Tiskové zprávy
Auto*Mat: Slavnost Zažít město jinak zahájili velvyslanci tří států s ministrem dopravy
27. září 2010 | Auto*Mat
Tisíce Pražanů dnes mohou zažít, jak příjemné by mohlo být centrum města, pokud magistrát omezí automobilovou dopravu. V části Vinohrad sousedící se severojižní magistrálou utichnul provoz a ulice se od rána proměňují v pěší korzo s více než sto čtyřiceti stánky, kavárnami, výstavami, hudebními pódii, divadelními scénami a trhy s módou a uměním. Pouliční slavnost zahájili velvyslanci Dánska, Nizozemí a Rakouska spolu s ministrem dopravy Vítem Bártou a radní Prahy 2 Aleksandrou Udženija. Jeden z největších festivalů, jaké se v hlavním městě za poslední roky odehrály, pořádá již popáté iniciativa Auto*Mat.
„Severojižní magistrála je symbolem špatné organizace města,“ říká mluvčí Auto*Matu Michal Křivohlávek, proč se festival Zažít město jinak koná právě na Vinohradech. „Inženýři kdysi naplánovali centrem města dálnici, která ničí kvalitu života v nejkrásnějších čtvrtích. Po roce 1989 slibovali politikové přeměnu magistrály v městský bulvár, ale dodnes nic se nestalo. Dnešní pouliční slavnost je výzvou, abychom kvalitu života v našem městě zlepšili,“ řekl Křivohlávek. Lidé podle něj musejí používat jiné druhy dopravy než auto a politici k tomu musí vytvářet podmínky.
„Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Jízda na kole totiž není jen zábava nebo sport – je také výbornou alternativou k ostatním způsobům městské dopravy – a nepotřebujete při ní žádné speciální sportovní oblečení! Důležité také je, že když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ říká dánský velvyslanec, pan Ole Moesby, který sám často jezdí na kole po Praze. Používá speciálně upravený bicykl s nákladním vozíkem nazývaný Christiania Bike podle legendární čtvrti dánských hippies, kde má tento typ kola svůj původ.
Dánské království je už po více než sto let zemí nadšených cyklistů. Jízda na kole zde patří mezi nejoblíbenější způsoby dopravy, a není divu, že právě zde vzniklo první velvyslanectví cyklistiky na světě. Funguje od roku 2009 a je centrem služeb a vědomostí pro všechny zájemce o bicykly.
Také Rakousko sází na podporu veřejné a alternativní dopravy, jak zdůraznil rakouský velvyslanec Ferdinand Trauttmansdorff. Ve Vídni tato politika přispívá ke zvyšování životní úrovně, díky čemuž byla rakouská metropole opakovaně zvolena jako nejlepší město světa pro život. „Vídeň si už před lety dala za cíl snížit podíl motorizované osobní dopravy na 25 %. To je stejně důležité z hlediska dopravní politiky i politiky životního prostředí, které směřují k tomu, udělat z Vídně tzv. 'město krátkých cest.' Díky zkrácení cest se sníží i emise, zatímco možnosti mobility rostou a jejich rozloženost je spravedlivější,“ vysvětlil velvyslanec Trauttmansdorff.
V praxi to znamená rozšíření nabídky veřejné dopravy, například nedávno zavedený noční provoz metra o víkendech, nebo rozvoj sítě cyklostezek, která nyní čítá na 1 200 kilometrů. V dunajské metropoli má prioritu také zvyšování komfortu chodců. „Trvalý koncept 'inteligentní mobility' lze prosadit pouze za neustálého dialogu založeného na vzájemné důvěře všech zúčastněných stran. Proto do rozhodování intenzivně zapojujeme i samotné obyvatele,“ dodal velvyslanec.
Ze své podstaty cyklistickou zemí je Nizozemsko. Ve velkých městech stimulují dopravní opatření automobilisty k tomu, aby nechali svá auta na okraji a dále pokračovali veřejnou dopravou nebo přesedli na bicykl. „Já sám se snažím jezdit na kole tak často, jak je to jen možné. Před mým příjezdem do Prahy jsem jezdil na do práce ministerstvo zahraničí každý den sedm kilometrů tam a sedm zpět – vždy proti větru. Tramvají jsem jel pouze, pokud pršelo. Zajímavé bylo, že jet tramvají, autem nebo na kole vyšlo časově na stejno. Ministerstvo mimoto poskytuje každému zaměstnanci roční tramvajenku a omezilo parkovací místa v budově,“ popisuje své zkušenosti velvyslanec Nizozemska v České republice Jan C. Hanneman.
Může také srovnávat s podmínkami, jaké nabízí Praha. „Zde v Praze se snažím také jezdit na kole. Objevili jsme spoustu cyklostezek, ale není jich tu ještě tolik jako v Nizozemí. Tento týden se s námi loučil ruský velvyslanec. Kvůli demonstracím byly silnice plné, tak jsem jel na recepci na skládacím kole. Byl jsem tam mnohem dříve, než většina mých kolegů-velvyslanců a mimoto jsem si dopřál pohyb navíc, protože zpátky to bylo pěkně do kopce,“ dodává velvyslanec Hanneman.
Zahájení pouliční slavnosti Zažít město jinak se zúčastnil ministr dopravy Vít Bárta, který před tím absolvoval okružní cestu po centru Prahy, kde se na pozvání iniciativy Auto*Mat seznámil s ulicemi Prahy ze sedla svého bicyklu. "Současnou prioritou resortu dopravy je spíše výstavba obchvatů měst, neboť je to cesta jak rychleji a levněji ochránit občany před negativními dopady automobilové dopravy," zdůraznil ministr Bárta. Podle něj éra předražených dálnic musí skončit a peníze z veřejných rozpočtů je třeba vynakládat efektivně.
"Jsem pro ta řešení, která povedou ke zklidnění dopravní situace ve městech a zvýší tak bezpečí a životní úroveň jejich obyvatel. I v tomto je však nesmírně důležité dbát na efektivitu vynaložených prostředků. To platí v případě přeložení severojižní magistrály u Národního muzea stejně jako u nových dálničních staveb a obchvatů. I zde je proto potřeba důkladně zvážit, zda výsledné podoby řešení a jejich faktický přínos odpovídají vynaloženým financím," řekl ministr.
Nezbytnost zklidnění dopravy v hlavním městě potvrdila radní Prahy 2 Aleksandra Udženija. „Je ostudou, že Pražskou památkovou rezervací, zapsanou v seznamu UNESCO, vede 'dálnice',“ říká radní Udženija. Ulice Legerova letos ve znečištění ovzduší exhalacemi předstihla i Ostravu a o mnoho lépe na tom nejsou ani ulice Ječná, Žitná a Resslova. „Naše úsilí spočívá v tom, že chceme postupně omezovat průjezdné kapacity pro automobily, které zde nemají ani svůj start, ani cíl,“ vysvětluje radní Udženija.
V přepočtu na jednotku plochy je v Praze 2 negativními vlivy dopravy postiženo nejvíce osob ve městě. Proto podporuje tamní radnice již druhým rokem pouliční slavnost. „Praha 2 vítá možnost ukázat v praxi svým obyvatelům, jak lze zažít město jinak. Vždy se snažíme spolupracovat s občanskými sdruženími, která sledují veřejný zájem zklidnit dopravu. Ostatně záštita starostky Jany Černochové nad touto akcí je toho důkazem,“ říká na závěr Aleksandra Udženija.
Po celý dnešní den budou ulice Vinohrad mezi náměstími Míru a I. P. Pavlova patřit chodcům. Promění se v rozlehlé korzo s tržištěm, kavárnami, výstavami, výtvarnými dílnami a koncerty. Připraveno je více než 140 aktivit různých žánrů a pro všechny věkové skupiny. Prostor bude rozdělen do tematických zón, aby návštěvníci snadno našli, co je zajímá. Ve 13 hodin probíhá debata s kandidáty na nového primátora či primátorku Prahy. Vyvrcholením dne bude velká podzimní cyklojízda, k níž se lidé na kolech shromáždí v 15 hodin v Rumunské. Tu zahájí dánský velvyslanec Ole Moesby, cyklojízda projede centrem města a na několik desítek minut utiší také kritizovanou severojižní magistrálu. Večer program pokračuje v klubech.
Přílohy:
1) Podrobnosti o pouliční slavnosti Zažít město jinak:
http://www.auto-mat.cz/2010/09/zazit-mesto-jinak-2010/
2) Pouliční slavnost Zažít město jinak podporují:
http://www.auto-mat.cz/o-automatu/osobnosti/
3) Přijďte zažít město jinak:
http://www.auto-mat.cz/2010/09/prijdte-zazit-mesto-jinak-festival-v-ulicich-vinohrad-ukaze-prahu-bez-aut/
4) Vinohrady bez aut nabízí 140 aktivit:
http://www.auto-mat.cz/2010/09/v-sobotu-muzete-zazit-mesto-jinak-vinohrady-bez-aut-nabizi-140-aktivit/
„Severojižní magistrála je symbolem špatné organizace města,“ říká mluvčí Auto*Matu Michal Křivohlávek, proč se festival Zažít město jinak koná právě na Vinohradech. „Inženýři kdysi naplánovali centrem města dálnici, která ničí kvalitu života v nejkrásnějších čtvrtích. Po roce 1989 slibovali politikové přeměnu magistrály v městský bulvár, ale dodnes nic se nestalo. Dnešní pouliční slavnost je výzvou, abychom kvalitu života v našem městě zlepšili,“ řekl Křivohlávek. Lidé podle něj musejí používat jiné druhy dopravy než auto a politici k tomu musí vytvářet podmínky.
„Jsem velkým zastáncem městské cyklistiky. Jejím prostřednictvím pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Jízda na kole totiž není jen zábava nebo sport – je také výbornou alternativou k ostatním způsobům městské dopravy – a nepotřebujete při ní žádné speciální sportovní oblečení! Důležité také je, že když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ říká dánský velvyslanec, pan Ole Moesby, který sám často jezdí na kole po Praze. Používá speciálně upravený bicykl s nákladním vozíkem nazývaný Christiania Bike podle legendární čtvrti dánských hippies, kde má tento typ kola svůj původ.
Dánské království je už po více než sto let zemí nadšených cyklistů. Jízda na kole zde patří mezi nejoblíbenější způsoby dopravy, a není divu, že právě zde vzniklo první velvyslanectví cyklistiky na světě. Funguje od roku 2009 a je centrem služeb a vědomostí pro všechny zájemce o bicykly.
Také Rakousko sází na podporu veřejné a alternativní dopravy, jak zdůraznil rakouský velvyslanec Ferdinand Trauttmansdorff. Ve Vídni tato politika přispívá ke zvyšování životní úrovně, díky čemuž byla rakouská metropole opakovaně zvolena jako nejlepší město světa pro život. „Vídeň si už před lety dala za cíl snížit podíl motorizované osobní dopravy na 25 %. To je stejně důležité z hlediska dopravní politiky i politiky životního prostředí, které směřují k tomu, udělat z Vídně tzv. 'město krátkých cest.' Díky zkrácení cest se sníží i emise, zatímco možnosti mobility rostou a jejich rozloženost je spravedlivější,“ vysvětlil velvyslanec Trauttmansdorff.
V praxi to znamená rozšíření nabídky veřejné dopravy, například nedávno zavedený noční provoz metra o víkendech, nebo rozvoj sítě cyklostezek, která nyní čítá na 1 200 kilometrů. V dunajské metropoli má prioritu také zvyšování komfortu chodců. „Trvalý koncept 'inteligentní mobility' lze prosadit pouze za neustálého dialogu založeného na vzájemné důvěře všech zúčastněných stran. Proto do rozhodování intenzivně zapojujeme i samotné obyvatele,“ dodal velvyslanec.
Ze své podstaty cyklistickou zemí je Nizozemsko. Ve velkých městech stimulují dopravní opatření automobilisty k tomu, aby nechali svá auta na okraji a dále pokračovali veřejnou dopravou nebo přesedli na bicykl. „Já sám se snažím jezdit na kole tak často, jak je to jen možné. Před mým příjezdem do Prahy jsem jezdil na do práce ministerstvo zahraničí každý den sedm kilometrů tam a sedm zpět – vždy proti větru. Tramvají jsem jel pouze, pokud pršelo. Zajímavé bylo, že jet tramvají, autem nebo na kole vyšlo časově na stejno. Ministerstvo mimoto poskytuje každému zaměstnanci roční tramvajenku a omezilo parkovací místa v budově,“ popisuje své zkušenosti velvyslanec Nizozemska v České republice Jan C. Hanneman.
Může také srovnávat s podmínkami, jaké nabízí Praha. „Zde v Praze se snažím také jezdit na kole. Objevili jsme spoustu cyklostezek, ale není jich tu ještě tolik jako v Nizozemí. Tento týden se s námi loučil ruský velvyslanec. Kvůli demonstracím byly silnice plné, tak jsem jel na recepci na skládacím kole. Byl jsem tam mnohem dříve, než většina mých kolegů-velvyslanců a mimoto jsem si dopřál pohyb navíc, protože zpátky to bylo pěkně do kopce,“ dodává velvyslanec Hanneman.
Zahájení pouliční slavnosti Zažít město jinak se zúčastnil ministr dopravy Vít Bárta, který před tím absolvoval okružní cestu po centru Prahy, kde se na pozvání iniciativy Auto*Mat seznámil s ulicemi Prahy ze sedla svého bicyklu. "Současnou prioritou resortu dopravy je spíše výstavba obchvatů měst, neboť je to cesta jak rychleji a levněji ochránit občany před negativními dopady automobilové dopravy," zdůraznil ministr Bárta. Podle něj éra předražených dálnic musí skončit a peníze z veřejných rozpočtů je třeba vynakládat efektivně.
"Jsem pro ta řešení, která povedou ke zklidnění dopravní situace ve městech a zvýší tak bezpečí a životní úroveň jejich obyvatel. I v tomto je však nesmírně důležité dbát na efektivitu vynaložených prostředků. To platí v případě přeložení severojižní magistrály u Národního muzea stejně jako u nových dálničních staveb a obchvatů. I zde je proto potřeba důkladně zvážit, zda výsledné podoby řešení a jejich faktický přínos odpovídají vynaloženým financím," řekl ministr.
Nezbytnost zklidnění dopravy v hlavním městě potvrdila radní Prahy 2 Aleksandra Udženija. „Je ostudou, že Pražskou památkovou rezervací, zapsanou v seznamu UNESCO, vede 'dálnice',“ říká radní Udženija. Ulice Legerova letos ve znečištění ovzduší exhalacemi předstihla i Ostravu a o mnoho lépe na tom nejsou ani ulice Ječná, Žitná a Resslova. „Naše úsilí spočívá v tom, že chceme postupně omezovat průjezdné kapacity pro automobily, které zde nemají ani svůj start, ani cíl,“ vysvětluje radní Udženija.
V přepočtu na jednotku plochy je v Praze 2 negativními vlivy dopravy postiženo nejvíce osob ve městě. Proto podporuje tamní radnice již druhým rokem pouliční slavnost. „Praha 2 vítá možnost ukázat v praxi svým obyvatelům, jak lze zažít město jinak. Vždy se snažíme spolupracovat s občanskými sdruženími, která sledují veřejný zájem zklidnit dopravu. Ostatně záštita starostky Jany Černochové nad touto akcí je toho důkazem,“ říká na závěr Aleksandra Udženija.
Po celý dnešní den budou ulice Vinohrad mezi náměstími Míru a I. P. Pavlova patřit chodcům. Promění se v rozlehlé korzo s tržištěm, kavárnami, výstavami, výtvarnými dílnami a koncerty. Připraveno je více než 140 aktivit různých žánrů a pro všechny věkové skupiny. Prostor bude rozdělen do tematických zón, aby návštěvníci snadno našli, co je zajímá. Ve 13 hodin probíhá debata s kandidáty na nového primátora či primátorku Prahy. Vyvrcholením dne bude velká podzimní cyklojízda, k níž se lidé na kolech shromáždí v 15 hodin v Rumunské. Tu zahájí dánský velvyslanec Ole Moesby, cyklojízda projede centrem města a na několik desítek minut utiší také kritizovanou severojižní magistrálu. Večer program pokračuje v klubech.
Přílohy:
1) Podrobnosti o pouliční slavnosti Zažít město jinak:
http://www.auto-mat.cz/2010/09/zazit-mesto-jinak-2010/
2) Pouliční slavnost Zažít město jinak podporují:
http://www.auto-mat.cz/o-automatu/osobnosti/
3) Přijďte zažít město jinak:
http://www.auto-mat.cz/2010/09/prijdte-zazit-mesto-jinak-festival-v-ulicich-vinohrad-ukaze-prahu-bez-aut/
4) Vinohrady bez aut nabízí 140 aktivit:
http://www.auto-mat.cz/2010/09/v-sobotu-muzete-zazit-mesto-jinak-vinohrady-bez-aut-nabizi-140-aktivit/
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk