Země EU chtějí více recyklovaných materiálů v automobilech

Dohoda vychází z návrhu Evropské komise. Ta přišla s návrhem nových požadavků na konstrukci vozidel mimo jiné s cílem zlepšit využití surovin jako ocel, hliník a plasty před zhruba dvěma lety. Tehdy odhadla celkové náklady na méně než 70 eur (přes 1700 Kč) na jedno vozidlo uvedené na trh. Cena nového automobilu by se měla zvýšit o méně než 40 eur (téměř 1000 Kč), uvedla agentura DPA.
Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA rozhodnutí uvítalo. Dodalo, že by nemělo ohrozit konkurenceschopnost odvětví.
Země EU také chtějí, aby se nová pravidla vztahovala i na motocykly a nákladní automobily.
Automobilový průmysl patří k nejvíce materiálově náročným odvětvím evropské ekonomiky. Podle údajů Evropské komise připadá na evropskou výrobu vozidel přibližně 19 procent poptávky po oceli v celé EU, což představuje více než sedm milionů tun ročně. Automobilky zároveň spotřebují zhruba deset procent všech plastů (šest milionů tun ročně) a také významnou část hliníku – celkem 42 procent z celkové poptávky, tedy asi dva miliony tun ročně.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Jiří Svoboda
18.6.2025 13:47Tonda Selektoda
18.6.2025 16:00Richard Vacek
18.6.2025 20:43Pokud to výrobci automobilů vítají, tak snad není problém, aby takováto auta vyráběli. Třeba už dnes. Nebo jim v tom někdo brání?
Navíc se mohou i v nabídce zaměřit na zeleně smýšlející zákazníky a nabízet jim vozítko z 90% z recyklátu.
Břetislav Machaček
19.6.2025 08:28U vozidel je to celkem snadné, pokud přijmeme za recyklaci i přeměnu plastů
a gumy na teplo. Řízeným tepelným "tříděním" jsou jako prvé na řadě plasty
a po jejich odhoření je na řadě hutní třídění podle teploty tavení kovů.
Prvý se vytaví hliník a jeho slitiny a na konci zbude ocel. Jiné typy
recyklace s drcením, mechanickým a magnetickým tříděním je drahé a je na
hranici efektivity. To je ale recyklace po ukončení životnosti celého
výrobku a dílčí recyklace je spíše znakem nekvalitního výrobku, který
by měl být sladěn tak, že životnost všech dílů bude stejná a taky co
nejdelší, aby k recyklaci zbytečně nedocházelo. Zasahovat úředně do
efektivity recyklace je další cesta do pekel dotační politiky, kdy se
místo efektivity prosadí ztrátová činnost vyžadující dotace a nebo
totálně dokončí likvidaci konkurenceschopnosti evropské produkce.
Zelená politika si vytýčila za cíl Evropu v době středověku a tak
stále více tlačí na pilu, dokud má co řezat.