Tiskové zprávy
Hnutí DUHA a Calla: Ministři projednají zákon o podpoře jaderné energetiky. Kolik zaplatíme za nové Dukovany, se z něj nedozvíme
Ministerstvo průmyslu předkládá zákon, kterým chce legalizovat podpůrná schémata používaná při vyjednávání s ČEZ o novém bloku v Dukovanech. Zejména jde o garantované výkupní ceny pro elektřinu z nových jaderných reaktorů, které se následně rozpočítají do účtů všem jejím odběratelům. Ale ani to nestačí, a tak zákon definuje bezúročnou státní půjčku na stavbu firmě ČEZ. Zákon tak má vyřešit problém, že na současném energetickém trhu již nové jaderné bloky z ekonomických důvodů prakticky nemají šanci.
Návrh zákona, který upravuje pravidla podpory nových jaderných reaktorů, je předkládán pod krycím názvem "zákon o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice" [1]. Skutečnost, že se týká výhradně jaderné energetiky, je ovšem patrná hned ze základních pojmů, kde je stanoveno, že nízkouhlíková výrobna elektřiny musí být vybavena jaderným reaktorem [2].
Hlavním ustanovením zákona je závazek státu platit nejméně 30 let za elektřinu vyrobenou v nových jaderných elektrárnách provozovatelům těchto zdrojů cenu, která pokryje náklady provozovatele a přiměřený zisk [3]. Zákon nestanoví horní limit, kterého cena může dosáhnout.
Z pohledu spotřebitele není zřejmé, jaká část nákladů na podporu nových jaderných bloků se promítne do plateb za elektřinu a jakou pokryje státní rozpočet. Rozhodnutí o výši částky, kterou zaplatí odběratelé elektřiny, bude podle návrhu zákona v kompetenci Energetického regulačního úřadu [4].
Cena, kterou bude stát provozovatelům jaderných elektráren garantovat, bude sjednávána samostatně u konkrétních projektů, zákon ji neupravuje. Například pro cenu elektřiny z připravovaného nového bloku v jaderné elektrárně Dukovany bude rozhodující smlouva mezi státem a ČEZ, jejíž sjednání se očekává v roce 2024 [5].
Zásadním problémem dosavadního procesu přípravy nového bloku v Dukovanech, jehož součástí je i předkládaný zákon, zůstávají přehnaně optimistické odhady nákladů na výstavbu. Při porovnání s pokročilými projekty v Evropě a ve Spojených státech vycházejí náklady na blok s výkonem 1200 MW v rozmezí 8,4 až 9,6 miliard eur i v teoretickém případě, že by byl postaven za jednu noc a finanční náklady se tím pádem podařilo eliminovat [6].
Edvard Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, řekl: "Návrh zákona bez věrohodných ekonomických analýz, kolik bude podpora nového reaktoru stát, je otevřeným šekem pro ČEZ placený z účtů spotřebitelů elektřiny a českých daňových poplatníků. Tvrzení ministra Havlíčka, že elektřinu pro spotřebitele zlevní, je naprostou chimérou."
Karel Polanecký, energetický expert Hnutí DUHA, řekl: "Návrh zákona stanoví principy podpory jaderných reaktorů, nikoli konkrétní částky. Spotřebitelé elektřiny a státní kasa se musí připravit na situaci, kdy investor projektu přijde s návrhem, který bude odpovídat srovnatelným zahraničním projektům. Klíčovou otázkou je, zda existuje cena tak vysoká, že by ji stát v zájmu spotřebitelů odmítl garantovat."
Poznámky:
[1] Program jednání vlády: https://apps.odok.cz/djv-agenda?date=2020-07-27
[2] Návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice: https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNBPKCETTG, § 2 Základní pojmy, písmeno a)
[3] § 5 Principy stanovení realizační ceny a její změna, odstavec (1)
[4] § 9 Financování opatření k přechodu k nízkouhlíkové energetice, odstavec (2)
[5] Informace o přípravě nového jaderného zdroje v Dukovanech, podklad pro valnou hromadu ČEZ 29. 6. 2020, https://www.cez.cz/webpublic/file/edee/ospol/fileexport-s/pro-investory/investor-relations/vh2020_slm1/cj/vh2020_11_informace-o-njz-cz.pdf
[6] Propočet zahrnující zkušenosti z projektů Flamanville, Olkiluoto, Hinkley Point a Vogtle.
Kontakty:
Karel Polanecký, energetický expert Hnutí DUHA, 775 778 202, karel.polanecky@hnutiduha.cz
Edvard Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, 602 282 399, edvard.sequens@calla.cz
Návrh zákona, který upravuje pravidla podpory nových jaderných reaktorů, je předkládán pod krycím názvem "zákon o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice" [1]. Skutečnost, že se týká výhradně jaderné energetiky, je ovšem patrná hned ze základních pojmů, kde je stanoveno, že nízkouhlíková výrobna elektřiny musí být vybavena jaderným reaktorem [2].
Hlavním ustanovením zákona je závazek státu platit nejméně 30 let za elektřinu vyrobenou v nových jaderných elektrárnách provozovatelům těchto zdrojů cenu, která pokryje náklady provozovatele a přiměřený zisk [3]. Zákon nestanoví horní limit, kterého cena může dosáhnout.
Z pohledu spotřebitele není zřejmé, jaká část nákladů na podporu nových jaderných bloků se promítne do plateb za elektřinu a jakou pokryje státní rozpočet. Rozhodnutí o výši částky, kterou zaplatí odběratelé elektřiny, bude podle návrhu zákona v kompetenci Energetického regulačního úřadu [4].
Cena, kterou bude stát provozovatelům jaderných elektráren garantovat, bude sjednávána samostatně u konkrétních projektů, zákon ji neupravuje. Například pro cenu elektřiny z připravovaného nového bloku v jaderné elektrárně Dukovany bude rozhodující smlouva mezi státem a ČEZ, jejíž sjednání se očekává v roce 2024 [5].
Zásadním problémem dosavadního procesu přípravy nového bloku v Dukovanech, jehož součástí je i předkládaný zákon, zůstávají přehnaně optimistické odhady nákladů na výstavbu. Při porovnání s pokročilými projekty v Evropě a ve Spojených státech vycházejí náklady na blok s výkonem 1200 MW v rozmezí 8,4 až 9,6 miliard eur i v teoretickém případě, že by byl postaven za jednu noc a finanční náklady se tím pádem podařilo eliminovat [6].
Edvard Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, řekl: "Návrh zákona bez věrohodných ekonomických analýz, kolik bude podpora nového reaktoru stát, je otevřeným šekem pro ČEZ placený z účtů spotřebitelů elektřiny a českých daňových poplatníků. Tvrzení ministra Havlíčka, že elektřinu pro spotřebitele zlevní, je naprostou chimérou."
Karel Polanecký, energetický expert Hnutí DUHA, řekl: "Návrh zákona stanoví principy podpory jaderných reaktorů, nikoli konkrétní částky. Spotřebitelé elektřiny a státní kasa se musí připravit na situaci, kdy investor projektu přijde s návrhem, který bude odpovídat srovnatelným zahraničním projektům. Klíčovou otázkou je, zda existuje cena tak vysoká, že by ji stát v zájmu spotřebitelů odmítl garantovat."
Poznámky:
[1] Program jednání vlády: https://apps.odok.cz/djv-agenda?date=2020-07-27
[2] Návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice: https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNBPKCETTG, § 2 Základní pojmy, písmeno a)
[3] § 5 Principy stanovení realizační ceny a její změna, odstavec (1)
[4] § 9 Financování opatření k přechodu k nízkouhlíkové energetice, odstavec (2)
[5] Informace o přípravě nového jaderného zdroje v Dukovanech, podklad pro valnou hromadu ČEZ 29. 6. 2020, https://www.cez.cz/webpublic/file/edee/ospol/fileexport-s/pro-investory/investor-relations/vh2020_slm1/cj/vh2020_11_informace-o-njz-cz.pdf
[6] Propočet zahrnující zkušenosti z projektů Flamanville, Olkiluoto, Hinkley Point a Vogtle.
Kontakty:
Karel Polanecký, energetický expert Hnutí DUHA, 775 778 202, karel.polanecky@hnutiduha.cz
Edvard Sequens, energetický konzultant sdružení Calla, 602 282 399, edvard.sequens@calla.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk