Tiskové zprávy
Oživení: Dopis občanských sdružení Oživení a Pražské matky vyjadřující nesouhlas s kácení tisíců stromů
Vážený pane řediteli,
občanská sdružení Oživení a Pražské matky, která se ve svých projektech dlouhodobě věnují bezpečnosti silničního provozu a oživování veřejných prostor, se na Vás obracejí se žádostí o upuštění od úmyslu kácet stromy podél dopravních komunikací zdůvodňovaný zájmem o větší bezpečnost řidičů. Připojujeme se tak k nesouhlasnému stanovisku, které již vyjádřila Česká inspekce životního prostředí.
Záměr kácet stromy podél cest nepovažujeme za rozumný z více důvodů.
Ze zkušeností s uskutečňováním našich projektů zaměřených na bezpečnost silničního provozu a výchovu mladé generace i z policejních statistik vyplývá, že za většinu fatálních nehod, k nimž na našich silnicích dochází, nese odpovědnost lidské selhání. K nejčastějším příčinám nehod patří nesprávný způsob jízdy a nepřiměřená rychlost, která má na svědomí nejvíce zmařených životů.
Je nám líto zbytečných lidských obětí - často mladých lidí, kteří zemřou při nárazu na strom. Je však nutné si uvědomit, že stromy tyto nehody nezapříčiňují. Nepřiměřená rychlost je všude největším zabijákem, a proto některé státy přistupují k tvrdému postihu řidičů při překračování rychlostních limitů například vysokými pokutami, jež mají řidiče odstrašit. Za nejúčinnější a nejsmysluplnější však považujeme zaměřit se na výchovu řidičů, zvláště těch mladých. Někde jsou zavedeny řidičské průkazy na zkoušku, jinde není nezkušeným řidičům dovoleno řídit silná vozidla, my se snažíme děti vychovávat k bezpečnému pohybu na silnicích již na základních školách. Každopádně je ekonomičtější a efektivnější soustředit se na příčiny nehod (jejich analýzu a odstraňování) než na jejich následky.
Stromy plní i řadu pozitivních estetických a užitkových funkcí. Kromě toho, že stromořadí podél cest, po staletí utvářející jedinečný ráz naší krajiny, působí příjemným estetickým dojmem, pomáhají také zamezovat negativním vlivům počasí na silnicích: omezují zasněžování komunikací, působení větru, jsou ideálním a bezkonkurenčně nejlevnějším klimatizačním zařízením, stíní vozovku před prudkým světlem, čímž zvyšují komfort a pohodu řidičů. Vedle toho jsou důležitým zdrojem produkce kyslíku a snižují negativní dopad exhalací CO2. Pokud bychom chtěli odstraňovat pevné překážky u silnice, měli bychom usilovat spíše o demontování billboardů, které mimo jiné odvádějí pozornost automobilistů od řízení. Úmysl dopravních policistů vysazovat za vykácená stromořadí náhradní dřeviny na Šumavě nepovažujeme za dobré řešení. Za stromy bychom neměli jezdit nejen do rezervací, ale měly by nás ze shora uvedených důvodů provázet na cestách každý den. Naši předci to dobře chápali, a proto také stromořadí podél cest sázeli. Na potřebě účinné klimatizace, zábran proti větru, sněhu, prudkému světlu a v neposlední řadě na potřebě dobré pohody při řízení se od té doby nic nezměnilo.
Odstraňování posledních zbytků přírody z blízkosti dopravních staveb žádný obrat v bezpečnosti provozu na silnicích podle našeho názoru nepřinese. Dojít by k němu mohlo především přijetím větší odpovědnosti, k níž je třeba vést řidiče výchovou, osvětou i restrikcí, již umožní legislativa. Pokud si řidič bude jist, že po překročení povolené rychlosti nastane okamžitě postih, pokud si bude vědom toho, kolik lidí v důsledku nepřiměřené rychlosti na silnicích ročně umírá, a pokud mladý řidič bude vědět, že mu je řidičák propůjčen jen na zkoušku, je snad naděje, že na silnicích zemře za rok o 432 lidí méně, což je přesně počet těch, kteří nezvládli loni na silnici rychlost .
Žádáme Vás proto, abyste od svého úmyslu, který nikomu nepomůže, snad jen firmám, které se kácením zabývají, upustili.
S pozdravem
Mgr. Daniela Plná, Oživení, o.s., oziveni@oziveni.cz, www.oziveni.cz
Ing. Jarmila Johnová, Pražské matky, o.s., jarmila.johnova@oziveni.cz, www.prazskematky.cz
občanská sdružení Oživení a Pražské matky, která se ve svých projektech dlouhodobě věnují bezpečnosti silničního provozu a oživování veřejných prostor, se na Vás obracejí se žádostí o upuštění od úmyslu kácet stromy podél dopravních komunikací zdůvodňovaný zájmem o větší bezpečnost řidičů. Připojujeme se tak k nesouhlasnému stanovisku, které již vyjádřila Česká inspekce životního prostředí.
Záměr kácet stromy podél cest nepovažujeme za rozumný z více důvodů.
Ze zkušeností s uskutečňováním našich projektů zaměřených na bezpečnost silničního provozu a výchovu mladé generace i z policejních statistik vyplývá, že za většinu fatálních nehod, k nimž na našich silnicích dochází, nese odpovědnost lidské selhání. K nejčastějším příčinám nehod patří nesprávný způsob jízdy a nepřiměřená rychlost, která má na svědomí nejvíce zmařených životů.
Je nám líto zbytečných lidských obětí - často mladých lidí, kteří zemřou při nárazu na strom. Je však nutné si uvědomit, že stromy tyto nehody nezapříčiňují. Nepřiměřená rychlost je všude největším zabijákem, a proto některé státy přistupují k tvrdému postihu řidičů při překračování rychlostních limitů například vysokými pokutami, jež mají řidiče odstrašit. Za nejúčinnější a nejsmysluplnější však považujeme zaměřit se na výchovu řidičů, zvláště těch mladých. Někde jsou zavedeny řidičské průkazy na zkoušku, jinde není nezkušeným řidičům dovoleno řídit silná vozidla, my se snažíme děti vychovávat k bezpečnému pohybu na silnicích již na základních školách. Každopádně je ekonomičtější a efektivnější soustředit se na příčiny nehod (jejich analýzu a odstraňování) než na jejich následky.
Stromy plní i řadu pozitivních estetických a užitkových funkcí. Kromě toho, že stromořadí podél cest, po staletí utvářející jedinečný ráz naší krajiny, působí příjemným estetickým dojmem, pomáhají také zamezovat negativním vlivům počasí na silnicích: omezují zasněžování komunikací, působení větru, jsou ideálním a bezkonkurenčně nejlevnějším klimatizačním zařízením, stíní vozovku před prudkým světlem, čímž zvyšují komfort a pohodu řidičů. Vedle toho jsou důležitým zdrojem produkce kyslíku a snižují negativní dopad exhalací CO2. Pokud bychom chtěli odstraňovat pevné překážky u silnice, měli bychom usilovat spíše o demontování billboardů, které mimo jiné odvádějí pozornost automobilistů od řízení. Úmysl dopravních policistů vysazovat za vykácená stromořadí náhradní dřeviny na Šumavě nepovažujeme za dobré řešení. Za stromy bychom neměli jezdit nejen do rezervací, ale měly by nás ze shora uvedených důvodů provázet na cestách každý den. Naši předci to dobře chápali, a proto také stromořadí podél cest sázeli. Na potřebě účinné klimatizace, zábran proti větru, sněhu, prudkému světlu a v neposlední řadě na potřebě dobré pohody při řízení se od té doby nic nezměnilo.
Odstraňování posledních zbytků přírody z blízkosti dopravních staveb žádný obrat v bezpečnosti provozu na silnicích podle našeho názoru nepřinese. Dojít by k němu mohlo především přijetím větší odpovědnosti, k níž je třeba vést řidiče výchovou, osvětou i restrikcí, již umožní legislativa. Pokud si řidič bude jist, že po překročení povolené rychlosti nastane okamžitě postih, pokud si bude vědom toho, kolik lidí v důsledku nepřiměřené rychlosti na silnicích ročně umírá, a pokud mladý řidič bude vědět, že mu je řidičák propůjčen jen na zkoušku, je snad naděje, že na silnicích zemře za rok o 432 lidí méně, což je přesně počet těch, kteří nezvládli loni na silnici rychlost .
Žádáme Vás proto, abyste od svého úmyslu, který nikomu nepomůže, snad jen firmám, které se kácením zabývají, upustili.
S pozdravem
Mgr. Daniela Plná, Oživení, o.s., oziveni@oziveni.cz, www.oziveni.cz
Ing. Jarmila Johnová, Pražské matky, o.s., jarmila.johnova@oziveni.cz, www.prazskematky.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk