Tiskové zprávy
MŽP ČR: Nejzávažnějším problémem životního prostředí se stává doprava
Zatímco začátkem 90. let minulého století patřilo životní prostředí v České republice k nejpoškozenějším v Evropě, po zkrachování řady neefektivních podniků a masivních investicích především do kvality ovzduší a vod se výrazně zlepšilo. V současné době se pohybuje na úrovni průměru členských států EU. Vyplývá to ze Zprávy o životním prostředí v roce 2004, kterou bude zítra projednávat vláda.
Zpráva analyzuje vývoj a aktuální stav životního prostředí a srovnává jej s trendy v zahraničí. Jedním z nejzávažnějších problémů České republiky se ukazují být emise, hluk a nápor na krajinu, které vyvolává nárůst dopravy. Například v porovnání s rokem 1990 přibylo emisí oxidu uhličitého z dopravy o dvě třetiny, pevných mikročástic o třetinu. Díky zavedení bezolovnatého benzínu ale řádově poklesly emise olova [1].
Projevují se některé pozitivní trendy – roste například množství vytříděného odpadu na obyvatele, počet domácností, které odpad třídí i množství vytříděných obalů a jejich recyklace. Česká republika je jediným z nových členských států, který plní požadavky EU na recyklaci obalů [2]. Celková míra recyklace obalů na obyvatele byla v roce 2004 41,4 kg.
Přetrvává řada problémů z minulosti - české lesy stále patří k nejpoškozenějším v Evropě, energetická náročnost hospodářství je o 80% větší než je průměr bývalé evropské patnáctky. Problémem je i vysoká produkce skleníkového plynu oxidu uhličitého na obyvatele, stejně jako vysoké koncentrace přízemního ozónu. Nové investice jsou často budovány na zelené louce, namísto toho, aby se využívaly již zastavěné plochy (brownfields).
„Životní prostředí se za posledních 15 let výrazně zlepšilo, ale stále máme co dohánět. Omezit vysokou produkci skleníkových plynů pomůže zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů, který se letos podařilo prosadit v parlamentu. Program na podporu alternativních paliv v dopravě, který by mohl alespoň částečně snížit znečištění z dopravy, vláda schválila letos v květnu. Chystá se také zavedení mýtného a připravuje návrh ekologické daňové reformy. K nápravě stavu krajiny přispívají krajinotvorné programy, které patří k jedné z mých priorit. Za úspěch považuji, že vláda schválila vyhlášení evropské soustavy chráněných území Natura 2000,” komentuje Zprávu ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
Poznámky:
[1] Celkové emise oxidu uhličité z dopravy byly v roce 1990 9 987 000 tun, v roce 2004 17 171 000 tun, pevných částic 4 373 tun v roce 1990 a 5762 tun v roce 2004, olova 193 tun v roce 1990 a 3,06 tuny v roce 2004.
[2] Recyklace odpadu z obalů byla pro papír v roce 2004 79 %, plasty 38 %, kovy 37 %, sklo 65 % a celková míra recyklace dosáhla 56 %.
Zpráva analyzuje vývoj a aktuální stav životního prostředí a srovnává jej s trendy v zahraničí. Jedním z nejzávažnějších problémů České republiky se ukazují být emise, hluk a nápor na krajinu, které vyvolává nárůst dopravy. Například v porovnání s rokem 1990 přibylo emisí oxidu uhličitého z dopravy o dvě třetiny, pevných mikročástic o třetinu. Díky zavedení bezolovnatého benzínu ale řádově poklesly emise olova [1].
Projevují se některé pozitivní trendy – roste například množství vytříděného odpadu na obyvatele, počet domácností, které odpad třídí i množství vytříděných obalů a jejich recyklace. Česká republika je jediným z nových členských států, který plní požadavky EU na recyklaci obalů [2]. Celková míra recyklace obalů na obyvatele byla v roce 2004 41,4 kg.
Přetrvává řada problémů z minulosti - české lesy stále patří k nejpoškozenějším v Evropě, energetická náročnost hospodářství je o 80% větší než je průměr bývalé evropské patnáctky. Problémem je i vysoká produkce skleníkového plynu oxidu uhličitého na obyvatele, stejně jako vysoké koncentrace přízemního ozónu. Nové investice jsou často budovány na zelené louce, namísto toho, aby se využívaly již zastavěné plochy (brownfields).
„Životní prostředí se za posledních 15 let výrazně zlepšilo, ale stále máme co dohánět. Omezit vysokou produkci skleníkových plynů pomůže zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů, který se letos podařilo prosadit v parlamentu. Program na podporu alternativních paliv v dopravě, který by mohl alespoň částečně snížit znečištění z dopravy, vláda schválila letos v květnu. Chystá se také zavedení mýtného a připravuje návrh ekologické daňové reformy. K nápravě stavu krajiny přispívají krajinotvorné programy, které patří k jedné z mých priorit. Za úspěch považuji, že vláda schválila vyhlášení evropské soustavy chráněných území Natura 2000,” komentuje Zprávu ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
Poznámky:
[1] Celkové emise oxidu uhličité z dopravy byly v roce 1990 9 987 000 tun, v roce 2004 17 171 000 tun, pevných částic 4 373 tun v roce 1990 a 5762 tun v roce 2004, olova 193 tun v roce 1990 a 3,06 tuny v roce 2004.
[2] Recyklace odpadu z obalů byla pro papír v roce 2004 79 %, plasty 38 %, kovy 37 %, sklo 65 % a celková míra recyklace dosáhla 56 %.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk