Petra Hubálková "> Limogang spustil zálohový systém na lahve. Aktuální návratnost je jen 50 %. - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/limogang-spustil-zalohovy-system-na-lahve.aktualni-navratnost-je-jen-50
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Limogang: Limogang spustil zálohový systém na lahve. Aktuální návratnost je jen 50 %.

18. dubna 2023 | Limogang
Autor: Petra Hubálková, tel: 775208198
Pilotní program Limogangu zavádí vracení limonádových lahví značek Club Mate 0,33 a 0,5 litru a Seicha Matcha 0,33 litru. Při jejich koupi bude kupujícímu automaticky připočtena záloha ve výši 3 korun, při vrácení prázdné lahve na kterékoliv sběrné místo pak bude vyplacena zpět. Sběrná místa zákazníci poznají podle bannerového označení večerky nebo jednoduše podle dostupnosti limonád v prodejně. Po otestování zkušebního provozu počítá Limogang s rozšířením zálohového systému i na ostatní typy lahví ze své produkce, a také na další česká města. „Současná návratnost lahví je podle čísel z loňského roku jen 50 % a to je málo. Všichni víme, že opětovné plnění lahví je daleko ekologičtější i ekonomičtější. Je zbytečné vyrábět další a další lahve, když ty, které už vyrobené jsou, je možné opětovně používat,“ říká Richard Choleva, majitel společnosti Limogang. Cílem nového zálohového systému je zvýšit návratnost lahví o 20 % a docílit alespoň 70 % zpětného odběru. Podstatné je také snížit dopad na životní prostředí a celý zálohový systém začít stavět na principech cirkulární ekonomiky. Limogang chce tímto krokem nejen přispět k ekologickému nakládání s odpadem, ale také předejít situacím, kdy například kvůli výpadku skláren na Ukrajině nebylo do čeho limonády plnit.

„Spolupráce s „vietnamskými“ večerkami se přímo nabízela. Jsou jedním z míst, kde lidé limonády Club Mate i Seicha Matcha nejčastěji kupují a logicky by tedy měli mít možnost je tu i vrátit. S vracením lahví z horeca segmentu problém nemáme. Co nám ale uniká, jsou nápoje koupené po jednotlivých kusech. Způsobuje to ztráty a u mnoha lahví se zbytečně neuzavírá jejich kruh cirkularity, nelze je znova naplnit a vrátit do oběhu. Místo toho končí v kontejnerech na sklo a stává se z nich zbytečný odpad. Pro nás i firmu, která nápoje vyrábí, to představuje nadbytečnou ekonomickou zátěž. Kromě vysokého recyklačního poplatku jsou to i extra náklady na výrobu nových lahví. Ty, které jsou určeny k opětovnému naplnění, musí navíc splňovat určitá kritéria jako pevnost a odolnost vůči nárazu. Jejich výroba je tak sice nákladnější, ale v porovnání s jednorázovými skleněnými obaly mají několikanásobně menší dopad na produkci CO2. Nevratné sklo má až 3krát větší uhlíkovou stopu, a tedy 3krát větší dopad na globální oteplování, než sklo vratné. Samozřejmě za předpokladu, že se vratné sklo opravdu vrátí. A i to je jeden z jasných indikátorů, že zálohový systém je cesta správným směrem,“ vysvětluje Richard Choleva.

Cirkulární trend zálohování je ve světě mnohem rozšířenější. Zatímco u nás je prozatím zcela běžné jen zálohování skleněných lahví od piva, tak skleněné lahve od nealkoholických nápojů se zálohují výjimečně. I když už i v tomto segmentu se blýská na lepší časy. Od loňského roku je například možné vrátit v maloobchodech některé typy skleněných lahví od společnosti Kofola a Mattoni. Zálohový systém přitom hraje v cirkulární ekonomice balených nápojů významnou roli. V Německu, Dánsku, Estonsku, Finsku, Chorvatsku, Norsku, na Maltě nebo v Litvě se kromě skleněných lahví už běžně zálohují i lahve plastové a také plechovky. Na začátku minulého roku spustili zálohování i naši slovenští sousedé a do konce roku se jim podařilo vysbírat 787 milionů plastových lahví a plechovek. Podle asociace Unesda je například jeho zavedením možné zvýšit návratnost PET lahví ze 65 až na 95 % a tento trend by mohl být i u skla. „Nápoje dovážíme z Německa, kde zálohový systém funguje velmi dobře a návratnost lahví je tam daleko vyšší. Jsem ale přesvědčený, že lépe začne fungovat i u nás, čísla vrácených lahví se nám brzy podaří zvednout a připojíme se mezi velké firmy, které vratné skleněné lahve od nealkoholických nápojů nedávno také zavedly. Ohleduplné chování k naší planetě, produkce co nejmenšího množství odpadu a recyklace jsou dnes nejen trendem, ale i potřebou,“ uzavírá Richard Choleva, majitel společnosti Limogang.

Společnost Limogang dováží oblíbené limonády na trh již od roku 2009. Distribuuje je do horeca segmentu, do několika set partnerských večerek a zákazníci si je mohou objednat i pře e-shop. Lahve bylo doposud možné vrátit pouze hromadně, přes distribuční kurýry společnosti a této služby tak využívali především horeca segment a firmy a kanceláře, které nápoje objednávají ve velkém.

K rozšíření povědomí o zavedení nového zálohového systému spustila společnost Limogang ve spolupráci s influencery na sociálních sítích také marketingovou kampaň. Jejím heslem je Koupím - vypiju - vrátím a hlavní tváří se stal Lucki Linh, u kterého se můžou jeho sledující těšit na různá tematická videa z prostředí vietnamských večerek.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist