Tiskové zprávy
Green marketing: Restaurace Rebio první certifikované biorestaurace v České republice
Rebio – restaurace zdravého životního stylu, obdržely na základě přísných parametrů jako první v České republice certifikát od společnosti KEZ, díky kterému mohou obě brněnské provozovny Rebio užívat ochranné známky a loga BIO.
Certifikace a logo BIO zaručuje zákazníkům Rebio restaurací ekologický původ konkrétních surovin v daných pokrmech. Restaurace používá biosuroviny nejen v zeleninových a ovocných salátech, ale také v hlavních jídlech nebo v nápojích. „Bio speciality najdou zákazníci restaurací Rebio mezi nejširší nabídkou vegetariánských jídel v České republice. Celkem máme v nabídce přes 40 druhů salátů z čerstvé a sezónní zeleniny, 50 druhů originálních polévek, více než 100 druhů teplých jídel a kolem 50 druhů dezertů“, říká šéfkuchař Vlastimil Kelbl.
Nabídka pokrmů se mění každý den. „Denní menu v Rebio restauracích zahrnuje 8 druhů čerstvých zeleninových a ovocných salátů, 2 polévky, 7 druhů teplých zeleninových jídel a 3 vegetariánské speciality, dále asi 15 druhů čerstvých dezertů, 15 druhů ovocných a zeleninových koktejlů, bio nápoje, bio čaje a bio kávy z celého světa, bio pivo a bio víno“, láká všechny šéfkuchař Kelbl.
Historie Rebio restaurace
První restaurace Rebio vznikla v Brně na ulici Orlí v roce 2004 a stala se prvním kulinářským centrem zdravého životního stylu v Brně. Jednalo se o první samoobslužnou vegetariánskou restauraci na Moravě.
Vzrůstající poptávka dala v roce 2008 vzniknout další Rebio restauraci ve Velkém Špalíčku. „Prostory restaurací jsou klimatizované, mají bezbariérový přístup, dětský koutek a domácí cukrárnu, salátový a obědový bar. Obě restaurace vznikaly tak, aby splňovaly nejnáročnější kritéria moderního gastronomického provozu a mohly být v roce 2009 jako první v České republice certifikovány na Biorestaurace“, doplňuje Miroslav Korbička, majitel restaurací.
Rebio restaurace mají jednotný vizuální styl a jsou sestaveny z jednotných gastronomických modulů. Důraz je kladen nejenom na ekologicky šetrný provoz restaurace, ale i trvale udržitelný ekonomický rozvoj.
Vnitřní dispozice interiéru restaurací jsou projektovány podle zásad Feng-Šuej, tedy oblé tvary, příznivé směry, použití ušlechtilých přírodních materiálů. Obě restaurace jsou osvětleny plným denním světlem přicházejícím z velkých oken. Dětský koutek, bezbariérový přístup a klimatizace jsou samozřejmostí.
Biocertifikace gastro provozů
Nařízení Rady (ES) č. 834/2007 o ekologické produkci a označování ekologických produktů neřeší oblast kontroly veřejných stravovacích zařízení, která nabízí a prodávají jídla připravená z biopotravin. Některé členské státy, jako Německo nebo skandinávské země, se však rozhodli ve svých národních zákonech tento právní nedostatek ošetřit.
„S biocertifikátem získají návštěvníci restaurací maximální důvěru v transparentnost celého dodavatelského řetězce. Jídelny a restaurace by si měli uvědomit, že pokud se chtějí na trhu odlišit a pokud chtějí působit důvěryhodně, certifikace provozu dle bio směrnic je nezbytná“, komentoval situaci Tom Václavík z agentury Green marketing.
Program „Certifikace veřejných stravovacích zařízení“
KEZ o.p.s. je jednou ze společnost, která na základě akreditace pro inspekční a certifikační orgán provádí v České republice nezávislou kontrolu a certifikaci producentů, zpracovatelů a obchodníků zařazených v systému ekologického zemědělství. Vzhledem k poptávce na certifikaci veřejných stravovacích zařízení, která zařazují do jídelníčku i jídla vyrobená z biopotravin, se kontrolní organizace KEZ o.p.s. rozhodla vypracovat Standardy pro certifikaci veřejných stravovacích zařízení.
Kontrola a certifikace se vztahuje na postupy veřejných stravovacích zařízení, která nabízejí a prodávají jídla připravená z biopotravin. Smyslem Standardů je poskytnout spotřebitelům pravdivé a ověřené informace o skladbě jídel, u kterých je deklarováno, že jsou připraveny z biopotravin. Kvalitativní ukazatele jsou zajištěny dohledatelností jednotlivých nakoupených či na vlastní ekofarmě vyprodukovaných složek, ze kterých jsou jídla připravována.
Další informace poskytnou:
RNDr.Miroslav Korbička, majitel restaurací Rebio: 603 444 970, rebiorebio@seznam.cz
Tom Václavík, Green marketing, 541 263 456, tom@greenmarketing.cz
Další tiskové informace k tématu:
V zahraničí jsou bioprodukty běžnou součástí menu
V Německu fungovalo na konci roku 2008 přibližně 1 500 certifikovaných restaurací a jídelen. Již 44 % tamních gastronomických podniků a dokonce 54 % hotelových restaurací využívá bioprodukty pravidelně. Nejčastěji se používá bio ovoce a zelenina (83 %), vejce (72 %), brambory (63 %) a hovězí maso (51 %). Potěšující na tom je spokojenost spotřebitelů: zhruba 60 % z 5 000 dotazovaných je přesvědčena o dobré kvalitě jídel z biopotravin. Další motiv pro použití biopotravin v gastronomii je očekávaný nárůst image podniku.
Jedním z prvních německých podniků, který vstoupil na trh s vlastním biokonceptem, byla IKEA. Již v roce 2004 byl ve všech 34 německých pobočkách IKEA nabízen v biokvalitě pokrm dne a dětské menu. Ve stejném roce byly všechny restaurace certifikovány bio.
Čtvrtina podnikových restaurací v Německu dokonce zavedla zvláštní biomenu. Mezi podniky, které svým zaměstnanců takto vycházejí vstříc, patří například ve Spojených státech Ebay, Yahoo, Oracle, v Německu Esprit, Ikea, WestLB a mnoho dalších.
Z německých průzkumů dále vyplývá, že 57 % nemocničních klinik a 52 % domovů důchodců již vaří z bioproduktů.
V Rakousku tvoří biopotraviny 50 % potravin a nápojů v mateřských školkách, 30 % v nemocnicích a 17 % v domech s pečovatelskou službou. Celkový podíl biopotravin ve veřejném stravování ve Vídni je 30 procent, cílem je zvednout podíl na 50 %.
Švédská vláda si dala za cíl, aby do roku 2010 pocházelo 25 % surovin pro přípravu jídel ve veřejných institucích z ekologického zemědělství. V Malmö se denně vaří 35 000 obědů a město má vizi, že ve školních jídelnách se bude vařit ze 100 % z biopotravin. V srpnu 2006 již dosáhly 25 %.
V České republice zaostáváme
V roce 2008 se agentura Green Marketing zajímala o postoj vybraných luxusních restaurací v Praze k biopotravinám. 89 % respondentů odpovědělo ano na zásadní otázku: Používá vaše restaurace v současné době některé bioprodukty či biopotraviny? „Současně 74 % uvádí, že suroviny v bio kvalitě tvoří méně než 10 % z celkově použitých surovin pro přípravu jídel a nápojů, 88 % respondentů však hodlá tento podíl v příštích dvou letech navýšit. Biopotraviny se jim tedy zřejmě osvědčily a hodlají je i nadále zařazovat do jídelníčku a jejich množství zvyšovat“, hodnotí výsledky průzkumu Tom Václavík z agentury Green marketing.
Nejvíce respondenti souhlasí s tvrzením, že biopotraviny jsou ekologičtější a že jsou zdravější než konvenční potraviny. Nejmenší mírou souhlasu vyjádřili restaurace u tvrzení, že biopotraviny mají lepší kulinářskou kvalitu a že jsou žádány jejich zákazníky, i když i zde stále převažoval souhlas v tvrzením. Biopotraviny restaurace nakupují nejčastěji od distributorů či dovozců a dále z velkoobchodů s biopotravinami.
Biopotraviny tedy začínají pomalu vstupovat i do segmentu gastronomie, zejména té exkluzivní. Šéfkuchaři jsou ze svých světových turné zvyklí používat ty nejkvalitnější suroviny, což jim bioprodukty skýtají. Biopotraviny od českých ekofarmářů a výrobců se pravidelně objevují v pražských luxusních restauracích a hotelích, jako například InterContinental, Radisson SAS Alcron, Hotel Hoffmeister, Four Seasons, Corinthia, Hilton, La Degustation Boheme Bourgeoise, Patriot, Lví dvůr, Ambiente a Palffy Palace Restaurant, Restaurant Mlýnec, Bellevue, Maze, Žofín Garden. Mimo Prahu jsou to například restaurace Zahrada v Teplicích, Víno Restaurant Terra Libera v Příboru, Hotel Kašperk v Kašperských horách a mnoho dalších.
Několik jídelen používá bioprodukty pro přípravu jídel pravidelně, například restaurace Spirála a Rebio v Brně, jídelny Bazalka v Hradci Králové, Alma klub v Kroměříži či Natural v Písku a Beseda v Jihlavě.
V oblasti veřejného stravování (školy, nemocnice, domovy důchodců, armáda) je situace oproti sousedním zemím teprve v plenkách. Nicméně, jak ukázala konference konaná v Brně na jaře 2008 s názvem „Biopotraviny ve veřejném stravování“, je tento segment do budoucna obrovskou příležitostí pro české ekologické zemědělství.
Pro biosektor nabízí gastronomie enormní potenciál. Poptávka zřetelně stoupá. Někteří dodavatelé restaurací a velkoobchodníci již nabízejí bio zboží nebo mají jejich zavedení v plánu. Velikost obratu s biopotravinami ve stravování mimo domov není zatím vysoká, Green marketing jeho velikost odhadl v roce 2008 na 11 milionů Kč.
Bio Summit nabídne pohled odborníků
Popularita bioproduktů v gastronomii a v oblasti hromadného stravování sílí. S aktuálními daty v této oblasti nejen v České republice se s účastníky konference Bio Summit 25.3. podělí Karel Mayer, Consultant OTC & Hospitality z agentury Incoma Research. Miroslav Kubec, Executive Chef Hotelu Intercontinetal a prezident Svazu kuchařů a cukrářů České republiky se zaměří na praktické uplatnění biopotravin v oblasti gastronomie.
Veliký potenciál pro uplatnění bioproduktů skrývá oblast veřejného stravování. Průkopníkem v této oblasti je Německo a proto organizátoři konference pozvali Christopha Reingena z banky West LB, jajiž kuchaři ve své podnikové jídelně denně z bioproduktů připravují stovky pokrmů. O praktické zkušenosti z českého prostředí se s účatníky Bio Summitu podělí Miroslav Korbička, majitel dvou brněnských restaurací Rebio, prvních certifikovaných biorestaurací v ČR.
Certifikace a logo BIO zaručuje zákazníkům Rebio restaurací ekologický původ konkrétních surovin v daných pokrmech. Restaurace používá biosuroviny nejen v zeleninových a ovocných salátech, ale také v hlavních jídlech nebo v nápojích. „Bio speciality najdou zákazníci restaurací Rebio mezi nejširší nabídkou vegetariánských jídel v České republice. Celkem máme v nabídce přes 40 druhů salátů z čerstvé a sezónní zeleniny, 50 druhů originálních polévek, více než 100 druhů teplých jídel a kolem 50 druhů dezertů“, říká šéfkuchař Vlastimil Kelbl.
Nabídka pokrmů se mění každý den. „Denní menu v Rebio restauracích zahrnuje 8 druhů čerstvých zeleninových a ovocných salátů, 2 polévky, 7 druhů teplých zeleninových jídel a 3 vegetariánské speciality, dále asi 15 druhů čerstvých dezertů, 15 druhů ovocných a zeleninových koktejlů, bio nápoje, bio čaje a bio kávy z celého světa, bio pivo a bio víno“, láká všechny šéfkuchař Kelbl.
Historie Rebio restaurace
První restaurace Rebio vznikla v Brně na ulici Orlí v roce 2004 a stala se prvním kulinářským centrem zdravého životního stylu v Brně. Jednalo se o první samoobslužnou vegetariánskou restauraci na Moravě.
Vzrůstající poptávka dala v roce 2008 vzniknout další Rebio restauraci ve Velkém Špalíčku. „Prostory restaurací jsou klimatizované, mají bezbariérový přístup, dětský koutek a domácí cukrárnu, salátový a obědový bar. Obě restaurace vznikaly tak, aby splňovaly nejnáročnější kritéria moderního gastronomického provozu a mohly být v roce 2009 jako první v České republice certifikovány na Biorestaurace“, doplňuje Miroslav Korbička, majitel restaurací.
Rebio restaurace mají jednotný vizuální styl a jsou sestaveny z jednotných gastronomických modulů. Důraz je kladen nejenom na ekologicky šetrný provoz restaurace, ale i trvale udržitelný ekonomický rozvoj.
Vnitřní dispozice interiéru restaurací jsou projektovány podle zásad Feng-Šuej, tedy oblé tvary, příznivé směry, použití ušlechtilých přírodních materiálů. Obě restaurace jsou osvětleny plným denním světlem přicházejícím z velkých oken. Dětský koutek, bezbariérový přístup a klimatizace jsou samozřejmostí.
Biocertifikace gastro provozů
Nařízení Rady (ES) č. 834/2007 o ekologické produkci a označování ekologických produktů neřeší oblast kontroly veřejných stravovacích zařízení, která nabízí a prodávají jídla připravená z biopotravin. Některé členské státy, jako Německo nebo skandinávské země, se však rozhodli ve svých národních zákonech tento právní nedostatek ošetřit.
„S biocertifikátem získají návštěvníci restaurací maximální důvěru v transparentnost celého dodavatelského řetězce. Jídelny a restaurace by si měli uvědomit, že pokud se chtějí na trhu odlišit a pokud chtějí působit důvěryhodně, certifikace provozu dle bio směrnic je nezbytná“, komentoval situaci Tom Václavík z agentury Green marketing.
Program „Certifikace veřejných stravovacích zařízení“
KEZ o.p.s. je jednou ze společnost, která na základě akreditace pro inspekční a certifikační orgán provádí v České republice nezávislou kontrolu a certifikaci producentů, zpracovatelů a obchodníků zařazených v systému ekologického zemědělství. Vzhledem k poptávce na certifikaci veřejných stravovacích zařízení, která zařazují do jídelníčku i jídla vyrobená z biopotravin, se kontrolní organizace KEZ o.p.s. rozhodla vypracovat Standardy pro certifikaci veřejných stravovacích zařízení.
Kontrola a certifikace se vztahuje na postupy veřejných stravovacích zařízení, která nabízejí a prodávají jídla připravená z biopotravin. Smyslem Standardů je poskytnout spotřebitelům pravdivé a ověřené informace o skladbě jídel, u kterých je deklarováno, že jsou připraveny z biopotravin. Kvalitativní ukazatele jsou zajištěny dohledatelností jednotlivých nakoupených či na vlastní ekofarmě vyprodukovaných složek, ze kterých jsou jídla připravována.
Další informace poskytnou:
RNDr.Miroslav Korbička, majitel restaurací Rebio: 603 444 970, rebiorebio@seznam.cz
Tom Václavík, Green marketing, 541 263 456, tom@greenmarketing.cz
Další tiskové informace k tématu:
V zahraničí jsou bioprodukty běžnou součástí menu
V Německu fungovalo na konci roku 2008 přibližně 1 500 certifikovaných restaurací a jídelen. Již 44 % tamních gastronomických podniků a dokonce 54 % hotelových restaurací využívá bioprodukty pravidelně. Nejčastěji se používá bio ovoce a zelenina (83 %), vejce (72 %), brambory (63 %) a hovězí maso (51 %). Potěšující na tom je spokojenost spotřebitelů: zhruba 60 % z 5 000 dotazovaných je přesvědčena o dobré kvalitě jídel z biopotravin. Další motiv pro použití biopotravin v gastronomii je očekávaný nárůst image podniku.
Jedním z prvních německých podniků, který vstoupil na trh s vlastním biokonceptem, byla IKEA. Již v roce 2004 byl ve všech 34 německých pobočkách IKEA nabízen v biokvalitě pokrm dne a dětské menu. Ve stejném roce byly všechny restaurace certifikovány bio.
Čtvrtina podnikových restaurací v Německu dokonce zavedla zvláštní biomenu. Mezi podniky, které svým zaměstnanců takto vycházejí vstříc, patří například ve Spojených státech Ebay, Yahoo, Oracle, v Německu Esprit, Ikea, WestLB a mnoho dalších.
Z německých průzkumů dále vyplývá, že 57 % nemocničních klinik a 52 % domovů důchodců již vaří z bioproduktů.
V Rakousku tvoří biopotraviny 50 % potravin a nápojů v mateřských školkách, 30 % v nemocnicích a 17 % v domech s pečovatelskou službou. Celkový podíl biopotravin ve veřejném stravování ve Vídni je 30 procent, cílem je zvednout podíl na 50 %.
Švédská vláda si dala za cíl, aby do roku 2010 pocházelo 25 % surovin pro přípravu jídel ve veřejných institucích z ekologického zemědělství. V Malmö se denně vaří 35 000 obědů a město má vizi, že ve školních jídelnách se bude vařit ze 100 % z biopotravin. V srpnu 2006 již dosáhly 25 %.
V České republice zaostáváme
V roce 2008 se agentura Green Marketing zajímala o postoj vybraných luxusních restaurací v Praze k biopotravinám. 89 % respondentů odpovědělo ano na zásadní otázku: Používá vaše restaurace v současné době některé bioprodukty či biopotraviny? „Současně 74 % uvádí, že suroviny v bio kvalitě tvoří méně než 10 % z celkově použitých surovin pro přípravu jídel a nápojů, 88 % respondentů však hodlá tento podíl v příštích dvou letech navýšit. Biopotraviny se jim tedy zřejmě osvědčily a hodlají je i nadále zařazovat do jídelníčku a jejich množství zvyšovat“, hodnotí výsledky průzkumu Tom Václavík z agentury Green marketing.
Nejvíce respondenti souhlasí s tvrzením, že biopotraviny jsou ekologičtější a že jsou zdravější než konvenční potraviny. Nejmenší mírou souhlasu vyjádřili restaurace u tvrzení, že biopotraviny mají lepší kulinářskou kvalitu a že jsou žádány jejich zákazníky, i když i zde stále převažoval souhlas v tvrzením. Biopotraviny restaurace nakupují nejčastěji od distributorů či dovozců a dále z velkoobchodů s biopotravinami.
Biopotraviny tedy začínají pomalu vstupovat i do segmentu gastronomie, zejména té exkluzivní. Šéfkuchaři jsou ze svých světových turné zvyklí používat ty nejkvalitnější suroviny, což jim bioprodukty skýtají. Biopotraviny od českých ekofarmářů a výrobců se pravidelně objevují v pražských luxusních restauracích a hotelích, jako například InterContinental, Radisson SAS Alcron, Hotel Hoffmeister, Four Seasons, Corinthia, Hilton, La Degustation Boheme Bourgeoise, Patriot, Lví dvůr, Ambiente a Palffy Palace Restaurant, Restaurant Mlýnec, Bellevue, Maze, Žofín Garden. Mimo Prahu jsou to například restaurace Zahrada v Teplicích, Víno Restaurant Terra Libera v Příboru, Hotel Kašperk v Kašperských horách a mnoho dalších.
Několik jídelen používá bioprodukty pro přípravu jídel pravidelně, například restaurace Spirála a Rebio v Brně, jídelny Bazalka v Hradci Králové, Alma klub v Kroměříži či Natural v Písku a Beseda v Jihlavě.
V oblasti veřejného stravování (školy, nemocnice, domovy důchodců, armáda) je situace oproti sousedním zemím teprve v plenkách. Nicméně, jak ukázala konference konaná v Brně na jaře 2008 s názvem „Biopotraviny ve veřejném stravování“, je tento segment do budoucna obrovskou příležitostí pro české ekologické zemědělství.
Pro biosektor nabízí gastronomie enormní potenciál. Poptávka zřetelně stoupá. Někteří dodavatelé restaurací a velkoobchodníci již nabízejí bio zboží nebo mají jejich zavedení v plánu. Velikost obratu s biopotravinami ve stravování mimo domov není zatím vysoká, Green marketing jeho velikost odhadl v roce 2008 na 11 milionů Kč.
Bio Summit nabídne pohled odborníků
Popularita bioproduktů v gastronomii a v oblasti hromadného stravování sílí. S aktuálními daty v této oblasti nejen v České republice se s účastníky konference Bio Summit 25.3. podělí Karel Mayer, Consultant OTC & Hospitality z agentury Incoma Research. Miroslav Kubec, Executive Chef Hotelu Intercontinetal a prezident Svazu kuchařů a cukrářů České republiky se zaměří na praktické uplatnění biopotravin v oblasti gastronomie.
Veliký potenciál pro uplatnění bioproduktů skrývá oblast veřejného stravování. Průkopníkem v této oblasti je Německo a proto organizátoři konference pozvali Christopha Reingena z banky West LB, jajiž kuchaři ve své podnikové jídelně denně z bioproduktů připravují stovky pokrmů. O praktické zkušenosti z českého prostředí se s účatníky Bio Summitu podělí Miroslav Korbička, majitel dvou brněnských restaurací Rebio, prvních certifikovaných biorestaurací v ČR.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk