Tiskové zprávy
Královéhradecký kraj: Antimonopolní úřad zrušil tendr na autobusovou dopravu. Kraj podá rozklad
14. září 2019 | Královéhradecký kraj
Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběrové řízení na zajištění veřejné autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji v letech 2020–2030 na základě námitky jednoho z účastníků. Kraj podá proti tomuto rozhodnutí rozklad.
V soutěži se kromě ceny za 1 km při objednávaném rozsahu kilometrů hodnotila také cena za 1 km v případě zvýšeného objemu kilometrů. ÚOHS nyní soutěž zrušil na základě námitky jednoho z účastníků soutěže, který poukazuje na to, že v případě objednání menšího objemu se vysoutěžená cena mění v nevýhodnou.
„Nevím, jakou logikou došla společnost podávající námitku i antimonopolní úřad k tomu, že hodláme objednávat objem nižší. Každopádně kraj podá proti tomuto rozhodnutí rozklad,“ říká první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy.
ÚOHS relevantně neposoudil skutečnost, že Královéhradecký kraj nepředpokládá snížení rozsahu dopravního výkonu, ale naopak počítá s jeho nárůstem. „Pokud by kraj nestanovil hodnotící kritéria tak, jak byla stanovena, vystavoval by se riziku, že při navýšení dopravního výkonu by nebyl schopen zajistit dopravní obslužnost, protože jakékoli navýšení dopravního výkonu by pro Královéhradecký kraj znamenalo enormní nárůst nákladů,“ pokračuje Martin Červíček.
ÚOHS dle jeho názoru ve svém rozhodnutí zcela nesprávně interpretuje zákon o zadávání veřejných zakázek a navrhuje jiná hodnotící kritéria, což mu nepřísluší ani dle rozhodovací praxe soudů. Navrhovaná řešení navíc nejsou v praxi použitelná, a vedla by k neporovnatelnosti nabídek.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se navíc podaným podnětem ani neměl zabývat, neboť podnět podala osoba, která nepodala v téže věci námitky. Zákon o zadávání veřejných zakázek přitom výslovně stanovuje, že takový podnět se nevyřizuje.
„Rozhodnutí není pravomocné a veřejná zakázka tak zrušena není. Proti rozhodnutí se budeme bránit rozkladem. Bohužel dojde ke zdržení celého výběrového řízení. Prvostupňové rozhodnutí ÚOHS považujeme za zcela nepředvídatelné, nesprávné a naprosto nesmyslné. Připravujeme argumentaci pro podání rozkladu a jsme přesvědčeni, že ve druhém stupni bude úřad postupovat ustálenou rozhodovací praxí v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a dospěje k závěru, že Královéhradecký kraj při stanovení hodnotících kritérií nijak nepochybil,“ shrnuje první náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje.
Rada Královéhradeckého kraje se již vypořádala se všemi námitkami vznesenými uchazeči o zajištění autobusové dopravy a vybrala dopravce pro všech osm oblastí. Hodnota celé zakázky, která má zajistit autobusovou dopravu v kraji na dalších deset let, činí v maximální hodnotě 7,7 miliardy korun.
V soutěži se kromě ceny za 1 km při objednávaném rozsahu kilometrů hodnotila také cena za 1 km v případě zvýšeného objemu kilometrů. ÚOHS nyní soutěž zrušil na základě námitky jednoho z účastníků soutěže, který poukazuje na to, že v případě objednání menšího objemu se vysoutěžená cena mění v nevýhodnou.
„Nevím, jakou logikou došla společnost podávající námitku i antimonopolní úřad k tomu, že hodláme objednávat objem nižší. Každopádně kraj podá proti tomuto rozhodnutí rozklad,“ říká první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy.
ÚOHS relevantně neposoudil skutečnost, že Královéhradecký kraj nepředpokládá snížení rozsahu dopravního výkonu, ale naopak počítá s jeho nárůstem. „Pokud by kraj nestanovil hodnotící kritéria tak, jak byla stanovena, vystavoval by se riziku, že při navýšení dopravního výkonu by nebyl schopen zajistit dopravní obslužnost, protože jakékoli navýšení dopravního výkonu by pro Královéhradecký kraj znamenalo enormní nárůst nákladů,“ pokračuje Martin Červíček.
ÚOHS dle jeho názoru ve svém rozhodnutí zcela nesprávně interpretuje zákon o zadávání veřejných zakázek a navrhuje jiná hodnotící kritéria, což mu nepřísluší ani dle rozhodovací praxe soudů. Navrhovaná řešení navíc nejsou v praxi použitelná, a vedla by k neporovnatelnosti nabídek.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se navíc podaným podnětem ani neměl zabývat, neboť podnět podala osoba, která nepodala v téže věci námitky. Zákon o zadávání veřejných zakázek přitom výslovně stanovuje, že takový podnět se nevyřizuje.
„Rozhodnutí není pravomocné a veřejná zakázka tak zrušena není. Proti rozhodnutí se budeme bránit rozkladem. Bohužel dojde ke zdržení celého výběrového řízení. Prvostupňové rozhodnutí ÚOHS považujeme za zcela nepředvídatelné, nesprávné a naprosto nesmyslné. Připravujeme argumentaci pro podání rozkladu a jsme přesvědčeni, že ve druhém stupni bude úřad postupovat ustálenou rozhodovací praxí v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek a dospěje k závěru, že Královéhradecký kraj při stanovení hodnotících kritérií nijak nepochybil,“ shrnuje první náměstek hejtmana Královéhradeckého kraje.
Rada Královéhradeckého kraje se již vypořádala se všemi námitkami vznesenými uchazeči o zajištění autobusové dopravy a vybrala dopravce pro všech osm oblastí. Hodnota celé zakázky, která má zajistit autobusovou dopravu v kraji na dalších deset let, činí v maximální hodnotě 7,7 miliardy korun.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk