Zimní pneumatiky s hroty? Podle švédských vědců zachrání méně životů než kolik jich zničí
O tom, že pneumatiky s hroty na namrzlé vozovce lépe drží, nikdo nepochybuje. Výzkumníci švédské Chalmers University of Technology se ale na pneumatiky a jejich hroty podívali celkově, z pohledu celého jejich životního cyklu. A ukázalo se, že při tomto pohledu nejsou hroty zas tak skvělé.
Jeden negativní jev spojený s pneumatikami s hroty si „vyžerou“ sami Švédi. Hroty mají na svědomí podstatně větší prašnost, způsobenou tím, jak hroty rozmělňují povrch vozovek.
Druhý negativní jev si odnesou lidé na druhé polovině glóbu. Na výrobu hrotů se používá i kobalt, který se těží v Demokratické republice Kongo. V ní se kvůli přístupu k dolům se vzácnými rudami vede krvavá válka. Nehledě na to, že při těžbě a zpracování rudy se nijak zvlášť nehledí na bezpečnost práce, což má za následek řadu lidských životů.
Anna Furbergová, Sverker Molander and Rickard Arvisson se proto podívali na to, kolik životů dokáží bezpečnější pneumatiky zachránit a na druhou stranu, kolik lidských životů mají na svědomí. Zkoumali přitom také, jaké emise stojí za používáním pneumatik s hroty, zjišťovali, jaké jsou statistiky zranění a úmrtnost v Kongu.
Podle odhadů mohou pneumatiky s hroty během své životnosti zachránit mezi 60 až 770 roky života. Za jejich výrobou a používáním ale stojí 570 až 2200 roků života.
„Pokud vezmete v úvahu všechny okolnosti, výsledek je vcelku jasný. Pneumatiky s hroty stojí více životů, než kolik jich zachrání,“ říká Sverker Molander z Chalmers University.
Největší negativní dopad přitom vzniká během samotného používání. Mají ho na svědomí emise prachu. Podle výzkumníků by tento samotný negativní jev převážil ostatní pozitiva.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (7)
Samozřejmě to je nesmysl, na součaném světovém trhu se uplatní jakékoliv množství kobaltu které se podaří vytěžit, maximálně by se velice lehce snížila cena, protože množství potřebné pro výrobu protiskluzových hrotů na bázi slinutého karbidu v kobaltové matrici je úplně marginální ve srovnání s ostatními aplikacemi.
Krásný příklad, jak ze zajímavé a lehce provokativní úvahy udělat paskvil :-)
Lukas B.
5.10.2018 09:32 Reaguje nana bicyklu pneumatiky s hroty fungují excelentně. nejen na ledu, ale zejména v terénu, přes oslizlé padlé kmeny, přes odvodňovací rýny a podobně.
Lukas B.
5.10.2018 12:44 Reaguje naHana Klánová
10.10.2018 10:02Filip Šudák
2.1.2020 13:58Je empiricky prokázáno, że pneumatiky s hroty fungují nejlépe při teplotách mezi 32 - 0°F, a že při brzdění při teplotě kolem 10°F snižují brzdnou dráhu, v průměru, o 64%, a při teplotě 30°F o 168%.
Jistě, pokud někdo žije v oblasti, kde se provádí zimní údržba pluhováním a postřikem solnými roztoky, či solankou (lidově řečeno, solí se), tak neví, o čem mluvím, ale my jsme CHKO, a až na silnici I. třídy je většina ostatních silnic pluhována, a následně ošetřena posypem štěrkem, škvárou, struskou, či jejich kombinací.
Při takové zimě, jako je teď, je "čisto" pokaždé, jak přijde obleva, potoky černé vody. A na jaře, než silničáři uklidí posypový materiál, je prašno víc, než když rubeš štolu na předku na rekord, jak frajer nevídaný. A, teďka to zrovna je: přes den těsně nad nulou, cesta černá, jak na Náměstí Budovatelů v pravé poledne, takže mokrá. O pul páté tma, mráz, kluziště, ráno deset gumokolů po příkopách. O to není, ať se klidně zrakví, ale nechceš být tím gumokolem trefen.
Zjistěte si, z čeho se skládá solanka a solné roztoky, że nejde jenom o chlorid sodný, ale i o chlorid hořečnatý, či vápenatý, a o jejich dopadu na životní prostředí. O korosivních účincích ani nemluvě. Dejte si do googla "skoda Canada" a podívejte se, jak ta auta reznou, od vrchu, žádné díry v prazích.
Kdyby se pluhovalo a sypalo jenom v nejmenší možné míře takovým zdrsňujícím prostředkem, který je, s ohledem na lokalitu, nejméně invasivní k životnímu prostředí, vyžadovalo by to buďto rychlost jízdy nikoli vyšší, než jest rychlost koně v klusu (10 MPH), anebo pneumatiky s hroty. To, co se v té Africe těží, se bude těžit tak jako tak, a když se nebude, víc jich zmře na následky hladu, bo jsou chudí.
Navíc, technologie pneumatik s hroty neusnula na vývoji v roce 1970. Nokia vyrábí pneu se zatahovatelnými hroty, i běžné hroty méně vyčuhují, než tomu bylo kdysi, společně s vývojem směsí zimních pneumatik to vede k menší hlučnosti, výraznému zlepšení jízdních vlastností hrotované pneu na asfaltu a betonu, a, samozřejmě, k rapidně menšimu opotřebení vozovky.
Ale, samozřejmě. Nejlepší by bylo gumokoly zakázat úplně, alespoň přes zimu, jezdilo b, se na saních tažených koňmi, ty nepotřebuji žádnou zimní údržbu komunikací a ušetřilo by se i na posypových materiálech, všem. Ale dokud gumokoly budou, a ony budou, bo my teďka máme American dream a la padesátá léta, tj. čím víc aut mám, tím víc Adidas, větší je lepší, a dým z komínů symbolem blahobytu a produktivity, takže jich bude víc, mnohem víc, potud představují pneumatiky bez hrotů výrazné bezpečnostní risiko, zvláště tam, kde je v zimním období komunikace pokryta sněhem a ledem.