https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/miroslav-patrik-treti-referendum
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Miroslav Patrik: Třetí referendum

5. června 2024 | Děti Země
Článek předsedy Dětí Země Miroslava Patrika o dalším úsilí občanů Brna zachovat nádraží v centru města, který vyšel v časopise A2 (05.06.2024).

V Brně se již asi sto let řeší nejvhodnější poloha hlavního železničního nádraží. Většina politiků města z různých důvodů už více než dvacet let prosazuje posun nádraží asi o jeden kilometr na jih k řece Svratce. Řada aktivních občanů spolu s desítkami nezávislých odborníků ale tvrdí, že stávající poloha v centru města s velkým uzlem veřejné dopravy je pro lidi nejvýhodnější.

Motivací k přesunu je prý zastaralý technický stav a esovitý tvar stávajícího kolejiště (který lze samozřejmě změnit) a rozvoj tzv. Jižního centra, jež se má proměnit v multifunkční obytnou čtvrť. Stát by tedy za desítky miliard korun postavil nové nádraží na „zelené louce“, což by bylo výhodné pro stavební firmy, a dále by vysoce zhodnotil pozemky v jeho okolí, které získali různí soukromí developeři.

Veřejnost se ale s nápadem brněnské politicko-podnikatelské klaky nesmířila, takže když v únoru 2004 nabyl účinnosti zákon o místním referendu, sesbírala od března do července téměř 25 tisíc podpisů na vyhlášení prvního brněnského referenda. To pak neproběhlo společně s volbami do krajského zastupitelstva, jak bylo plánováno, ale účelově týden předtím, a navíc bylo pouze jednodenní. Účast kolem 25 procent voličů nestačila – k tomu, aby bylo referendum platné a závazné, by muselo přijít aspoň 50 procent voličů. Nicméně 86 procent hlasujících bylo pro zachování nádraží v centru.

Občané Brna svůj odpor nevzdali a v roce 2014 sesbírali téměř 27 tisíc podpisů na vyhlášení druhého referenda. Zastupitelstvo však jeho vyhlášení v říjnu 2014 spolu s komunálními volbami zamítlo, takže proběhlo až s krajskými volbami o dva roky později. Třebaže minimální účast pro platnost referenda byla snížena na 35 procent, ani tentokrát nepřišel dostatečný počet voličů. Pro nádraží v centru se ale i tehdy vyslovilo přes 80 procent hlasujících.

Vláda v červenci 2018 schválila přesun nádraží za 43 miliard korun, z nichž Brno má zaplatit 2,3 miliardy korun. S výstavbou se prý mohlo začít už kolem roku 2020. Po šesti letech se ale náklady zvýšily na 60 miliard a realizace se posunula na období po roce 2032.

Odpůrci se ovšem stále necítí poraženi. Letos v květnu začali sbírat podpisy za vyhlášení třetího plebiscitu, který by měl proběhnout spolu s volbami do Poslanecké sněmovny v říjnu 2025. A jelikož tyto volby mívají druhou nejvyšší účast po volbě prezidentské, očekává se, že požadovaných 35 procent voličů tentokrát dorazí.

Zákon o místním referendu je sice spíše šitý na míru obcím a menším městům, ale v lednu 2013 byl úspěšně použit i v krajském městě, a sice v Plzni. Tamní obyvatelé v lednu 2013 zamítli výstavbu obchodního domu na místě bývalého kulturáku.

Snad to napotřetí v Brně vyjde a plebiscitu se zúčastní potřebné množství lidí. Pak by byla šance, že nádraží zůstane v centru a bude modernizováno ve prospěch cestujících.


Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist