Tiskové zprávy
Svaz cestujících ve veřejné dopravě: Škoda chce trumfnout RailJet pomalejším vlakem na obrázku
10. srpna 2011 | Svaz cestujících ve veřejné dopravě
Tuzemský výrobce kolejových vozidel Škoda Transportation se snaží Českým drahám vnutit svůj papírový sen na obrázku v podobě dosud neexistující jednotky pod označením
ICElefant a proto českému dopravci brání v nákupu 16 moderních jednotek RailJet od společnosti Siemens1.
„Nabídky jsou naprosto nesrovnatelné, jedná se o kvalitativně zcela odlišná vozidla,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. „Siemens nabízí existující
odzkoušenou jednotku s garancí termínu dodání, zatímco Škoda Transportation nabízí jen neexistující soupravu, kterou je zatím možno vidět pouze na obrázcích. Přitom jednotky
RailJet jsou již v provozu v Rakousku, Německu, Maďarsku i Švýcarsku,“ doplňuje Vyka. Vlak se nestane vlakem tím, že se udělá jeho obrázková vizualizace v powerpointové prezentaci.
Jak se nyní ukazuje, Škodovka už má máslo na hlavě s opožděnou dodávkou lokomotiv řady 380 o dva roky. Navíc nehodlá zaplatit 200 milionovou smluvní pokutu za zpoždění Českým drahám, protože se vymluvila na infrastrukturu. I přesto letos České dráhy u Škodovky objednaly další nevyvinuté vlaky – jednopodlažní elektrické jednotky pro regionální dopravu, které zřejmě ponesou název RegioPanter. Zatím ale ani ty dosud nikdy vyrobeny nebyly.
Není kvalita jako kvalita
„Je absurdní srovnávat zamýšlenou jednotku Škodovky pro dálkovou dopravu, jenž by byla pouhou modifikací regionálního dvoupodlažního CityElefantu, s takovými vlaky jako je
RailJet nebo Pendolino,“ komentuje ICElefanta prezident svazu Miroslav Vyka. Již z konstrukčních důvodů nelze v této jednotce zajistit srovnatelný komfort cestujících jako v jednotkách RailJet. Škoda sice argumentuje levnější pořizovací cenou soupravy ICElefant v přepočtu na jedno sedadlo, ale zdaleka nenabízí tak kvalitní vozidlo, co do vybavenosti, komfortu či pohodlí pro cestující jako RailJet. Podle Škodovky je prý rychlost 230 km/h na českých tratích v nedohlednu Z pochybné studie, kterou si Škoda Transportation nechala napsat, vyplývá, že zvýšení maximální rychlosti na železnici v ČR na 230 km/h připadá v úvahu někdy po roce 2025, což je jeden z hlavních argumentů pro nepotřebnost Railjetů pro České dráhy.
„Tento termín naprosto odtržený od reality a do budoucna by znamenal snížení konkurenceschopnosti celé železnice v ČR,“ upozorňuje Miroslav Vyka. Již nyní se na železniční koridory zavádí evropský zabezpečovač ETCS2, který umožní maximální rychlost alespoň 200 km/h. Legislativní změnou a drobnými úpravami infrastruktury je možné na některých úsecích železničních koridorů3 zajistit dvousetkilometrovou rychlost do roku 2015. Česká železnice bude potřebovat pro zvýšení komfortu cestování nejméně 800 nových vozů pro
dálkovou dopravu do roku 2020, proto je nepochopitelné, proč Škoda Transportatio brání Českým drahám v nákupu pouhých 16 souprav o 7 vozech ze zahraničí. „Dodávka Railjetu tvoří jen pouhý zlomek vozového parku, který je potřeba obnovit a České dráhy i další dopravci budou pro zvýšení prestiže železniční dopravy nuceni v následujících letech nakoupit stovky nových vozů pro dálkovou dopravu – nechť jim Škoda nabídne své produkty,“ uzavírá Vyka.
Kontakt: Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290
---
1
ŠKODA TRANSPORTATION nesouhlasí s postupem Českých drah ohledně dodávky Railjetů, na webu:
http://www.skoda.cz/cs/o-spolecnosti/novinky/skoda-transportation-nesouhlasi-s-postupem-ceskych-drah-ohledne-
dodavky-railjetu/
2
Železničáři koupí evropské zabezpečení za miliardu, na webu: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-
logistika/zeleznicari-koupi-evropske-zabezpeceni-za-miliardu-678898
3
Pardubice – Choceň a Brno - Břeclav
ICElefant a proto českému dopravci brání v nákupu 16 moderních jednotek RailJet od společnosti Siemens1.
„Nabídky jsou naprosto nesrovnatelné, jedná se o kvalitativně zcela odlišná vozidla,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě. „Siemens nabízí existující
odzkoušenou jednotku s garancí termínu dodání, zatímco Škoda Transportation nabízí jen neexistující soupravu, kterou je zatím možno vidět pouze na obrázcích. Přitom jednotky
RailJet jsou již v provozu v Rakousku, Německu, Maďarsku i Švýcarsku,“ doplňuje Vyka. Vlak se nestane vlakem tím, že se udělá jeho obrázková vizualizace v powerpointové prezentaci.
Jak se nyní ukazuje, Škodovka už má máslo na hlavě s opožděnou dodávkou lokomotiv řady 380 o dva roky. Navíc nehodlá zaplatit 200 milionovou smluvní pokutu za zpoždění Českým drahám, protože se vymluvila na infrastrukturu. I přesto letos České dráhy u Škodovky objednaly další nevyvinuté vlaky – jednopodlažní elektrické jednotky pro regionální dopravu, které zřejmě ponesou název RegioPanter. Zatím ale ani ty dosud nikdy vyrobeny nebyly.
Není kvalita jako kvalita
„Je absurdní srovnávat zamýšlenou jednotku Škodovky pro dálkovou dopravu, jenž by byla pouhou modifikací regionálního dvoupodlažního CityElefantu, s takovými vlaky jako je
RailJet nebo Pendolino,“ komentuje ICElefanta prezident svazu Miroslav Vyka. Již z konstrukčních důvodů nelze v této jednotce zajistit srovnatelný komfort cestujících jako v jednotkách RailJet. Škoda sice argumentuje levnější pořizovací cenou soupravy ICElefant v přepočtu na jedno sedadlo, ale zdaleka nenabízí tak kvalitní vozidlo, co do vybavenosti, komfortu či pohodlí pro cestující jako RailJet. Podle Škodovky je prý rychlost 230 km/h na českých tratích v nedohlednu Z pochybné studie, kterou si Škoda Transportation nechala napsat, vyplývá, že zvýšení maximální rychlosti na železnici v ČR na 230 km/h připadá v úvahu někdy po roce 2025, což je jeden z hlavních argumentů pro nepotřebnost Railjetů pro České dráhy.
„Tento termín naprosto odtržený od reality a do budoucna by znamenal snížení konkurenceschopnosti celé železnice v ČR,“ upozorňuje Miroslav Vyka. Již nyní se na železniční koridory zavádí evropský zabezpečovač ETCS2, který umožní maximální rychlost alespoň 200 km/h. Legislativní změnou a drobnými úpravami infrastruktury je možné na některých úsecích železničních koridorů3 zajistit dvousetkilometrovou rychlost do roku 2015. Česká železnice bude potřebovat pro zvýšení komfortu cestování nejméně 800 nových vozů pro
dálkovou dopravu do roku 2020, proto je nepochopitelné, proč Škoda Transportatio brání Českým drahám v nákupu pouhých 16 souprav o 7 vozech ze zahraničí. „Dodávka Railjetu tvoří jen pouhý zlomek vozového parku, který je potřeba obnovit a České dráhy i další dopravci budou pro zvýšení prestiže železniční dopravy nuceni v následujících letech nakoupit stovky nových vozů pro dálkovou dopravu – nechť jim Škoda nabídne své produkty,“ uzavírá Vyka.
Kontakt: Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě tel.: 737 131 290
---
1
ŠKODA TRANSPORTATION nesouhlasí s postupem Českých drah ohledně dodávky Railjetů, na webu:
http://www.skoda.cz/cs/o-spolecnosti/novinky/skoda-transportation-nesouhlasi-s-postupem-ceskych-drah-ohledne-
dodavky-railjetu/
2
Železničáři koupí evropské zabezpečení za miliardu, na webu: http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-
logistika/zeleznicari-koupi-evropske-zabezpeceni-za-miliardu-678898
3
Pardubice – Choceň a Brno - Břeclav
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk