Tiskové zprávy
České dráhy: První etapa rekonstrukce železniční stanice Teplice v Čechách dokončena
3. listopadu 2005 | České dráhy
Správa železniční dopravní cesty, s.o. jako investor dnes slavnostně zakončila realizaci první etapy přestavby železniční stanice Teplice, kterou provedla společnost Viamont DSP a.s. na základě výběrového řízení jako generální zhotovitel. Stavba byla zahájena v srpnu roku 2004 a SŽDC do rekonstrukce investovala celkem 64 172 210 Kč. V rámci stavby bylo vybudováno nové ostrovní nástupiště mezi kolejemi č. 1 a 2 s mimoúrovňovým přístupem podchodem vyústěným do odjezdové haly ve výpravní budově. V souvislosti s výstavbou ostrovního nástupiště byl také rekonstruován železniční svršek a spodek a byla zrušena kolej č. 4.
„Rekonstrukce železniční stanice Teplice v Čechách - výstavba podchodu pro cestující je významnou stavbou železničního uzlu, který svým významem přesahuje hranice ústeckého regionu. Účelem stavby je zejména zvýšení úrovně a bezpečnosti přepravy cestujících do tohoto známého lázeňského centra České republiky,“ prohlásil dnes Ing. Jan Komárek, generální ředitel SŽDC. Dodal, že první etapa rekonstrukce, kterou stát prostřednictvím SŽDC financoval, se netýkala budovy nádraží. „Budova teplického nádraží je památkově chráněná a veškeré opravy a rekonstrukce vyžadují jednak složitější projednávání, jednak větší nároky na objem finančních prostředků. Modernizace celého teplického nádraží byla i z těchto důvodů rozdělena na několik etap,“ uvedl Ing. Komárek s tím, že budovu nádraží budou investorsky zajišťovat České dráhy a město Teplice. „Opravné práce na budově však již probíhají. Pokračuje oprava střechy, vyměňují se další okna a oprava fasády by měla být zahájena příští rok ,“ řekl dnes ředitel Komárek.
Stavba se kompletně nachází v prostoru železniční stanice Teplice v Čechách a probíhala za plného provozu, tzn. za trvalé kontroly veřejnosti, přičemž náročnost stavebních prací byla dále umocněna jejím umístěním v lázeňském městě s vysokým podílem zahraničních hostů. V minulosti neměla železniční stanice Teplice v Čechách žádné ostrovní nástupiště, což výrazně ovlivňovalo jak propustnost stanice a celé železniční trati, tak především bezpečnost cestujících.
Nosným prvkem stavby je nový podchod ústící na ostrovní nástupiště vybudované mezi kolejemi č. 1 a 2. Podchod je rozdělen na část vně a uvnitř výpravní budovy, jejíž základy bylo nutné po dobu realizace zajistit a vynést masivní ocelovou podpěrnou konstrukcí, aby byla budova staticky zabezpečena. Bezbariérový přístup do podchodu zajišťují z obou stran výtahy. Rovněž velmi náročným objektem je rekonstrukce původní historické výpravní budovy s klenbovými stropy a stropními freskami, která byla prováděna pod dohledem Národního památkového ústavu. Ten pro její provádění stanovil závazné podmínky.
V rozsahu určeném umístěním podchodu a nástupiště byla provedena kompletní sanace železničního spodku se zřízením nového odvodnění v celé stanici, v návaznosti na to byl obnoven železniční svršek, trakční vedení a zabezpečovací zařízení stanice. Nově zbudované ostrovní nástupiště včetně výstupu z podchodu je zastřešeno ocelovým přístřeškem, uvnitř konstrukce nástupiště prochází kabelovod. Železniční stanice Teplice má kompletně nové osvětlení a informační zařízení včetně informačního systému pro nevidomé. Stavební práce byly po celou dobu prováděny s vysokými nároky na úroveň koordinace, částečně v nepřetržitých výlukách staničních kolejí a při opatřeních zajišťujících maximální bezpečnost cestujících. Stavba i přes obtížné geologické podmínky proběhla řádně dle plánovaného harmonogramu.
Živé nádraží
Stanice Teplice v Čechách je také zahrnuta do komplexního programu revitalizací železničních stanic pod názvem Živé nádraží. Cílem projektu je oživit vlakové nádraží a rozšířit jeho funkce o další služby cestujícím občanům města. Z nádraží se tak stane významné obchodní centrum města. Partnera pro projekt vybírají České dráhy.
„Rekonstrukce železniční stanice Teplice v Čechách - výstavba podchodu pro cestující je významnou stavbou železničního uzlu, který svým významem přesahuje hranice ústeckého regionu. Účelem stavby je zejména zvýšení úrovně a bezpečnosti přepravy cestujících do tohoto známého lázeňského centra České republiky,“ prohlásil dnes Ing. Jan Komárek, generální ředitel SŽDC. Dodal, že první etapa rekonstrukce, kterou stát prostřednictvím SŽDC financoval, se netýkala budovy nádraží. „Budova teplického nádraží je památkově chráněná a veškeré opravy a rekonstrukce vyžadují jednak složitější projednávání, jednak větší nároky na objem finančních prostředků. Modernizace celého teplického nádraží byla i z těchto důvodů rozdělena na několik etap,“ uvedl Ing. Komárek s tím, že budovu nádraží budou investorsky zajišťovat České dráhy a město Teplice. „Opravné práce na budově však již probíhají. Pokračuje oprava střechy, vyměňují se další okna a oprava fasády by měla být zahájena příští rok ,“ řekl dnes ředitel Komárek.
Stavba se kompletně nachází v prostoru železniční stanice Teplice v Čechách a probíhala za plného provozu, tzn. za trvalé kontroly veřejnosti, přičemž náročnost stavebních prací byla dále umocněna jejím umístěním v lázeňském městě s vysokým podílem zahraničních hostů. V minulosti neměla železniční stanice Teplice v Čechách žádné ostrovní nástupiště, což výrazně ovlivňovalo jak propustnost stanice a celé železniční trati, tak především bezpečnost cestujících.
Nosným prvkem stavby je nový podchod ústící na ostrovní nástupiště vybudované mezi kolejemi č. 1 a 2. Podchod je rozdělen na část vně a uvnitř výpravní budovy, jejíž základy bylo nutné po dobu realizace zajistit a vynést masivní ocelovou podpěrnou konstrukcí, aby byla budova staticky zabezpečena. Bezbariérový přístup do podchodu zajišťují z obou stran výtahy. Rovněž velmi náročným objektem je rekonstrukce původní historické výpravní budovy s klenbovými stropy a stropními freskami, která byla prováděna pod dohledem Národního památkového ústavu. Ten pro její provádění stanovil závazné podmínky.
V rozsahu určeném umístěním podchodu a nástupiště byla provedena kompletní sanace železničního spodku se zřízením nového odvodnění v celé stanici, v návaznosti na to byl obnoven železniční svršek, trakční vedení a zabezpečovací zařízení stanice. Nově zbudované ostrovní nástupiště včetně výstupu z podchodu je zastřešeno ocelovým přístřeškem, uvnitř konstrukce nástupiště prochází kabelovod. Železniční stanice Teplice má kompletně nové osvětlení a informační zařízení včetně informačního systému pro nevidomé. Stavební práce byly po celou dobu prováděny s vysokými nároky na úroveň koordinace, částečně v nepřetržitých výlukách staničních kolejí a při opatřeních zajišťujících maximální bezpečnost cestujících. Stavba i přes obtížné geologické podmínky proběhla řádně dle plánovaného harmonogramu.
Živé nádraží
Stanice Teplice v Čechách je také zahrnuta do komplexního programu revitalizací železničních stanic pod názvem Živé nádraží. Cílem projektu je oživit vlakové nádraží a rozšířit jeho funkce o další služby cestujícím občanům města. Z nádraží se tak stane významné obchodní centrum města. Partnera pro projekt vybírají České dráhy.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk