Tiskové zprávy
MŽP ČR: Rada EU pro životní prostředí zítra v Bruselu
V pátek 2. prosince se v Bruselu uskuteční řádné zasedání Rady EU pro životní prostředí, kterého se zúčastní delegace České republiky vedená náměstkem ministra životního prostředí – ředitelem sekce zahraničních vazeb Tomášem Novotným.
Rada pro životní prostředí projedná řadu témat, například návrh na snížení dopadů emisí skleníkových plynů na změnu klimatu [1], návrh financování ochrany životního prostředí programem LIFE+ [2], přípravu mezinárodní konference o nakládání s chemickými látkami [3] či návrh směrnice o kvalitě ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu [4].
Poznámky:
[1] Letecká doprava produkuje velké množství skleníkových plynů. V současné době se proto vzniká návrh, který by měl zpracovat způsoby začlenění emisí z letecké dopravy do obchodování po roce 2012.
[2] Program LIFE+ má být dělen do tří pilířů nazvaných „LIFE+ Nature and Biodiversity“ (LIFE+ příroda a biodiverzita), „LIFE+ Environment Policy and Governance“ (LIFE+ - Politika a správa životního prostředí) a „LIFE+ Information and Communication“ (LIFE+ Informace a komunikace). Financování většiny projektů LIFE+ by mělo být realizováno na základě dvou víceletých centrálních programů (2007-10 a 2011-13) a na to navazujících ročních národních pracovních programů.
Celkový rozpočet programu LIFE+ by měl meziročně narůstat z 245 milionů EUR v roce 2007 na 381 milionů EUR v roce 2013. Celková dosud plánovaná alokace na program LIFE+ má činit 2 190 mil EUR. Konečná výše rozpočtu je však přímo závislá na schválení Finanční perspektivy pro roky 2007-2013. Evropský parlament navrhoval mnohem vyšší částku na LIFE+. Komise v takovém případě předpokládá, že by bylo třeba takový návrh řešit na úkor Strukturálních fondů.
Předběžně je navrženo rozdělení rozpočtu na centrální část řízenou a spravovanou Evropskou komisí (15 až 25% rozpočtu) a část delegovanou národním agenturám (75-85% rozpočtu). Rozdělení mezi členské země je určeno na základě následujícího klíče: 50% na základě počtu obyvatelstva, 10% na základě hustoty obyvatelstva (mimo MT a LU), 20% na základě velikosti tzv. SCIs (evropsky významných lokalit) a 20% na základě podprůměru nebo nadprůměru poměru velikosti těchto SCIs vůči rozloze daných členských států. Předpokládá se, že do toho budou zahrnuty i SPAs (ptačí oblasti) s tím, že se nebudou počítat jejich překryvy s SCIs.
[3] Cílem mezinárodní konference o nakládání s chemickými látkami (ICCM) je dokončit vyjednávání o Strategickém přístupu k mezinárodnímu nakládání s chemickými látkami (SAICM). Do roku 2020 mají státy vyrábět a používat chemické látky způsobem, který by minimalizoval negativní vlivy na lidské zdraví a životní prostředí.
[4] Návrh počítá se zjednodušením legislativy o kvalitě ovzduší. Mělo by dojít ke sjednocení dosavadních pěti právních předpisů do jednoho. Definuje některé nové pojmy a upravuje definice stávajících. Zavádí sledování a vyhodnocování koncentrací v ovzduší jedné nové znečišťující látky: suspendované částice frakce PM 2,5. Pro tuto znečišťující látku navrhuje koncentrační strop pro rok 2010 a následné každoroční snížení expozice obyvatel v městských oblastech o stanovenou hodnotu až do roku 2020. Nemění dosavadní limitní hodnoty u ostatních znečišťujících látek ani současně platné termíny pro jejich dosažení.
Rada pro životní prostředí projedná řadu témat, například návrh na snížení dopadů emisí skleníkových plynů na změnu klimatu [1], návrh financování ochrany životního prostředí programem LIFE+ [2], přípravu mezinárodní konference o nakládání s chemickými látkami [3] či návrh směrnice o kvalitě ovzduší a čistším ovzduší pro Evropu [4].
Poznámky:
[1] Letecká doprava produkuje velké množství skleníkových plynů. V současné době se proto vzniká návrh, který by měl zpracovat způsoby začlenění emisí z letecké dopravy do obchodování po roce 2012.
[2] Program LIFE+ má být dělen do tří pilířů nazvaných „LIFE+ Nature and Biodiversity“ (LIFE+ příroda a biodiverzita), „LIFE+ Environment Policy and Governance“ (LIFE+ - Politika a správa životního prostředí) a „LIFE+ Information and Communication“ (LIFE+ Informace a komunikace). Financování většiny projektů LIFE+ by mělo být realizováno na základě dvou víceletých centrálních programů (2007-10 a 2011-13) a na to navazujících ročních národních pracovních programů.
Celkový rozpočet programu LIFE+ by měl meziročně narůstat z 245 milionů EUR v roce 2007 na 381 milionů EUR v roce 2013. Celková dosud plánovaná alokace na program LIFE+ má činit 2 190 mil EUR. Konečná výše rozpočtu je však přímo závislá na schválení Finanční perspektivy pro roky 2007-2013. Evropský parlament navrhoval mnohem vyšší částku na LIFE+. Komise v takovém případě předpokládá, že by bylo třeba takový návrh řešit na úkor Strukturálních fondů.
Předběžně je navrženo rozdělení rozpočtu na centrální část řízenou a spravovanou Evropskou komisí (15 až 25% rozpočtu) a část delegovanou národním agenturám (75-85% rozpočtu). Rozdělení mezi členské země je určeno na základě následujícího klíče: 50% na základě počtu obyvatelstva, 10% na základě hustoty obyvatelstva (mimo MT a LU), 20% na základě velikosti tzv. SCIs (evropsky významných lokalit) a 20% na základě podprůměru nebo nadprůměru poměru velikosti těchto SCIs vůči rozloze daných členských států. Předpokládá se, že do toho budou zahrnuty i SPAs (ptačí oblasti) s tím, že se nebudou počítat jejich překryvy s SCIs.
[3] Cílem mezinárodní konference o nakládání s chemickými látkami (ICCM) je dokončit vyjednávání o Strategickém přístupu k mezinárodnímu nakládání s chemickými látkami (SAICM). Do roku 2020 mají státy vyrábět a používat chemické látky způsobem, který by minimalizoval negativní vlivy na lidské zdraví a životní prostředí.
[4] Návrh počítá se zjednodušením legislativy o kvalitě ovzduší. Mělo by dojít ke sjednocení dosavadních pěti právních předpisů do jednoho. Definuje některé nové pojmy a upravuje definice stávajících. Zavádí sledování a vyhodnocování koncentrací v ovzduší jedné nové znečišťující látky: suspendované částice frakce PM 2,5. Pro tuto znečišťující látku navrhuje koncentrační strop pro rok 2010 a následné každoroční snížení expozice obyvatel v městských oblastech o stanovenou hodnotu až do roku 2020. Nemění dosavadní limitní hodnoty u ostatních znečišťujících látek ani současně platné termíny pro jejich dosažení.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk