https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/zemedelsky-svaz-a-agrarni-komora-prosazuji-spravedlivejsi-pravidla-nakupu-pudy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zemědělský svaz a Agrární komora prosazují spravedlivější pravidla nákupu půdy

19.5.2026 01:29 (ČTK)
Zemědělský svaz ČR a Agrární komora ČR prosazují jasnější a spravedlivější pravidla pro nakládání se zemědělskou půdou, která umožní investovat těm, kdo na půdě skutečně hospodaří a nebudou diskriminovat žádnou skupinu farmářů. Nevládní organizace to uvedly na dotaz ČTK. Trh se zemědělskou půdou je podle nich v ČR příliš otevřený a půda se stále častěji stává investicí pro subjekty mimo zemědělství.
 
Předložení návrhu zákona o předkupním právu na zemědělskou půdu pro aktivní zemědělce, který by zamezil spekulacím, má vláda ve svém legislativním plánu. Zákon ale kritizují Piráti, ODS i soukromí zemědělci. Podle nich zatíží malé a střední zemědělce, a naopak prospěje velkým agropodnikům, jako je Agrofert. Akcie tohoto holdingu v únoru vložil premiér Andrej Babiš (ANO) kvůli střetu zájmů do svěřenského fondu.

"Česko dnes patří mezi země v rámci EU s poměrně otevřeným trhem se zemědělskou půdou. V posledních letech se ale stále častěji ukazuje, že toto nastavení vytváří nerovnováhu mezi aktivními zemědělci a subjekty, které půdu pořizují primárně jako investici. Pro zemědělské podniky to znamená rostoucí nejistotu i další tlak na náklady spojené s hospodařením," řekl prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Předseda Zemědělského svazu Martin Pýcha uvedl, že schopnost zemědělců kupovat půdu z vlastních výnosů ze zemědělské činnosti stále klesá. Zemědělec, který má většinu půdy v pachtu, často nemá finanční rezervu, aby mohl pozemky nakoupit. Naopak investor nebo spekulant může farmáře snáze přeplatit, tvrdí Pýcha. "Chceme pravidla, která posílí šanci těch, kdo na půdě skutečně hospodaří, aby měli vyšší míru jistoty, která odpovídá dlouhodobému charakteru zemědělské činnosti a aby mohli dlouhodobě investovat," uvedl Pýcha.

Ministerstvo zemědělství dosud žádný návrh zákona nepředstavilo, některé opoziční strany nicméně varují, že postavení agroholdingů by se po přijetí zákona zesílilo a snížilo by se konkurenční prostředí.

Problém zákona podle Asociace soukromých zemědělců spočívá mimo jiné v takzvané informační odpovědnosti, ze které vyplývá, že zemědělci dostanou informaci o prodeji půdy. "Velký hráč vždy toho malého zemědělce přeplatí," řekl už dříve předseda asociace Jaroslav Šebek.

Zemědělský svaz a Agrární komora ale oznamovací povinnost vnímají jako užitečný nástroj. Podle Pýchy díky ní bude mít zemědělec, který na půdě hospodaří, možnost se o zamýšleném prodeji s předstihem dozvědět a bude mít šanci vlastníkovi předložit svou cenovou nabídku.

Podle Doležala ohlašovací povinnost nebo omezené přednostní právo pro stávajícího uživatele půdy představují spíše umírněné nástroje, které mohou přispět k větší stabilitě a transparentnosti celého systému. V Evropě jsou navíc podobné mechanismy běžné, dodal Doležal.

Mluvčí ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý poznamenal, že v řadě zemí EU nabývání zemědělské půdy podléhá určitým podmínkám nebo omezením. "Jde například o předchozí administrativní povolení převodu půdy, předkupní právo, cenové regulace, pokud brání extrémně spekulativním cenám, horní limity nabytí půdy, pokud sledují legitimní cíl a nejsou plošně nepřiměřené," uvedl Bílý. Jakým směrem se bude ubírat český zákon, podle něj není dosud jasné, ministerstvo chce o případném návrhu diskutovat se zemědělskou veřejností.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (34)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Čermák

19.5.2026 06:47
Je to nejhorší Babišovo svinstvo. Česko čeká neofeudalismus. P.S. říkat tomu co dělají čeští zemědělci hospodaření je komické. Likvidace je přesnější.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.5.2026 10:21 Reaguje na Jan Čermák
No nepovídej,
povídej.
Odpovědět
ad

19.5.2026 13:46 Reaguje na Jan Čermák
Svinstvo je škodit zemědělcům tak, jak to dělala minulá vláda, kvůli tomu že jeden z politiků mel ve svěř. fondu společnost podnikající v tomto oboru.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.5.2026 07:26 Reaguje na Jan Čermák
Jste vedle jak ta jedle. Svinstvo je dovážet neskonale víc dotovanou produkci, svinstvo je dovážet potraviny ze zemí, které se nemusí ohlížet na přísnou legislativu, svinstvo je nemít už skoro 40 let jasnou agrární politiku. Tak tady nemelte nesmysly, když tomu ani za mák nerozumíte!
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

20.5.2026 07:51 Reaguje na pavel peregrin
No, za Babiše je i vám snad ta agrární politika jasná, ne? Podpořit agrární barony, likvidovat konkurenci a vykašlat se na všechno zbytečné: erozi, sníženou retenci půdy pro vodu, půdní strukturu...
No rozumět stačí tomu, že Babiš je v mocném střetu zájmů, chybně jemu vyplacené dotace se nejen nebudou vymáhat, ale naopak získá tenhle vypečený lupič dotace další. Je to také hlad po další půdě, ale nezodpovědnost za zazemněné rybníky a vodní nádrže, splachy pesticidů, za to, že krajina se změnila na výrobní prostor a zmizela krajinná struktura a vodní režim dostal zabrat.
Čemu ještě chcete rozumět dál?
Odpovědět
va

vaber

20.5.2026 08:58 Reaguje na Jindřich Duras
Kolik půdy vlastní nebo obhospodařuje Babiš a kolik jiní, máte přehed.
Jaké byly dotace když vládla dnešní opozice, máte přehed, nebo mu ty dotace vyplácela i opozice. Vždyť dotace do zemědělství je unijní politika. Já bych řekl ,že nás vypumpují malí sedláci ,ti mají v poměru větší dotace.
Máte nějakou duševní chorobu. Jak slyšíte jméno Babiš, dostáváte záchvat šílenství. Taky za ni může Babiš.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.5.2026 09:15 Reaguje na vaber
Jistě. Když už dotace, jejich množství je třeba vázat na podíl produkce potravin na trhu, na žádné podělané remízky, nesmyslné erozní pásy a podobně, které zhusta jsou pouze byrokratickým výmyslem a situaci vůbec neřeší. A rozhodujícím producentem potravinových komodit jsou u nás velké podniky. Já vím, že se to těm malým nelíbí, ale je to holý fakt.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

20.5.2026 21:17 Reaguje na pavel peregrin
Když ono zemědělství není jen o produkci, ale také o tom, že vytváří krajinu, ovlivňuje vodní a teplotní režim, o erozi nemluvě. Takže vázat dotace jen na produkci je prostě špatně. Navíc v některých produktech jsme slušně v nadprodukci, zatímco krajina je v háji.
Prostě už nejsme v době, kdy byla produkce nade vše.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.5.2026 21:41 Reaguje na Jindřich Duras
Souhlasím, pak ale si přidané funkce musí stát zaplatit a to nikoliv tím, že bude dotace vázat na nesmysly, ale jako tržní. zemědělství je podnikání jako každé jiné a je zásadním omylem se domnívat, že je tomu jinak.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.5.2026 23:36 Reaguje na pavel peregrin
podělané remízky, nesmyslné erozní pásy a podobně, ............
a jiná prostorová opatření ke zlepšení biodiverzity by měly být ve státním vlastnictví a měly by být pronajímány - i bez úplaty, příp. i s dotací - zájmovým spolkům.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

20.5.2026 21:26 Reaguje na vaber
Babiš je jeden z řady ostatních. Akorát, že ti ostatní nejsou v pozici premiéra, že?
Jo, Babiš (a další) mně skutečně jdou na nervy, ale asi to nebude chorobou na mé straně, řekl bych, ale spíš skutky (průběžné řetězce lží, manipulací podvodů) vámi obdivovaného AB.
Dotace v zemědělství jsou problém sám o sobě. Každopádně, že by "nás vypumpovali malí sedláci", to se ani nebojím :-).
Víte, jde o to, jak vypadá a funguje ta krajina. V té nakonec všichni žijeme, sbírá se v ní voda a tak. Jestli se jedná o bezzudné drancování a nebo o moudré hospodaření.
Právě menší až malé farmy ukazují hospodaření s větším ohledem na půdu a prostředí. Takže legislativu navrženou (kupodivu Babišem a spol.!), která nahrává získávat půdu velkozemědělcům na úkor ostatních vidím prostě jako špatnou. Je to divné?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.5.2026 09:11 Reaguje na Jindřich Duras
Pane Durasi- já si Babiš nikterak neidealizuju, ostatně, kdyby to nebyl zrovna Babiš, bude to někdo jiný- ale když už jste narazil na ty dotace-a předpokládám, že vám jde o Čapí hnízdo- nezdá se vám, že brečíte vy a spousta lidí na špatném hrobě? On si ty dotace Babiš přiklepl sám? Ano? Asi ne, že?
Takže pokud byly dotace na Čapí hnízdo vyplaceny neoprávněně, je v první řadě třeba stíhat ty, kteří tuto platbu umožnili!! Viděl jste někdy, jaké obstrukce jsou s podáváním Jednotné žádosti o dotace u zemědělských podniků? vše se prověřuje a musí to souhlasit na puntík, jinak je nedostanete! A zrovna tak to funguje i u všeho ostatního- takže musíte jít si stěžovat úplně jinam.
A ještě něco- tady se zpolitizovalo posr... Čapí hnízdo s mizernými 50 miliony, ale třeba fakt, že Bartoš udělal se stavebním zákonem škody za miliardy- kdopak to řeší? A můžu jmenovat další.
Odpovědět
va

vaber

20.5.2026 09:26 Reaguje na pavel peregrin
Já pamatuji na reportáž v ČT po dokončení Čapího hníza a tam Čapí hnízdo ocenili jako nejlépe využitou dotaci. Jinými slovy, jiné se doslova promrhaly. Ovšem pak se vše změnilo.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

20.5.2026 21:14 Reaguje na pavel peregrin
Píšete to sice logicky, ale ne moc. Když máte pod palcem úředníky, tak se prostě to schválení udělá. Ale Čapák jsem teď zrovna nemyslel.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.5.2026 21:44 Reaguje na Jindřich Duras
Píšu to logicky neprůstřelně. Úředníky můžete mít pod palcem jak chcete, ale tu cenu vždy nastavuje majitel půdy a prodává se nejvyšší nabídce. Tak to chodí v praxi, co se teoreticky pindá, mě v podstatě nezajímá.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.5.2026 21:50 Reaguje na pavel peregrin
A jak jsem již psal- nejvyšší nabídku dnes představují nezemědělské společnosti, které mohou Agrofert lehce přeplatit. A jen pro zajímavost-Agrofert není z těch, kdo by peníze za půdu rozhazovali, takže obavy těch, kdož si myslí, že Agrofert shrábne veškerou půdu jsou, mírně řečeno, úsměvné.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.5.2026 23:42 Reaguje na pavel peregrin
Babiš tehdy - vytvořením malého podniku, který dal do správy dětem - přesně vyhověl tehdejším podmínkám pro získání dotace. A proto ji farma Čapí hnízdo dostala. No a když skončily ty podmínky, tak se zase vrátila pod mateřská křídla koncernu.
Víte o tom, kolik milionů různých dotací dostal od kamaráda, min. financí Kalouska, kníže Schwarzenberg?
Odpovědět
sv

s v

21.5.2026 15:45 Reaguje na Jaroslav Pokorný
A to sis vycucal z kterýho prstu, že bureš něco splnil, pokorný? Čistě účelová burešova machinace nemá s plněním dikce podmínek dotace nic společného. Ostatně o tom takto rozhodl i OLAF. Tvoje kydání burešem vycucané špíny na Schwarzenberga nebo Kalouska na tom nic nenění.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.5.2026 22:46 Reaguje na s v
Nemel nesmysly nýmande! Babiš si tu dotaci přiklepl sám? Jo?? pokud tomu věříš, jsi větší trouba, než jsem si myslel- přiklepli mu ji ouřadové, chlapče, asi o tom moc nevíš, jinak bys tady tak blbě nepindal! A Schwarzenberk s Kalouskem byli hovada nejvyššího kalibru, ti by měli bručet v base nejmíň na deset let!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

21.5.2026 23:19 Reaguje na pavel peregrin
O tom, že Kalousek, jako min. financí schválil pro knížete dotaci (80 melounů?) na odbahnění rybníka, z něhož potom kníže těžil písek a prodával, se běžně v médiích uvádělo. A žádné šetření nebylo.
Odpovědět
JD

Jindřich Duras

20.5.2026 07:45 Reaguje na Jan Čermák
Jasně , že je to svinstvo! Co jiného? Babiš a spol. sice melou o republice, ale v principu jde pouze o to, aby Bureše nezavřeli a aby Burešovy firmy vypumpovaly stát, co to půjde. A nákupy půdy jsou jeden díl do skládačky.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.5.2026 23:46 Reaguje na Jindřich Duras
Když nevypumpuje Babiš, bude vypumpovávat někdo jiný. Normální kapitalistická konkurence.
Odpovědět
sv

s v

21.5.2026 15:47 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Ještě jsi zapomněl dodat burešovo okřídlené všeci kradnů tak ja tiež možem, jaroušku
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.5.2026 13:31 Reaguje na Jan Čermák
Svinstvo je to ozrutálne, ale já se obávám, že se dožijeme ještě horších.
Odpovědět
ad

19.5.2026 13:48
Zdůvodňuje vůbec článek proč ta úprava nemá být tak vhodná pro menší podniky?
Odpovědět

Radek Čuda

19.5.2026 16:51
Já bych to všechno znárodnil nebo zkolektivizoval a bylo by;-)))
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.5.2026 23:51 Reaguje na Radek Čuda
To já propaguji také. A půdu dlouhodobě, alespoň na 50 let, pronajímat vážným zájemcům - českým občanům, cizincům jen těm s dlouodobým pobytem. A kotrolovat, jak hospodaří.
Tak to měli kdysi v NDR. Spolužačky tam byly rok v práci. Podnik - zahradnictví - byl státní, ale nájemce hospodařil zcela samostatně, na své triko. 51% aktivit měl stát, on 49. A úřady mu žádné klacky pod nohy neházely, naopak ho všemožně podporovaly. Možná by ta % mohla být jiná, ale princip byl nepochybně dobrý.
Odpovědět
va

vaber

20.5.2026 09:18
Mám kousíček pole. Hospodaří na něm nějaký soukromý zemědělec,sedlák. Nikdy mi nic nedal,dělá jako by nic. Neuháním ho a neprotestuji.
Druhý kousíček má nějaká společnost, která hospodaření převzala po zkrachovaném družstvu. Ti alespoň mají evidenci vlastníků půdy a vypláci nějaké peníze. Směšně malé, asi 1000Kč za hektar a rok.
Nemají pole pro mě žádný význam, nechci je prodat ,ale kdyby je prodával tak za největší nabídku.
Podle pana Pýchy spekulanti nabízí více a přeplatí sedláka . To je základní pravidlo kapitalizmu. Když se mu nelíbí musí požadovat změnu kapitalistického režimu. Proč asi spekulant přeplatí sedláka, proč a jak dokáží z půdy dostat větší zisk než sedlák? Tam je zakopaný pes.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

20.5.2026 14:54 Reaguje na vaber
Dobrá otázka- a já vám na ni odpovím. Vtip je v tom, že spekulant nedokáže z půdy dostat víc než sedlák a ani se o to nikdy nesnažil a snažit nebude. Spekulace s půdou a odkupy zemědělské půdy jsou v současné době doménou společností či jednotlivců, kteří nemají se zemědělstvím naprosto nic společného, ale za to mají neomezené množství peněz. Peněz z naprosto jiné činnosti než je zemědělství a oni si buďto ve formě půdy přebytky ukládají nebo pak s koupenou půdou spekulují a nabízejí ji za nehorázné peníze zemědělským subjektům.
A to, že těmto společnostem drtivá většina hospodařících subjektů konkurovat nemůže, je jasné jak facka. Takže i další důvod k pousmání se nad nějakým předkupním právem- vlastník prodá tomu, kdo nabídne největší sumu peněz- a věřte tomu, že to bude v pořadí spekulant-velký zemědělský podnik- malý sedlák. V drtivé většině tomu tak bude.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

20.5.2026 23:56 Reaguje na vaber
Developeři na té půdě třebas postaví skladovou halu. Nebo, jako v Hatích u Znojma, zábavní park. To nese mnohem více než pšenice či vinohrad. A nebo, jako tam ve Chvalovicích, veřejný dům. Díky nim, má tamní obecní úřad takové příjmy, že vyasfaltoval silnice, místo bažiny a křovisek vybudoval park, důchodcům přispívá na obědy a ještě 30 000 Kč na topení. Mám tam kamarády.
Odpovědět
va

vaber

21.5.2026 08:41 Reaguje na Jaroslav Pokorný
Bažiny a křoviska jsou dnes vzácné a měly by být chráněny zákonem,jak půda.
Postavit veřejný dům na zemědělské půdě je zrůdnost. Měly by se stavět jen na demolicích. Jinak jsou takové domy velice potřebné,jsou obvykle ziskové a vypustí ventil politického šílenství některým lidem z hlavy ,alespoň na nějakou dobu. To prospěje každému.
Raduje se i obecní zastupitelstvo a důchodci ve Chvalovicích.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

21.5.2026 07:44
No, jenom jestli nepůjde spíš o státní půdu, která se bude takto nakupovat... kdo je momentálně stát všichni víme...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

21.5.2026 22:48 Reaguje na Jakub Graňák
Státní půda je prodávaná většinou v dražbě. Alespoň u nás.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

22.5.2026 09:47 Reaguje na pavel peregrin
A bude tomu tak i nadále? Sledujte pozorně co se bude dít (já určitě budu), Andrejko si myslím tímhle sleduje "privatizaci" statisíců státních hektarů. Na co by se mrcasil s malýma vlastníkama a každým zvlášť, když tady může s "drobnými legislativními úpravami" víceméně naráz schlamstnout +- 10 % veškeré zemědělské půdy ve státě.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist