Tiskové zprávy
Strana zelených: Zelení: výstavba jezu na Labi je ekonomickým rizikem a neuleví kraji od kamionů
Zelení na Ústecku upozorňují na to, že záměr výstavby jednoho či dokonce dvou jezů na Labi, který minulý pátek prezentoval ministr dopravy Milan Šimonovský, je ekonomickým hazardem z hlediska návratnosti vynaložených investičních prostředků, protože po říční přepravě není dostatečná poptávka.
Stavba jezů na Labi neulehčí ani silnicím v kraji, jak tvrdí Šimonovský. „U budoucího jezu v Děčíně se zboží bude překládat z lodí i na nákladní automobily. Výstavba jezu u Děčína tak povede k nárůstu kamionové dopravy v regiónu, stejně tak jako plánovaná výstavba čínské loděnice,“ uvedl Marian Páleník, ředitel společnosti Přátel přírody, která se problematikou dolního Labe zabývá již deset let. „Problém říční dopravy na dolním Labi lze řešit i obnovou zastaralého lodního parku a nákupem lodí s nízkým ponorem,“ dodal Marian Páleník.
Podle názoru ústeckých zelených by se dopravní situace v kraji měla řešit v mezinárodním kontextu levnější, rychlejší a efektivnější cestou, a to převodem přepravy nákladů na železnici. „Už dnes by se dala daleko lépe využít volná kapacita železnice v nákladní přepravě, pokud by se zvýhodnila kombinována doprava pomocí vhodných ekonomických nástrojů,“ uvedl Jiří Škoda z ústecké organizace Strany zelených.
„Investice z dotací by měly směrovat do budování terminálů, logistických center a zvýšení průměrné rychlosti v mezinárodní nákladní železniční dopravě,“ dodala předsedkyně ústecké krajské organizace Strany zelených Džamila Stehlíková. „Nákladní elektrická železniční doprava je na rozdíl od automobilové či vodní dopravy daleko šetrnější k životnímu prostředí a ke klimatu, a proto je také nejperspektivnější. Lidem v kraji by se ulevilo od kamiónů.“
Stavba jezů na Labi neulehčí ani silnicím v kraji, jak tvrdí Šimonovský. „U budoucího jezu v Děčíně se zboží bude překládat z lodí i na nákladní automobily. Výstavba jezu u Děčína tak povede k nárůstu kamionové dopravy v regiónu, stejně tak jako plánovaná výstavba čínské loděnice,“ uvedl Marian Páleník, ředitel společnosti Přátel přírody, která se problematikou dolního Labe zabývá již deset let. „Problém říční dopravy na dolním Labi lze řešit i obnovou zastaralého lodního parku a nákupem lodí s nízkým ponorem,“ dodal Marian Páleník.
Podle názoru ústeckých zelených by se dopravní situace v kraji měla řešit v mezinárodním kontextu levnější, rychlejší a efektivnější cestou, a to převodem přepravy nákladů na železnici. „Už dnes by se dala daleko lépe využít volná kapacita železnice v nákladní přepravě, pokud by se zvýhodnila kombinována doprava pomocí vhodných ekonomických nástrojů,“ uvedl Jiří Škoda z ústecké organizace Strany zelených.
„Investice z dotací by měly směrovat do budování terminálů, logistických center a zvýšení průměrné rychlosti v mezinárodní nákladní železniční dopravě,“ dodala předsedkyně ústecké krajské organizace Strany zelených Džamila Stehlíková. „Nákladní elektrická železniční doprava je na rozdíl od automobilové či vodní dopravy daleko šetrnější k životnímu prostředí a ke klimatu, a proto je také nejperspektivnější. Lidem v kraji by se ulevilo od kamiónů.“
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk