Markéta Schauhuberová "> Meziroční nárůst vozidel CNG stoupl v ČR o 90 % - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/mezirocni-narust-vozidel-cng-stoupl-v-cr-o-90
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Česká plynárenská unie: Meziroční nárůst vozidel CNG stoupl v ČR o 90 %

22. února 2008 | Česká plynárenská unie
Autor: Markéta Schauhuberová, tel: +420 241 027 877
V ČR jezdí dnes už téměř 1000 vozidel s pohonem na CNG. Uvedený počet tvoří 213 autobusů v městské hromadné i meziměstské linkové dopravě, okolo 750 osobních a dodávkových vozů, 8 nákladních vozidel, 4 svozová vozidla odpadu, 14 vysokozdvihů a 2 rolby. V blízké budoucnosti se očekává další významný nárůst vozů na CNG, neboť i plynárenské společnosti se rozhodly obměnit svůj vozový park za vozidla na CNG. Zatímco v EU meziročně přibývá těchto vozidel cca 25 procent, u nás, kde vývoj dlouho stagnoval, stoupl počet těchto vozů za poslední rok o 90 procent.

V České republice se zemní plyn jako pohonná hmota začal uplatňovat v roce 1981, kdy byla provedena první přestavba vozidla na zemní plyn. Počátkem 90. let patřila Česká republika v plynofikaci dopravy na přední místa ve světě. Dobře se rozbíhající program plynofikace dopravy se ale zpomalil, nastala léta stagnace. Před Českou republiku se dostaly a dostávají další evropské země, které s plynofikací dopravy začínaly daleko později.

„Vozidla s pohonem na CNG se stávají čím dál zajímavější a to zejména z důvodu možnosti alternativního pohonu šetrného k životnímu prostředí. Dalším důležitým faktorem, pozitivně ovlivňujícím rozšiřování těchto vozidel, je průběžné rozrůstání sítě čerpacích stanic CNG. Pro značku Fiat byl rok 2007 z hlediska vozidel s pohonem na CNG velmi pozitivní. V rámci realizovaných prodejů se procento CNG vozidel značky Fiat meziročně zvýšilo o 160 procent. Ve spolupráci se společností Pražská plynárenská a. s. se nám podařilo otevřít první autopůjčovnu vozidel s pohonem na CNG. Díky značné pozornosti, kterou této problematice věnujeme a široké modelové nabídce, jsme přesvědčeni, že rok 2008 bude ještě úspěšnější," uvádí Jaromír Heřmanský, Fleet Manager Fiat ČR.

Další podporou pro vozidla CNG by měla být i v současné době projednávaná novela zákona o silniční dani v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. „Osvobození od placení silniční daně by se mělo vztahovat na majitele ekologicky čistých vozidel, tedy i vozidel s pohonem CNG,“ říká náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.

Vláda úpravou silniční daně plní další z úkolů, které vyplývají ze schváleného Národního programu snižování emisí ČR přijatém v červnu loňského roku. „Je to silný ekonomický impuls k postupné obměně vozového parku za novější automobily s nižšími emisemi a s alternativním pohonem. Pomůže to také snižovat velice nebezpečné prachové emise v českém ovzduší i emise skleníkového CO2,“ říká k rozhodnutí vlády ministr životního prostředí Martin Bursík.

Významnou předností CNG vozidel je právě jejich ekologická šetrnost k životnímu prostředí. Evropská unie se snaží co nejvíce snižovat povolené hodnoty emisí výfukových plynů nákladních i osobních a užitkových vozidel a tím méně zatěžovat životní prostředí. Vozidla na CNG produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Produkce škodlivin – pevných částic (popílku) a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu rovněž nevznikají karcinogenní látky jako polyaromatické uhlovodíky (PAU), aldehydy, aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého. Také vliv na skleníkový efekt mají vozidla na zemní plyn menší v porovnání s benzínem či naftou.

Členové Nezávislé energetické komise Vlády ČR se shodli, že při posuzování alternativních scénářů budoucnosti se nelze zabývat pouze elektroenergetikou. Dosud byla například opomíjena energetická náročnost dopravy nebo například zajištění teplem. Doprava se ale na spotřebě energetických zdrojů podílí zhruba pětinou, navíc se její podíl neustále zvyšuje. "Chceme připravit tři různé scénáře budoucího vývoje dopravy. Budou v nich zmíněny i drastické dopady na životní prostředí," uvedl člen komise a děkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos. V Česku se ročně spotřebuje zhruba 3,8 miliardy tun nafty a 2,1 miliardy tun benzinu.

Ve světě jezdí na zemní plyn více než 7,5 miliónů vozidel v 60 zemích. Nejvíce CNG vozidel je v Argentině (1.650 tisíc, tj. 22 % všech vozidel), v Brazílii (1.358 tisíc), v Itálii (412 tisíc), na Ukrajině (100 tisíc), v Německu (55 tisíc), v Pákistánu (1.300 tisíc, tj. 52 % všech vozidel), v USA (147 tisíc), atd. V USA provozuje nejvíce vozidel na pohon CNG americká pošta (z celkového počtu 208 tisíc vozů na CNG jich má US Post Service 7 400).

"Provoz na zemní plyn je nejen ekologicky příznivý, ale také ekonomicky velmi výhodný. V příštím roce chceme vybudovat výzkumné a vývojové centrum přestaveb vozidel na zemní plyn a do budoucna máme v plánu z Ostravy udělat město s největší hustotou vozidel na zemní plyn ve střední Evropě," prozradil generální ředitel Vítkovice Cylinders Jaromír Šiler. I obyvatelé a návštěvníci Prahy už mohou využívat služeb prvních CNG taxi vozů - za kilometr jízdy zaplatí pouhých 19 korun. „O vozech na CNG všichni mluví, my je dodáváme na český trh. Vybavili jsme jimi první firmu v Česku. Jsme schopni prodávat fleetovým manažerům flotily CNG vozů, což náš přístup k problematice jasně definuje," říká generální ředitel General Motors v ČR Wojciech Masalski.

Zemní plyn má vysoké oktanové číslo 130. V případě použití vysokooktanového paliva má motor vyšší výkon. Navíc čím vyšší oktanové číslo, tím je chod motoru ve vysokých otáčkách klidnější. Při používání stlačeného zemního plynu nehrozí nebezpečí výbuchu, celý systém je jištěn několikanásobným ventilem, kde jsou pojistky jako nadprůtoková, tepelná i tlaková. Zatímco benzín a propan-butan řadí hasiči do první třídy požární nebezpečnosti, zemní plyn dokonce až do čtvrté. Výhody vysokooktanového paliva již využívají závodní jezdci rallye. V loňském roce na Rakouské Rallye závodili Manfred Stohl a Beppo Harrach s vozy Mitsubishi, Evo 6 i Evo 9 na CNG a dokonce oba stáli na stupních vítězů (!).

V poslední době se vozy na CNG stávají na českém trhu velice žádaným „zbožím“. Proč si tedy vůz na CNG pořizovat? Do patnácti let by mělo každé desáté auto v Evropě jezdit na zemní plyn. V roce 2020 by měla být světová populace mnohem větší (přibližně dvojnásobná) a svět bude muset být mnohem industrializovanější než v roce 1980. V důsledku toho celosvětová poptávka po ropě významně převýší možnosti celosvětové ropné produkce. Životnost zemního plynu je oproti zásobám ropy téměř dvojnásobná.

Česká plynárenská unie (ČPU) byla založena plynárenskými distribučními společnostmi a státním podnikem Český plynárenský podnik, o.z. Transgas, v roce 1994 jako nezávislá a dobrovolná profesní organizace právnických osob. Po 13 let své existence se ČPU věnuje významným tématům ovlivňujícím plynárenství v České republice – dnes zejména ekologické daňové reformě, novele energetického zákona, úpravám vyhlášek pro plynárenství , podpoře využití zemního plynu v dopravě a dalším. Cílem ČPU je pomáhat rozvoji podnikatelského prostředí v oblasti zemního plynu. ČPU dnes sdružuje nejvýznamnější hráče plynárenského průmyslu: obchodníka s plynem RWE Transgas, provozovatele přepravní soustavy RWE Transgas Net, 8 regionálních obchodníků s plynem, 8 regionálních provozovatelů distribučních soustav a RWE Gas Storage, vlastníka podzemních zásobníků. České plynárenství ČPU zastupuje v mezinárodní organizaci EUROGAS.


Pro více informací kontaktujte:


ČPU, paní Markéta Schauhuberová
Novodvorská 82/803
142 01 Praha 4
tel: +420 241 027 877
e-mail: schauhuberova@cpu.cz
http://www.cpu.cz

Markéta Schauhuberová, tel: 420 241 027 877
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist