Tiskové zprávy
Ukliďme Česko z.s.: Kam s nimi? - Pneumatiky
Starých pneumatik si můžeme všimnout všude okolo nás. V přírodě, na polích, u silnic. V lepším případě tam leží jedna, v tom horším je jich celá hromada. Jen v loňském roce jich dobrovolníci během akce Ukliďme svět, ukliďme Česko posbírali okolo 18 tisíc. Pokud je totiž nikdo neodklidí, budou na svém místě nerušeně ležet ještě stovky let. Existuje však lepší způsob, jak se starých pneumatik zbavit...
Starých pneumatik si můžeme všimnout všude okolo nás. V přírodě, na polích, u silnic. V lepším případě tam leží jedna, v tom horším je jich celá hromada. Jen v loňském roce jich dobrovolníci během akce Ukliďme svět, ukliďme Česko posbírali okolo 18 tisíc. Pokud je totiž nikdo neodklidí, budou na svém místě nerušeně ležet ještě stovky let. Existuje však lepší způsob, jak se starých pneumatik zbavit...
Pneumatiky lze bezplatně odevzdat v nejbližším autoservisu, pneuservisu či jiném místě prodeje pneumatik bez ohledu na to, kde jste předtím danou pneumatiku koupili. Za likvidaci pneumatiky už jste totiž zaplatili při jejím nákupu. A toho by bylo škoda nevyužít. S vyhledáním nejbližšího místa pro odevzdání pneumatik Vám pomůže aplikace www.KAMsNIM.cz. Najdete v ní mapu všech 4759 míst, která v České republice staré pneumatiky přebírají.
“Za černými skládkami pneumatik většinou není zlý úmysl, ale hlavně neznalost. Mnoho řidičů totiž stále neví o místech, kde mohou gumy zdarma odevzdat. Vyhodit pneumatiku v lese je přitom paradoxně složitější, než ji předat k recyklaci třeba při cestě do práce,” vysvětluje původ černých skládek ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Zpětný odběr
Jak je možné, že jste za likvidaci pneumatiky už zaplatili? Pneumatiky jsou od roku 2016 součástí zpětného odběru podle zákona o odpadech (185/2001 Sb. §38). Jejich výrobci a prodejci je proto od Vás musí bezplatně převzít. Každý odběratel je od roku 2020 povinen vybrat 65 % pneumatik, které v daném roce uvede na trh. Jediný případ, kdy je může odběratel odmítnout, je pokud již dosáhl hranice 100 % vysbíraných pneumatik. To ovšem není moc pravděpodobné.
Nejvíce výrobců a prodejců pneumatik v České republice sdružuje neziskový kolektivní systém ELTMA. Jen v rámci tohoto systému se v roce 2018 vysbíralo více než 47 000 tun pneumatik, což mezi jeho členy znamená průměrnou úroveň 80 % zpětného odběru.
Sběrný dvůr je už nevezme
Pozor! Možná jste z dřívějška zvyklí odvážet staré pneumatiky na sběrný dvůr. To už dnes neplatí a pneumatiky na sběrném dvoře nemusí přijmout, nebo mohou chtít za jejich odevzdání zaplatit. Narozdíl od jejich výrobců a prodejců totiž nejsou sběrná střediska místem zpětného odběru. Raději se proto předtím u nich informujte.
Spálit pneumatiky je pak, spolu s odhazováním v přírodě, to nejhorší, co s nimi lze udělat. Při pálení vzniká celá řada toxických látek, které negativně ovlivňují životní prostředí, nemluvě o zdraví všech v okolí.
Složitější než se zdá
Pneumatika na první pohled vypadá jako kus gumy (odborněji pryže). Ve skutečnosti je však její složení mnohem komplikovanější. Největší část pneumatiky (cca 40 %) opravdu tvoří pryž ze směsi přírodního a syntetického kaučuku. Každá pneumatika dále obsahuje ocelové a textilní výstuže. Překvapivé může být i množství sazí, kterých je v pneumatikách až k 30 %. Dalšími složkami jsou antioxidanty, změkčovadla, síra a vulkanizační činidla. Poměr zastoupených látek a složení se liší podle typu pneumatiky.
Recyklace
S pneumatikami obecně je při recyklaci potíž. Jejich zpracování totiž stojí víc, než je hodnota surovin, které z nich lze získat. I proto můžeme být rádi za zákon o zpětném odběru, který prodejce nutí se starými pneumatikami ekologicky naložit.
Častým údělem starých pneumatik je jejich energetické využití. To znamená, že se z rozdrcených pneumatik stane palivo do pecí. Tuna pneumatik se co do energie rovná 1,25 tuny spáleného uhlí. Jejich pálení probíhá za přísných podmínek České komise pro životní prostředí, aby nedošlo k překročení limitů emisí. Množství emisí z pneumatik bývá však stejné či nižší než při pálení uhlí.
Pneumatiky, které nejsou určeny k energetickému využití, jsou rozebrány na ocelové a gumové součásti. Ocel je přetavena a znovu použita v hutním průmyslu. Z gumy vzniká drcením gumový granulát, který má mnohá další využití.
Dětská hřiště, protihlukové stěny i boty
Část gumového granulátu lze opět použít při výrobě nových pneumatik, či dalších součástek aut jako jsou blatníky a koberečky. Často po granulátu také chodíme. Jsou z něj vyráběny měkké povrchy dětských či sportovních hřišť, nebo je přidáván do asfaltu. Navíc po něm neběhají jen lidé, ale například i zvířata ve výbězích.
Mnoho firem také přichází s inovativními nápady, jak granulát z pneumatik využít. Například česká firma mmcite+ z nich staví protihlukové stěny u silnic, díky čemuž loni zrecyklovala 183 000 pneumatik. V zahraničí se pak používají k výrobě nábytku či bot. V České republice bohužel přestala firma Respiro boty z pneumatik vyrábět.
Autorka: Kristýna Pavlíčková
Zdroj: www.KAMsNIM.cz
Starých pneumatik si můžeme všimnout všude okolo nás. V přírodě, na polích, u silnic. V lepším případě tam leží jedna, v tom horším je jich celá hromada. Jen v loňském roce jich dobrovolníci během akce Ukliďme svět, ukliďme Česko posbírali okolo 18 tisíc. Pokud je totiž nikdo neodklidí, budou na svém místě nerušeně ležet ještě stovky let. Existuje však lepší způsob, jak se starých pneumatik zbavit...
Pneumatiky lze bezplatně odevzdat v nejbližším autoservisu, pneuservisu či jiném místě prodeje pneumatik bez ohledu na to, kde jste předtím danou pneumatiku koupili. Za likvidaci pneumatiky už jste totiž zaplatili při jejím nákupu. A toho by bylo škoda nevyužít. S vyhledáním nejbližšího místa pro odevzdání pneumatik Vám pomůže aplikace www.KAMsNIM.cz. Najdete v ní mapu všech 4759 míst, která v České republice staré pneumatiky přebírají.
“Za černými skládkami pneumatik většinou není zlý úmysl, ale hlavně neznalost. Mnoho řidičů totiž stále neví o místech, kde mohou gumy zdarma odevzdat. Vyhodit pneumatiku v lese je přitom paradoxně složitější, než ji předat k recyklaci třeba při cestě do práce,” vysvětluje původ černých skládek ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Zpětný odběr
Jak je možné, že jste za likvidaci pneumatiky už zaplatili? Pneumatiky jsou od roku 2016 součástí zpětného odběru podle zákona o odpadech (185/2001 Sb. §38). Jejich výrobci a prodejci je proto od Vás musí bezplatně převzít. Každý odběratel je od roku 2020 povinen vybrat 65 % pneumatik, které v daném roce uvede na trh. Jediný případ, kdy je může odběratel odmítnout, je pokud již dosáhl hranice 100 % vysbíraných pneumatik. To ovšem není moc pravděpodobné.
Nejvíce výrobců a prodejců pneumatik v České republice sdružuje neziskový kolektivní systém ELTMA. Jen v rámci tohoto systému se v roce 2018 vysbíralo více než 47 000 tun pneumatik, což mezi jeho členy znamená průměrnou úroveň 80 % zpětného odběru.
Sběrný dvůr je už nevezme
Pozor! Možná jste z dřívějška zvyklí odvážet staré pneumatiky na sběrný dvůr. To už dnes neplatí a pneumatiky na sběrném dvoře nemusí přijmout, nebo mohou chtít za jejich odevzdání zaplatit. Narozdíl od jejich výrobců a prodejců totiž nejsou sběrná střediska místem zpětného odběru. Raději se proto předtím u nich informujte.
Spálit pneumatiky je pak, spolu s odhazováním v přírodě, to nejhorší, co s nimi lze udělat. Při pálení vzniká celá řada toxických látek, které negativně ovlivňují životní prostředí, nemluvě o zdraví všech v okolí.
Složitější než se zdá
Pneumatika na první pohled vypadá jako kus gumy (odborněji pryže). Ve skutečnosti je však její složení mnohem komplikovanější. Největší část pneumatiky (cca 40 %) opravdu tvoří pryž ze směsi přírodního a syntetického kaučuku. Každá pneumatika dále obsahuje ocelové a textilní výstuže. Překvapivé může být i množství sazí, kterých je v pneumatikách až k 30 %. Dalšími složkami jsou antioxidanty, změkčovadla, síra a vulkanizační činidla. Poměr zastoupených látek a složení se liší podle typu pneumatiky.
Recyklace
S pneumatikami obecně je při recyklaci potíž. Jejich zpracování totiž stojí víc, než je hodnota surovin, které z nich lze získat. I proto můžeme být rádi za zákon o zpětném odběru, který prodejce nutí se starými pneumatikami ekologicky naložit.
Častým údělem starých pneumatik je jejich energetické využití. To znamená, že se z rozdrcených pneumatik stane palivo do pecí. Tuna pneumatik se co do energie rovná 1,25 tuny spáleného uhlí. Jejich pálení probíhá za přísných podmínek České komise pro životní prostředí, aby nedošlo k překročení limitů emisí. Množství emisí z pneumatik bývá však stejné či nižší než při pálení uhlí.
Pneumatiky, které nejsou určeny k energetickému využití, jsou rozebrány na ocelové a gumové součásti. Ocel je přetavena a znovu použita v hutním průmyslu. Z gumy vzniká drcením gumový granulát, který má mnohá další využití.
Dětská hřiště, protihlukové stěny i boty
Část gumového granulátu lze opět použít při výrobě nových pneumatik, či dalších součástek aut jako jsou blatníky a koberečky. Často po granulátu také chodíme. Jsou z něj vyráběny měkké povrchy dětských či sportovních hřišť, nebo je přidáván do asfaltu. Navíc po něm neběhají jen lidé, ale například i zvířata ve výbězích.
Mnoho firem také přichází s inovativními nápady, jak granulát z pneumatik využít. Například česká firma mmcite+ z nich staví protihlukové stěny u silnic, díky čemuž loni zrecyklovala 183 000 pneumatik. V zahraničí se pak používají k výrobě nábytku či bot. V České republice bohužel přestala firma Respiro boty z pneumatik vyrábět.
Autorka: Kristýna Pavlíčková
Zdroj: www.KAMsNIM.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk