Tiskové zprávy
Fleishman Hillard: Dvě třetiny spotřebitelů dávají při nákupu trvanlivého mléka přednost mléku v kartonovém obalu s uzávěrem
12. června 2013 | Fleishman Hillard
Autor: Viktorie Dvořáková
Autor: Viktorie Dvořáková
Spotřebu mléka v českých domácnostech a jejich nákupní chování mapoval reprezentativní průzkum, který v květnu provedla společnost Tetra Pak u příležitosti Světového dne mléka. Tento svátek připadá na poslední úterý v květnu a vznikl již v roce 1957, kdy se ve švýcarském Interlakenu konala konference významných světových lékařů, aby diskutovali o významu mléka a jeho roli ve výživě.
Společnost Tetra Pak v průzkumu českých domácností zjistila, že 27 % dotázaných pije mléko denně. Častěji ho pijí ženy (33 %) než muži (22 %) a lidé ve věku 30-44 let. Nejméně často pijí mléko lidé ve věku 45-59 let (16 %). Dále Tetra Pak zajímalo, jaké jsou faktory ovlivňující výběr mléka spotřebitelů při nákupu v obchodě. Podle značky se častěji vybírá ve velkých městech a podle typů balení nejčastěji v Praze. Dále 68% respondentů uvedlo, že při nákupu trvanlivého krabicového mléka dávají přednost praktickému balení se šroubovým uzávěrem. Výhody tohoto typu balení s uzávěry jsou zřejmé, je znovu uzavíratelný, uchová senzorické vlastnosti mléka a současně chrání mléko před pachy z lednice. Přitom dle informací GfK, agentury pro výzkum trhu, podíl uzávěrů na trvanlivém mléce, které bylo nakoupeno českými domácnostmi v České republice v roce 2012, byl jen 33 %.
„Spotřebitelský trend, který vyplývá z našeho průzkumu, je v okolních evropských zemích dokonce silnější,“ říká Roman Straka, regionální ředitel pro marketing společnosti Tetra Pak. „Například v Německu, kde je podíl uzávěrů na trvanlivém mléce větší než 90%, je jedním z nejrozšířenějších obalů pro trvanlivé mléko Tetra Brik ® Aseptic Edge LightCap. Tento typ nového obalu má široký šroubový uzávěr, který umožňuje spotřebiteli snadnou manipulaci s výrobkem a pohodlné nalévání.“
Vedle spotřebitelských preferencí je snižování nákladů při výrobě a balení mléka druhou velmi důležitou oblastí, na kterou se firma Tetra Pak zaměřuje. Odpovědí na požadavky výrobců je například platforma plnicích linek Tetra Pak® A3/Flex iLine™. Jejími hlavními přednostmi je kratší doba na instalaci a uvedení do provozu, vyšší kapacita linky, vysoká spolehlivost a flexibilita. Náklady na provoz jsou ve srovnání s linkami předešlé generace nižší až o 30 %.
Novinka v oblasti zpracovatelských řešení je technologie One Step, která zkracuje dobu zpracování trvanlivého mléka ze dvou dnů na pouhých několik hodin, čímž snižuje provozní náklady až o 50 %. Inovace této technologie spočívá ve spojení tepelného ošetření, odstředění a standardizace do jediného kroku, což značně zjednodušuje a urychluje výrobní proces.
TRVANLIVÉ MLÉKO
Trvanlivé mléko se vyrábí z čerstvého kravského mléka jenom působením tepla a je baleno do aseptického obalu s hliníkovou fólií, která nepropouští světlo ani vzduch a brání pronikání bakterií z okolního prostředí. Metoda tepelného ošetření trvanlivého mléka se nazývá UHT, tj. ošetření při vysoké teplotě. Mléko se velmi krátce 2-3 vteřiny zahřeje na teplotu 135 - 137 °C., potom se rychle ochladí a plní Trvanlivé mléko je 100% přírodní produkt bez konzervačních látek. Výhodou tohoto mléka je možnost je dlouhodobě uchovávat při pokojové teplotě mimo ledničku. Jeho trvanlivost v uzavřeném kartonovém obalu je 3 – 6 měsíců. Nutriční hodnoty po tepelném zpracování zůstávají zachovány.
CHLAZENÉ MLÉKO S PRODLOUŽENOU TRVANLIVOSTÍ
Mléko ošetřené zahřátím na teplotu minimálně 125 - 130 °C po dobu 2 - 4 sekund. Vzniká tak mléko s prodlouženou trvanlivostí. Které stojí z hlediska trvanlivosti i senzorických vlastností mezi pasterovaným a trvanlivým mlékem. Obvyklá doba spotřeby chlazeného mléka s prodlouženou trvanlivostí vyráběného v ČR je 14 - 20 dní. Toto mléko je plněno do neaseptických obalů a musí být skladováno a distribuováno v chlazeném prostředí při teplotě do 6 °C.
Společnost Tetra Pak v průzkumu českých domácností zjistila, že 27 % dotázaných pije mléko denně. Častěji ho pijí ženy (33 %) než muži (22 %) a lidé ve věku 30-44 let. Nejméně často pijí mléko lidé ve věku 45-59 let (16 %). Dále Tetra Pak zajímalo, jaké jsou faktory ovlivňující výběr mléka spotřebitelů při nákupu v obchodě. Podle značky se častěji vybírá ve velkých městech a podle typů balení nejčastěji v Praze. Dále 68% respondentů uvedlo, že při nákupu trvanlivého krabicového mléka dávají přednost praktickému balení se šroubovým uzávěrem. Výhody tohoto typu balení s uzávěry jsou zřejmé, je znovu uzavíratelný, uchová senzorické vlastnosti mléka a současně chrání mléko před pachy z lednice. Přitom dle informací GfK, agentury pro výzkum trhu, podíl uzávěrů na trvanlivém mléce, které bylo nakoupeno českými domácnostmi v České republice v roce 2012, byl jen 33 %.
„Spotřebitelský trend, který vyplývá z našeho průzkumu, je v okolních evropských zemích dokonce silnější,“ říká Roman Straka, regionální ředitel pro marketing společnosti Tetra Pak. „Například v Německu, kde je podíl uzávěrů na trvanlivém mléce větší než 90%, je jedním z nejrozšířenějších obalů pro trvanlivé mléko Tetra Brik ® Aseptic Edge LightCap. Tento typ nového obalu má široký šroubový uzávěr, který umožňuje spotřebiteli snadnou manipulaci s výrobkem a pohodlné nalévání.“
Vedle spotřebitelských preferencí je snižování nákladů při výrobě a balení mléka druhou velmi důležitou oblastí, na kterou se firma Tetra Pak zaměřuje. Odpovědí na požadavky výrobců je například platforma plnicích linek Tetra Pak® A3/Flex iLine™. Jejími hlavními přednostmi je kratší doba na instalaci a uvedení do provozu, vyšší kapacita linky, vysoká spolehlivost a flexibilita. Náklady na provoz jsou ve srovnání s linkami předešlé generace nižší až o 30 %.
Novinka v oblasti zpracovatelských řešení je technologie One Step, která zkracuje dobu zpracování trvanlivého mléka ze dvou dnů na pouhých několik hodin, čímž snižuje provozní náklady až o 50 %. Inovace této technologie spočívá ve spojení tepelného ošetření, odstředění a standardizace do jediného kroku, což značně zjednodušuje a urychluje výrobní proces.
TRVANLIVÉ MLÉKO
Trvanlivé mléko se vyrábí z čerstvého kravského mléka jenom působením tepla a je baleno do aseptického obalu s hliníkovou fólií, která nepropouští světlo ani vzduch a brání pronikání bakterií z okolního prostředí. Metoda tepelného ošetření trvanlivého mléka se nazývá UHT, tj. ošetření při vysoké teplotě. Mléko se velmi krátce 2-3 vteřiny zahřeje na teplotu 135 - 137 °C., potom se rychle ochladí a plní Trvanlivé mléko je 100% přírodní produkt bez konzervačních látek. Výhodou tohoto mléka je možnost je dlouhodobě uchovávat při pokojové teplotě mimo ledničku. Jeho trvanlivost v uzavřeném kartonovém obalu je 3 – 6 měsíců. Nutriční hodnoty po tepelném zpracování zůstávají zachovány.
CHLAZENÉ MLÉKO S PRODLOUŽENOU TRVANLIVOSTÍ
Mléko ošetřené zahřátím na teplotu minimálně 125 - 130 °C po dobu 2 - 4 sekund. Vzniká tak mléko s prodlouženou trvanlivostí. Které stojí z hlediska trvanlivosti i senzorických vlastností mezi pasterovaným a trvanlivým mlékem. Obvyklá doba spotřeby chlazeného mléka s prodlouženou trvanlivostí vyráběného v ČR je 14 - 20 dní. Toto mléko je plněno do neaseptických obalů a musí být skladováno a distribuováno v chlazeném prostředí při teplotě do 6 °C.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk