Tiskové zprávy
EPS: Ombudsman požaduje porovnat varianty dálničního spojení Brna a Vídně
Veřejný ochránce práv (ombudsman) vydal závěrečné stanovisko k záměru výstavby dálničního spojení Brna a Vídně. Setrval v něm na svém již dříve vysloveném závěru, že se úřady v rámci dosavadního projednávání a přípravy výstavby rychlostní silnice R52 dopustily závažných pochybení. Ombudsman požaduje, aby příslušné úřady zajistily porovnání možných variant dálničního spojení Brna a Vídně. Stejný požadavek již dříve vyslovila i Evropská komise. Podle stanoviska ombudsmana Ministerstvo dopravy přislíbilo, že ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí takovéto porovnání zajistí.
Veřejný ochránce práv (ombudsman) vydal závěrečné stanovisko k záměru výstavby dálničního spojení Brna a Vídně. Setrval v něm na svém již dříve vysloveném závěru, že se úřady v rámci dosavadního projednávání a přípravy výstavby rychlostní silnice R52 dopustily závažných pochybení. Ombudsman požaduje, aby příslušné úřady zajistily porovnání možných variant dálničního spojení Brna a Vídně. Stejný požadavek již dříve vyslovila i Evropská komise. Podle stanoviska ombudsmana Ministerstvo dopravy přislíbilo, že ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí takovéto porovnání zajistí.
Ombudsman se dálničním spojením Brna a Vídně a souvisejícím územním plánem velkého územního celku Břeclavska začal zabývat na základě podnětu Ekologického právního servisu (EPS), obce Dolní Dunajovice a řady českých a rakouských občanských sdružení a jednotlivců z dubna 2006. V listopadu loňského roku vydal v této věci první zprávu, v níž se kriticky vyjádřil k postupům Krajského úřadu Jihomoravského kraje a dalších správních orgánů při pořizování územního plánu VÚC Břeclavska i posuzování vlivů rychlostní silnice R52 na životní prostředí. 1) Za hlavní nedostatek všech úředních postupů označil především skutečnost, že nedošlo ke strategickému posouzení možných variant řešení kapacitní infrastruktury mezi Brnem a Vídní, zejména z hlediska jejich dopadu na území soustavy NATURA 2000.
V závěrečném stanovisku 2) ombudsman na těchto svých výhradách setrval. Konstatoval, že vyjádření oslovených úřadů neodstranilo rozpory v hodnocení případu a námitek uplatněných stěžovateli. Současně ombudsman uvítal příslib Ministerstva dopravy, že v souladu s návrhem Evropské komise a ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí zajistí zpracování studie, která srovná varianty dálničního spojení Brna a Vídně z dopravních, ekonomických i ekologických hledisek. 3)
Podle Josefa Hasníka, starosty obce Dolní Dunajovice, která patří k odpůrcům výstavby silnice R52, potvrzuje závěrečné stanovisko ombudsmana výhrady, které obec uplatňuje od počátku přípravy této stavby. „Jsme přesvědčeni, že výstavba rychlostní silnice je vzhledem k nevyužité kapacitě dálnice D2 a možnosti využít připravovaný obchvat Břeclavi zbytečným zásahem do krajiny a plýtváním penězi. Ombudsman potvrdil, že takovéto rozhodnutí není možné bez objektivní analýzy alternativních možností“, uvádí starosta Hasník.
Podle právníka EPS Pavla Černého by stanovisko ombudsmana mělo spolu s opakovanými vyjádřeními Evropské komise přimět příslušné úřady a Ředitelství silnic a dálnic, aby až do zpracování srovnávací studie nepodnikaly žádné další kroky, jednostranně prosazující výstavbu silnice R52. To se týká i řízení o konkrétní podobě obchvatu Břeclavi, která nesmí možnost „břeclavské varianty“ dálničního spojení Brna a Vídně vyloučit. Černý v této souvislosti rovněž připomíná, že volba této varianty by podle odborné studie dopravního inženýra Miroslava Strnada, zabývající se alternativami rozvoje silniční sítě v Jihomoravském kraji, mohla spolu s dalšími ve studii navrhovanými opatřeními státu ušetřit až 30 miliard korun. 4) „Stanovisko ombudsmana, stejně jako vyjádření Evropské komise i zpracované odborné studie posilují právní pozici, těch, kdo s výstavbou rychlostní silnice R52 nesouhlasí, v rámci probíhajících i budoucích řízení“, dodává Černý. 5)
Kontakty:
Mgr. Josef Hasník, mobil 724 165 453
starosta obce Dolní Dunajovice
tel.: 519 517 105
Mgr. Pavel Černý, mobil 776 119 903
Ekologický právní servis Brno
tel: 545 575 229
URL: http://www.eps.cz
Poznámky:
1) Text zprávy ombudsmana naleznete na adrese
https://aa.ecn.cz/img_upload/213998dd557a6ecf241d80d7748bd811/Ombudsman_VUC_Breclavsko_zprava_3_11_06.pdf
2) Text závěrečného stanoviska ombudsmana naleznete na adrese
https://aa.ecn.cz/img_upload/213998dd557a6ecf241d80d7748bd811/Ombudsman_VUC_Breclavska_zavarecna_zprava.pdf
3) Evropská komise nabídla, že na takovouto analýzu zajistí finanční prostředky. Podrobněji viz
http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1963941
4) K dalším odborným studiím, týkajícím se plánovaného rozvoje silniční sítě na Jižní Moravě viz
http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1978711
5) V současné době například na základě dopisu ministra kultury provádí Ministerstvo vnitra, odbor dozoru a kontroly veřejné správy, dozor nad postupem Jihomoravského kraje při schvalování územního plánu Břeclavska (ve vztahu k plánovaným parametrům obchvatu Valtic). Současně v tomto procesu z podnětu občanů posuzuje i změny v čistopise územního plánu, které nebyly veřejně projednány. Jedná se mimo jiné i o změnu obchvatu Břeclavi z čtyřpruhové na pouze dvoukruhovou komunikaci. Zastupitelstvo Jihomoravského kraje dne 9.11.2006 schválilo územní plán přesto, že nemělo k dispozici konečnou verzi jeho návrhu.
Veřejný ochránce práv (ombudsman) vydal závěrečné stanovisko k záměru výstavby dálničního spojení Brna a Vídně. Setrval v něm na svém již dříve vysloveném závěru, že se úřady v rámci dosavadního projednávání a přípravy výstavby rychlostní silnice R52 dopustily závažných pochybení. Ombudsman požaduje, aby příslušné úřady zajistily porovnání možných variant dálničního spojení Brna a Vídně. Stejný požadavek již dříve vyslovila i Evropská komise. Podle stanoviska ombudsmana Ministerstvo dopravy přislíbilo, že ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí takovéto porovnání zajistí.
Ombudsman se dálničním spojením Brna a Vídně a souvisejícím územním plánem velkého územního celku Břeclavska začal zabývat na základě podnětu Ekologického právního servisu (EPS), obce Dolní Dunajovice a řady českých a rakouských občanských sdružení a jednotlivců z dubna 2006. V listopadu loňského roku vydal v této věci první zprávu, v níž se kriticky vyjádřil k postupům Krajského úřadu Jihomoravského kraje a dalších správních orgánů při pořizování územního plánu VÚC Břeclavska i posuzování vlivů rychlostní silnice R52 na životní prostředí. 1) Za hlavní nedostatek všech úředních postupů označil především skutečnost, že nedošlo ke strategickému posouzení možných variant řešení kapacitní infrastruktury mezi Brnem a Vídní, zejména z hlediska jejich dopadu na území soustavy NATURA 2000.
V závěrečném stanovisku 2) ombudsman na těchto svých výhradách setrval. Konstatoval, že vyjádření oslovených úřadů neodstranilo rozpory v hodnocení případu a námitek uplatněných stěžovateli. Současně ombudsman uvítal příslib Ministerstva dopravy, že v souladu s návrhem Evropské komise a ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí zajistí zpracování studie, která srovná varianty dálničního spojení Brna a Vídně z dopravních, ekonomických i ekologických hledisek. 3)
Podle Josefa Hasníka, starosty obce Dolní Dunajovice, která patří k odpůrcům výstavby silnice R52, potvrzuje závěrečné stanovisko ombudsmana výhrady, které obec uplatňuje od počátku přípravy této stavby. „Jsme přesvědčeni, že výstavba rychlostní silnice je vzhledem k nevyužité kapacitě dálnice D2 a možnosti využít připravovaný obchvat Břeclavi zbytečným zásahem do krajiny a plýtváním penězi. Ombudsman potvrdil, že takovéto rozhodnutí není možné bez objektivní analýzy alternativních možností“, uvádí starosta Hasník.
Podle právníka EPS Pavla Černého by stanovisko ombudsmana mělo spolu s opakovanými vyjádřeními Evropské komise přimět příslušné úřady a Ředitelství silnic a dálnic, aby až do zpracování srovnávací studie nepodnikaly žádné další kroky, jednostranně prosazující výstavbu silnice R52. To se týká i řízení o konkrétní podobě obchvatu Břeclavi, která nesmí možnost „břeclavské varianty“ dálničního spojení Brna a Vídně vyloučit. Černý v této souvislosti rovněž připomíná, že volba této varianty by podle odborné studie dopravního inženýra Miroslava Strnada, zabývající se alternativami rozvoje silniční sítě v Jihomoravském kraji, mohla spolu s dalšími ve studii navrhovanými opatřeními státu ušetřit až 30 miliard korun. 4) „Stanovisko ombudsmana, stejně jako vyjádření Evropské komise i zpracované odborné studie posilují právní pozici, těch, kdo s výstavbou rychlostní silnice R52 nesouhlasí, v rámci probíhajících i budoucích řízení“, dodává Černý. 5)
Kontakty:
Mgr. Josef Hasník, mobil 724 165 453
starosta obce Dolní Dunajovice
tel.: 519 517 105
Mgr. Pavel Černý, mobil 776 119 903
Ekologický právní servis Brno
tel: 545 575 229
URL: http://www.eps.cz
Poznámky:
1) Text zprávy ombudsmana naleznete na adrese
https://aa.ecn.cz/img_upload/213998dd557a6ecf241d80d7748bd811/Ombudsman_VUC_Breclavsko_zprava_3_11_06.pdf
2) Text závěrečného stanoviska ombudsmana naleznete na adrese
https://aa.ecn.cz/img_upload/213998dd557a6ecf241d80d7748bd811/Ombudsman_VUC_Breclavska_zavarecna_zprava.pdf
3) Evropská komise nabídla, že na takovouto analýzu zajistí finanční prostředky. Podrobněji viz
http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1963941
4) K dalším odborným studiím, týkajícím se plánovaného rozvoje silniční sítě na Jižní Moravě viz
http://www.eps.cz/php/index.php?cat=arch&art=news&x=1978711
5) V současné době například na základě dopisu ministra kultury provádí Ministerstvo vnitra, odbor dozoru a kontroly veřejné správy, dozor nad postupem Jihomoravského kraje při schvalování územního plánu Břeclavska (ve vztahu k plánovaným parametrům obchvatu Valtic). Současně v tomto procesu z podnětu občanů posuzuje i změny v čistopise územního plánu, které nebyly veřejně projednány. Jedná se mimo jiné i o změnu obchvatu Břeclavi z čtyřpruhové na pouze dvoukruhovou komunikaci. Zastupitelstvo Jihomoravského kraje dne 9.11.2006 schválilo územní plán přesto, že nemělo k dispozici konečnou verzi jeho návrhu.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk