Tiskové zprávy
České předsednictví v Radě EU: Dohoda vyjednaná předsednictvím povede k úspoře benzínu i k ochraně ovzduší
Čerpací stanice v Evropské unii budou v blízké budoucnosti vybaveny zařízením, které bude při doplňování paliva do osobních aut, dodávek nebo motocyklů zachycovat z nádrže vzduch nasycený výpary z benzínu.
Opatření povede k úspoře paliva i k vyšší ochraně ovzduší.
Stane se tak díky dohodě, ke které přivedlo instituce EU české předsednictví. Čeští diplomaté dojednali v uplynulých týdnech s europoslanci kompromis, který ve středu 22. dubna schválili zástupci členských států. Evropský parlament se chystá potvrdit dohodu plenárním hlasováním začátkem května, a pak ji ještě formálně stvrdí ministři členských zemí.
Nový předpis přinese výhody občanům i firmám. „Zachycovací zařízení nejen zlepší ochranu ovzduší i zdraví lidí, ale také umožní úsporu paliva,“ říká Jana Reinišová, zástupkyně stálé představitelky ČR při EU. Ta vedla tým, který dohodu s unijními institucemi vyjednal.
Při čerpání benzínu je z nádrží aut vytlačování vzduch nasycený výpary. Ty obsahují těkavé organické látky, které škodí lidskému zdraví i životnímu prostředí. Jsou totiž rakovinotvorné a působí i na vznik přízemního ozónu. Zároveň jimi ale uniká benzín, který lze po kondenzaci opět použít.
Čerpací stojany budou na základě nového předpisu vybaveny zařízením, které odsaje nejméně 85 % výparů zpět do cisterny čerpací stanice. Tímto způsobem se zachrání palivo, které by se jinak vypařilo do ovzduší, a díky tomu se i provozovatelům stanic časem vrátí náklady vložené do zachycovacího zařízení.
Technologii na zachycování benzínových výparů v současnosti již zavádí několik evropských zemí. V celé EU bude povinné od 1. ledna 2012 na velkých nových či rekonstruovaných čerpacích stanicích. Všechny stanice jím musejí být vybaveny nejpozději 31. prosince 2018. Výjimku budou mít pouze malé stanice, které obslouží jen několik aut denně. Členské státy upozorní na existenci tohoto zařízení na čerpacích stanicích vhodným označením stojanů.
V celé Evropské unii je podle údajů Evropské komise zhruba 110 tisíc čerpacích stanic, které zaměstnávají na 440 tisíc lidí a mají obrat zhruba 250 miliard eur ročně.
Doplňující informace:
Návrh Směrnice o etapě II rekuperace benzinových par při čerpání pohonných hmot do osobních automobilů na čerpacích stanicích (COM(2008)812) předložila Evropská komise v prosinci 2008. První fáze se týká zachycování výparů při přečerpávání paliva do cisteren na čerpacích stanicích, jež je povinné už na základě směrnice z roku 1994 (94/63/EC).
Kompromisní znění nového předpisu, který dojednalo české předsednictví, schválil Výbor pro životní prostředí, zdraví a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu 31. března 2009 a členské státy na zasedání výboru stálých zástupců (Coreper I) 22. dubna 2009. Evropský parlament se chystá kompromis stvrdit hlasováním na plenární schůzi začátkem května. Celý proces následně formálně ukončí svým souhlasem členské státy na zasedání některé z ministerských Rad.
Opatření povede k úspoře paliva i k vyšší ochraně ovzduší.
Stane se tak díky dohodě, ke které přivedlo instituce EU české předsednictví. Čeští diplomaté dojednali v uplynulých týdnech s europoslanci kompromis, který ve středu 22. dubna schválili zástupci členských států. Evropský parlament se chystá potvrdit dohodu plenárním hlasováním začátkem května, a pak ji ještě formálně stvrdí ministři členských zemí.
Nový předpis přinese výhody občanům i firmám. „Zachycovací zařízení nejen zlepší ochranu ovzduší i zdraví lidí, ale také umožní úsporu paliva,“ říká Jana Reinišová, zástupkyně stálé představitelky ČR při EU. Ta vedla tým, který dohodu s unijními institucemi vyjednal.
Při čerpání benzínu je z nádrží aut vytlačování vzduch nasycený výpary. Ty obsahují těkavé organické látky, které škodí lidskému zdraví i životnímu prostředí. Jsou totiž rakovinotvorné a působí i na vznik přízemního ozónu. Zároveň jimi ale uniká benzín, který lze po kondenzaci opět použít.
Čerpací stojany budou na základě nového předpisu vybaveny zařízením, které odsaje nejméně 85 % výparů zpět do cisterny čerpací stanice. Tímto způsobem se zachrání palivo, které by se jinak vypařilo do ovzduší, a díky tomu se i provozovatelům stanic časem vrátí náklady vložené do zachycovacího zařízení.
Technologii na zachycování benzínových výparů v současnosti již zavádí několik evropských zemí. V celé EU bude povinné od 1. ledna 2012 na velkých nových či rekonstruovaných čerpacích stanicích. Všechny stanice jím musejí být vybaveny nejpozději 31. prosince 2018. Výjimku budou mít pouze malé stanice, které obslouží jen několik aut denně. Členské státy upozorní na existenci tohoto zařízení na čerpacích stanicích vhodným označením stojanů.
V celé Evropské unii je podle údajů Evropské komise zhruba 110 tisíc čerpacích stanic, které zaměstnávají na 440 tisíc lidí a mají obrat zhruba 250 miliard eur ročně.
Doplňující informace:
Návrh Směrnice o etapě II rekuperace benzinových par při čerpání pohonných hmot do osobních automobilů na čerpacích stanicích (COM(2008)812) předložila Evropská komise v prosinci 2008. První fáze se týká zachycování výparů při přečerpávání paliva do cisteren na čerpacích stanicích, jež je povinné už na základě směrnice z roku 1994 (94/63/EC).
Kompromisní znění nového předpisu, který dojednalo české předsednictví, schválil Výbor pro životní prostředí, zdraví a ochranu spotřebitele Evropského parlamentu 31. března 2009 a členské státy na zasedání výboru stálých zástupců (Coreper I) 22. dubna 2009. Evropský parlament se chystá kompromis stvrdit hlasováním na plenární schůzi začátkem května. Celý proces následně formálně ukončí svým souhlasem členské státy na zasedání některé z ministerských Rad.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk