. "Tyto modely byly modernizovány v roce 2023 a čeká je ještě další omlazení," uvedl Zellmer.

Škoda loni zvýšila celosvětové dodávky vozů o 18,5 procenta na 866 800 aut. V horizontu tří let se chce dostat na úroveň jednoho milionu vyrobených a prodaných aut. Podle Zellmera nelze říci, zda automobilka cíl naplní již letos, nebo až v dalších letech, protože poptávka v Evropě spíše klesá. "Cíl zůstává, ale jestli to bude letos nebo příští rok, to uvidíme," řekl.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (23)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

2.10.2024 17:27
Jak dlouho si ještě majitelé automobilek, nechají poroučet od těch neumětelů z Bruseli, no !
Odpovědět
Anyr

Anyr

2.10.2024 17:49 Reaguje na smějící se bestie
Klidně si žij postaru; odpoj si internet, mobil vyhoď z okna, na infarkt vypij heřmánek, jezdi na koni a nerozrušuj se světem, který se ostatní snaží dát dokupy.

A abych ti odpověděl: je úplně jedno, čím ten průmysl straší. Pokračovat se takto prostě nemůže, jinak na to pak dojedou všichni a mnohem hůř.
Nehledě na fakt, že ona se s tím ekonomika nakonec popere, jako vždy a všude.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.10.2024 20:59 Reaguje na Anyr
Myslíte, že likvidací nejprve automobilek, pak všeobecnou deindustrializací Evropy pokročíte k nějakým zářným zítřkům?

Je to hloupé, ale s ekonomikou, která nevyprodukuje nic konkurenceschopného, se nám bude žít sakra zle.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.10.2024 21:01 Reaguje na Anyr
Papaláši všelijací budou za vodou vždy, odnese to i střední třída společnosti.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

2.10.2024 20:37 Reaguje na smějící se bestie
Jak dlouho si ještě Brusel nechá poroučet od těch neumětelů z automobilek, no !
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.10.2024 17:54
Extremisté v Bruselu nemají rádi spalovací motory. Proto stanovují limity na neškodný CO2 tak, aby to spalovací motor nesplnil. A přitom to není tak dávno, kdy CO2 nikomu nevadilo a sledovaly se skutečné škodliviny - NOx, HC, CO, PT.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2024 16:46 Reaguje na Richard Vacek
Podívejte se sem.
https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/klima-vstupujeme-do-temneho-veku
To je rozhovor z roku 2019, dnes je to ještě výrazně horší.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.10.2024 09:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Aktualizujte náhled na oteplistická dogmata.

Tyhle bláboly se sice publikují i dnes, ale pochybnost o kvalitě císařových nových šatů už vyslovují nejen proputinští ropáčtí dezoláti.

Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

2.10.2024 20:34
Vyrábíš výrobek, který znečišťuje vzduch? Tak se buď podřiď našim regulím, nebo dělej něco jinýho. Koho zajímá fňukání nějaké korporace.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.10.2024 21:00 Reaguje na Dorian Černý
Ale tady už dávno nejde o žádné znečištění.
Tohle je náboženská válka proti průmyslu.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

2.10.2024 22:50 Reaguje na Viktor Šedivý
Neplkejte nesmysly.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.10.2024 07:09 Reaguje na Dorian Černý
Ty si nejdřív utři mlíko na bradě, rozhlídni se tak dvacet let napřed do života a pak teprve můžeš trousit svoje moudra. Zatím víš o životě leda prd.
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.10.2024 18:25 Reaguje na Dorian Černý
Trochu zapomínáte, že ty zlé korporace, to je průmysl, který nás (zatím) živí. Až se je podaří regulacemi a cenami energií vyhnat do Indie, USA, Turecka, ... začneme mít trochu problémy s životní úrovní.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

3.10.2024 20:56 Reaguje na Viktor Šedivý
Doufám, že se výrobce plechových příšer podaří vyhnat někam na Mars nejlíp.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.10.2024 09:06 Reaguje na Dorian Černý
A pak se půjdete pást?

Protože jestli půjde do kopru třeba Boleslav (jako že problémy VW jsou vážné - a lze očekávat, že z politických důvodů potopí nejprve výrobu mimo Německo), tak to bude pro českou ekonomiku dost drsná rána.

Možná vás to překvapí, ale ono je zapotřebí něco vyrábět a prodávat - bez ohledu na to, zda to znečišťuje vzduch nebo ne. A pro konkurenceschopnost je nutné vyrábět to, co si zákazníci přejí, ne to, co je ideologicky správné.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

4.10.2024 21:01 Reaguje na Viktor Šedivý
Každej rok vznikají a zanikají tisíce firem, jenom automobilky dělají, že se bez nich svět neobejde. Odborníci už léta upozorňujou, že se nemá ekonomika skládat jenom z automobilovýho průmyslu a nikdo na to nedbá, tak ať si to užijou.
Když oni potřebujou vyrábět bezohledně za každou cenu, tak ať si nestěžujou, že EU nebere zas ohled na jejich klesající zisky.
Odpovědět

Viktor Šedivý

5.10.2024 00:10 Reaguje na Dorian Černý
Neodpověděl jste - když většina průmyslu odejde, půjdete se pást?

V posledních letech podniky spíš mizí. A s automobilkami zmizí spousta drobných výrobců, jejich subdodavatelů.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

5.10.2024 16:48 Reaguje na Viktor Šedivý
Nevim proč bych se měl chodit pást, živím se jídlem, ne autama. To je jenom vaše představa, že všechno zkolabuje, když továrna na plechovky bude muset dodržovat o trošku přísnější normy. To říkáte už třicet let a pořád tu nemáme hladomor. Průmysl furt tvrdí, jak jsou lidi přizpůsobiví a oteplování vydrží, tak ať se teď předvedou jak se vyrovnají s novýma podmínkama.
Odpovědět
pk

pepa knotek

3.10.2024 08:07
Bojovníci proti CO2 by měli zbytku světa sdělit, kolik CO2 by v atmosféře tedy mělo být, aby to bylo cajk. Zatím akorát plkají, ale žádné konkrétní číslo nikdy nesdělili, mnozí z nich ani netuší kolik ho v atmosféře je.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2024 16:42 Reaguje na pepa knotek
Jéžišmarjí, to není možný! To ví přece úplně každý! V dobách meziledových to dělalo maximálně 300 ppm, minimum je 200 ppm, dnes je to 420 ppm.
"Koncentrace oxidu uhličitého v ovzduší dosáhly asi 412 ppm, což výrazně překonává vše, co planeta zažila během posledních několika milionů let. U nás ve výzkumném ústavu máme jedny z nejlepších počítačových simulací na světě, díky nimž dokážeme rekonstruovat klima třeba 50 nebo 100 milionů roků zpět do minulosti. A vidíme, že nynější oteplování je stokrát rychlejší než kdykoli během této doby".
Přední světový klimatolog Hans Joachim Schellnhuber z Postupimského ústavu pro výzkum dopadů klimatických změn.
https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/klima-vstupujeme-do-temneho-veku
Odpovědět
pk

pepa knotek

3.10.2024 17:57 Reaguje na Pavel Hanzl
To je známo, např. za posledních 500 mil let se koncentrace CO2 několikrát významně změnila kambrium 20x vyšší než dnes, karbon, perm polovina toho co dnes atd. Ptal jsem se jakou hodnotu chtějí bojovníci se sodovkovým plynem dosáhnout, to nikdy nesdělili.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.10.2024 10:27
To nejsou pouze výrobci, kterým hrozí sankce, ale budou to spotřebitelé
přinuceni kupovat si palivo s uhlíkovou daní, nová elektroauta, obyvatelé
si připlatí za vytápění, ohřev vody a vaření. Staré domy se stanou zcela
neprodejnými a dopravci zdraží přepravné v závislosti na uhlíkové dani a
nákladech na nová vozidla. To vše znamená další inflaci a zadlužování států, podniků i spotřebitelů. Spirála nesmyslů stoupá výš a výš, ale je
to spirála, která není jako pevný nosník a tak se brzo zhroutí a s ní
i ekonomika v EU. Slepé a hluché vedení EU se tetelí blahem, že se jim
povedlo slepit koalici pokračující v těchto nesmyslech a nevzala varování
voličů vážně. Nezbývá tak nic jiného, než aby to vzaly vážně nově volené
vlády jednotlivých zemí a vycouvaly i za cenu sankcí a izolace ze spolku
sebevrahů vlastní ekonomiky. Se současným vedením není EU reformovatelná
a na konci jeho funkčního období už bude na reformu bohužel pozdě!
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.10.2024 07:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Je to marný, pane Machačku. My si potřebujeme pořádně nabít hubu, jako ostatně kolikrát v minulosti a pak koukat jako vyorané myši. Když se podíváte, kdo řídí tento stát, potažmo EU, tak je to jasné.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist