Tiskové zprávy
Greenpeace: Apple si v nejnovějším Průvodci zelenější elektronikou polepšil, avšak první místo znovu získala Nokia
27. června 2007 | Greenpeace
Apple se v nejnovějším vydání Průvodce zelenější elektronikou1), které bylo zveřejněno právě dnes, konečně zbavil poslední pozice. Pokud se jeho s napětím očekávaný iPhone stane prvním výrobkem přátelským k životnímu prostředí, může tedy Apple začít soutěžit s ostatními „zelenějšími“ společnostmi.
Ve čtvrtém vydání Průvodce se Nokia znova vrátila na první místo, o druhé se dělí Dell a Lenovo následované společnostmi Sony-Ericson a Samsung. Apple dosáhl největšího pokroku, když z posledního místa vyskočil na místo desáté. Nejvíce ztratila společnost Sony, která spolu s LG skončila na posledním místě.2) Oba výrobci byli penalizováni za dvojí standardy v odpadové politice.
Poslední hodnocení politiky společností v oblasti škodlivých chemikálií a odpadového hospodářství ukazuje, že devět z celkového počtu čtrnácti výrobců získalo pět až sedm bodů z deseti možných.
„Je jasné, že elektronické společnosti soutěží o to, kdo přijde se zelenějšími výrobky,“ říká Iza Kruszewska, vedoucí toxické kampaně Greenpeace International. „Nedávný závazek Steva Jobse, že společnost odstraní toxické látky3), posunul Apple v tabulce výše. Proto nyní se svým iPhonem čelí výzvě, aby uspokojil očekávání zákazníků i fanoušků Applu a stal se environmentálním lídrem.“
Stále více společností informuje o výrobcích, které neobsahují nejhorší chemikálie. Například Panasonic v březnu 2007 nabízel řadu výrobků neobsahujících žádné PVC, včetně DVD přehrávačů a nahrávacích zařízení, domácích kin a videopřehrávačů. Nyní předkládá seznam výrobků neobsahujících PVC.4) Současně s tím Nokia, Sony Ericsson a do jisté míry Motorola zavádějí stále více modelů, které rovněž neobsahují PVC a bromové zpomalovače hoření.
Průvodce Greenpeace jasně ukazuje, že společnosti začínají na vlastní odpovědnost odebírat zpět a recyklovat odpad vlastní značky, poskytovat více rozsáhlých dobrovolných programů a informovat zákazníky o tom, co se děje s vyřazenou elektronikou.
„Přední výrobci počítačů nyní zveřejňují údaje o tom, kolik procent jejich výrobků je recyklováno5), a tato transparentnost posouvá celý sektor do centra pozornosti zákazníků, nutí ostatní výrobce, aby měřili svou schopnost recyklovat a také ji zveřejnili. Jsme svědky významných kroků na cestě k zelenějšímu elektronickému průmyslu,“ dodává Kruszewska.
„Je povzbuzující vidět největší světové výrobce mobilů a počítačů, jak mezi sebou soupeří o titul nejzelenější společnosti elektronického průmyslu. Přes mnohá zlepšení je však cesta k absolutnímu vítězství ještě obtížná, “ uzavírá Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR.
Poznámky pro editory:
1) Nejnovější vydání Průvodce zelenější elektronikou naleznete na adrese http://www.greenpeace.org/4th-ranking-guide
2) Sony a LG Electronics byly penalizovány za uplatňování dvojích standardů v regionální a národní politice recyklování výrobků vlastní značky. Zatímco obě společnosti ve světě podporují program Individual Producer Responsibility, který předpokládá individuální odpovědnost výrobce za výkup a recyklaci vlastního odpadu, ve Spojených státech jsou součástí koalice, která zákony o odpovědnosti výrobce odmítá a vyzývá spotřebitele, aby likvidaci elektronického odpadu platili sami.
3) Viz http://www.greenpeace.org/international/news/tasty-apple-news-020507/greenpeaceonjobsstatement
4) Více informací naleznete na adrese http://www.panasonic.net/eco/gp/chemical.html
5) Dell uvádí, že recykluje 12% z celkového počtu prodaných výrobků, zatímco HP vykazuje 10%, Apple 9,5% a Motorola 3,32%. Údaje společnosti Lenovo jsou založeny na hmotnostních ukazatelích a v roce 2006 činily 0,72%, zatímco v roce 1998 to bylo 8,8%.
Kontakt:
Jan Freidinger, Greenpeace ČR, vedoucí toxické kampaně, tel.: 608 729 071
Iza Kruszewska, Greenpeace International Toxics Campaigner, tel.: +447 801 212 992
Ve čtvrtém vydání Průvodce se Nokia znova vrátila na první místo, o druhé se dělí Dell a Lenovo následované společnostmi Sony-Ericson a Samsung. Apple dosáhl největšího pokroku, když z posledního místa vyskočil na místo desáté. Nejvíce ztratila společnost Sony, která spolu s LG skončila na posledním místě.2) Oba výrobci byli penalizováni za dvojí standardy v odpadové politice.
Poslední hodnocení politiky společností v oblasti škodlivých chemikálií a odpadového hospodářství ukazuje, že devět z celkového počtu čtrnácti výrobců získalo pět až sedm bodů z deseti možných.
„Je jasné, že elektronické společnosti soutěží o to, kdo přijde se zelenějšími výrobky,“ říká Iza Kruszewska, vedoucí toxické kampaně Greenpeace International. „Nedávný závazek Steva Jobse, že společnost odstraní toxické látky3), posunul Apple v tabulce výše. Proto nyní se svým iPhonem čelí výzvě, aby uspokojil očekávání zákazníků i fanoušků Applu a stal se environmentálním lídrem.“
Stále více společností informuje o výrobcích, které neobsahují nejhorší chemikálie. Například Panasonic v březnu 2007 nabízel řadu výrobků neobsahujících žádné PVC, včetně DVD přehrávačů a nahrávacích zařízení, domácích kin a videopřehrávačů. Nyní předkládá seznam výrobků neobsahujících PVC.4) Současně s tím Nokia, Sony Ericsson a do jisté míry Motorola zavádějí stále více modelů, které rovněž neobsahují PVC a bromové zpomalovače hoření.
Průvodce Greenpeace jasně ukazuje, že společnosti začínají na vlastní odpovědnost odebírat zpět a recyklovat odpad vlastní značky, poskytovat více rozsáhlých dobrovolných programů a informovat zákazníky o tom, co se děje s vyřazenou elektronikou.
„Přední výrobci počítačů nyní zveřejňují údaje o tom, kolik procent jejich výrobků je recyklováno5), a tato transparentnost posouvá celý sektor do centra pozornosti zákazníků, nutí ostatní výrobce, aby měřili svou schopnost recyklovat a také ji zveřejnili. Jsme svědky významných kroků na cestě k zelenějšímu elektronickému průmyslu,“ dodává Kruszewska.
„Je povzbuzující vidět největší světové výrobce mobilů a počítačů, jak mezi sebou soupeří o titul nejzelenější společnosti elektronického průmyslu. Přes mnohá zlepšení je však cesta k absolutnímu vítězství ještě obtížná, “ uzavírá Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR.
Poznámky pro editory:
1) Nejnovější vydání Průvodce zelenější elektronikou naleznete na adrese http://www.greenpeace.org/4th-ranking-guide
2) Sony a LG Electronics byly penalizovány za uplatňování dvojích standardů v regionální a národní politice recyklování výrobků vlastní značky. Zatímco obě společnosti ve světě podporují program Individual Producer Responsibility, který předpokládá individuální odpovědnost výrobce za výkup a recyklaci vlastního odpadu, ve Spojených státech jsou součástí koalice, která zákony o odpovědnosti výrobce odmítá a vyzývá spotřebitele, aby likvidaci elektronického odpadu platili sami.
3) Viz http://www.greenpeace.org/international/news/tasty-apple-news-020507/greenpeaceonjobsstatement
4) Více informací naleznete na adrese http://www.panasonic.net/eco/gp/chemical.html
5) Dell uvádí, že recykluje 12% z celkového počtu prodaných výrobků, zatímco HP vykazuje 10%, Apple 9,5% a Motorola 3,32%. Údaje společnosti Lenovo jsou založeny na hmotnostních ukazatelích a v roce 2006 činily 0,72%, zatímco v roce 1998 to bylo 8,8%.
Kontakt:
Jan Freidinger, Greenpeace ČR, vedoucí toxické kampaně, tel.: 608 729 071
Iza Kruszewska, Greenpeace International Toxics Campaigner, tel.: +447 801 212 992
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk