Tiskové zprávy
Pražské matky: Britsko-český program na podporu dopravní bezpečnosti
Místopředseda Senátu Parlamentu České republiky Jan Ruml přijal 20. ledna ministra pro bezpečnost dopravy, parlamentního státního podtajemníka Ministerstva dopravy Spojeného království Velké Británie a Severního Irska pana Davida Jamiesona. Oba parlamentní představitelé využili oficiálního setkání k tomu, aby se vzájemně informovali o možnostech spolupráce mezi Parlamenty obou zemí v oblasti bezpečnosti dopravy.
Spolupráce na tomto poli je součástí akčního britsko-české programu, který podepsali vlády obou zemí. Na půdě Senátu vznikne podvýbor pro bezpečnost dopravy, který hodlá spolupracovat s obdobnou britskou parlamentní radou. Tento orgán ve Spojeném království spojuje a zastřešuje snahy vládních i nevládních, ziskových i neziskových organizací k tomu, aby se snížil počet nehod i jejich obětí. Británie dosáhla obdivuhodných výsledků a dramaticky snížila množství nehod i dopravních úrazů včetně smrtelných.
Jan Ruml se zajímal zejména o to, jak se podařilo ve Spojeném království dosáhnout celonárodní shody v tom, že je třeba snažit se o snižování nehodovosti na úrovni vládní spolu s nevládními organizacemi.
Oba představitelé se shodli na tom, že postoj k dopravní bezpečnosti souvisí s celkovým společenským klimatem a kulturou společnosti, která se mění jen pozvolna. I ve Velké Británii býval postoj lidí, řidičů i chodců k porušování dopravních zásad a předpisů odlišný: například tolerance k překračování rychlostních limitů i k alkoholu za volantem byla mnohem vyšší. Bylo zapotřebí nejen úsilí politiků a vlády, ale i systematického tlaku veřejnosti, aby se situace změnila a oběti dopravních nehod začaly být považovány za zbytečné a neakceptovatelné. Pan David Jamieson zdůraznil, že zejména dětské dopravní úrazy jsou považovány za naprosto nepřijatelné. Národní strategie proto počítá se snížením nehod a jejich následků u dětí do roku o 50% do roku 2010.
Přestože nehodovost je u nás mnohem vyšší než ve Velké Británii i jinde v Evropě, její oběti zhruba 3 krát častější a následky závažnější , ČR žádný podobný výhled dosud nepřipravila. Jan Ruml i David Jamieson se proto dohodli na výměně informací mezi podvýborem a radou ke konkrétním problémům a úkolům. Obě strany jsou připraveny k volné výměně názorů zkušeností i potřebných podkladů.
Po setkání obou politiků se konal v budově Senátu „kulatý stůl“ na téma bezpečnost dopravy, jehož se zúčastnili vedle sen. Jana Rumla a Soni Paukrtové a Davida Jamiesona, zástupců Policie ČR, Ministerstva dopravy i řada neziskových nevládních organizací a občanských sdružení, mezi nimi Pražských matek a Oživení greenways. Kulatý stůl se tak stal předobrazem fungování podvýboru.
Spolupráce na tomto poli je součástí akčního britsko-české programu, který podepsali vlády obou zemí. Na půdě Senátu vznikne podvýbor pro bezpečnost dopravy, který hodlá spolupracovat s obdobnou britskou parlamentní radou. Tento orgán ve Spojeném království spojuje a zastřešuje snahy vládních i nevládních, ziskových i neziskových organizací k tomu, aby se snížil počet nehod i jejich obětí. Británie dosáhla obdivuhodných výsledků a dramaticky snížila množství nehod i dopravních úrazů včetně smrtelných.
Jan Ruml se zajímal zejména o to, jak se podařilo ve Spojeném království dosáhnout celonárodní shody v tom, že je třeba snažit se o snižování nehodovosti na úrovni vládní spolu s nevládními organizacemi.
Oba představitelé se shodli na tom, že postoj k dopravní bezpečnosti souvisí s celkovým společenským klimatem a kulturou společnosti, která se mění jen pozvolna. I ve Velké Británii býval postoj lidí, řidičů i chodců k porušování dopravních zásad a předpisů odlišný: například tolerance k překračování rychlostních limitů i k alkoholu za volantem byla mnohem vyšší. Bylo zapotřebí nejen úsilí politiků a vlády, ale i systematického tlaku veřejnosti, aby se situace změnila a oběti dopravních nehod začaly být považovány za zbytečné a neakceptovatelné. Pan David Jamieson zdůraznil, že zejména dětské dopravní úrazy jsou považovány za naprosto nepřijatelné. Národní strategie proto počítá se snížením nehod a jejich následků u dětí do roku o 50% do roku 2010.
Přestože nehodovost je u nás mnohem vyšší než ve Velké Británii i jinde v Evropě, její oběti zhruba 3 krát častější a následky závažnější , ČR žádný podobný výhled dosud nepřipravila. Jan Ruml i David Jamieson se proto dohodli na výměně informací mezi podvýborem a radou ke konkrétním problémům a úkolům. Obě strany jsou připraveny k volné výměně názorů zkušeností i potřebných podkladů.
Po setkání obou politiků se konal v budově Senátu „kulatý stůl“ na téma bezpečnost dopravy, jehož se zúčastnili vedle sen. Jana Rumla a Soni Paukrtové a Davida Jamiesona, zástupců Policie ČR, Ministerstva dopravy i řada neziskových nevládních organizací a občanských sdružení, mezi nimi Pražských matek a Oživení greenways. Kulatý stůl se tak stal předobrazem fungování podvýboru.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk