Tiskové zprávy
České dráhy: Novinky ve vlakovém jízdním řádu pro rok 2017 v Moravskoslezském kraji
5. prosince 2016 | České dráhy
V neděli 11. prosince 2016 začne platit nový jízdní řád pro rok 2017. V Moravskoslezském kraji mírně naroste regionální doprava. Na trati 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice nově zavádíme taktovou dopravu. Na hraničních přechodech Bohumín – Chalupki a Český Těšín – Cieszyn rozšiřujeme regionální spojení. V roce 2017 se předpokládá dokončení modernizace tratě 310 Opava – Krnov a otevření nové zastávky Havířov střed.
Regionální vlaky v Moravskoslezském kraji ujedou v roce 2017 celkem cca 7 mil. vlakových kilometrů. České dráhy vypraví v rámci kraje denně 30 spěšných a 750 osobních vlaků. Integrovaný dopravní systém (ODIS) platí na celém území Moravskoslezského kraje ve všech osobních a spěšných vlacích a v rychlících na tratích 270 Bohumín – Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou (linka R7) a 321 / 310 Ostrava – Opava – Krnov – Bruntál – Moravský Beroun (linka R10).
Nejvýznamnější změny v Moravskoslezském kraji
Linka S4 Bohumín – Ostrava – Studénka - Mošnov, Ostrava Airport
Osobní vlaky z Bohumína, Ostravy do Mošnova, Ostravy Airportu pojedou tak, aby bylo možné zabezpečit:
* návozy / odvozy cestujících do / z průmyslové zóny Mošnov na všechny směny / ze všech směn
* návozy / odvozy cestujících na vybrané letecké spoje / od vybraných leteckých spojů
Osobní vlaky z Bohumína, Ostravy do Mošnova, Ostravy Airportu pojedou v rámci linky S4, jedná se o 8 párů pravidelných a 4 páry sezónních osobních vlaků (pojedou v letním období pro zabezpečení odvozu / návozu cestujících na / od charterových letů). Kromě toho se předpokládá vedení dalších posilových vlaků v rámci dnů NATO 16. a 17. 9. 2017.
Osobní vlaky linky S4, které budou začínat / končit v železniční stanici Ostrava hl. n., budou mít v této stanici přípoj od osobních vlaků linky S2 z Mostů u Jablúnkova / a opačně.
Na vlacích linky S4 bude nasazena nová dvouvozová elektrická jednotka RegioPanter s kapacitou 147 míst k sezení, z toho 9 míst v 1. vozové třídě. Nové jednotky RegioPanter jsou pořízeny s využitím prostředků ROP.
Linka S3 Bohumín – Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou
Osobní vlaky mezi Hranicemi na Moravě a Suchdolem nad Odrou objednávají 2 objednavatelé - tedy Krajský úřad Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Olomoucký krajský úřad zvolil svou koncepci dopravy a přednost u něj mají vlaky na dopravním rameni Vsetín - Hranice na Moravě - Přerov - Olomouc hl. n. Výrazně se omezily osobní vlaky z Hranic až do Bohumína (většinou jedou jen z Hranic na Moravě do Suchdolu nad Odrou a zde mají přípoj na rychlíky z Brna do Bohumína, podobně i zpět, kdy po příjezdu rychlíku z Bohumína do Brna jede osobní vlak do Hranic na Moravě).
Na většině osobních vlaků z Bohumína, Ostravy do Studénky, Suchdolu nad Odrou (linka S3) bude nasazena nová dvouvozová elektrická jednotka RegioPanter.
Taktová doprava na trati 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice
Na trati 324 Frýdlant n. O. – Ostravice je nově zavedená intervalová doprava s pravidelným hodinovým taktem, ve Frýdlantě n.O. je zajištěna vždy okamžitá návaznost od vlaků z / do Ostravy.
Další mezistátní osobní vlaky do Polska
Ve spolupráci s Katowickým vojvodstvím a polským dopravcem Koleje Ślaskie bude rozšířeno mezistátní regionální spojení – z Bohumína do Katowic / Racibórze / Rybníku a zpět přes Chalupki - zde pojede 6 párů osobních vlaků, na tyto vlaky budou nasazeny polské elektrické jednotky EN57.
Z (Frýdku-Místku -) Českého Těšína do Cieszyna a zpět – zde pojede 9 párů osobních vlaků. Na tyto vlaky budou nasazeny české modernizované motorové soupravy Regionova (byly pořízeny s přispěním ROP) a pojedou v pravidelném 2-hodinovém taktu. V Českém Těšíně jsou nově navázány přípoje od osobních vlaků z Bohumína na vlaky do Cieszyna a opačně.
Ukončení nepřetržité výluky Krnov – Opava východ
Ukončení nepřetržité výluky v souvislosti s modernizací tratě z Krnova do Opavy-východ se předpokládá na začátku roku 2017.
Nová zastávka Havířov střed
Na trati 321 Opava – Ostrava – Český Těšín se v průběhu r. 2017 předpokládá výstavba a otevření nové zastávky Havířov střed (mezi stanicemi Havířov a Havířov-Suchá).
Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Moravskoslezském kraji (na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)
Trať 270 Bohumín – Přerov
* Na základě požadavku objednavatele dálkové dopravy - Ministerstva dopravy ČR dochází na trati 270 k posunu tras rychlíků Bohumín – Brno (linka R8) o 2 – 5 minut dříve (Bohumín – 29. minuta). Je to kvůli už loňskému požadavku na vypravení rychlíků na trati Krnov – Ostrava-Svinov. Regionální doprava tak na uvedeném úseku musela být posunuta o cca 15 minut a provoz tak bude v některých případech zabezpečen do Opavy směr Bohumín právě rychlíky linky R8 – bez obsluhy zastávky Ostrava – Mariánské Hory.
* Soukromý dopravce RegioJet, a.s. vede své vlaky do Prahy o cca 21 minut později. Regionální vlaky bylo nutno přizpůsobit těmto změnám.
* U mezikrajových regionálních vlaků mezi Hranicemi na Moravě a Suchdolem nad Odrou požaduje Olomoucký kraj prodloužení čekací doby na zpožděné vlaky v Hranicích na Moravě na 10 minut. Uvedené vlaky ovšem dojíždějí do Suchdolu nad Odrou jen 2 – 3 minuty před rychlíky linky R8 z Brna, na které mají mít návaznost. Při vyšším zpoždění těchto regionálních vlaků z Olomouckého kraje nemusí být uvedená návaznost zabezpečena.
* Pro nový jízdní řád zůstává v platnosti snížená rychlost v Bohumíně (po požáru z počátku roku) a na trati 320 v úseku z Karviné do Dětmarovic. Prodloužení času jízdy je zapracováno do jízdních dob. Majitel infrastruktury – státní organizace Správa železniční dopravní cesty předpokládá, že na trati 320 z Českého Těšína do Bohumína by mohly mít stavební práce a delší doba jízdy mít vliv při obratu vlaků linky S2 (Mosty u Jablunkova – Ostrava hl. n.) na případné zpoždění vlaku opačného směru. Pro eliminaci těchto důsledků jsme na trať z Mostů u Jablunkova do Ostravy hl. n. přidali jednu jednotku. Dopolední vlaky jsou vedeny až do Ostravy-Svinova, bez přestupu v Ostravě hl.n. Vznikne tak delší čas na obrat soupravy zpět.
Trať 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou, Trať 277: Suchdol nad Odrou – Fulnek, Trať 278: Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město, Trať 279: Studénka – Bílovec, Trať 325: Studénka – Veřovice
* Na těchto tratích krajský úřad požaduje u vybraných vlaků omezené čekání souprav na vlaky soukromého dopravce LEO EXPRESS.
Trať 320 Bohumín – Mosty u Jablunkova
* Drobná časová změna polohy u vlaku Ex 544 Hutník způsobuje, že přípoj od vlaku Os 2900 je na tento vlak navázán pouze v Návsí (4:54 – 4:58). V úseku Hrádek až Třinec centrum již přípoj mezi vlaky není
Trať 321 Opava východ – Ostrava-Svinov – Český Těšín
* Poslední, respektive první vlak z Ostravy-Svinova do Havířova je veden v 0:40 po přípoji od Ex 547 z Prahy. V Ostravě-Kunčicích má přípoj směr Frýdek-Místek
* Ranní návoz z Opavy (Os 3441 a 3443) a Havířova (Os 2850 a 2852) do Ostravy-Svinova na Ex 546 jsou vedeny ve dvou trasách dle četnosti jízdy vlaku Ex 546 tedy v pracovní dny a v sobotu + svátky
* Vlak Os 3401 jede nově přímo z Opavy do Č. Těšína skrz (O.-Svinov 4:57 – 5:08). V tomto jízdním řádu byly vlaky Os 3445 a Os 2835 s přestupem v O.-Svinově
* Spěšné vlaky Sp 1603 a 1607 – 1617 dojíždějí do Č. Těšína ve 42. minutu bez přípoje na Hnojník. S ohledem na časový posun odjezdu z O.-Svinova jsou posunuty i návaznosti do O.-Kunčic přes O. Vítkovice
* V pracovní dny je veden nový spěšný vlak z Bohumína (4:05) přes Ostravu-Svinov (4:20-4:28) do Opavy východ (4:53)
* V pracovní dny je veden nový „zrychlený“ (zastavuje pouze ve Štítině a v Háji ve Sl.) osobní vlak z Opavy v 5:41 do Ostravy-Svinova (6:14), odkud pokračuje do Ostravy-Kunčic.
Trať 323 Ostrava – Valašské Meziříčí:
* Poslední, respektive první vlak z Ostravy hl.n. do Frýdlantu n.O. je veden v 0:40, V O.-Kunčicích má přípoj od osobního vlaku z Ostravy-Svinova, kterým je zabezpečena návaznost od nového expresu (Ex 547) z Prahy
* Z Ostravy hl.n. ve 23.29 je veden nový vlak do Frýdku-Místku (24:00)
Nové soupravy v Moravskoslezském kraji
* V Moravskoslezském kraji jezdí 2 nové elektrické jednotky 650 RegioPanter (pořízeny s podporou Regionálního operačního programu Moravskoslezsko) na osobních vlacích z Bohumína, Ostravy do Mošnova, Ostravy Airportu / Suchdolu nad Odrou na lince S3 a S4.
* Dále v současnosti jezdí v kraji celkem 12 nových jednotek 471 CityElefant, z toho jsou čtyři jednotky s podporou ROP Moravskoslezsko. Tři jednotky CityElefant zajišťují převážnou většinu vlaků na lince S2 Mosty u Jablunkova – Bohumín – Ostrava. Dvě jednotky pokrývají 100 % spojů linky R1 Opava východ – Ostrava střed – Český Těšín. Čtyři jednotky zajišťují cca 100 % pokrytí linky S1 v trati Opava východ – Ostrava-Vítkovice – Český Těšín a zpět. U ostatních úsekových spojů linky S1 je pokrytí soupravou CityElefant u cca čtvrtiny spojů, v sobotu a neděli je 100 % pokrytí na vlacích na trati Havířov - Ostrava-Kunčice - Ostrava-Svinov.
* Dvouvozových motorových souprav 814 Regionova jezdí v kraji aktuálně 13 (z toho 5 jednotek bylo pořízeno za podpory ROP Moravskoslezsko). Motorové jednotky zajišťují provoz ze 100 % na tratích 279 Studénka – Bílovec, 278 Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město, 322 Frýdek-Místek – Český Těšín a 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice a dále z cca 65 % v pracovních dnech a ze 100 % v sobotu a neděli na tratích 314 Opava východ – Hradec nad Moravicí a 317 Opava východ – Hlučín. V pracovních dnech kromě prázdnin pojedou Regionovy na všech spojích na trati 318 Kravaře ve Slezsku – Chuchelná. Z cca 10% jsou nasazeny na vlacích na trati 323 Ostrava – Valašské Meziříčí. Dále budou tyto jednotky nasazeny na většinu spěšných vlaků na trati 292 z Krnova do Jindřichova ve Slezsku (- Jeseníku) a zpět.
* Na vybraných osobních vlacích na trati 323 z Ostravy do Valašského Meziříčí jsou nasazeny čtyři modernizované motorové soupravy s rekonstruovaným motorovým vozem M 842 a novými přípojnými vozy Bdtn756/7.
Regionální vlaky v Moravskoslezském kraji ujedou v roce 2017 celkem cca 7 mil. vlakových kilometrů. České dráhy vypraví v rámci kraje denně 30 spěšných a 750 osobních vlaků. Integrovaný dopravní systém (ODIS) platí na celém území Moravskoslezského kraje ve všech osobních a spěšných vlacích a v rychlících na tratích 270 Bohumín – Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou (linka R7) a 321 / 310 Ostrava – Opava – Krnov – Bruntál – Moravský Beroun (linka R10).
Nejvýznamnější změny v Moravskoslezském kraji
Linka S4 Bohumín – Ostrava – Studénka - Mošnov, Ostrava Airport
Osobní vlaky z Bohumína, Ostravy do Mošnova, Ostravy Airportu pojedou tak, aby bylo možné zabezpečit:
* návozy / odvozy cestujících do / z průmyslové zóny Mošnov na všechny směny / ze všech směn
* návozy / odvozy cestujících na vybrané letecké spoje / od vybraných leteckých spojů
Osobní vlaky z Bohumína, Ostravy do Mošnova, Ostravy Airportu pojedou v rámci linky S4, jedná se o 8 párů pravidelných a 4 páry sezónních osobních vlaků (pojedou v letním období pro zabezpečení odvozu / návozu cestujících na / od charterových letů). Kromě toho se předpokládá vedení dalších posilových vlaků v rámci dnů NATO 16. a 17. 9. 2017.
Osobní vlaky linky S4, které budou začínat / končit v železniční stanici Ostrava hl. n., budou mít v této stanici přípoj od osobních vlaků linky S2 z Mostů u Jablúnkova / a opačně.
Na vlacích linky S4 bude nasazena nová dvouvozová elektrická jednotka RegioPanter s kapacitou 147 míst k sezení, z toho 9 míst v 1. vozové třídě. Nové jednotky RegioPanter jsou pořízeny s využitím prostředků ROP.
Linka S3 Bohumín – Ostrava – Studénka – Suchdol nad Odrou
Osobní vlaky mezi Hranicemi na Moravě a Suchdolem nad Odrou objednávají 2 objednavatelé - tedy Krajský úřad Olomouckého a Moravskoslezského kraje. Olomoucký krajský úřad zvolil svou koncepci dopravy a přednost u něj mají vlaky na dopravním rameni Vsetín - Hranice na Moravě - Přerov - Olomouc hl. n. Výrazně se omezily osobní vlaky z Hranic až do Bohumína (většinou jedou jen z Hranic na Moravě do Suchdolu nad Odrou a zde mají přípoj na rychlíky z Brna do Bohumína, podobně i zpět, kdy po příjezdu rychlíku z Bohumína do Brna jede osobní vlak do Hranic na Moravě).
Na většině osobních vlaků z Bohumína, Ostravy do Studénky, Suchdolu nad Odrou (linka S3) bude nasazena nová dvouvozová elektrická jednotka RegioPanter.
Taktová doprava na trati 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice
Na trati 324 Frýdlant n. O. – Ostravice je nově zavedená intervalová doprava s pravidelným hodinovým taktem, ve Frýdlantě n.O. je zajištěna vždy okamžitá návaznost od vlaků z / do Ostravy.
Další mezistátní osobní vlaky do Polska
Ve spolupráci s Katowickým vojvodstvím a polským dopravcem Koleje Ślaskie bude rozšířeno mezistátní regionální spojení – z Bohumína do Katowic / Racibórze / Rybníku a zpět přes Chalupki - zde pojede 6 párů osobních vlaků, na tyto vlaky budou nasazeny polské elektrické jednotky EN57.
Z (Frýdku-Místku -) Českého Těšína do Cieszyna a zpět – zde pojede 9 párů osobních vlaků. Na tyto vlaky budou nasazeny české modernizované motorové soupravy Regionova (byly pořízeny s přispěním ROP) a pojedou v pravidelném 2-hodinovém taktu. V Českém Těšíně jsou nově navázány přípoje od osobních vlaků z Bohumína na vlaky do Cieszyna a opačně.
Ukončení nepřetržité výluky Krnov – Opava východ
Ukončení nepřetržité výluky v souvislosti s modernizací tratě z Krnova do Opavy-východ se předpokládá na začátku roku 2017.
Nová zastávka Havířov střed
Na trati 321 Opava – Ostrava – Český Těšín se v průběhu r. 2017 předpokládá výstavba a otevření nové zastávky Havířov střed (mezi stanicemi Havířov a Havířov-Suchá).
Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Moravskoslezském kraji (na tratích, které nejsou v přehledu zmiňovány, nedochází k podstatnějším změnám)
Trať 270 Bohumín – Přerov
* Na základě požadavku objednavatele dálkové dopravy - Ministerstva dopravy ČR dochází na trati 270 k posunu tras rychlíků Bohumín – Brno (linka R8) o 2 – 5 minut dříve (Bohumín – 29. minuta). Je to kvůli už loňskému požadavku na vypravení rychlíků na trati Krnov – Ostrava-Svinov. Regionální doprava tak na uvedeném úseku musela být posunuta o cca 15 minut a provoz tak bude v některých případech zabezpečen do Opavy směr Bohumín právě rychlíky linky R8 – bez obsluhy zastávky Ostrava – Mariánské Hory.
* Soukromý dopravce RegioJet, a.s. vede své vlaky do Prahy o cca 21 minut později. Regionální vlaky bylo nutno přizpůsobit těmto změnám.
* U mezikrajových regionálních vlaků mezi Hranicemi na Moravě a Suchdolem nad Odrou požaduje Olomoucký kraj prodloužení čekací doby na zpožděné vlaky v Hranicích na Moravě na 10 minut. Uvedené vlaky ovšem dojíždějí do Suchdolu nad Odrou jen 2 – 3 minuty před rychlíky linky R8 z Brna, na které mají mít návaznost. Při vyšším zpoždění těchto regionálních vlaků z Olomouckého kraje nemusí být uvedená návaznost zabezpečena.
* Pro nový jízdní řád zůstává v platnosti snížená rychlost v Bohumíně (po požáru z počátku roku) a na trati 320 v úseku z Karviné do Dětmarovic. Prodloužení času jízdy je zapracováno do jízdních dob. Majitel infrastruktury – státní organizace Správa železniční dopravní cesty předpokládá, že na trati 320 z Českého Těšína do Bohumína by mohly mít stavební práce a delší doba jízdy mít vliv při obratu vlaků linky S2 (Mosty u Jablunkova – Ostrava hl. n.) na případné zpoždění vlaku opačného směru. Pro eliminaci těchto důsledků jsme na trať z Mostů u Jablunkova do Ostravy hl. n. přidali jednu jednotku. Dopolední vlaky jsou vedeny až do Ostravy-Svinova, bez přestupu v Ostravě hl.n. Vznikne tak delší čas na obrat soupravy zpět.
Trať 276 Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou, Trať 277: Suchdol nad Odrou – Fulnek, Trať 278: Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město, Trať 279: Studénka – Bílovec, Trať 325: Studénka – Veřovice
* Na těchto tratích krajský úřad požaduje u vybraných vlaků omezené čekání souprav na vlaky soukromého dopravce LEO EXPRESS.
Trať 320 Bohumín – Mosty u Jablunkova
* Drobná časová změna polohy u vlaku Ex 544 Hutník způsobuje, že přípoj od vlaku Os 2900 je na tento vlak navázán pouze v Návsí (4:54 – 4:58). V úseku Hrádek až Třinec centrum již přípoj mezi vlaky není
Trať 321 Opava východ – Ostrava-Svinov – Český Těšín
* Poslední, respektive první vlak z Ostravy-Svinova do Havířova je veden v 0:40 po přípoji od Ex 547 z Prahy. V Ostravě-Kunčicích má přípoj směr Frýdek-Místek
* Ranní návoz z Opavy (Os 3441 a 3443) a Havířova (Os 2850 a 2852) do Ostravy-Svinova na Ex 546 jsou vedeny ve dvou trasách dle četnosti jízdy vlaku Ex 546 tedy v pracovní dny a v sobotu + svátky
* Vlak Os 3401 jede nově přímo z Opavy do Č. Těšína skrz (O.-Svinov 4:57 – 5:08). V tomto jízdním řádu byly vlaky Os 3445 a Os 2835 s přestupem v O.-Svinově
* Spěšné vlaky Sp 1603 a 1607 – 1617 dojíždějí do Č. Těšína ve 42. minutu bez přípoje na Hnojník. S ohledem na časový posun odjezdu z O.-Svinova jsou posunuty i návaznosti do O.-Kunčic přes O. Vítkovice
* V pracovní dny je veden nový spěšný vlak z Bohumína (4:05) přes Ostravu-Svinov (4:20-4:28) do Opavy východ (4:53)
* V pracovní dny je veden nový „zrychlený“ (zastavuje pouze ve Štítině a v Háji ve Sl.) osobní vlak z Opavy v 5:41 do Ostravy-Svinova (6:14), odkud pokračuje do Ostravy-Kunčic.
Trať 323 Ostrava – Valašské Meziříčí:
* Poslední, respektive první vlak z Ostravy hl.n. do Frýdlantu n.O. je veden v 0:40, V O.-Kunčicích má přípoj od osobního vlaku z Ostravy-Svinova, kterým je zabezpečena návaznost od nového expresu (Ex 547) z Prahy
* Z Ostravy hl.n. ve 23.29 je veden nový vlak do Frýdku-Místku (24:00)
Nové soupravy v Moravskoslezském kraji
* V Moravskoslezském kraji jezdí 2 nové elektrické jednotky 650 RegioPanter (pořízeny s podporou Regionálního operačního programu Moravskoslezsko) na osobních vlacích z Bohumína, Ostravy do Mošnova, Ostravy Airportu / Suchdolu nad Odrou na lince S3 a S4.
* Dále v současnosti jezdí v kraji celkem 12 nových jednotek 471 CityElefant, z toho jsou čtyři jednotky s podporou ROP Moravskoslezsko. Tři jednotky CityElefant zajišťují převážnou většinu vlaků na lince S2 Mosty u Jablunkova – Bohumín – Ostrava. Dvě jednotky pokrývají 100 % spojů linky R1 Opava východ – Ostrava střed – Český Těšín. Čtyři jednotky zajišťují cca 100 % pokrytí linky S1 v trati Opava východ – Ostrava-Vítkovice – Český Těšín a zpět. U ostatních úsekových spojů linky S1 je pokrytí soupravou CityElefant u cca čtvrtiny spojů, v sobotu a neděli je 100 % pokrytí na vlacích na trati Havířov - Ostrava-Kunčice - Ostrava-Svinov.
* Dvouvozových motorových souprav 814 Regionova jezdí v kraji aktuálně 13 (z toho 5 jednotek bylo pořízeno za podpory ROP Moravskoslezsko). Motorové jednotky zajišťují provoz ze 100 % na tratích 279 Studénka – Bílovec, 278 Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město, 322 Frýdek-Místek – Český Těšín a 324 Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice a dále z cca 65 % v pracovních dnech a ze 100 % v sobotu a neděli na tratích 314 Opava východ – Hradec nad Moravicí a 317 Opava východ – Hlučín. V pracovních dnech kromě prázdnin pojedou Regionovy na všech spojích na trati 318 Kravaře ve Slezsku – Chuchelná. Z cca 10% jsou nasazeny na vlacích na trati 323 Ostrava – Valašské Meziříčí. Dále budou tyto jednotky nasazeny na většinu spěšných vlaků na trati 292 z Krnova do Jindřichova ve Slezsku (- Jeseníku) a zpět.
* Na vybraných osobních vlacích na trati 323 z Ostravy do Valašského Meziříčí jsou nasazeny čtyři modernizované motorové soupravy s rekonstruovaným motorovým vozem M 842 a novými přípojnými vozy Bdtn756/7.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk