Tiskové zprávy
Správa NP České Švýcarsko: Sanace skály ve Hřensku oficiálně ukončena
Správa Národního parku České Švýcarsko dnes ve Hřensku převzala od firmy ARCADIS Geotechnika a.s. sanovaný skalní objekt, který od konce roku 2010 komplikoval dopravu na mezinárodní silnici I/62. Silnice je počínaje dneškem oficiálně průjezdná bez jakéhokoli omezení, bezpečný je opět také pohyb pěších po chodníku u paty skály. Skalní blok nyní stabilizují železobetonový věnec a padesát ocelových kotevních trnů, pukliny jsou vyplněny betonem, jeho povrch částečně pokrývají ocelové sítě. Proti pádu menších bloků ochrání řidiče i pěší nově instalované záchytné ploty. Předání sanované skály proběhlo proti původnímu harmonogramu o deset dnů dříve.
"Sanaci bylo možné realizovat především díky dotaci z operačního fondu Životní prostředí," říká Pavel Benda, ředitel Správy Národního parku České Švýcarsko, a dodává: "Rizika spojená s objektem někdejší lomové stěny nad mezinárodní silnicí jsou nyní eliminována minimálně na několik příštích desetiletí."
K narušení skalního masívu došlo ve čtyřicátých letech minulého století při rozšiřování silnice, kterou dnes označujeme jako mezinárodní silnici I/62. Jako bezprostředně ohrožující jej geologové označili po přívalových deštích na podzim roku 2010, kdy hrozilo skalní řícení v řádech stovek tun materiálu. Správce komunikace na základě této informace silnici pro provoz zcela uzavřel. Po provizorní sanaci realizované správou parku bylo možné silnici po několika měsících zprovoznit nejprve v jednom jízdním pruhu. Poté, co správa národního parku získala finanční prostředky z evropských fondů, bylo možné sanaci dokončit a silnici zprovoznit zcela. Náklady na sanaci skály dosáhly výše zhruba 31 milionů korun.
"Sanaci bylo možné realizovat především díky dotaci z operačního fondu Životní prostředí," říká Pavel Benda, ředitel Správy Národního parku České Švýcarsko, a dodává: "Rizika spojená s objektem někdejší lomové stěny nad mezinárodní silnicí jsou nyní eliminována minimálně na několik příštích desetiletí."
K narušení skalního masívu došlo ve čtyřicátých letech minulého století při rozšiřování silnice, kterou dnes označujeme jako mezinárodní silnici I/62. Jako bezprostředně ohrožující jej geologové označili po přívalových deštích na podzim roku 2010, kdy hrozilo skalní řícení v řádech stovek tun materiálu. Správce komunikace na základě této informace silnici pro provoz zcela uzavřel. Po provizorní sanaci realizované správou parku bylo možné silnici po několika měsících zprovoznit nejprve v jednom jízdním pruhu. Poté, co správa národního parku získala finanční prostředky z evropských fondů, bylo možné sanaci dokončit a silnici zprovoznit zcela. Náklady na sanaci skály dosáhly výše zhruba 31 milionů korun.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk