Tiskové zprávy
Česká plynárenská unie: Proč by měly být ve vašem městě zavedeny autobusy na zemní plyn
Celosvětovým trendem je přechod na ekologičtější vozy, o čemž svědčí i fakt, že většina expozic na letošním autosalonu v Ženevě byla v zelené barvě a obsahovala hesla o tom, jak výrobci vozidel chrání životní prostředí. Ženevský autosalon ukázal, že výrobci věří ve snižování emisí CO2.
Jaké jsou výhody autobusů na zemní plyn:
1)Náklady na palivo jsou o více než 50 % nižší.
2)Další podporou pro autobusy CNG je i v současné době projednávaná novela zákona o nulové silniční dani v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.
3)Podle průzkumu společnosti Ipsos Tambor by zavedení autobusů na zemní plyn ve svých městech uvítalo 88 % obyvatel ČR.
4)Ekologické vlastnosti zemního plynu - produkce emisí pevných částic (popílku) a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu rovněž nevznikají karcinogenní látky jako polyaromatické uhlovodíky (PAU), aldehydy a aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého.
5)CNG autobus dnes může být pro provozovatele celkem levnější až o 2,3 milionu Kč. V rámci Programu na obnovu vozidel veřejné linkové a městské hromadné dopravy ministerstvo dopravy poskytuje každý rok finanční prostředky na nákup nových vozidel a u vozidel s pohonem CNG tuto podporu dále navyšuje až o 900 tisíc Kč. Podpora je také pro nízkopodlažní verzi a plynárenské společnosti poskytují částku 200 tisíc Kč na každý CNG autobus.
6)Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou a celková spočtená úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně za 12 let by činila až 170 milionů Kč. A to vycházel z tehdy platné spotřební daně na CNG, pokud vezmeme v úvahu současnou nulovou daň, skutečné úspory by byly ještě o 20 % vyšší.
7)Podle předběžných informací Nezávislé odborné komise pro posouzení energetických potřeb České republiky budou červnové závěry obsahovat doporučení, aby stát věnoval větší pozornost nákupu CNG autobusů.
8)Autobusy CNG mají mnoho dalších výhod. Jejich dlouhou životnost zaručují tuhé nerezové konstrukce s garancí až 12 roků, výborné jízdní vlastnosti a provozní komfort, který se projevuje např. vynikajícím tahem autobusu do kopců a zrychlením vozu, které je důležité zejména pro rychlé zařazení vozidla do proudu vozidel. V neposlední řadě je nutno zmínit nižší hlučnost, která také přispívá ke komfortu cestujících.
9)Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu
10) EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 přibližně 20 % klasických ropných produktů v silniční dopravě, z čehož by zemní plyn měl tvořit celou polovinu. V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel.
„U řidičů pražské MHD bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečistěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů, říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.
„Výběrové řízení na plynofikaci autobusů pro Brno se uskuteční pravděpodobně ještě letos v létě, nejpozději však do zimy 2009. Tím by se měla zahájit zatím největší plynofikace městské hromadné dopravy v České republice,“ říká Oldřich Petržilka, senior manažer České plynárenské unie. Například v Prostějově využívají již plynové autobusy 15 let, Havířov má 42 takových autobusů. „Prostějovský dopravce investuje do nákupu autobusů s ekologickým provozem již několik let. Ke konci loňského roku jich vlastnil dvaatřicet, což představuje více než třetinu z celkového počtu,“ uvádí Markéta Schauhuberová, manažerka obchodu České plynárenské unie. Pro rok 2009 je také naplánováno v cenovém rozhodnutí Energetického regulačního úřadu zavedení jednosložkové ceny pro stanice CNG, což může být výhodné pro majitele větších vozových parků, kteří si mohou bez nejmenších překážek pořídit vlastní CNG stanici.
Bonett Bohemia, a.s. (BONETT) je mateřskou společností subjektů sdružených ve skupině Bonett. Společnosti působí dlouhodobě na trzích v České a Slovenské republice. Skupina se specializuje na dodávky a investice komplexních řešení pro pořízení plnících stanic CNG pro autobusy a dopravní společnosti. Cílem skupiny Bonett je přispívat rozvoji oblasti využití zemního plynu v dopravě. Do skupiny Bonett patří zejména společnosti Bonett Gas Investment, a.s., Bonett Slovakia, s.r.o. a další.
Pro více informací kontaktujte BONETT, pana Ing. Zdenka Voráčka
na adrese Sudoměřská 32, 13000 Praha 3, tel: +420 222 801 911 nebo +420 737 252 636, e-mail: management@bonett.cz, www.bonett.cz
Česká plynárenská unie (ČPU) byla založena plynárenskými distribučními společnostmi a státním podnikem Český plynárenský podnik, o.z. Transgas, v roce 1994 jako nezávislá a dobrovolná profesní organizace právnických osob. Po 14 let své existence se ČPU věnuje významným tématům ovlivňujícím plynárenství v České republice – dnes zejména ekologické daňové reformě, novele energetického zákona, novele Pravidel trhu s plynem, podpoře využití zemního plynu v dopravě a dalším. Cílem ČPU je pomáhat rozvoji podnikatelského prostředí v oblasti zemního plynu. ČPU dnes sdružuje nejvýznamnější hráče plynárenského průmyslu: RWE Transgas, RWE Transgas Net, RWE Gas Storage, 8 regionálních plynárenských společností a 8 regionálních provozovatelů distribučních soustav. České plynárenství zastupuje v mezinárodní organizaci EUROGAS.
Pro více informací kontaktujte ČPU, paní Markétu Schauhuberovou
na adrese Novodvorská 82/803, 142 01 Praha 4, tel: +420 241 027 877, e-mail: schauhuberova@cpu.cz, www.cpu.cz
Jaké jsou výhody autobusů na zemní plyn:
1)Náklady na palivo jsou o více než 50 % nižší.
2)Další podporou pro autobusy CNG je i v současné době projednávaná novela zákona o nulové silniční dani v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.
3)Podle průzkumu společnosti Ipsos Tambor by zavedení autobusů na zemní plyn ve svých městech uvítalo 88 % obyvatel ČR.
4)Ekologické vlastnosti zemního plynu - produkce emisí pevných částic (popílku) a oxidů síry je prakticky nulová. Spalováním zemního plynu rovněž nevznikají karcinogenní látky jako polyaromatické uhlovodíky (PAU), aldehydy a aromáty. Výrazně nižší jsou emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého.
5)CNG autobus dnes může být pro provozovatele celkem levnější až o 2,3 milionu Kč. V rámci Programu na obnovu vozidel veřejné linkové a městské hromadné dopravy ministerstvo dopravy poskytuje každý rok finanční prostředky na nákup nových vozidel a u vozidel s pohonem CNG tuto podporu dále navyšuje až o 900 tisíc Kč. Podpora je také pro nízkopodlažní verzi a plynárenské společnosti poskytují částku 200 tisíc Kč na každý CNG autobus.
6)Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou a celková spočtená úspora nákladů pro jednu vozovnu v Brně za 12 let by činila až 170 milionů Kč. A to vycházel z tehdy platné spotřební daně na CNG, pokud vezmeme v úvahu současnou nulovou daň, skutečné úspory by byly ještě o 20 % vyšší.
7)Podle předběžných informací Nezávislé odborné komise pro posouzení energetických potřeb České republiky budou červnové závěry obsahovat doporučení, aby stát věnoval větší pozornost nákupu CNG autobusů.
8)Autobusy CNG mají mnoho dalších výhod. Jejich dlouhou životnost zaručují tuhé nerezové konstrukce s garancí až 12 roků, výborné jízdní vlastnosti a provozní komfort, který se projevuje např. vynikajícím tahem autobusu do kopců a zrychlením vozu, které je důležité zejména pro rychlé zařazení vozidla do proudu vozidel. V neposlední řadě je nutno zmínit nižší hlučnost, která také přispívá ke komfortu cestujících.
9)Usnesení vlády č. 563 ze dne 11. května 2006 konkrétně hovoří o doporučení hejtmanům a primátorům měst s městskou hromadnou dopravou zavést krajské a městské příspěvky na pořízení autobusů na plynový pohon pro městskou dopravu a veřejnou linkovou dopravu
10) EU doporučuje nahradit alternativními palivy do roku 2020 přibližně 20 % klasických ropných produktů v silniční dopravě, z čehož by zemní plyn měl tvořit celou polovinu. V roce 2020 by v Evropě mělo jezdit zhruba 23,5 milionu CNG vozidel.
„U řidičů pražské MHD bylo pozorováno zvýšené oxidační poškození DNA, lipidů i proteinů. Výsledky jednoznačně ukázaly, že vystavení znečistěnému ovzduší ovlivňuje zdravotní stav řidičů autobusů, říká Radim Šrám, vedoucí oddělení genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR.
„Výběrové řízení na plynofikaci autobusů pro Brno se uskuteční pravděpodobně ještě letos v létě, nejpozději však do zimy 2009. Tím by se měla zahájit zatím největší plynofikace městské hromadné dopravy v České republice,“ říká Oldřich Petržilka, senior manažer České plynárenské unie. Například v Prostějově využívají již plynové autobusy 15 let, Havířov má 42 takových autobusů. „Prostějovský dopravce investuje do nákupu autobusů s ekologickým provozem již několik let. Ke konci loňského roku jich vlastnil dvaatřicet, což představuje více než třetinu z celkového počtu,“ uvádí Markéta Schauhuberová, manažerka obchodu České plynárenské unie. Pro rok 2009 je také naplánováno v cenovém rozhodnutí Energetického regulačního úřadu zavedení jednosložkové ceny pro stanice CNG, což může být výhodné pro majitele větších vozových parků, kteří si mohou bez nejmenších překážek pořídit vlastní CNG stanici.
Bonett Bohemia, a.s. (BONETT) je mateřskou společností subjektů sdružených ve skupině Bonett. Společnosti působí dlouhodobě na trzích v České a Slovenské republice. Skupina se specializuje na dodávky a investice komplexních řešení pro pořízení plnících stanic CNG pro autobusy a dopravní společnosti. Cílem skupiny Bonett je přispívat rozvoji oblasti využití zemního plynu v dopravě. Do skupiny Bonett patří zejména společnosti Bonett Gas Investment, a.s., Bonett Slovakia, s.r.o. a další.
Pro více informací kontaktujte BONETT, pana Ing. Zdenka Voráčka
na adrese Sudoměřská 32, 13000 Praha 3, tel: +420 222 801 911 nebo +420 737 252 636, e-mail: management@bonett.cz, www.bonett.cz
Česká plynárenská unie (ČPU) byla založena plynárenskými distribučními společnostmi a státním podnikem Český plynárenský podnik, o.z. Transgas, v roce 1994 jako nezávislá a dobrovolná profesní organizace právnických osob. Po 14 let své existence se ČPU věnuje významným tématům ovlivňujícím plynárenství v České republice – dnes zejména ekologické daňové reformě, novele energetického zákona, novele Pravidel trhu s plynem, podpoře využití zemního plynu v dopravě a dalším. Cílem ČPU je pomáhat rozvoji podnikatelského prostředí v oblasti zemního plynu. ČPU dnes sdružuje nejvýznamnější hráče plynárenského průmyslu: RWE Transgas, RWE Transgas Net, RWE Gas Storage, 8 regionálních plynárenských společností a 8 regionálních provozovatelů distribučních soustav. České plynárenství zastupuje v mezinárodní organizaci EUROGAS.
Pro více informací kontaktujte ČPU, paní Markétu Schauhuberovou
na adrese Novodvorská 82/803, 142 01 Praha 4, tel: +420 241 027 877, e-mail: schauhuberova@cpu.cz, www.cpu.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk