Tiskové zprávy
Auto*Mat: Veřejná půjčovna kol Citybike ve Vídni je stále oblíbenější
Po fenomenálním úspěchu veřejné půjčovny kol Vélib v Paříži zažívá boom cyklodopravy také rakouská metropole. Městská kola Citybike využívá stále více obyvatel a návštěvníků Vídně. V prvním pololetí letošního roku vzrostl počet jízd s těmito koly o 13 procent. Jen za červen najela kola Citybike 60 tisíc jízd. K zavedení veřejné půjčovny kol přikročil nedávno také Londýn. V Praze se může podle iniciativy Auto*Mat otevřít prostor pro podobnou službu veřejnosti nejdříve po podzimních komunálních volbách.
„Kola Citybike je možné si vypůjčit na kterémkoliv z 62 výpůjčních míst, rozmístěných po celém centru Vídně, a opět je na kterémkoliv místě vrátit. Během příštích let má být síť výpůjčních míst rozšířena,“ popisuje ředitel Kontaktní kanceláře města Vídně v Praze Compress Jan Krčmář.
Ještě letos by mělo být dokončeno 25 až 30 nových stanic s koly Citybike. Jedna z nich však přijde na 70 tisíc eur a výstavba tak závisí na jednáních s jednotlivými městskými obvody, které financují čtvrtinu nákladů. Tento rok jsou plánovány zejména stanice na severu a západě Vídně. Také se počítá s novými stanicemi u zastávky městského vlaku Hernals, na náměstí Yppenplatz ve čtvrti Ottakring nebo na vnější Mariahilfer Straße. Nové stanice budou vznikat především u dopravních uzlů, aby Vídeňanům a návštěvníkům metropole umožnily kombinovat veřejnou hromadnou dopravu s koly. Do roku 2015 má existovat přes sto výpůjčních stanic.
„Za nárůst počtů lidí, kteří využívají systém Citybike, vděčíme také krásnému počasí. V červnu se uskutečnilo o 36 procent více jízd než v předchozím měsíci. V půlročním srovnání to bylo o 13 procent více, než ve stejném období loňského roku,“ doplňuje Jan Krčmář. Také počet uživatelů kol Citybike podle něj stále stoupá. Od února 2010 se registrovalo 13 tisíc nových uživatelů.
Zatímco veřejnou půjčovnu kol nedávno zavedl Londýn, v Praze se nic podobného nepřipravuje. „Současné vedení města nepovažovalo řešení tristní dopravní situace ve městě za svou prioritu. Infrastruktura pro cyklistickou dopravu vznikala převážně tam, kde neomezila automobily. Mnoho problematických míst tak zůstalo nevyřešeno a tvoří nadále pro kola obtížně překonatelné překážky. Nová naděje pro zlepšení infrastruktury a následně pro veřejnou půjčovnu kol se ale může otevřít po komunálních volbách,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Podle zkušeností zejména z Paříže a z některých německých měst je veřejná půjčovna kol skvělým doplňkem metra, tramvají a autobusů, a to zejména pro cesty na krátké vzdálenosti. Umožňuje zdravý a rychlý pohyb městem i lidem, kteří nemají vlastní kolo, nebo kteří jej s sebou nechtějí vozit po celý den. Mimo jiné jsou veřejné půjčovny také pomocníkem pro turisty a návštěvníky. Lze předpokládat, že podobné systémy budou zavádět stále další evropská města.
„Kola Citybike je možné si vypůjčit na kterémkoliv z 62 výpůjčních míst, rozmístěných po celém centru Vídně, a opět je na kterémkoliv místě vrátit. Během příštích let má být síť výpůjčních míst rozšířena,“ popisuje ředitel Kontaktní kanceláře města Vídně v Praze Compress Jan Krčmář.
Ještě letos by mělo být dokončeno 25 až 30 nových stanic s koly Citybike. Jedna z nich však přijde na 70 tisíc eur a výstavba tak závisí na jednáních s jednotlivými městskými obvody, které financují čtvrtinu nákladů. Tento rok jsou plánovány zejména stanice na severu a západě Vídně. Také se počítá s novými stanicemi u zastávky městského vlaku Hernals, na náměstí Yppenplatz ve čtvrti Ottakring nebo na vnější Mariahilfer Straße. Nové stanice budou vznikat především u dopravních uzlů, aby Vídeňanům a návštěvníkům metropole umožnily kombinovat veřejnou hromadnou dopravu s koly. Do roku 2015 má existovat přes sto výpůjčních stanic.
„Za nárůst počtů lidí, kteří využívají systém Citybike, vděčíme také krásnému počasí. V červnu se uskutečnilo o 36 procent více jízd než v předchozím měsíci. V půlročním srovnání to bylo o 13 procent více, než ve stejném období loňského roku,“ doplňuje Jan Krčmář. Také počet uživatelů kol Citybike podle něj stále stoupá. Od února 2010 se registrovalo 13 tisíc nových uživatelů.
Zatímco veřejnou půjčovnu kol nedávno zavedl Londýn, v Praze se nic podobného nepřipravuje. „Současné vedení města nepovažovalo řešení tristní dopravní situace ve městě za svou prioritu. Infrastruktura pro cyklistickou dopravu vznikala převážně tam, kde neomezila automobily. Mnoho problematických míst tak zůstalo nevyřešeno a tvoří nadále pro kola obtížně překonatelné překážky. Nová naděje pro zlepšení infrastruktury a následně pro veřejnou půjčovnu kol se ale může otevřít po komunálních volbách,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
Podle zkušeností zejména z Paříže a z některých německých měst je veřejná půjčovna kol skvělým doplňkem metra, tramvají a autobusů, a to zejména pro cesty na krátké vzdálenosti. Umožňuje zdravý a rychlý pohyb městem i lidem, kteří nemají vlastní kolo, nebo kteří jej s sebou nechtějí vozit po celý den. Mimo jiné jsou veřejné půjčovny také pomocníkem pro turisty a návštěvníky. Lze předpokládat, že podobné systémy budou zavádět stále další evropská města.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk