MF Dnes: Lidé nechtějí křižovatku u Malovanky
23.3.2005 | PRAHA | MF Dnes
Proti stavbě obří mimoúrovňové křižovatky u Strahovského tunelu na Malovance protestují občanská sdružení. Ta na svou stranu nyní získala významného spojence - senátora Karla Schwarzenberga.
Přestavba křižovatky na Malovance, která bude součástí klíčové pražské komunikace, městského okruhu, začne v květnu. Právě tudy by měly po dostavbě trasy mezi břevnovským ústím Strahovského tunelu a Pelc-Tyrolkou jezdit denně desetitisíce aut, a město si slibuje, že nová trasa výrazně odlehčí ulicím v Břevnově, Letné a Holešovicích.
Občanská sdružení Eko Břevnov a Ateliér pro životní prostředí však s touto stavbou nesouhlasí. Ta nyní podporuje i senátor Karel Schwarzenberg. „To, co se tady děje, je velký omyl, nová silnice sem jenom přiláká další auta, a pro lidi to tady přestane být pěkné místo k životu,“ tvrdí člen horní parlamentní komory zvolený v Praze 6.
Auta zahltí Břevnov
Protivníci nové křižovatky jsou odhodláni zabránit její stavbě všemi prostředky, a to i sérií soudních sporů. Tato taktika se jim osvědčila v případě stavby tunelu Mrázovka, kterou oddálili o několik let. Právník Petr Kužvart uvedl, že v případě, že ministerstvo dopravy zamítne odvolání proti stavebnímu povolení, bude soud. „Podáme správní žaloby,“ dodal Kužvart.
Zástupce sdružení Eko Břevnov Aleš Ohrablo tvrdí, že mimoúrovňovou křižovatkou, na níž se kromě městského okruhu napojí i břevnovská radiála, která povede od karlovarské výpadovky do centra, by denně projíždělo asi 125 tisíc aut namísto dosavadních 50 tisíc. „To by tady byl větší provoz než na Jižní spojce, a již v současné době jsou tady překračovány povolené limity hluku a znečištění ovzduší,“ řekl Ohrablo.
Lidé ze sdružení také protestují proti tomu, že stavba zlikviduje v bezprostřední blízkosti Pražského hradu asi 200 stromů.
Město křižovatku prosadí
S argumenty odpůrců nové křižovatky nesouhlasí šéf Dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát. „Tito lidé škodí hlavním městu. Oni sice stavbu nezastaví, ale svými obstrukcemi ji zbrzdí, a každý rok zpoždění prodraží křižovatku, která stojí něco přes miliardu, o padesát milionů korun,“ tvrdí Laudát.
Ten také zpochybňuje názory občanských sdružení, že nová křižovatka přivede do Prahy 6 desetitisíce dalších aut. „To je absolutní nesmysl, protože nový úsek okruhu z Malovanky směrem na PelcTyrolku povede převážně v tunelech. Celá oblast se tady výrazně zklidní, jelikož auta budou místo v ulicích jezdit pod zemí. Mnohé ulice budou mít parkovou úpravu a lidé v Bubenči, Dejvicích, Holešovicích a Letné si uleví,“ hájí stavbu František Laudát.
Stavba se může protáhnout
Celý úsek městské dálnice mezi Pelc-Tyrolkou a Malovankou by měl být dokončen do roku 2012. Dopravní výbor pražského zastupitelstva prohlásil, že je to nyní pro město nejdůležitější dopravní stavba. Její první část, křižovatka na Malovance, se měla stavět tři roky.
„Jestliže však budou pokračovat obstrukce některých občanských sdružení, tak lidé v okolí Malovanky budou žít šest let na staveništi,“ varuje Laudát.
Městský okruh je čtyř až šesti pruhová komunikace, která obepíná centrum města, a v současné době vede na jihu po Jižní spojce a na západě tunelem Mrázovka a Strahovským tunelem.
Stavba úseku mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou má stát dvacet miliard korun. Část z této sumy by měl podle představ vedení města v rámci projektu spolupráce Prahy a privátního sektoru zaplatit soukromý investor. Je také možné, že by tady řidiči platili za průjezd mýtné.
reklama
Občanská sdružení Eko Břevnov a Ateliér pro životní prostředí však s touto stavbou nesouhlasí. Ta nyní podporuje i senátor Karel Schwarzenberg. „To, co se tady děje, je velký omyl, nová silnice sem jenom přiláká další auta, a pro lidi to tady přestane být pěkné místo k životu,“ tvrdí člen horní parlamentní komory zvolený v Praze 6.
Auta zahltí Břevnov
Protivníci nové křižovatky jsou odhodláni zabránit její stavbě všemi prostředky, a to i sérií soudních sporů. Tato taktika se jim osvědčila v případě stavby tunelu Mrázovka, kterou oddálili o několik let. Právník Petr Kužvart uvedl, že v případě, že ministerstvo dopravy zamítne odvolání proti stavebnímu povolení, bude soud. „Podáme správní žaloby,“ dodal Kužvart.
Zástupce sdružení Eko Břevnov Aleš Ohrablo tvrdí, že mimoúrovňovou křižovatkou, na níž se kromě městského okruhu napojí i břevnovská radiála, která povede od karlovarské výpadovky do centra, by denně projíždělo asi 125 tisíc aut namísto dosavadních 50 tisíc. „To by tady byl větší provoz než na Jižní spojce, a již v současné době jsou tady překračovány povolené limity hluku a znečištění ovzduší,“ řekl Ohrablo.
Lidé ze sdružení také protestují proti tomu, že stavba zlikviduje v bezprostřední blízkosti Pražského hradu asi 200 stromů.
Město křižovatku prosadí
S argumenty odpůrců nové křižovatky nesouhlasí šéf Dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát. „Tito lidé škodí hlavním městu. Oni sice stavbu nezastaví, ale svými obstrukcemi ji zbrzdí, a každý rok zpoždění prodraží křižovatku, která stojí něco přes miliardu, o padesát milionů korun,“ tvrdí Laudát.
Ten také zpochybňuje názory občanských sdružení, že nová křižovatka přivede do Prahy 6 desetitisíce dalších aut. „To je absolutní nesmysl, protože nový úsek okruhu z Malovanky směrem na PelcTyrolku povede převážně v tunelech. Celá oblast se tady výrazně zklidní, jelikož auta budou místo v ulicích jezdit pod zemí. Mnohé ulice budou mít parkovou úpravu a lidé v Bubenči, Dejvicích, Holešovicích a Letné si uleví,“ hájí stavbu František Laudát.
Stavba se může protáhnout
Celý úsek městské dálnice mezi Pelc-Tyrolkou a Malovankou by měl být dokončen do roku 2012. Dopravní výbor pražského zastupitelstva prohlásil, že je to nyní pro město nejdůležitější dopravní stavba. Její první část, křižovatka na Malovance, se měla stavět tři roky.
„Jestliže však budou pokračovat obstrukce některých občanských sdružení, tak lidé v okolí Malovanky budou žít šest let na staveništi,“ varuje Laudát.
Městský okruh je čtyř až šesti pruhová komunikace, která obepíná centrum města, a v současné době vede na jihu po Jižní spojce a na západě tunelem Mrázovka a Strahovským tunelem.
Stavba úseku mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou má stát dvacet miliard korun. Část z této sumy by měl podle představ vedení města v rámci projektu spolupráce Prahy a privátního sektoru zaplatit soukromý investor. Je také možné, že by tady řidiči platili za průjezd mýtné.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk