https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/krkonosska-zeleznice-a-muj-osobni-vztah-ke-kolejim-a-masinkam
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Senátor Jan Sobotka (STAN): Krkonošská železnice a můj osobní vztah ke kolejím a mašinkám

27. července 2019 | Senátor Jan Sobotka (STAN)
„Na svá stará kolena v sobě znovuobjevuji jistou vazbu k železnici. Můj dědeček bydlel v Rokytnici nad Jizerou přímo na nádraží,“ vzpomíná Jan Sobotka. „Jezdil jsem za ním s tatínkem často na návštěvu a nádraží si užíval a zamiloval si ho. Prohlížel jsem si z perónu lokomotivy, sledoval chlapy jak se skládají uhlí z vagonů, jak vlaky vozí dřevo a další materiál. Byly to velmi frekventované koleje a ve mně jistá nostalgie zůstala. Moje vzpomínky se propojily jako puzzle, když za námi na Svazek Krkonoše přišli zakladatelé Spolku železniční historie Martinice v Krkonoších, apelující za záchranu nádraží v Martinicích. Začali jsme spolu hovořit a já jsem si uvědomil, že každá taková iniciativa vedoucí ve finále k udělení Kulturní památky ČR, jak se v případě právě Martinického nádraží stalo, mě hřeje a přijde mi správná. Na druhou stranu nádraží v Rokytnici nad Jizerou je bohužel opuštěné, chátrá, zatéká do něj, a je možné, že budova spadne. Snažíme se, aby byla prodána městu Rokytnice, aby ji mohlo nějakým způsobem dát dohromady, rekonstruovat a pak dál používat.

Apeluji: Krkonošská železnice má svůj význam. Je třeba zachovat koleje mezi Martinicemi a Rokytnicí. Bylo by skvělé, kdyby byla stavba železničního okruhu plánována našimi dávnými předky, již přerušila 1. světová válka, dokončena. Pokud by tomu tak bylo, železniční trať by svými kolejemi obepjala celé české a polské Krkonoše. Téma jsme konzultovali s Libereckým krajem, který potvrdil, že ve svých Zásadách územního rozvoje počítá s jejich prodloužením, s cílem městečka skutečně kolejemi propojit. A to je velmi dobrá zpráva. Protože pokud by nebyly využity, budou zrušeny. Ale to je až to poslední řešení. Proto je třeba oživit nejenom železnicí, ale celé údolí. Budeme se těšit, že železnice v budoucnu dostane větší význam. Pokud povede kolem Krkonoš s ambicí plnit úkol dopravní obslužnosti, musí být vysoce modernizovaná společně se související infrastrukturou. Nové zastávky blíže měst, k tomu nádražní budovy s čekárnami a občerstvením, službami ve správě měst. Proto má smysl železnici udržet. Jednou z aktuálních možností je posílení turistické atraktivity. A o to se stará Svazek Krkonoše,“ upřesnil Jan Sobotka.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist