Tiskové zprávy
Děti Země: Podle Dětí Země mohla být dálnice D8 za stejnou cenu dříve
10. května 2012 | Děti Země
Stačilo jednat s veřejností o kompromisu a dodržovat zákony
Stavební firmy mají dnes zahájit výstavbu zbývajících 4,8 km trasy dálnice D8 přes České středohoří s termínem jejího dokončení za 2,5 roku na konci roku 2014. Částečně se tak opakuje stav z listopadu 2007, kdy se výstavba dálnice délky 16,4 km zahájila a měla být hotová za tři roky na konci roku 2010.
Šlo však o nesplnitelný cíl, přestože se o něj úředníci svým porušováním zákonů a snaze ignorovat požadavky veřejnosti snažili. Dnes je ovšem situace rozdílná, neboť po zrušení územního rozhodnutí v červnu 2010 byla chybějící čtyři územní a stavební rozhodnutí vydána s větší pečlivostí.
„Jakmile byl v září 2010 odvolán tehdejší generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík, tak konečně začalo Ministerstvo dopravy a investor s námi jednat a naše připomínky k D8 byly pečlivě řešeny, takže současné vedení investora v čele s René Porubou dokázalo získat poslední rozhodnutí o půl roku dříve, než jsem ve své analýze pro ministra dopravy tehdy předpokládal,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle něho přitom stačilo, aby Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstvo životního prostředí od počátku přípravy v 90. letech minulého století postupovaly podle zákona s ohledem na cenný krajinný ráz a přírodu Středohoří a za účasti veřejnosti, která navrhovala transparentně posoudit i varianty s tunely. Trasa dálnice však byla v dubnu 1995 vybrána bez občanů, jak také v roce 2003 potvrdil ombudsman a v únoru 2012 i soud.
Patrik také připomíná, že v březnu 2005 zastupitelé Ústeckého kraje pod vedením hejtmana Jiří Šulce (ODS) zmařili poslední šanci na kompromis v podobě výstavby tunelu Kubačka délky 3,44 km ve střední části dálnice, místo dvou kratších tunelů a estakád a velkých násypů, neboť zamítli změnu územního plánu.
„Podle tehdejších našich propočtů by dálnice s dlouhým tunelem mohla být hotova kolem roku 2012, kdežto bývalý ředitel pražského ŘSD ČR Alois Lichnovský tvrdil, že to bude až v roce 2014. Současně zastupitelům nasliboval, že schválená trasa dálnice bude hotová už v roce 2008, kdežto my jsme bohužel s naším přesnějším odhadem, rok 2013, neuspěli,“ vzpomíná dále Patrik, kterému další vývoj dal opět za pravdu.
Projektanti z Pragoprojektu v roce 2005 dokonce také tvrdili, že tunel Kubačka bude příliš drahý, neboť uvažovali s cenou 2,3 mld. Kč/km. Děti Země naopak oponovaly s cenou 1,3 mld. Kč/km. Podle normativu Fakulty dopravní ČVUT z roku 2007 má hloubený dálniční tunel stát kolem 1,6 mld. Kč/km. Projektanti tak svůj odhad nadhodnotili o 43 procent, kdežto aktivisté ho podhodnotili o 20 procent. Nicméně byly přesnější.
V roce 2005 se předpokládalo, že dálnice D8 bude stát 7,5 mld. Kč, v roce 2007 byly náklady „vysoutěženy“ na 10 mld. Kč a nyní se v rozpočtu SFDI na rok 2012 uvádí cena 15,7 mld. Kč, tj. 2x více, než před sedmi lety.
Stavební firmy mají dnes zahájit výstavbu zbývajících 4,8 km trasy dálnice D8 přes České středohoří s termínem jejího dokončení za 2,5 roku na konci roku 2014. Částečně se tak opakuje stav z listopadu 2007, kdy se výstavba dálnice délky 16,4 km zahájila a měla být hotová za tři roky na konci roku 2010.
Šlo však o nesplnitelný cíl, přestože se o něj úředníci svým porušováním zákonů a snaze ignorovat požadavky veřejnosti snažili. Dnes je ovšem situace rozdílná, neboť po zrušení územního rozhodnutí v červnu 2010 byla chybějící čtyři územní a stavební rozhodnutí vydána s větší pečlivostí.
„Jakmile byl v září 2010 odvolán tehdejší generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík, tak konečně začalo Ministerstvo dopravy a investor s námi jednat a naše připomínky k D8 byly pečlivě řešeny, takže současné vedení investora v čele s René Porubou dokázalo získat poslední rozhodnutí o půl roku dříve, než jsem ve své analýze pro ministra dopravy tehdy předpokládal,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle něho přitom stačilo, aby Ředitelství silnic a dálnic ČR a Ministerstvo životního prostředí od počátku přípravy v 90. letech minulého století postupovaly podle zákona s ohledem na cenný krajinný ráz a přírodu Středohoří a za účasti veřejnosti, která navrhovala transparentně posoudit i varianty s tunely. Trasa dálnice však byla v dubnu 1995 vybrána bez občanů, jak také v roce 2003 potvrdil ombudsman a v únoru 2012 i soud.
Patrik také připomíná, že v březnu 2005 zastupitelé Ústeckého kraje pod vedením hejtmana Jiří Šulce (ODS) zmařili poslední šanci na kompromis v podobě výstavby tunelu Kubačka délky 3,44 km ve střední části dálnice, místo dvou kratších tunelů a estakád a velkých násypů, neboť zamítli změnu územního plánu.
„Podle tehdejších našich propočtů by dálnice s dlouhým tunelem mohla být hotova kolem roku 2012, kdežto bývalý ředitel pražského ŘSD ČR Alois Lichnovský tvrdil, že to bude až v roce 2014. Současně zastupitelům nasliboval, že schválená trasa dálnice bude hotová už v roce 2008, kdežto my jsme bohužel s naším přesnějším odhadem, rok 2013, neuspěli,“ vzpomíná dále Patrik, kterému další vývoj dal opět za pravdu.
Projektanti z Pragoprojektu v roce 2005 dokonce také tvrdili, že tunel Kubačka bude příliš drahý, neboť uvažovali s cenou 2,3 mld. Kč/km. Děti Země naopak oponovaly s cenou 1,3 mld. Kč/km. Podle normativu Fakulty dopravní ČVUT z roku 2007 má hloubený dálniční tunel stát kolem 1,6 mld. Kč/km. Projektanti tak svůj odhad nadhodnotili o 43 procent, kdežto aktivisté ho podhodnotili o 20 procent. Nicméně byly přesnější.
V roce 2005 se předpokládalo, že dálnice D8 bude stát 7,5 mld. Kč, v roce 2007 byly náklady „vysoutěženy“ na 10 mld. Kč a nyní se v rozpočtu SFDI na rok 2012 uvádí cena 15,7 mld. Kč, tj. 2x více, než před sedmi lety.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk