Tiskové zprávy
Arnika: Americký výzkum ukázal, že aleje zvyšují bezpečnost provozu na silnicích
21. března 2012 | Arnika
Nechuť některých silničářů k udržování a vysazování silničních stromořadí je na celém světě obdobná. Cestáři i policisté také stromy často označují za příčinu dopravních nehod. Jenže obyvatelé mnoha zemí aleje vnímají jako krásný a užitečný prvek krajiny a přejí si jejich zachování. A studie potvrzují, že aleje nebezpečné nejsou.
Výzkumníci z amerického Institutu dopravních inženýrů (ITE - Institute of Transportation Engineers) zjišťovali, zda má mýtus o nebezpečnosti stromů opodstatnění. A došli k překvapivému závěru: aleje nejenže nejsou nebezpečné, ale dokonce zvyšují bezpečnost řízení. K podobným závěrům došla také studie prováděná ve Francii, kterou Arnika představila nedávno.
„Také v České republice se najde řada politiků a úředníků, kteří lidi straší údajně nebezpečnými stromy a stále trvají na kácení alejí. Dosud zde však neexistuje žádná vědecká studie nebo statistika, která by tento strach ze stromů potvrzovala,“ říká Martin Skalský z Arniky. Ze statistik dopravní policie vyplývá, že hlavními příčinami dopravních nehod je příliš rychlá jízda, telefonování, nepozornost nebo alkohol za volantem. Srážka automobilu se stromem je pak následkem, nikoliv příčinou nehody.
Výzkumu se zúčastnilo 31 dobrovolníků ve věku 19 až 51 let (průměrný věk 29,6 roku). Američtí výzkumníci prováděli zkušební jízdy na trenažéru a pečlivě zaznamenávali reakce řidičů, jejich styl řízení a rychlost jízdy. Každý řidič projížděl čtyřmi typy krajiny - ulicemi virtuálního města a krajinou, a to jak s alejemi, tak i beze stromů.
Po zkušebních jízdách absolvovali řidiči pohovor, během něhož byli dotázáni na celkovou bezpečnost právě projeté trasy, dojem ze stavu krajnice a jejich pocit bezpečí.
Ukázalo se, že řidičům je příjemnější jízda v aleji, neboť stromy lépe vymezují krajnici a usnadňují tím orientaci na vozovce. Alej také umožňuje předvídat směr cesty. Různorodé prostředí, které stromy podél cesty vytvářejí, vede řidiče k bezpečnějšímu řízení. Ve městě s alejemi jeli řidiči v průměru téměř o 5 km/h pomaleji, než ve městě bez alejí. To se týkalo jak řidičů, kteří jeli obecně pomaleji, tak i rychlejších jezdců.
Výzkumníci z testu vyvozují, že stromy podél silnic mají pozitivní účinek na pocit bezpečí u řidičů, kteří díky aleji lépe vnímají krajnici, i na bezpečnější styl jízdy. Z toho vyplývá, že inženýrské standardy pro konstrukci silnic by měly být reformovány, aby umožnily standardní výsadby stromů u nově budovaných silnic i snadnou údržbu a obnovu alejí u již existujících komunikací. Podle závěrů studie můžeme na alejové stromy nově pohlížet nejen jako krásný prvek krajiny, ale také jako na jeden z bezpečnostních prvků silnice.
Překlad výzkumné práce včetně podrobných výsledků a metodiky:
http://arnika.org/stromy-u-silnic-a-bezpecnost-ridicu
Studie o vlivů alejí na bezpečnost provozu ve Francii:
http://arnika.org/aleje-a-bezpecnost-silnicniho-provozu-ve-francii
Výzkumníci z amerického Institutu dopravních inženýrů (ITE - Institute of Transportation Engineers) zjišťovali, zda má mýtus o nebezpečnosti stromů opodstatnění. A došli k překvapivému závěru: aleje nejenže nejsou nebezpečné, ale dokonce zvyšují bezpečnost řízení. K podobným závěrům došla také studie prováděná ve Francii, kterou Arnika představila nedávno.
„Také v České republice se najde řada politiků a úředníků, kteří lidi straší údajně nebezpečnými stromy a stále trvají na kácení alejí. Dosud zde však neexistuje žádná vědecká studie nebo statistika, která by tento strach ze stromů potvrzovala,“ říká Martin Skalský z Arniky. Ze statistik dopravní policie vyplývá, že hlavními příčinami dopravních nehod je příliš rychlá jízda, telefonování, nepozornost nebo alkohol za volantem. Srážka automobilu se stromem je pak následkem, nikoliv příčinou nehody.
Výzkumu se zúčastnilo 31 dobrovolníků ve věku 19 až 51 let (průměrný věk 29,6 roku). Američtí výzkumníci prováděli zkušební jízdy na trenažéru a pečlivě zaznamenávali reakce řidičů, jejich styl řízení a rychlost jízdy. Každý řidič projížděl čtyřmi typy krajiny - ulicemi virtuálního města a krajinou, a to jak s alejemi, tak i beze stromů.
Po zkušebních jízdách absolvovali řidiči pohovor, během něhož byli dotázáni na celkovou bezpečnost právě projeté trasy, dojem ze stavu krajnice a jejich pocit bezpečí.
Ukázalo se, že řidičům je příjemnější jízda v aleji, neboť stromy lépe vymezují krajnici a usnadňují tím orientaci na vozovce. Alej také umožňuje předvídat směr cesty. Různorodé prostředí, které stromy podél cesty vytvářejí, vede řidiče k bezpečnějšímu řízení. Ve městě s alejemi jeli řidiči v průměru téměř o 5 km/h pomaleji, než ve městě bez alejí. To se týkalo jak řidičů, kteří jeli obecně pomaleji, tak i rychlejších jezdců.
Výzkumníci z testu vyvozují, že stromy podél silnic mají pozitivní účinek na pocit bezpečí u řidičů, kteří díky aleji lépe vnímají krajnici, i na bezpečnější styl jízdy. Z toho vyplývá, že inženýrské standardy pro konstrukci silnic by měly být reformovány, aby umožnily standardní výsadby stromů u nově budovaných silnic i snadnou údržbu a obnovu alejí u již existujících komunikací. Podle závěrů studie můžeme na alejové stromy nově pohlížet nejen jako krásný prvek krajiny, ale také jako na jeden z bezpečnostních prvků silnice.
Překlad výzkumné práce včetně podrobných výsledků a metodiky:
http://arnika.org/stromy-u-silnic-a-bezpecnost-ridicu
Studie o vlivů alejí na bezpečnost provozu ve Francii:
http://arnika.org/aleje-a-bezpecnost-silnicniho-provozu-ve-francii
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk