Tiskové zprávy
Strana zelených: Nestavějme jezy na Labi – investujme peníze lépe!
1. března 2004 | Strana zelených, tel: 724 321 845
Strana zelených společně s Přáteli přírody a dalšími ekologickými nevládními organizacemi začala sbírat podpisy pod petici za zachování jedinečné přírody dolního Labe – proti výstavbě jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu. Předseda Strany zelených Jan Beránek říká: „Proti stavbě jezů na Labi mluví hned několik dobrých důvodů. Dolní Labe a tamní příroda jsou jedinečné. Měli bychom spíš hledět na to, aby se plavba přizpůsobuje řece a ne řeka plavbě.“
Petice upozorňuje, že investice do výstavby jezů je zbytečná a argumenty, podporující jejich stavbu, jsou falešné. Objem přepravy na českém Labi se stále snižuje, důvodem je však nepřetržitě klesající poptávka po tomto způsobu dopravy a ne nízký počet splavných dnů. Zboží lodní dopravě přebírá rychlejší, levnější a ekologičtější železniční doprava. Tento trend je dlouhodobý a stejný ve velké většině zemí Evropy i světa.
Objem lodní dopravy se má po výstavbě jezů, tedy nejdříve v roce 2012, zvýšit údajně o 3 milióny tun ročně –železnice podél Labe má už dnes volnou kapacitu více než 30 miliónů tun ročně. Jezy nás budou stát nejméně 7, ale možná až 13 miliard korun – železnice žádné takové investice nevyžaduje. Říční loď uveze 1.400 tun – vlak až 2.500 tun. Motory lodí jsou naftové – trať podél Labe elektrifikovaná. Nákladní vlaky v tomto úseku mohou navíc jezdit rychlostí přes 100 km v hodině - na rozdíl od nich plují lodě plují řádově pomaleji.
„Vodní díla budou mít nevratný a výrazný negativní dopad na chráněná území Labské pískovce a České středohoří, na řadu unikátních přírodních stanovišť a druhů, chráněných českou i evropskou legislativou,“ upozorňuje ředitel společnosti Přátelé přírody Marian Páleník. „To potvrzují i závěry posouzení vlivu staveb na životní prostředí, ukončeného v březnu roku 2002, kvůli kterým Ministerstvo životního prostředí vydalo se stavbou nesouhlasné stanovisko..
V petičním výboru jsou kromě předsedy SZ Jana Beránka i Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody, senátor Zdeněk Bárta, senátor, Pavel Doucha, z Ekologického právního servisu, Zuzana Drhová za Zelený kruh, poslankyně Táňa Fischerová, předseda Arniky Vlastimil Karlík, Zdeněk Patzelt, ředitel Správy Národního Parku České Švýcarsko, režisér Jan Svěrák, Petr Štěpánek, předseda Oživení , profesor Otakar Štěrba z přírodovědecké fakuty Univerzity Palackého a další. Ti všichni se obrací na veřejnost s výzvou: „Investujme veřejné finance efektivněji: do rozvoje vzdělávání, turistického ruchu, rekreace, ochrany životního prostředí, vědy, výzkumu, služeb, veřejné dopravy a podobně. Vyvarujme se poškozování přírody na dolním Labi!“
Petice upozorňuje, že investice do výstavby jezů je zbytečná a argumenty, podporující jejich stavbu, jsou falešné. Objem přepravy na českém Labi se stále snižuje, důvodem je však nepřetržitě klesající poptávka po tomto způsobu dopravy a ne nízký počet splavných dnů. Zboží lodní dopravě přebírá rychlejší, levnější a ekologičtější železniční doprava. Tento trend je dlouhodobý a stejný ve velké většině zemí Evropy i světa.
Objem lodní dopravy se má po výstavbě jezů, tedy nejdříve v roce 2012, zvýšit údajně o 3 milióny tun ročně –železnice podél Labe má už dnes volnou kapacitu více než 30 miliónů tun ročně. Jezy nás budou stát nejméně 7, ale možná až 13 miliard korun – železnice žádné takové investice nevyžaduje. Říční loď uveze 1.400 tun – vlak až 2.500 tun. Motory lodí jsou naftové – trať podél Labe elektrifikovaná. Nákladní vlaky v tomto úseku mohou navíc jezdit rychlostí přes 100 km v hodině - na rozdíl od nich plují lodě plují řádově pomaleji.
„Vodní díla budou mít nevratný a výrazný negativní dopad na chráněná území Labské pískovce a České středohoří, na řadu unikátních přírodních stanovišť a druhů, chráněných českou i evropskou legislativou,“ upozorňuje ředitel společnosti Přátelé přírody Marian Páleník. „To potvrzují i závěry posouzení vlivu staveb na životní prostředí, ukončeného v březnu roku 2002, kvůli kterým Ministerstvo životního prostředí vydalo se stavbou nesouhlasné stanovisko..
V petičním výboru jsou kromě předsedy SZ Jana Beránka i Marian Páleník, ředitel společnosti Přátelé přírody, senátor Zdeněk Bárta, senátor, Pavel Doucha, z Ekologického právního servisu, Zuzana Drhová za Zelený kruh, poslankyně Táňa Fischerová, předseda Arniky Vlastimil Karlík, Zdeněk Patzelt, ředitel Správy Národního Parku České Švýcarsko, režisér Jan Svěrák, Petr Štěpánek, předseda Oživení , profesor Otakar Štěrba z přírodovědecké fakuty Univerzity Palackého a další. Ti všichni se obrací na veřejnost s výzvou: „Investujme veřejné finance efektivněji: do rozvoje vzdělávání, turistického ruchu, rekreace, ochrany životního prostředí, vědy, výzkumu, služeb, veřejné dopravy a podobně. Vyvarujme se poškozování přírody na dolním Labi!“
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk