Jiří Šafránek "> Tyršův most - žádost o pomoc - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/tyrsuv-most-zadost-o-pomoc
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Moravský ornitologický spolek - středomoravská pobočka České společnosti ornitologické : Tyršův most - žádost o pomoc

Dovolujeme si Vás požádat o podporu naší aktivity směřující ke zrušení rozhodnutí Rady města Přerova o realizaci varianty Tyršova mostu, která bude svou konstrukcí ohrožovat volně žijící ptactvo. Podrobnosti naleznete níže v textu a v příloze.

Pokud se nás rozhodnete podpořit, zašlete prosím své podpůrné vyjádření e-mailem na zastupitelstvo@mu-prerov.cz a posta@mu-prerov.cz a v kopii na MOS mosprerov@atlas.cz

Zároveň můžete naši žádost přeposlat všem, kteří mají pozitivní vztah k přírodě a jsou ochotni pomoci.

Předem Vám děkujeme.

Jiří Šafránek
místopředseda Moravského ornitologického spolku - smp ČSO

===========================================================================

Přerov,
26. 1. 2006

Na podatelnu města Přerova doručeno 27. 1. 2006

Vážení zastupitelé města Přerova,

dovolujeme si Vás tímto otevřeným dopisem požádat o důkladné zvážení a následné zrušení rozhodnutí Rady města Přerova č. 1914/63/3/2006, kterým schválila k realizaci vítěznou variantu stavby Tyršova mostu, vzešlou z veřejné soutěže v roce 2004.

I přesto, že byl tento návrh vybrán většinou 11tičlenné poroty, považujeme za naši povinnost Vás upozornit na negativní důsledky, které může realizace této varianty mostu mít. Již v době, kdy byly všechny návrhy předloženy k veřejné diskuzi, jsme upozornili na to, že za snížené viditelnosti, za mlhy a za šera může docházet k narážení vodních ptáků na lana spojující oblouk konstrukce s mostem. Naše obavy záhy potvrdily i zkušenosti ochránců přírody z Plzně, kteří pod podobným mostem v Plzni nacházejí mrtvé nebo zmrzačené labutě a kachny.

Oprávněnost našich obav nyní potvrdila i odborná studie "Pravděpodobnost kolizí ptáků s plánovanou konstrukcí Tyršova mostu v Přerově", ve které se uvádí, že během jednoho roku zde může dojít k zabití nebo ke zranění 19 až 223 kachen, 18 až 202 racků a 8 až 32 labutí. Chápeme, že pro některé z Vás není smrt nebo doživotní zmrzačení těchto ptáků argumentem. Zvažte tedy, zda zveřejňování fotografií mrtvých a zkrvavených ptáků nalezených pod Tyršovým mostem v Přerově přispěje k propagaci města Přerova, ke zvýšení turistického ruchu a ke spokojenosti občanů s rozhodnutím svých zastupitelů.

Z výše uvedených důvodů Vás tedy prosíme o důkladné zvážení výhod a zároveň i možných negativních dopadů realizace vítězné varianty Tyršova mostu. Tyršův most by měl být bezpečný nejen pro lidi, ale i pro vodní ptáky, kteří sem ve větším počtu přilétají za potravou, kterou jim občané Přerova nosí.

S pozdravem

Jiří Šafránek
místopředseda
Moravského ornitologického spolku - středomoravské pobočky České
společnosti ornitologické
Č. Drahlovského 3, P. O. Box 65
751 51 Přerov 1
mosprerov@atlas.cz

===========================================================================

Další informace k tomuto tématu najdete na:
TYRŠŮV MOST - návrhy přihlášené do veřejné soutěže:
http://mesto.prerov.cz/clanek.php?cl=965&cat=303&pav=167

Soutěžní návrh č. 7 - 1. místo:
http://www.mu-prerov.cz/galery/ROZ_Tyrs_m07_05.jpg

Chceme přerovský most hezký pro lidi a bezpečný pro vodní ptáky? - Ing. Helena Vybíralová
http://www.mos-cso.cz/tiskove_zpravy.html#z29-04

Vítězný návrh mostu je nebezpečný pro ptactvo. - Jiří Šafránek
http://www.mos-cso.cz/tiskove_zpravy.html#z18-04

Příloha:
Souhrn studie: Pravděpodobnost kolizí ptáků s plánovanou konstrukcí
Tyršova mostu v Přerově

===========================================================================

Pravděpodobnost kolizí ptáků s plánovanou konstrukcí Tyršova mostu v Přerově

Souhrn z celoroční studie

Úvod
Říční toky jsou významnou migrační cestou. Jakákoli konstrukce v jejich profilu s sebou nese riziko kolizí pro přelétající ptáky, přitom lanové konstrukce jsou kvůli špatné viditelnosti zvláště nebezpečné. Potvrzují to mimo jiné zkušenosti s novými mosty v Plzni a Bratislavě. Z tohoto důvodu byla provedena celoroční studie, jejímž cílem je vyhodnotit počty ptáků, kteří by byli ohroženi plánovanou konstrukcí nad řekou Bečvou.


Metodika
V průběhu roku 2005 probíhalo vizuální sledování průletů ptáků v místě plánované stavby v rozsahu 18 hodin měsíčně, celkem 216 hodin, tak, aby byly pokryty případné rozdíly mezi jednotlivými obdobími roku i v rámci denní doby. Byly zaznamenávání ptáci letící pod, nad a v úrovni plánované konstrukce.

Ze zjištěných hodnot bylo vypočteno množství ptáků ročně prolétávajících dotčeným profilem. Na základě rozpětí jednotlivých druhů a technických parametrů stavby byla spočtena teoretická pravděpodobnost kolizí, která byla snížena „koeficientem zranění“ (dotkne-li se pták pouze špičkou křídla, ke zranění nedojde) a koeficientem dle manévrovacích schopností jednotlivých druhů (racek vyhne překážce snáze než labuť). Základem pro tento výpočet byla hodnota 1% kolizí uváděná jako průměr pro různé typy staveb pro středně velké druhy. Tato hodnota byla použita pro kachnu divokou, pro racka byla použita hodnota řádově nižší, pro labuť vyšší. Natavení tohoto parametru je vždy subjektivní a představuje největší případnou chybu výpočtů.

Ze získané reálné pravděpodobnosti kolize byl stanoven počet ptáků, u nichž lze očekávat vážné zranění (smrt) následkem kolize za rok. Uvedena je maximální a minimální hodnota dle různého nastavení parametrů.


Výsledky
V průběhu dvanáctiměsíční studie bylo získáno 12,5 tis. jednotlivých záznamů o průletech ptáků. Statisticky hodnotitelný je počet průletů kachny divoké a racka chechtavého. V úrovni plánované konstrukce (tj. v přímém nebezpečí kolize) je ročně 9.831 kachen (SD 746) a 75.565 racků
(SD 4.906). Kvalifikovaný odhad počtu prolétajících labutí činí 50 – 100 jedinců ročně, ostatní druhy prolétají zcela ojediněle.

Po započtení úprav (výpočet je v příloze) činí reálná pravděpodobnost kolize při rozestupu lan
3 m pro kachnu 0,2 – 2,3%, pro racka 0,02 – 0,3% a pro labuť 17 - 32%. Lze tedy předpokládat
19 – 223 zraněných (zabitých) kachen za rok, 18 – 202 zraněných (zabitých) racků za rok a 8 – 32 zraněných (zabitých) labutí za rok.


Závěr
Z výsledků studie je patrné, že realizací mostní konstrukce se svislými lany by nevyhnutelně docházelo k zraňování a úhynům volně žijících ptáků v počtu desítek až stovek ročně. Stavba se tak dostává do rozporu s ustanovením odst. 4 § 5 zák. č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny, který ukládá povinnost postupovat tak, aby nedocházelo k nadměrnému úhynu živočichů, lze-li mu zabránit technicky a ekonomicky dostupnými prostředky. K realizaci obnovy Tyršova mostu nelze proto variantu se svislými lany doporučit.

Zpracoval Zdeněk Vermouzek, I. 2006
Jiří Šafránek, tel: 606 324 763, 581 203 150

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist