https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/p.dolinek-cykliste-maji-pravo-byt-na-silnici-v-bezpeci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

ČSSD: P. Dolínek: Cyklisté mají právo být na silnici v bezpečí

7. července 2020 | ČSSD
Ročně se v České republice stane přes 4000 nehod s účastí cyklistů a motoristů, při nichž se zraní asi 3000 cyklistů. Desítky cyklistů každý rok na následky zranění zemřou. Většinu nehod s účastí cyklistů a motoristů přitom zaviní motoristé. Zlepšit tuto nelichotivou statistiku si klade za cíl návrh poslance Petra Dolínka (ČSSD), který do zákona o silničním provozu navrhuje definici bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1,5 m.

Návrh vyjasňuje pravidla silničního provozu týkající se předjíždění cyklisty, jejichž stávající znění je v praxi problematické. Podle § 4 písm. a) zákona o silničním provozu při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. Podle § 17 odst. 5 písm. c) tohoto zákona řidič nesmí předjíždět, jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Není však definována žádná konkrétní vzdálenost bočního odstupu, která by byla z hlediska bezpečnosti ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích dostatečná.

„Návrh neznamená novou povinnost pro řidiče, ale pouze konkretizaci odstupu, který by měl být již dnes dodržován. Posílí se tím vymahatelnost zákona, ale jde hlavně o vzdělávání řidičů a prevenci. Pokud bude vzdálenost bezpečného bočního odstupu známá předem, pomůže to předcházet nehodám,“ vysvětlil svůj návrh Dolínek s tím, že si řada řidičů stále myslí, že cyklisté na silnice nepatří, což často vede k nevraživosti a agresivnímu chování za volantem.

„V současné době bezpečný odstup počítají soudní znalci až v případech nehod s tragickými následky. V závislosti na rychlosti a dalších faktorech vychází obvykle právě kolem 1,5 m,“ upřesňuje Tomáš Kindl, právník a cyklista, který návrh připravil.

„Na kole však jezdí stále více lidí. Pandemie koronaviru zájem o cyklistiku ještě zvýšila. Zvláště městské cyklostezky bývají v odpoledních hodinách velmi oblíbené i mezi chodci a bruslaři. Zdaleka ne vždy je možné se silnici vyhnout. A cyklisté mají plné právo na to, aby se k nim motoristé chovali ohleduplně a neohrožovali jejich bezpečí,“ zdůraznil Dolínek.

Minimální boční odstup při předjíždění cyklisty má uzákoněný již celá řada států, jde například o Německo, Francii, Španělsko, Portugalsko, Belgii, Nizozemsko, Lucembursko, Austrálii či většinu Spojených států amerických.

„Zahraniční příklady ukazují, že dodržování bezpečného odstupu v praxi bez problémů funguje. Návrh posiluje bezpečnost nejen cyklistů, ale též motoristů a v neposlední řadě také chodců a bruslařů pohybujících se po cyklostezkách. Věřím, že významně pomůže kultivovat vztahy mezi motoristy a cyklisty,“ doplňuje Kindl.

Dolínkův návrh se zabývá rovněž problematikou parkování jízdních kol na pracovišti. Většina zaměstnanců totiž nemá kde kolo bezpečně po dobu práce zanechat. „Současný zákoník práce zapomněl na to, že dopravním prostředkem k cestě do zaměstnání a zpět může být i jízdní kolo. Místo k parkování přitom hraje zásadní roli ve výběru způsobu dopravy. Nemožnost úschovy jízdního kola je pro spoustu lidí logicky demotivující. Je to ale samozřejmě složitá problematika, každý zaměstnavatel je v jiné situaci, řada z nich fakticky nemá šanci parkování pro kola zaměstnancům zajistit. Mým cílem proto je zejména vyvolat odbornou i společenskou diskusi na toto téma,“ uzavřel Petr Dolínek.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist