Tiskové zprávy
REC ČR, o.p.s.: Ekologicky šetrná doprava má svoje informační stránky
Cesta autem ve městech je v dnešní době spíše trestem než logistickým a přepravním výdobytkem usnadňujícím život. Kolony aut, stress, znečištěné ovzduší a s ním spojený smog, který nás nutí k omezení fyzické aktivity, zhoršuje dýchání a přispívá k závažným respiračním a dalším onemocněním. Právě na tyto problémy spojené s dopravní mobilitou se zaměřuje projekt ELPROM, který přináší zároveň informace o dosud alternativních, ale do budoucna potenciálních řešeních v neutěšené dopravě.
„Znečištění ovzduší způsobované dnes dopravou představuje tak významný problém a způsobené škody, včetně poškození lidského zdraví, jsou tak vysoké, že to politici dlouhodobě ignorovat nemohou. Vývoj v západní Evropě a v USA, ale i v zemích jako Čína, Indie nebo Brazílie ukazuje, že změny jsou možné,“ říká MUDr. Miroslav Šuta, konzultant v oblasti ekologických a zdravotních rizik. Právě takových důsledky vedou ke hledání pohonů či druhů dopravy, které budou postupně nahrazovat ty stávající.
„Jedním z cílů projektu ELPROM je zviditelnění takzvané čisté mobility, tedy takových druhů především osobní dopravy, které minimalizují dopady dopravy na životní prostředí a zdraví. Patří sem třeba rozvoj elektromobility, dále pohony a stlačený zemní plyn (CNG), či klasické využívání kol. Chceme však poukázat i na systémovější řešení, třeba ve formě propagace sdílení aut, neboli car-sharingu či car-poolingu,“ vysvětluje obsahové záměry projektu Tomáš Řeháček, hlavní koordinátor projektu a zástupce Regionálního environmentálního centra. „Je nám jasné, že se používání takových dopravních prostředků nedá dosáhnout ze dne na den. Každopádně jsme našimi aktivitami chtěli vyplnit mezeru v oblasti poskytování širokého spektra informací o všech možných alternativách, které už dnes jsou na trhu a je možné je využívat,“ dodává Tomáš Řeháček.
„Pro efektivní šíření informací jsme nejvíce využívali webových stránek, komunikace s veřejností přes sociální sítě a ohlas byl poměrně vysoký,“ komentuje výsledky informační kampaně Tomáš Kažmierski, který se na projektu expertně podílel. „Vedle přehledu různých druhů čistých technologií a systémů jsme též oslovili řadu odborníků, kteří nám poskytli rozhovory na toho téma. Mezi takové patřili například Martin Hausenblas, ústecký podnikatel v odvětví reklamního textilu, filantrop a vizionář a zakladatel a iniciativy Podnikáme bez korupce. Zajímavé byly i postřehy Martina Novosada, ředitele Krajské Energetické Agentury Moravskoslezského kraje, o.p.s. či Tomáše Chmelíka, manažera útvaru čisté technologie ČEZ,“ dodává Tomáš Kažmierski. Vedle rozhovorů jsou na webových stránkách k dispozici i krátké videospoty, které poukazují na základní charakteristiky jednotlivých druhů dopravy.
Projekt ELPROM se sice blíží ke svému závěru, avšak téma je stále živé a podle zpětné reakce je možné konstatovat, že o nové technologie, které jsou šetrné k životnímu prostředí a lidskému zdraví, bude zájem veřejnosti stoupat. Dnes existuje ještě řada bariér, například ve vysoké ceně, ale vývoj na trhu ukazuje, že majitelů aut na elektřinu či CNG stále roste a tudíž bude i cena postupně příznivější. Přesto je i nadále nedostatek kvalitních, nezávislých informací, na které může zájemce dosáhnout na jednom místě bez zdlouhavého hledání na internetu nebo sociálních sítích.
„Znečištění ovzduší způsobované dnes dopravou představuje tak významný problém a způsobené škody, včetně poškození lidského zdraví, jsou tak vysoké, že to politici dlouhodobě ignorovat nemohou. Vývoj v západní Evropě a v USA, ale i v zemích jako Čína, Indie nebo Brazílie ukazuje, že změny jsou možné,“ říká MUDr. Miroslav Šuta, konzultant v oblasti ekologických a zdravotních rizik. Právě takových důsledky vedou ke hledání pohonů či druhů dopravy, které budou postupně nahrazovat ty stávající.
„Jedním z cílů projektu ELPROM je zviditelnění takzvané čisté mobility, tedy takových druhů především osobní dopravy, které minimalizují dopady dopravy na životní prostředí a zdraví. Patří sem třeba rozvoj elektromobility, dále pohony a stlačený zemní plyn (CNG), či klasické využívání kol. Chceme však poukázat i na systémovější řešení, třeba ve formě propagace sdílení aut, neboli car-sharingu či car-poolingu,“ vysvětluje obsahové záměry projektu Tomáš Řeháček, hlavní koordinátor projektu a zástupce Regionálního environmentálního centra. „Je nám jasné, že se používání takových dopravních prostředků nedá dosáhnout ze dne na den. Každopádně jsme našimi aktivitami chtěli vyplnit mezeru v oblasti poskytování širokého spektra informací o všech možných alternativách, které už dnes jsou na trhu a je možné je využívat,“ dodává Tomáš Řeháček.
„Pro efektivní šíření informací jsme nejvíce využívali webových stránek, komunikace s veřejností přes sociální sítě a ohlas byl poměrně vysoký,“ komentuje výsledky informační kampaně Tomáš Kažmierski, který se na projektu expertně podílel. „Vedle přehledu různých druhů čistých technologií a systémů jsme též oslovili řadu odborníků, kteří nám poskytli rozhovory na toho téma. Mezi takové patřili například Martin Hausenblas, ústecký podnikatel v odvětví reklamního textilu, filantrop a vizionář a zakladatel a iniciativy Podnikáme bez korupce. Zajímavé byly i postřehy Martina Novosada, ředitele Krajské Energetické Agentury Moravskoslezského kraje, o.p.s. či Tomáše Chmelíka, manažera útvaru čisté technologie ČEZ,“ dodává Tomáš Kažmierski. Vedle rozhovorů jsou na webových stránkách k dispozici i krátké videospoty, které poukazují na základní charakteristiky jednotlivých druhů dopravy.
Projekt ELPROM se sice blíží ke svému závěru, avšak téma je stále živé a podle zpětné reakce je možné konstatovat, že o nové technologie, které jsou šetrné k životnímu prostředí a lidskému zdraví, bude zájem veřejnosti stoupat. Dnes existuje ještě řada bariér, například ve vysoké ceně, ale vývoj na trhu ukazuje, že majitelů aut na elektřinu či CNG stále roste a tudíž bude i cena postupně příznivější. Přesto je i nadále nedostatek kvalitních, nezávislých informací, na které může zájemce dosáhnout na jednom místě bez zdlouhavého hledání na internetu nebo sociálních sítích.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk