Tiskové zprávy
Hnutí DUHA/Centrum pro dopravu a energetiku: EU seškrtala souhlas se znečišťováním také ostatním černým pasažérům
14. března 2005 | Hnutí DUHA/Centrum pro dopravu a energetiku
Autor: Vojtěch Kotecký, tel: 604 202 470
Autor: Vojtěch Kotecký, tel: 604 202 470
Česká vláda není jediná, které Evropská komise seškrtala národní plán pro obchodování s emisemi oxidu uhličitého. Ekologické organizace dnes upozornily, že obejít pravidla se pokusilo několik zemí – a všechny musely od svých záměrů na razantní zvýšení znečištění ustoupit.
Ze 22 takzvaných národních alokačních plánů, které už schválila, si Komise vyžádala seškrtání u dvanácti [1]. V některých případech bylo ještě razantnější než české: Lotyšsko muselo svůj návrh omezil dokonce o 29 procent.
Černými pasažéry byly hlavně středoevropské a pobaltské státy. Pokud se potvrdí informace, které minulý týden zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu, Evropská komise bude požadovat omezení vládního plánu o 15,6 %. Polská vláda musela svůj návrh snížit o 16,5 %, Slovensko o 14 %, Litva o 10 % a Estonsko o 12,5 %.
Dokonce i po škrtech, které Komise požaduje, by Česká republika svému průmyslu povolila druhé největší znečištění v přepočtu na jednoho obyvatele ze všech států EU: o tuto pozici se nově dělí s Finskem. Naproti tomu například Polsko se zásahem Evropské komise posunulo z páté na osmou příčku. První místo dál drží Estonsko.
Vláda v říjnu schválila národní plán, který počítá s razantním růstem exhalací – zhruba o pětinu během tří let. Přitom Česká republika už tak patří mezi nejhorší znečišťovatele v Evropě. Centrum pro dopravu a energetiku a Hnutí DUHA dodávají, že menší počet povolenek bude motivovat k inovacím a modernizaci průmyslu. Pomůže zároveň čistějším výrobcům na úkor zastaralých a málo efektivních.
Klára Sutlovičová z Centra pro dopravu a energetiku řekla:
„Snížit nadsazené kvóty v plánech dvanácti zemí bylo nutné: hlavním smyslem obchodování s emisemi je totiž snižování emisí. To hlavně platí pro nováčky v Evropské unii, kteří se pokusili systém obejít a dál podporovat neefektivní domácí průmysl štědrým přísunem povolenek. Menší počet povolenek bude prospěšný: sníží znečištění a uspíší modernizaci.“
Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA řekl:
"Samozřejmě se dalo čekat, že plán razantně zvýšit znečištění Komise hodí ministrům na hlavu. Podobné průhledné pokusy zamítla i polské, slovenské či lotyšské vládě. Ministři nemohli čekat, že jim strategie černého pasažéra projde. Že účelem obchodování s emisemi je snižovat exhalace, nikoli je zvyšovat, platí dvojnásob v České republice, která patří mezi nejhorší znečišťovatele v Evropě."
Kontakt: Klára Sutlovičová, CDE, telefon 777 849 113, 274 822 150, email cde@ecn.cz
Vojtěch Kotecký, Hnutí DUHA, telefon 604 202 470, 222 514 759, email vojtech.kotecky@hnutiduha.cz
Poznámky:
[1] Belgie, Estonsko, Francie, Irsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko a Slovensko. Pravděpodobně bude seškrtán také plán Velké Británie, která jej dodatečně zvýšila.
Ze 22 takzvaných národních alokačních plánů, které už schválila, si Komise vyžádala seškrtání u dvanácti [1]. V některých případech bylo ještě razantnější než české: Lotyšsko muselo svůj návrh omezil dokonce o 29 procent.
Černými pasažéry byly hlavně středoevropské a pobaltské státy. Pokud se potvrdí informace, které minulý týden zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu, Evropská komise bude požadovat omezení vládního plánu o 15,6 %. Polská vláda musela svůj návrh snížit o 16,5 %, Slovensko o 14 %, Litva o 10 % a Estonsko o 12,5 %.
Dokonce i po škrtech, které Komise požaduje, by Česká republika svému průmyslu povolila druhé největší znečištění v přepočtu na jednoho obyvatele ze všech států EU: o tuto pozici se nově dělí s Finskem. Naproti tomu například Polsko se zásahem Evropské komise posunulo z páté na osmou příčku. První místo dál drží Estonsko.
Vláda v říjnu schválila národní plán, který počítá s razantním růstem exhalací – zhruba o pětinu během tří let. Přitom Česká republika už tak patří mezi nejhorší znečišťovatele v Evropě. Centrum pro dopravu a energetiku a Hnutí DUHA dodávají, že menší počet povolenek bude motivovat k inovacím a modernizaci průmyslu. Pomůže zároveň čistějším výrobcům na úkor zastaralých a málo efektivních.
Klára Sutlovičová z Centra pro dopravu a energetiku řekla:
„Snížit nadsazené kvóty v plánech dvanácti zemí bylo nutné: hlavním smyslem obchodování s emisemi je totiž snižování emisí. To hlavně platí pro nováčky v Evropské unii, kteří se pokusili systém obejít a dál podporovat neefektivní domácí průmysl štědrým přísunem povolenek. Menší počet povolenek bude prospěšný: sníží znečištění a uspíší modernizaci.“
Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA řekl:
"Samozřejmě se dalo čekat, že plán razantně zvýšit znečištění Komise hodí ministrům na hlavu. Podobné průhledné pokusy zamítla i polské, slovenské či lotyšské vládě. Ministři nemohli čekat, že jim strategie černého pasažéra projde. Že účelem obchodování s emisemi je snižovat exhalace, nikoli je zvyšovat, platí dvojnásob v České republice, která patří mezi nejhorší znečišťovatele v Evropě."
Kontakt: Klára Sutlovičová, CDE, telefon 777 849 113, 274 822 150, email cde@ecn.cz
Vojtěch Kotecký, Hnutí DUHA, telefon 604 202 470, 222 514 759, email vojtech.kotecky@hnutiduha.cz
Poznámky:
[1] Belgie, Estonsko, Francie, Irsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko a Slovensko. Pravděpodobně bude seškrtán také plán Velké Británie, která jej dodatečně zvýšila.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk