Tiskové zprávy
Děti Země: Děti Země uspěly s kritikou přeložky silnice Okříšky – Třebíč
17. března 2016 | Děti Země
Rozhodnutí o nízkém vlivu nové přeložky na životní prostředí je zrušeno
Ministerstvo životního prostředí v Brně na základě odvolání Dětí Země zrušilo dne 15. března 2016 rozhodnutí Krajského úřadu Kraje Vysočina, podle kterého plánovaná přeložka silnice II/405 z Okříšek do Třebíče nemá mít významný vliv na životní prostředí. Ministerstvo upozornilo na absenci vyhodnocení vlivů silnice na biotopy vzácných živočichů, na hladinu podzemních vod a na zemědělskou půdu.
„Ministerstvo stejně jako my zjistil, že krajský úřad v Jihlavě rozhodoval nedbale, neboť pro tvrzení, že přeložka nemá významný vliv na přírodu, neměl žádné odborné podklady. Navíc nebyly řádně posouzeny připomínky Obce Petrovice, ZD Okříšky a jednoho zemědělce,“ komentuje zrušující rozhodnutí MŽP předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Přeložku silnice II/405 z Okříšek do Třebíče v délce 6,53 km chce postavit Kraj Vysočina, ačkoliv stavba není v žádném územním plánu dotčené obce a ani v Zásadách územního rozvoje.
Podle Dětí Země jde o paradox, protože politici by měli rozhodovat jako řádní hospodáři logicky: nejprve pro jakoukoliv stavbu z veřejných prostředků zajistit ochranu území v územních plánech a pak projektovat její trasu, nikoliv obráceně.
„Očekáváme, že krajský úřad v Jihlavě již uzná, že přeložka silnice má významný vliv na životní prostředí a nařídí vypracovat podrobnou dokumentaci EIA, která na základě odborných podkladů pečlivě posoudí všechny vlivy. Takto totiž postupoval u trasy nového obchvatu Okříšek v prosinci 2015,“ doufá Patrik.
MŽP se především nelíbilo, že krajský úřad v Jihlavě rozhodl bez posouzení vlivů přeložky silnice II/405 na biotopy chráněných druhů živočichů, na hladinu podzemních vod a na nevhodnou parcelaci půdy.
Zvláštní také prý je, pokud u souběžné stavby, jakou je obchvat Okříšek silnicí III/40510 Okříšky – Přibyslavice, bylo podrobné vyhodnocení vlivů na životní prostředí v prosinci 2015 uloženo a u přeložky důležitější silnice ne.
„Příprava obou silnic u Okříšek nám připadá chaotická, protože hejtman Jiří Běhounek a jeho náměstek pro dopravu Libor Joukl obě stavby nelogicky prosazují. Navíc stavby nejsou v územních plánech, takže nebyly vyhodnoceny jiné silniční koridory a všechny střety a rizika v území. Zřejmě se mají tyto stavby za veřejné peníze stát trumfem volební kampaně ČSSD v krajských volbách letos v říjnu,“ myslí si Patrik.
Ministerstvo životního prostředí v Brně na základě odvolání Dětí Země zrušilo dne 15. března 2016 rozhodnutí Krajského úřadu Kraje Vysočina, podle kterého plánovaná přeložka silnice II/405 z Okříšek do Třebíče nemá mít významný vliv na životní prostředí. Ministerstvo upozornilo na absenci vyhodnocení vlivů silnice na biotopy vzácných živočichů, na hladinu podzemních vod a na zemědělskou půdu.
„Ministerstvo stejně jako my zjistil, že krajský úřad v Jihlavě rozhodoval nedbale, neboť pro tvrzení, že přeložka nemá významný vliv na přírodu, neměl žádné odborné podklady. Navíc nebyly řádně posouzeny připomínky Obce Petrovice, ZD Okříšky a jednoho zemědělce,“ komentuje zrušující rozhodnutí MŽP předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Přeložku silnice II/405 z Okříšek do Třebíče v délce 6,53 km chce postavit Kraj Vysočina, ačkoliv stavba není v žádném územním plánu dotčené obce a ani v Zásadách územního rozvoje.
Podle Dětí Země jde o paradox, protože politici by měli rozhodovat jako řádní hospodáři logicky: nejprve pro jakoukoliv stavbu z veřejných prostředků zajistit ochranu území v územních plánech a pak projektovat její trasu, nikoliv obráceně.
„Očekáváme, že krajský úřad v Jihlavě již uzná, že přeložka silnice má významný vliv na životní prostředí a nařídí vypracovat podrobnou dokumentaci EIA, která na základě odborných podkladů pečlivě posoudí všechny vlivy. Takto totiž postupoval u trasy nového obchvatu Okříšek v prosinci 2015,“ doufá Patrik.
MŽP se především nelíbilo, že krajský úřad v Jihlavě rozhodl bez posouzení vlivů přeložky silnice II/405 na biotopy chráněných druhů živočichů, na hladinu podzemních vod a na nevhodnou parcelaci půdy.
Zvláštní také prý je, pokud u souběžné stavby, jakou je obchvat Okříšek silnicí III/40510 Okříšky – Přibyslavice, bylo podrobné vyhodnocení vlivů na životní prostředí v prosinci 2015 uloženo a u přeložky důležitější silnice ne.
„Příprava obou silnic u Okříšek nám připadá chaotická, protože hejtman Jiří Běhounek a jeho náměstek pro dopravu Libor Joukl obě stavby nelogicky prosazují. Navíc stavby nejsou v územních plánech, takže nebyly vyhodnoceny jiné silniční koridory a všechny střety a rizika v území. Zřejmě se mají tyto stavby za veřejné peníze stát trumfem volební kampaně ČSSD v krajských volbách letos v říjnu,“ myslí si Patrik.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk