Tiskové zprávy
Nadace Partnerství: Cyklistická síť EuroVelo se rozrostla o další dvě trasy
3. října 2011 | Nadace Partnerství
Od minulého týdne nabízí síť evropských cyklotras EuroVelo o další dvě trasy více. Evropský parlament totiž minulý čtvrtek oficiálně schválil Stezku železné opony a Rýnskou stezku jako trasy EuroVelo 13 a 15. Evropská síť se tak rozrostla o dalších 10 tisíc kilometrů, z nichž 600 kilometrů vede i podél hranice České republiky.
Bruselského setkání se účastnili zástupci Evropského parlamentu, koordinátoři cyklistických aktivit na národní úrovni i odborníci z odvětví plánování tras a jednali o společné strategii tras EuroVelo. „Mimo jiné jsme dojednali termín očekávaného dokončení tras na rok 2020,“ říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství, který je zároveň členem řídících výborů Evropské cyklistické federace a Asociace evropských stezek Greenways. Právě Nadace Partnerství je koordinátorem české části Stezky železné opony, od minulého týdne již oficiální trasy EuroVelo 13.
„Jen ten, kdo pozná minulost, je schopen orientovat se v budoucnosti,“ říká poslanec Evropského parlamentu a duchovní otec Stezky železné opony, Michael Cramer s tím, že nová trasa EuroVelo 13 je úžasným příkladem jízdy za poznáním historie, kultury, politiky i přírody. „Cykloturistika ale není pouze otázkou ekologického přínosu,“ vysvětluje Cramer. „Když vezmeme v potaz, že cykloturista utratí více peněz denně než turisté cestující auty, je evidentní, že cykloturistika je nesmírně důležitá i z ekonomických důvodů, zejména pak pro místní podnikatele.“
Jeho slova potvrzuje i koordinátor sítě EuroVelo, Adam Bodor: „Roční přínos sítě EuroVelo odhadujeme na 5 miliard euro,“ a dodává, že ročně se na trasách podnikne 12 a půl milionu vícedenních výletů a 33,3 milionu denních výletů. „Přibližně 3 procenta všech dovolených v Evropské unii patří právě cyklistice.“
Obě nové cyklotrasy budou důležitou součástí celé sítě. Stezka železné opony vede podél hranic, které před více jak dvaceti lety ještě dělily Evropu na západní a východní část, prochází celkem 20 zeměmi a měří více jak 7000 kilometrů. Rýnská stezka zase propojuje důležité státy západní Evropy – Švýcarsko, Německo, Francii a Nizozemí a na své trase nabízí spoustu spektakulárních výhledů na hrady, zámky i vinice podél cesty. Obě dvě trasy nyní budou vyznačeny značením EuroVelo a celkový počet tras v síti je nyní na čísle čtrnáct.
Vytvoření jedné zastřešující sítě evropských cyklotras je v kontextu obrovského množství různých národních tras nelehkým úkolem, který si vyžaduje spolupráci na mezinárodní i národní úrovni. U nás tak například Nadace Partnerství koordinuje projekt podpořený Evropskou unií, který má, podle slov Daniela Mourka, za cíl navrhnout přeshraniční vedení trasy tak, aby stezka vedla po obou stranách bývalé rozdělené Evropy, aby byla dostatečně bezpečná a komfortní i z pohledu poskytovaných služeb a napojení na veřejnou dopravu, stejně jako i dostatečně propagována na jediných internetových stránkách www.eurovelo.com. „Zároveň chceme, aby stezka fungovala jako živé muzeum a memento připomínající čtyřicet let komunistické diktatury. I proto jsme rádi, že záštitu nad projektem převzal exprezident Václav Havel,“ připomíná Mourek.
Již v červnu se v Plzni k projektu uskutečnil první národní workshop, kterého se kromě Nadace Partnerství zúčastnili i zástupci krajů, obcí, Regionální rozvojové agentury, Euroregionu Šumava, sdružení a mikroregionu z Českého lesa, NNO, cyklokoordinátoři Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského kraje i hosté z Bavorska.
V rámci projektu se tento pátek uskuteční v Brně i další workshop, na kterém se potkají zástupci Jihomoravského kraje a Jihočeského kraje, obcí, turistických regionů, regionálních rozvojových agentur nebo touroperátorů. Součástí workshopu bude i představení aktualizované mapy tras EuroVelo v Evropě.
„V letošním roce chceme vydat i brožuru o Stezce železné opony / EuroVelo 13 v České republice a budeme iniciovat vznik dalších muzeí železné opony, podobných těm, které byly nedávno otevřeny v Rozvadově nebo ve Valticicích. Domácí i zahraniční turisté pak budou mít možnost dozvědět se více o životě za železnou oponou či o dobových souvislostech,“ uzavírá Mourek.
Více informací: www.nadacepartnerstvi.cz, www.ecf.com
Kontakt:
Daniel Mourek, koordinátor přeshraničních projektů, daniel.mourek@nap.cz, tel. 274 816 727, 736 747 361
Profesní odbornost: marketing v cestovním ruchu, cyklistika a cykloturistika, přeshraniční cyklistické projekty, zástupce České republiky v Evropské cyklistické federaci a v Evropské Asociaci Greenways.
Nadace Partnerství pomáhá lidem, aby chránili a zlepšovali svoje životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné znalosti i služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje výsadbu stromů, ochranu přírody, šetrnou dopravu a turistiku, využívání obnovitelných zdrojů energie a kvalitní veřejná prostranství. Během 20 let své existence podpořila prostřednictvím nadačních příspěvků ve výši přes 273 miliónů korun 2 858 projektů. Společně se čtyřmi sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership Association.
Nevyřešíme problém za vás, vyřešíte ho s námi!
www.nadacepartnerstvi.cz
Greenways jsou trasy, komunikace nebo přírodní koridory, využívané v souladu s jejich ekologickou funkcí a potenciálem pro sport, turistiku a rekreaci. Přinášejí užitek v oblasti ochrany přírody a kulturního dědictví, zlepšují možnosti pro dopravu, rekreaci a turistiku, jsou výzvou k zdravějšímu životnímu stylu a udržitelnému využívání místních zdrojů. Greenways vedou občany, zastupitele, úřady a podnikatele ke společnému plánování a zlepšování života v jejich obci a komunitě. Program Greenways Nadace Partnerství je koordinátorem například Greenways Praha-Vídeň, Greenways Krakow-Morava-Vídeň či Moravských vinařských stezek. Generálním partnerem programu Greenways je Nadace České spořitelny.
www.greenways.cz
Bruselského setkání se účastnili zástupci Evropského parlamentu, koordinátoři cyklistických aktivit na národní úrovni i odborníci z odvětví plánování tras a jednali o společné strategii tras EuroVelo. „Mimo jiné jsme dojednali termín očekávaného dokončení tras na rok 2020,“ říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství, který je zároveň členem řídících výborů Evropské cyklistické federace a Asociace evropských stezek Greenways. Právě Nadace Partnerství je koordinátorem české části Stezky železné opony, od minulého týdne již oficiální trasy EuroVelo 13.
„Jen ten, kdo pozná minulost, je schopen orientovat se v budoucnosti,“ říká poslanec Evropského parlamentu a duchovní otec Stezky železné opony, Michael Cramer s tím, že nová trasa EuroVelo 13 je úžasným příkladem jízdy za poznáním historie, kultury, politiky i přírody. „Cykloturistika ale není pouze otázkou ekologického přínosu,“ vysvětluje Cramer. „Když vezmeme v potaz, že cykloturista utratí více peněz denně než turisté cestující auty, je evidentní, že cykloturistika je nesmírně důležitá i z ekonomických důvodů, zejména pak pro místní podnikatele.“
Jeho slova potvrzuje i koordinátor sítě EuroVelo, Adam Bodor: „Roční přínos sítě EuroVelo odhadujeme na 5 miliard euro,“ a dodává, že ročně se na trasách podnikne 12 a půl milionu vícedenních výletů a 33,3 milionu denních výletů. „Přibližně 3 procenta všech dovolených v Evropské unii patří právě cyklistice.“
Obě nové cyklotrasy budou důležitou součástí celé sítě. Stezka železné opony vede podél hranic, které před více jak dvaceti lety ještě dělily Evropu na západní a východní část, prochází celkem 20 zeměmi a měří více jak 7000 kilometrů. Rýnská stezka zase propojuje důležité státy západní Evropy – Švýcarsko, Německo, Francii a Nizozemí a na své trase nabízí spoustu spektakulárních výhledů na hrady, zámky i vinice podél cesty. Obě dvě trasy nyní budou vyznačeny značením EuroVelo a celkový počet tras v síti je nyní na čísle čtrnáct.
Vytvoření jedné zastřešující sítě evropských cyklotras je v kontextu obrovského množství různých národních tras nelehkým úkolem, který si vyžaduje spolupráci na mezinárodní i národní úrovni. U nás tak například Nadace Partnerství koordinuje projekt podpořený Evropskou unií, který má, podle slov Daniela Mourka, za cíl navrhnout přeshraniční vedení trasy tak, aby stezka vedla po obou stranách bývalé rozdělené Evropy, aby byla dostatečně bezpečná a komfortní i z pohledu poskytovaných služeb a napojení na veřejnou dopravu, stejně jako i dostatečně propagována na jediných internetových stránkách www.eurovelo.com. „Zároveň chceme, aby stezka fungovala jako živé muzeum a memento připomínající čtyřicet let komunistické diktatury. I proto jsme rádi, že záštitu nad projektem převzal exprezident Václav Havel,“ připomíná Mourek.
Již v červnu se v Plzni k projektu uskutečnil první národní workshop, kterého se kromě Nadace Partnerství zúčastnili i zástupci krajů, obcí, Regionální rozvojové agentury, Euroregionu Šumava, sdružení a mikroregionu z Českého lesa, NNO, cyklokoordinátoři Plzeňského, Karlovarského a Jihočeského kraje i hosté z Bavorska.
V rámci projektu se tento pátek uskuteční v Brně i další workshop, na kterém se potkají zástupci Jihomoravského kraje a Jihočeského kraje, obcí, turistických regionů, regionálních rozvojových agentur nebo touroperátorů. Součástí workshopu bude i představení aktualizované mapy tras EuroVelo v Evropě.
„V letošním roce chceme vydat i brožuru o Stezce železné opony / EuroVelo 13 v České republice a budeme iniciovat vznik dalších muzeí železné opony, podobných těm, které byly nedávno otevřeny v Rozvadově nebo ve Valticicích. Domácí i zahraniční turisté pak budou mít možnost dozvědět se více o životě za železnou oponou či o dobových souvislostech,“ uzavírá Mourek.
Více informací: www.nadacepartnerstvi.cz, www.ecf.com
Kontakt:
Daniel Mourek, koordinátor přeshraničních projektů, daniel.mourek@nap.cz, tel. 274 816 727, 736 747 361
Profesní odbornost: marketing v cestovním ruchu, cyklistika a cykloturistika, přeshraniční cyklistické projekty, zástupce České republiky v Evropské cyklistické federaci a v Evropské Asociaci Greenways.
Nadace Partnerství pomáhá lidem, aby chránili a zlepšovali svoje životní prostředí. Poskytuje jim k tomu granty, odborné znalosti i služby a inspiraci ze zahraničí. Podporuje výsadbu stromů, ochranu přírody, šetrnou dopravu a turistiku, využívání obnovitelných zdrojů energie a kvalitní veřejná prostranství. Během 20 let své existence podpořila prostřednictvím nadačních příspěvků ve výši přes 273 miliónů korun 2 858 projektů. Společně se čtyřmi sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership Association.
Nevyřešíme problém za vás, vyřešíte ho s námi!
www.nadacepartnerstvi.cz
Greenways jsou trasy, komunikace nebo přírodní koridory, využívané v souladu s jejich ekologickou funkcí a potenciálem pro sport, turistiku a rekreaci. Přinášejí užitek v oblasti ochrany přírody a kulturního dědictví, zlepšují možnosti pro dopravu, rekreaci a turistiku, jsou výzvou k zdravějšímu životnímu stylu a udržitelnému využívání místních zdrojů. Greenways vedou občany, zastupitele, úřady a podnikatele ke společnému plánování a zlepšování života v jejich obci a komunitě. Program Greenways Nadace Partnerství je koordinátorem například Greenways Praha-Vídeň, Greenways Krakow-Morava-Vídeň či Moravských vinařských stezek. Generálním partnerem programu Greenways je Nadace České spořitelny.
www.greenways.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk