Vojtěch Kotecký "> EU seškrtala souhlas se znečišťováním také ostatním černým pasažérům - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/eu-seskrtala-souhlas-se-znecistovanim-take-ostatnim-cernym-pasazerum
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Hnutí DUHA/Centrum pro dopravu a energetiku: EU seškrtala souhlas se znečišťováním také ostatním černým pasažérům

14. března 2005 | Hnutí DUHA/Centrum pro dopravu a energetiku
Autor: Vojtěch Kotecký, tel: 604 202 470
Česká vláda není jediná, které Evropská komise seškrtala národní plán pro obchodování s emisemi oxidu uhličitého. Ekologické organizace dnes upozornily, že obejít pravidla se pokusilo několik zemí – a všechny musely od svých záměrů na razantní zvýšení znečištění ustoupit.

Ze 22 takzvaných národních alokačních plánů, které už schválila, si Komise vyžádala seškrtání u dvanácti [1]. V některých případech bylo ještě razantnější než české: Lotyšsko muselo svůj návrh omezil dokonce o 29 procent.

Černými pasažéry byly hlavně středoevropské a pobaltské státy. Pokud se potvrdí informace, které minulý týden zveřejnilo ministerstvo průmyslu a obchodu, Evropská komise bude požadovat omezení vládního plánu o 15,6 %. Polská vláda musela svůj návrh snížit o 16,5 %, Slovensko o 14 %, Litva o 10 % a Estonsko o 12,5 %.

Dokonce i po škrtech, které Komise požaduje, by Česká republika svému průmyslu povolila druhé největší znečištění v přepočtu na jednoho obyvatele ze všech států EU: o tuto pozici se nově dělí s Finskem. Naproti tomu například Polsko se zásahem Evropské komise posunulo z páté na osmou příčku. První místo dál drží Estonsko.

Vláda v říjnu schválila národní plán, který počítá s razantním růstem exhalací – zhruba o pětinu během tří let. Přitom Česká republika už tak patří mezi nejhorší znečišťovatele v Evropě. Centrum pro dopravu a energetiku a Hnutí DUHA dodávají, že menší počet povolenek bude motivovat k inovacím a modernizaci průmyslu. Pomůže zároveň čistějším výrobcům na úkor zastaralých a málo efektivních.

Klára Sutlovičová z Centra pro dopravu a energetiku řekla:
„Snížit nadsazené kvóty v plánech dvanácti zemí bylo nutné: hlavním smyslem obchodování s emisemi je totiž snižování emisí. To hlavně platí pro nováčky v Evropské unii, kteří se pokusili systém obejít a dál podporovat neefektivní domácí průmysl štědrým přísunem povolenek. Menší počet povolenek bude prospěšný: sníží znečištění a uspíší modernizaci.“

Vojtěch Kotecký z Hnutí DUHA řekl:
"Samozřejmě se dalo čekat, že plán razantně zvýšit znečištění Komise hodí ministrům na hlavu. Podobné průhledné pokusy zamítla i polské, slovenské či lotyšské vládě. Ministři nemohli čekat, že jim strategie černého pasažéra projde. Že účelem obchodování s emisemi je snižovat exhalace, nikoli je zvyšovat, platí dvojnásob v České republice, která patří mezi nejhorší znečišťovatele v Evropě."

Kontakt: Klára Sutlovičová, CDE, telefon 777 849 113, 274 822 150, email cde@ecn.cz
Vojtěch Kotecký, Hnutí DUHA, telefon 604 202 470, 222 514 759, email vojtech.kotecky@hnutiduha.cz

Poznámky:

[1] Belgie, Estonsko, Francie, Irsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko a Slovensko. Pravděpodobně bude seškrtán také plán Velké Británie, která jej dodatečně zvýšila.
Vojtěch Kotecký, tel: 604 202 470
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist