Mgr. Ivana Hlinková "> Seminář o vodíku představil aktuální trendy a plány rozvoje vodíkové energetiky v ČR a Rakousku - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/seminar-o-vodiku-predstavil-aktualni-trendy-a-plany-rozvoje-vodikove-energetiky-v-cr-a-rakousku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Energy Centre České Budějovice: Seminář o vodíku představil aktuální trendy a plány rozvoje vodíkové energetiky v ČR a Rakousku

Dne 1. prosince 2025 se na Krajském úřadě v Českých Budějovicích uskutečnil odborný seminář zaměřený na současné možnosti využití vodíku v energetice, dopravě a průmyslu, který organizoval spolek Energy Centre České Budějovice ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou. Setkání představilo především technologické novinky, evropské záměry v oblasti zeleného vodíku a aktuální projekty v České republice a v Rakousku.

Dne 1. prosince 2025 se na Krajském úřadě v Českých Budějovicích uskutečnil odborný seminář zaměřený na současné možnosti využití vodíku v energetice, dopravě a průmyslu, který organizoval spolek Energy Centre České Budějovice ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou. Setkání představilo především technologické novinky, evropské záměry v oblasti zeleného vodíku a aktuální projekty v České republice a v Rakousku.

V úvodním bloku Regionální rozvojová agentura seznámila účastníky základními typy vodíku s důrazem na podporu „zeleného“ vodíku vyráběného elektrolýzou. V České republice se dnes ročně vyrobí přibližně 100 000 tun vodíku, avšak na vodík zelený připadá pouze 12 tun.
Vodík by měl hrát důležitou roli při transformaci především v těžkém průmyslu, ale uplatnění může najít i v mobilitě (především dálkové). Současný trh vozů s palivovými články je omezen na několik modelů, například Toyota Mirai či Hyundai Nexo. Spotřeba osobního vozidla se podle prezentovaných údajů pohybuje kolem 0,8 kg vodíku na 100 km.
V České republice již v roce 2023 vyjel do provozu první vodíkový autobus pražské MHD. Do roku 2028 plánuje zavedení vodíkových autobusů také Ostrava, kde je v současnosti vyráběno 40 kg vodíku denně a funguje plnicí stanice s tlakem 700 barů. Inspirativním příkladem je také Mníšek pod Brdy, kde na vodík získávaný z místní vodní elektrárny jezdí 10 autobusů. První tuzemský elektrolyzér na zelený vodík o výkonu 230 kW byl spuštěn v Napajedlech a s využitím energie z fotovoltaiky vyrobí zhruba 8 tun vodíku ročně. V plánu je také otevření veřejné vodíkové čerpací stanice.
Evropská unie směřuje k výrobě 10 milionů tun zeleného vodíku do roku 2030, což odpovídá instalaci přibližně 40 GW elektrolyzérů. Z tohoto množství by se mělo v dopravě využívat přibližně 1 % a to pro pohon především autobusů a nákladních automobilů. Součástí budoucích plánů je i využití stávajících plynovodů pro přepravu vodíku a realizace programu Green Gas, podporovaného z evropských a národních zdrojů, jehož cílem je výstavba elektrolyzérů v transformujících se uhelných regionech.
Současná cena vodíku se pohybuje okolo 560 Kč/kg, do budoucna by podle prezentovaných odhadů mohla klesnout na 120 – 170 Kč/kg.
V dalším vstupu byla představena společnost Energie AG, která dlouhodobě spolupracuje s Jihočeským krajem a v regionu zaměstnává přibližně 2 000 pracovníků. Rakousko plánuje přechod na čistou energii již v roce 2035, přičemž významnou roli mají sehrát vodní elektrárny s plánovanou výrobou 174 GWh a fotovoltaické elektrárny s produkcí 460 GWh. Současná spotřeba země činí 70 TWh ročně a do roku 2040 se předpokládá pokrytí 30 % domácí výrobou. Zbývající část bude tvořit dovoz ze zahraničí, zejména ze Západní Ukrajiny, Severní Afriky a dalších zemí. Součástí rozvoje mají být také podzemní zásobníky a nové elektrolyzéry s výkonem nad 20 MW. Ambicí je snížit cenu tzv. šedého vodíku (ze zemního plynu) na 70 - 120 Kč/kg. Normy aktuálně umožňují přimíchávat do zemního plynu až 10 % vodíku.
Seminář uzavřela společnost RAG Austria AG svou přednáškou o projektech podzemního ukládání vodíku. Rakousko zahájilo tyto aktivity již v roce 2013 a postupně přešlo od skladování 10 % vodíku k uložení 100 % vodíku ve větších, cca jednokilometrových hloubkách. V současné době se vodík v první řadě vyrábí elektrolýzou, na místě druhém štěpením zemního plynu na metan, vodík a uhlík.
Prezentován byl také 500 kW plazmolyzér, který dokáže vyrobit 50 kg vodíku a 150 kg uhlíku za hodinu. Pevnou uhlíkovou složku lze dále využít v zemědělství, stavebnictví nebo při čištění vody a plynu.
Společnost se podílí také na projektu H2EU+STORE, který do roku 2050 počítá s výrobou vodíku na Západní Ukrajině a jeho následnou přepravou přes Slovensko, Českou republiku a Rakousko do Bavorska. Do roku 2031 má být přepravováno 60 000 tun vodíku ročně, v období 2040–2050 až 1 milion tun ročně.
Seminář ukázal, že vodík se postupně stává součástí evropské energetické transformace i regionálních strategií. Diskuse jednotlivých panelů potvrdily rostoucí potřebu investic do infrastruktury, výroby a skladování vodíku a také význam mezinárodní spolupráce pro budoucí rozvoj vodíkového hospodářství.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist