Tiskové zprávy
Greenpeace: Průvodce Greenpeace zelenější elektronikou – po roce od prvního vydání se elektronický průmysl zazelenal
Rok po vydání prvního Průvodce Greenpeace zelenější elektronikou můžeme s potěšením konstatovat, že došlo k velkému zlepšení u všech hodnocených výrobců. Dnes se společnosti předhánějí, aby odstranily z výroby nebezpečné látky, zpětně odebíraly a odpovědně recyklovaly své produkty. V aktuálním pátém vydání průvodce poskočila na první příčku společnost, která se dlouhodobě pohybuje na špici, finská Nokia. Získala 8 bodů z 10. S malým odstupem se na druhém místě umístil Sony Ericsson, o třetí místo se dělí Dell a Lenovo. (1)
„Greenpeace je velmi potěšeno tím, jaký pokrok firmy udělaly. Před rokem více než polovina výrobců nepřekročila hranici pěti bodů z celkových deseti. Dnes již nenajdete výrobce s méně než pěti body,“ poznamenala Iza Kruszewska z Greenpeace International. “Pro některé výrobce to bude ještě dlouhá cesta, ale je to velmi povzbuzující impuls. Navíc zatímco průvodce hodnotí „jen“ 14 největších výrobců, pokrok je vidět napříč celým odvětvím.“
Příkladem společnosti, která se přidala k závodu o prvního zeleného výrobce, je počítačová firma ASUS (2). Ta přistoupila k zásadním změnám své environmentální politiky. Uveřejnění průvodce zelenější elektronikou v Indii, k němuž došlo letos v létě, výrazně vylepšilo kredit lídrů tamějšího trhu s elektronikou - WIPRO a HCL.(3)
Největší pokrok v aktuálním žebříčku patří firmám Sony a LG Electronics. Obě firmy vystoupily z americké průmyslové koalice (ARF) (4), která lobuje proti principu Individuální odpovědnosti výrobce (IPR) za staré produkty. Tím se zbavily trestných bodů z minulého kola. Sony navíc představilo nejpokrokovější program zpětného odběru a recyklace. (5)
„Nový recyklační program Sony pro americký trh nabízí bezplatnou recyklaci. Vystoupení společnosti z koalice ARF odráží závazek dodržovat princip Individuální odpovědnosti výrobce (IPR). Je to ukázka skutečně odpovědného přístupu, když se firma formátu Sony, s tak širokým portfoliem výrobků, sama chopí iniciativy. Pokud zavede tento systém celosvětově, stane se jasným lídrem celého pelotonu,“ dodala Kruszewska.
Naopak jedinou firmou, která od začátku hodnocení ztratila body, je HP (Hewlett Packard). Důvodem ztráty HP je oslabení podpory pro princip zpětného odběru. HP navíc dosud nezveřejnilo časový plán kompletního odstranění nebezpečných látek.
Panasonic se potácí na samém dně žebříčku, přestože uvedl na trh mnoho dalších výrobků bez nejhorších chemikálií. Apple sice neztratil body, i tak se ale propadl na dvanácté místo. Zatímco ostatní přišli s dalšími zlepšeními, Apple stagnoval a nechal se tak přeskočit konkurenty.
Od prvního vydání průvodce je na trhu k dostání daleko více výrobků neobsahujících polyvinylchlorid (PVC) a bromované zpomalovače hoření (BFRs). Před rokem takové modely prodávaly jen Nokia a Sony Ericsson, nyní je nabízejí i LGE a Motorola. Sony navíc přidalo do nabídky „čistých“ výrobků i modely notebooku VAIO, Walkmany, kamery a digitální fotoaparáty.(6) Nabídka výrobků bez PVC firmy Panasonic zahrnuje i DVD přehrávače, domácí kina, videopřehrávače a osvětlení. Společnost dokonce představila i dva modely osvětlení bez BFRs.(7)
„Úspěch kampaně za ekologizaci elektronického průmyslu je dobrou zprávou pro spotřebitele na celém světě. I ostatní odvětví by se měla inspirovat přístupem firem vyrábějících elektroniku a nečekat, až se Greenpeace zaměří právě na ně,“ doplnil Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR.
Poznámky
1. V prvním průvodci ze srpna 2006 bylo nejnižší ohodnocení 1.3 bodů z 10 a pouze pět společností mělo více než 5 bodů z 10
2. http://green.asus.com/english/dowload/S-AT2-001.pdf
3. http://www.designouttoxics.org
4. Koalice výrobců elektroniky za odpovědnou recyklaci, známá jako ARF (Advanced Recycling Fee) Coalition
5.http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&categoryId=8198552921644513777
6. http://www.sony.net/SonyInfo/Environment/activities/products/index.html
7. http://www.panasonic.net/eco/gp/chemical.html
Kontakty:
Jan Freidinger,vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR +420 608 729 071
Karel Dolejší, tiskový mluvčí Greenpeace ČR, +420 603 443 140
Iza Kruszewska, toxická kampaň Greenpeace Int, +44 7801 212 992
„Greenpeace je velmi potěšeno tím, jaký pokrok firmy udělaly. Před rokem více než polovina výrobců nepřekročila hranici pěti bodů z celkových deseti. Dnes již nenajdete výrobce s méně než pěti body,“ poznamenala Iza Kruszewska z Greenpeace International. “Pro některé výrobce to bude ještě dlouhá cesta, ale je to velmi povzbuzující impuls. Navíc zatímco průvodce hodnotí „jen“ 14 největších výrobců, pokrok je vidět napříč celým odvětvím.“
Příkladem společnosti, která se přidala k závodu o prvního zeleného výrobce, je počítačová firma ASUS (2). Ta přistoupila k zásadním změnám své environmentální politiky. Uveřejnění průvodce zelenější elektronikou v Indii, k němuž došlo letos v létě, výrazně vylepšilo kredit lídrů tamějšího trhu s elektronikou - WIPRO a HCL.(3)
Největší pokrok v aktuálním žebříčku patří firmám Sony a LG Electronics. Obě firmy vystoupily z americké průmyslové koalice (ARF) (4), která lobuje proti principu Individuální odpovědnosti výrobce (IPR) za staré produkty. Tím se zbavily trestných bodů z minulého kola. Sony navíc představilo nejpokrokovější program zpětného odběru a recyklace. (5)
„Nový recyklační program Sony pro americký trh nabízí bezplatnou recyklaci. Vystoupení společnosti z koalice ARF odráží závazek dodržovat princip Individuální odpovědnosti výrobce (IPR). Je to ukázka skutečně odpovědného přístupu, když se firma formátu Sony, s tak širokým portfoliem výrobků, sama chopí iniciativy. Pokud zavede tento systém celosvětově, stane se jasným lídrem celého pelotonu,“ dodala Kruszewska.
Naopak jedinou firmou, která od začátku hodnocení ztratila body, je HP (Hewlett Packard). Důvodem ztráty HP je oslabení podpory pro princip zpětného odběru. HP navíc dosud nezveřejnilo časový plán kompletního odstranění nebezpečných látek.
Panasonic se potácí na samém dně žebříčku, přestože uvedl na trh mnoho dalších výrobků bez nejhorších chemikálií. Apple sice neztratil body, i tak se ale propadl na dvanácté místo. Zatímco ostatní přišli s dalšími zlepšeními, Apple stagnoval a nechal se tak přeskočit konkurenty.
Od prvního vydání průvodce je na trhu k dostání daleko více výrobků neobsahujících polyvinylchlorid (PVC) a bromované zpomalovače hoření (BFRs). Před rokem takové modely prodávaly jen Nokia a Sony Ericsson, nyní je nabízejí i LGE a Motorola. Sony navíc přidalo do nabídky „čistých“ výrobků i modely notebooku VAIO, Walkmany, kamery a digitální fotoaparáty.(6) Nabídka výrobků bez PVC firmy Panasonic zahrnuje i DVD přehrávače, domácí kina, videopřehrávače a osvětlení. Společnost dokonce představila i dva modely osvětlení bez BFRs.(7)
„Úspěch kampaně za ekologizaci elektronického průmyslu je dobrou zprávou pro spotřebitele na celém světě. I ostatní odvětví by se měla inspirovat přístupem firem vyrábějících elektroniku a nečekat, až se Greenpeace zaměří právě na ně,“ doplnil Jan Freidinger, vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR.
Poznámky
1. V prvním průvodci ze srpna 2006 bylo nejnižší ohodnocení 1.3 bodů z 10 a pouze pět společností mělo více než 5 bodů z 10
2. http://green.asus.com/english/dowload/S-AT2-001.pdf
3. http://www.designouttoxics.org
4. Koalice výrobců elektroniky za odpovědnou recyklaci, známá jako ARF (Advanced Recycling Fee) Coalition
5.http://www.sonystyle.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&categoryId=8198552921644513777
6. http://www.sony.net/SonyInfo/Environment/activities/products/index.html
7. http://www.panasonic.net/eco/gp/chemical.html
Kontakty:
Jan Freidinger,vedoucí toxické kampaně Greenpeace ČR +420 608 729 071
Karel Dolejší, tiskový mluvčí Greenpeace ČR, +420 603 443 140
Iza Kruszewska, toxická kampaň Greenpeace Int, +44 7801 212 992
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk