Tiskové zprávy
Děti Země: Silnice R11 do Polska bude ekologicky posouzena
11. dubna 2008 | Děti Země
Chystá se předražená a dopravně neodůvodněná dálnice, tvrdí Děti Země
Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivů na životní prostředí rychlostní silnice R11 z Jaroměře přes Trutnov do Polska rozhodlo, že se budou detailně posuzovat její vlivy na životní prostředí.
Nicméně ve svých závěrech zjišťovacího řízení nijak nezohlednilo námitky sedmi občanských sdružení, obce Kocbeře a téměř čtyři sta občanů, že trasa zničí okolí této obce a neuložilo výstavbu tunelu nebo najít jinou trasu. Rozpaky také vzbuzuje i to, že R11 má zbytečně drahé dálniční parametry.
„Jsme z přístupu ministerstva zklamáni, neboť překvapivě rezignovalo na to, aby ŘSD ČR povinně uložilo najít takovou variantu R11, která jednoznačně ochrání jak obec Kocbeře, tak i okolní zachovalou přírodu,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které podaly rozsáhlé námitky i s návrhy variantních řešení silnice R11.
MŽP ve svém stanovisku k úseku R1108 Jaroměř – Trutnov například opatrnicky doporučuje „prověření další možné varianty trasy rychlostní silnice R11 u obce Kocbeře a Památkové rezervace Kuks s cílem maximálního oddálení zamýšlené trasy“. Nikdo ale nezaručí, že ŘSD ČR se bude touto „krásnou radou“ skutečně řídit.
Dětem Země se také nelíbí, že se v rozporu s usnesením vlády č. 741 ze dne 21. 7. 1999 plánuje vybudovat silnice R11, která maximálně nevyužívá úseky stávajících silnic a zbytečně likviduje přírodu.
Navíc má silnice R11 bezdůvodně dálniční parametry. První úsek do Trutnova se staví pro rychlost 120 km/h a šířky 27,5 metrů, hraniční úsek pro rychlost 100 km/h a šířky 26,5 metrů. Přitom dle ČSN 73 6101 by R11 měla mít šířku spíše 25,5 metrů, rychlost by měla být 100 km/h a u hranic s Polskem už jen 80 km/h.
„Poněkud se zde klame veřejnost, neboť se mluví o silnici R11 a přitom vlastně ke státní hranici stavíme dálnici D11, takže stát opět vyhodí velké peníze za zbytečně komfortní stavbu. Navíc dopraní intenzity odpovídají spíše výstavbě dvoupruhové silnici a ne čtyřpruhové dálnice,“ kritizuje Patrik odbor EIA/IPPC na MŽP.
Podle dopravních intenzit z roku 2005 projelo z ČR do Polska po silnici I/33 přes Náchod a po I/16 přes Královec jen kolem 6.300 vozidel za den, takže stavět silnici R11 od Trutnova jako čtyřpruhovou kapacitní silnici v rozporu s ČSN v kategorii R 26,5/100 může být ekonomicky neúčelné.
MŽP také ignorovalo požadavek sdružení, aby se pro úseky R1108 a R1109 délky 41 km vypracovala jen jedna podrobná ekologická dokumentace, takže by se všechny vlivy posoudily naráz a v širších souvislostech.
Seznam občanských sdružení, které poslaly námitky vůči silnici R11 (R1108 a R1109):
- ZO ČSOP JARO Jaroměř
- ZO ČSOP ORLICE Hradec Králové
- Občanské sdružení GALACIE Hradec Králové
- Občanské sdružení Brontosaurus Praha 7
- Občanské sdružení Zelený Trutnov
- Občanské sdružení R11 – Kocbeře
- Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu z Brna
Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivů na životní prostředí rychlostní silnice R11 z Jaroměře přes Trutnov do Polska rozhodlo, že se budou detailně posuzovat její vlivy na životní prostředí.
Nicméně ve svých závěrech zjišťovacího řízení nijak nezohlednilo námitky sedmi občanských sdružení, obce Kocbeře a téměř čtyři sta občanů, že trasa zničí okolí této obce a neuložilo výstavbu tunelu nebo najít jinou trasu. Rozpaky také vzbuzuje i to, že R11 má zbytečně drahé dálniční parametry.
„Jsme z přístupu ministerstva zklamáni, neboť překvapivě rezignovalo na to, aby ŘSD ČR povinně uložilo najít takovou variantu R11, která jednoznačně ochrání jak obec Kocbeře, tak i okolní zachovalou přírodu,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které podaly rozsáhlé námitky i s návrhy variantních řešení silnice R11.
MŽP ve svém stanovisku k úseku R1108 Jaroměř – Trutnov například opatrnicky doporučuje „prověření další možné varianty trasy rychlostní silnice R11 u obce Kocbeře a Památkové rezervace Kuks s cílem maximálního oddálení zamýšlené trasy“. Nikdo ale nezaručí, že ŘSD ČR se bude touto „krásnou radou“ skutečně řídit.
Dětem Země se také nelíbí, že se v rozporu s usnesením vlády č. 741 ze dne 21. 7. 1999 plánuje vybudovat silnice R11, která maximálně nevyužívá úseky stávajících silnic a zbytečně likviduje přírodu.
Navíc má silnice R11 bezdůvodně dálniční parametry. První úsek do Trutnova se staví pro rychlost 120 km/h a šířky 27,5 metrů, hraniční úsek pro rychlost 100 km/h a šířky 26,5 metrů. Přitom dle ČSN 73 6101 by R11 měla mít šířku spíše 25,5 metrů, rychlost by měla být 100 km/h a u hranic s Polskem už jen 80 km/h.
„Poněkud se zde klame veřejnost, neboť se mluví o silnici R11 a přitom vlastně ke státní hranici stavíme dálnici D11, takže stát opět vyhodí velké peníze za zbytečně komfortní stavbu. Navíc dopraní intenzity odpovídají spíše výstavbě dvoupruhové silnici a ne čtyřpruhové dálnice,“ kritizuje Patrik odbor EIA/IPPC na MŽP.
Podle dopravních intenzit z roku 2005 projelo z ČR do Polska po silnici I/33 přes Náchod a po I/16 přes Královec jen kolem 6.300 vozidel za den, takže stavět silnici R11 od Trutnova jako čtyřpruhovou kapacitní silnici v rozporu s ČSN v kategorii R 26,5/100 může být ekonomicky neúčelné.
MŽP také ignorovalo požadavek sdružení, aby se pro úseky R1108 a R1109 délky 41 km vypracovala jen jedna podrobná ekologická dokumentace, takže by se všechny vlivy posoudily naráz a v širších souvislostech.
Seznam občanských sdružení, které poslaly námitky vůči silnici R11 (R1108 a R1109):
- ZO ČSOP JARO Jaroměř
- ZO ČSOP ORLICE Hradec Králové
- Občanské sdružení GALACIE Hradec Králové
- Občanské sdružení Brontosaurus Praha 7
- Občanské sdružení Zelený Trutnov
- Občanské sdružení R11 – Kocbeře
- Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu z Brna
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk