https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/silnice-r11-do-polska-bude-ekologicky-posouzena
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Silnice R11 do Polska bude ekologicky posouzena

11. dubna 2008 | Děti Země
Chystá se předražená a dopravně neodůvodněná dálnice, tvrdí Děti Země

Ministerstvo životního prostředí v rámci posuzování vlivů na životní prostředí rychlostní silnice R11 z Jaroměře přes Trutnov do Polska rozhodlo, že se budou detailně posuzovat její vlivy na životní prostředí.

Nicméně ve svých závěrech zjišťovacího řízení nijak nezohlednilo námitky sedmi občanských sdružení, obce Kocbeře a téměř čtyři sta občanů, že trasa zničí okolí této obce a neuložilo výstavbu tunelu nebo najít jinou trasu. Rozpaky také vzbuzuje i to, že R11 má zbytečně drahé dálniční parametry.

„Jsme z přístupu ministerstva zklamáni, neboť překvapivě rezignovalo na to, aby ŘSD ČR povinně uložilo najít takovou variantu R11, která jednoznačně ochrání jak obec Kocbeře, tak i okolní zachovalou přírodu,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země, které podaly rozsáhlé námitky i s návrhy variantních řešení silnice R11.

MŽP ve svém stanovisku k úseku R1108 Jaroměř – Trutnov například opatrnicky doporučuje „prověření další možné varianty trasy rychlostní silnice R11 u obce Kocbeře a Památkové rezervace Kuks s cílem maximálního oddálení zamýšlené trasy“. Nikdo ale nezaručí, že ŘSD ČR se bude touto „krásnou radou“ skutečně řídit.

Dětem Země se také nelíbí, že se v rozporu s usnesením vlády č. 741 ze dne 21. 7. 1999 plánuje vybudovat silnice R11, která maximálně nevyužívá úseky stávajících silnic a zbytečně likviduje přírodu.

Navíc má silnice R11 bezdůvodně dálniční parametry. První úsek do Trutnova se staví pro rychlost 120 km/h a šířky 27,5 metrů, hraniční úsek pro rychlost 100 km/h a šířky 26,5 metrů. Přitom dle ČSN 73 6101 by R11 měla mít šířku spíše 25,5 metrů, rychlost by měla být 100 km/h a u hranic s Polskem už jen 80 km/h.

„Poněkud se zde klame veřejnost, neboť se mluví o silnici R11 a přitom vlastně ke státní hranici stavíme dálnici D11, takže stát opět vyhodí velké peníze za zbytečně komfortní stavbu. Navíc dopraní intenzity odpovídají spíše výstavbě dvoupruhové silnici a ne čtyřpruhové dálnice,“ kritizuje Patrik odbor EIA/IPPC na MŽP.

Podle dopravních intenzit z roku 2005 projelo z ČR do Polska po silnici I/33 přes Náchod a po I/16 přes Královec jen kolem 6.300 vozidel za den, takže stavět silnici R11 od Trutnova jako čtyřpruhovou kapacitní silnici v rozporu s ČSN v kategorii R 26,5/100 může být ekonomicky neúčelné.

MŽP také ignorovalo požadavek sdružení, aby se pro úseky R1108 a R1109 délky 41 km vypracovala jen jedna podrobná ekologická dokumentace, takže by se všechny vlivy posoudily naráz a v širších souvislostech.

Seznam občanských sdružení, které poslaly námitky vůči silnici R11 (R1108 a R1109):

- ZO ČSOP JARO Jaroměř
- ZO ČSOP ORLICE Hradec Králové
- Občanské sdružení GALACIE Hradec Králové
- Občanské sdružení Brontosaurus Praha 7
- Občanské sdružení Zelený Trutnov
- Občanské sdružení R11 – Kocbeře
- Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu z Brna

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist