https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/zeme-eu-chteji-vice-recyklovanych-materialu-v-automobilech
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Země EU chtějí více recyklovaných materiálů v automobilech

18.6.2025 10:04 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | zhuzhu / Depositphotos
Země Evropské unie chtějí, aby se v budoucnu v nových automobilech používalo více recyklovaných materiálů. Ministři životního prostředí EU se podle prohlášení na zasedání v Lucemburku dohodli na požadavcích, které mají zajistit, aby nová vozidla byla navržena tak, aby to podporovalo jejich opětovné použití a recyklaci. Automobily také budou muset být v budoucnosti konstruovány tak, aby bylo možné jejich části snadněji vyjmout a vyměnit. Návrh nyní dostane Evropský parlament.
 
Nařízení zejména zavádí povinný podíl pro recyklované plasty a otevírá možnost stanovit budoucí cíle pro recyklovanou ocel, hliník a kritické suroviny. Návrh stanoví, že minimální podíl recyklovaných plastů ve vozidlech se ve třech etapách zvýší. Do šesti let od vstupu nařízení v platnost má být povinný podíl 15 procent, po osmi letech má podíl činit 20 procent a po deseti letech má být ve vozech až čtvrtina recyklovaných plastů.

Dohoda vychází z návrhu Evropské komise. Ta přišla s návrhem nových požadavků na konstrukci vozidel mimo jiné s cílem zlepšit využití surovin jako ocel, hliník a plasty před zhruba dvěma lety. Tehdy odhadla celkové náklady na méně než 70 eur (přes 1700 Kč) na jedno vozidlo uvedené na trh. Cena nového automobilu by se měla zvýšit o méně než 40 eur (téměř 1000 Kč), uvedla agentura DPA.

Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA rozhodnutí uvítalo. Dodalo, že by nemělo ohrozit konkurenceschopnost odvětví.

Země EU také chtějí, aby se nová pravidla vztahovala i na motocykly a nákladní automobily.

Automobilový průmysl patří k nejvíce materiálově náročným odvětvím evropské ekonomiky. Podle údajů Evropské komise připadá na evropskou výrobu vozidel přibližně 19 procent poptávky po oceli v celé EU, což představuje více než sedm milionů tun ročně. Automobilky zároveň spotřebují zhruba deset procent všech plastů (šest milionů tun ročně) a také významnou část hliníku – celkem 42 procent z celkové poptávky, tedy asi dva miliony tun ročně.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (9)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

18.6.2025 11:51
Takže Trabant v dohledu ?
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.6.2025 13:47
Takže do aut půjde stále více recyklátů (možná i na úkor kvality) a tam, kde by mohlo být jejich využití vhodnější, tam se na to bude kašlat, protože to nebylo legislativou ordinovanou EU podchyceno.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

18.6.2025 16:00
Země EU prý chtějí více recyklovaných materiálů v automobilech. A zeptal se též někdo, co chtějí občané - uživatelé těch automobilů? Nebo to chce zase jen pár byrokratů, prosazující zelenou ideologii?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.6.2025 17:12 Reaguje na Tonda Selektoda
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

18.6.2025 19:28
Auta nemají žádné kurvítko a vydrží příliš.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

18.6.2025 20:43
Zbytečné nařízení, zbytečné zaplevelení další regulací. Navíc úplně proti plánu EU na odbourání byrokratické zátěže firem.
Pokud to výrobci automobilů vítají, tak snad není problém, aby takováto auta vyráběli. Třeba už dnes. Nebo jim v tom někdo brání?
Navíc se mohou i v nabídce zaměřit na zeleně smýšlející zákazníky a nabízet jim vozítko z 90% z recyklátu.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

19.6.2025 07:26
Na tento bohulibý? nápad bude potřeba nová administrativa.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.6.2025 08:08 Reaguje na Emil Bernardy
No jasně !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.6.2025 08:28
Jakákoliv efektivní recyklace je podmíněna efektivním roztříděním surovin.
U vozidel je to celkem snadné, pokud přijmeme za recyklaci i přeměnu plastů
a gumy na teplo. Řízeným tepelným "tříděním" jsou jako prvé na řadě plasty
a po jejich odhoření je na řadě hutní třídění podle teploty tavení kovů.
Prvý se vytaví hliník a jeho slitiny a na konci zbude ocel. Jiné typy
recyklace s drcením, mechanickým a magnetickým tříděním je drahé a je na
hranici efektivity. To je ale recyklace po ukončení životnosti celého
výrobku a dílčí recyklace je spíše znakem nekvalitního výrobku, který
by měl být sladěn tak, že životnost všech dílů bude stejná a taky co
nejdelší, aby k recyklaci zbytečně nedocházelo. Zasahovat úředně do
efektivity recyklace je další cesta do pekel dotační politiky, kdy se
místo efektivity prosadí ztrátová činnost vyžadující dotace a nebo
totálně dokončí likvidaci konkurenceschopnosti evropské produkce.
Zelená politika si vytýčila za cíl Evropu v době středověku a tak
stále více tlačí na pilu, dokud má co řezat.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist