Tiskové zprávy
Děti Země: Peripetie dálnice D8 přes České středohoří
11. května 2008 | Děti Země
Plán na výstavbu dálnice D8 z Prahy do Drážďan z roku 1963 potvrdila Klausova vláda v listopadu 1993, aniž koncepce rozvoje dálniční sítě byla posouzena z hlediska vlivů na životní prostředí. Přitom úsek D8-0805 Lovosice – Řehlovice má procházet přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří, kde je podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny výstavba nové dálnice zakázána, resp. je nutné povolit výjimku z tohoto zákona.
První koncepční ekologické posouzení dálnic, včetně D8, proběhlo až v letech 1998-9. Jeho výsledkem je mj. stanovisko MŽP z června 1999, které s výstavbou dálnic souhlasí podmíněně. Např. pro D8 doporučuje buď jednat s německou stranou o dálničním spojení přes Mostecko nebo vybudovat dlouhý tunel či tunely pod Středohořím.
Vláda však toto doporučení v červenci odmítla, což pak paradoxně potvrdilo i samotné MŽP, které v roce 2000 výjimku pro D8 se dvěma krátkými tunely povolilo a v únoru 2001 ji potvrdil i ministr Miloš Kužvart. Navázalo tak na vlastní rozporné odmítnutí dlouhého tunelu ekologickým hodnocením v letech 1994-6, které vyvrcholilo souhlasným stanoviskem EIA v listopadu 1996.
Přitom od počátku byly ve hře různě dlouhé tunely. Posledním byl i tunel Kubačka délky 3,4 km, který byl v prosinci 2000 vyprojektován dokonce na základě objednávky MŽP. Navíc Děti Země v roce 1998 nechaly vyprojektovat kapacitní silniční spojení do Německa z Prahy do Loun jako R7 a dále přes Most jako R28, která se Středohoří vyhýbala. Když ale R28 neprošla, smířily se s tunelem Kubačka. Ale i pro něj chyběla politická vůle.
V roce 2003 pak bylo vydáno územní rozhodnutí, ovšem v rozporu se zákony, jak v únoru 2008 prokázal Nejvyšší správní soud. Budoucí zrušení nezákonně vydaného územního rozhodnutí krajským soudem tak na další schvalování D8 nemusí mít žádný vliv.
Nyní má ŘSD ČR asi třetinu stavebních povoleních z celkových cca 25. V listopadu 2007 začala výstavba mostu Oparno a mostu Dobkovičky a postupně se vydávají další stavební povolení.
Pro tunel Prackovice pravomocnost jednoho stavebního povolení na základě žaloby Dětí Země pozastavil Městský soud v Praze, druhé pro elektrické přípojky v odvolacím řízení již půl roku řeší Krajský úřad v Ústí nad Labem.
U mostu Vchynice probíhají dvě stavební řízení, nejsou však ještě právně dokončena. Potíže způsobuje zejména tubus z plastu nad mostem, neboť k němu mají výhrady hygienici a hasiči.
Pro tunel Radejčín a pro celou povrchovou část dálnice stavební řízení ještě nebyla zahájena, nicméně se na mnohých místech skryla ornice a lze očekávat archeologický průzkum u Vchynic a Řehlovic, příp. i na dalších místech, který může trvat po celý rok 2008.
Podle nejnovějšího harmonogramu má být dálnice hotova do konce roku 2010. Jelikož stále chybějí všechna stavební povolení a také rozhodnutí o kácení dřevin, bude nutné provést archeologický průzkum a Městský soud v Praze v květnu 2008 přiznal žalobě proti tunelu Prackovice odkladný účinek, a další soudní spory lze ještě očekávat, je opět i tento termín málo reálný.
Potvrzují se tak prognózy Dětí Země, které v březnu 2005 po zamítnutí změny územního plánu VÚC Litoměřicka pro výstavbu tunelu Kubačka do roku 2012 zastupiteli Ústeckého kraje upozornili, že schvalování povrchové trasy dálnice bude nadále komplikované a zdlouhavé a že rizikem jsou i soudní řízení a jejich výsledky.
Jejich avizované snahy na prosazování ekologických parametrů dálnice a kontrola dodržování zákonů při vydávání staveních povolení mohou totiž tento nereálný termín dostavby ještě více posunout, přitom mezitím se podle jejich kompromisu mohl schválit a stavět tunel Kubačka.
květen 2008
První koncepční ekologické posouzení dálnic, včetně D8, proběhlo až v letech 1998-9. Jeho výsledkem je mj. stanovisko MŽP z června 1999, které s výstavbou dálnic souhlasí podmíněně. Např. pro D8 doporučuje buď jednat s německou stranou o dálničním spojení přes Mostecko nebo vybudovat dlouhý tunel či tunely pod Středohořím.
Vláda však toto doporučení v červenci odmítla, což pak paradoxně potvrdilo i samotné MŽP, které v roce 2000 výjimku pro D8 se dvěma krátkými tunely povolilo a v únoru 2001 ji potvrdil i ministr Miloš Kužvart. Navázalo tak na vlastní rozporné odmítnutí dlouhého tunelu ekologickým hodnocením v letech 1994-6, které vyvrcholilo souhlasným stanoviskem EIA v listopadu 1996.
Přitom od počátku byly ve hře různě dlouhé tunely. Posledním byl i tunel Kubačka délky 3,4 km, který byl v prosinci 2000 vyprojektován dokonce na základě objednávky MŽP. Navíc Děti Země v roce 1998 nechaly vyprojektovat kapacitní silniční spojení do Německa z Prahy do Loun jako R7 a dále přes Most jako R28, která se Středohoří vyhýbala. Když ale R28 neprošla, smířily se s tunelem Kubačka. Ale i pro něj chyběla politická vůle.
V roce 2003 pak bylo vydáno územní rozhodnutí, ovšem v rozporu se zákony, jak v únoru 2008 prokázal Nejvyšší správní soud. Budoucí zrušení nezákonně vydaného územního rozhodnutí krajským soudem tak na další schvalování D8 nemusí mít žádný vliv.
Nyní má ŘSD ČR asi třetinu stavebních povoleních z celkových cca 25. V listopadu 2007 začala výstavba mostu Oparno a mostu Dobkovičky a postupně se vydávají další stavební povolení.
Pro tunel Prackovice pravomocnost jednoho stavebního povolení na základě žaloby Dětí Země pozastavil Městský soud v Praze, druhé pro elektrické přípojky v odvolacím řízení již půl roku řeší Krajský úřad v Ústí nad Labem.
U mostu Vchynice probíhají dvě stavební řízení, nejsou však ještě právně dokončena. Potíže způsobuje zejména tubus z plastu nad mostem, neboť k němu mají výhrady hygienici a hasiči.
Pro tunel Radejčín a pro celou povrchovou část dálnice stavební řízení ještě nebyla zahájena, nicméně se na mnohých místech skryla ornice a lze očekávat archeologický průzkum u Vchynic a Řehlovic, příp. i na dalších místech, který může trvat po celý rok 2008.
Podle nejnovějšího harmonogramu má být dálnice hotova do konce roku 2010. Jelikož stále chybějí všechna stavební povolení a také rozhodnutí o kácení dřevin, bude nutné provést archeologický průzkum a Městský soud v Praze v květnu 2008 přiznal žalobě proti tunelu Prackovice odkladný účinek, a další soudní spory lze ještě očekávat, je opět i tento termín málo reálný.
Potvrzují se tak prognózy Dětí Země, které v březnu 2005 po zamítnutí změny územního plánu VÚC Litoměřicka pro výstavbu tunelu Kubačka do roku 2012 zastupiteli Ústeckého kraje upozornili, že schvalování povrchové trasy dálnice bude nadále komplikované a zdlouhavé a že rizikem jsou i soudní řízení a jejich výsledky.
Jejich avizované snahy na prosazování ekologických parametrů dálnice a kontrola dodržování zákonů při vydávání staveních povolení mohou totiž tento nereálný termín dostavby ještě více posunout, přitom mezitím se podle jejich kompromisu mohl schválit a stavět tunel Kubačka.
květen 2008
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk