Aleje u silnic: Musíme je kvůli bezpečnosti kácet?
„Podél silnic v ČR ubývá stále více stromů, důvodem je bezpečnost motoristů. Je skutečně řešením zvyšujícím bezpečnost vykácení stromů nebo by bylo vhodnější zvážit jiné možnosti?“
Své odpovědi nám poslali:
- Jiří Landa, dopravní inženýr zabývající se dlouhodobě bezpečností silnic. Jeho komentář najdete zde.
- Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Jeho komentář najdete zde.
- Martin J. Kadrman, autor petice proti kácení stromů u Mladkova. Jeho komentář najdete zde.
- Martin Skalský, vedoucí kampaně Zachraňme stromy v Arnice. Jeho komentář najdete zde.
- Pavel Skládaný, vedoucí Oblasti politiky a strategie bezpečnosti silničního provozu na CDV. Jeho komentář najdete zde.
Ekolist.cz požádal o názor několik osob, které se (ne-)bezpečnosti alejí věnují. Martin Skalský z Arniky ve svém článku připomněl, že v zimě je podle zákona možné kácet stromy. Přirovnává strom u cesty k sloupům veřejného osvětlení a konstrukcím billboardů, které ale prý nikdo na rozdíl od stromů odstraňovat nechce. Skalský přiznává, že v době zakládání stromořadí byl provoz menší, aleje jsou však podle něj zbytkem přírody, který rychle mizí. Skalský vzpomněl příklad Německa, kde se také aleje kácely, ale od roku 1990 se v Německu poměrně masivně sází. Hlavním faktorem prý je zodpovědnost řidičů. „Je dokázáno, že řidič v aleji intuitivně zpomalí a není tak nutné stavět různé retardéry nebo dopravní značení,“ uvádí Skalský a optimisticky doufá, že přívaly sněhu vyčerpají finanční prostředky, které by jinak padly na kácení stromů.
Dopravní inženýr zabývající se dlouhodobě bezpečností silnic Jiří Landa zaslal Ekolistu obsáhlý příspěvek, kde nechybí ani ilustrace a fotografie. Uvedl, že zatímco dopravní zatížení na našich silnicích narůstá, počet obětí dopravních nehod se daří snižovat. Za ostatními Evropskými zeměmi však stále zaostáváme. Na vzniku a následcích nehod se prý zjednodušeně podílí řidič, vozidlo a infrastruktura. „Nedbalost, s jakou se do bezpečnostního pásma umisťuje vše, co tam nepatří, je neuvěřitelná, neomluvitelná a měla by být trestána,“ říká k pevným překážkám u silnic, mezi nimiž jsou nejčastěji zastoupeny stromy, Landa, ale dodává: „Rozhodně nevolám po odstranění veškerých jednotlivých stromů a alejí podél všech kategorií komunikací.“ V příspěvku Landa naznačuje, jaké stromy se u vozovek objevují a jaká volit protiopatření.
Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu uvedl, že stromy u silnic sice nejsou bezprostřední hrozbou, v případě sjetí vozidla z vozovky však znamenají několikanásobné zvýšení následků nehod. Je několik možností, jak tyto následky zmírnit. Ve svém příspěvku o nich Skládaný vypráví. Na kácení je ale nutno nahlížet jako na poslední možnost ke zvýšení bezpečnosti a případná nutnost kácení musí vyplynout z pečlivé analýzy a výběru. „Lze vyjádřit oprávněnou obavu, že si zakládáme na vážné problémy v blízké budoucnosti, vyplývající ze zhoršování stavu silniční zeleně jako takové,“ varoval Skládaný.
Proti kácení krásných a starých stromů je také Martin Kadrman a jako ukázkový příklad uvádí plánované kácení 160 stromů na úseku silnice druhé třídy mezi obcemi Pastviny a Mladkov na Orlickoústecku. V této kauze sám Kadrman hájí ekologické zájmy a prosazuje záchranu těchto stromů. Ve svém příspěvku píše o průběhu celé kauzy a přináší i radu pro čtenáře: „Neztrácejte čas s úřady, pokud tajnůstkaří, nebo odmítají vysvětlit v dané věci svůj postup. Pokud nevyužijete pomoc odborných organizací, kontaktujte média.“
Podle ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslava Němce je třeba si uvědomit, že silniční zeleň je specifická součást silniční komunikace. „Stromy měly být odstraněny již v roce 1990,“ říká k stromům v krajnici. Vysvětluje, že stromy v krajnici a silničním příkopu tvoří ohrožení silniční dopravy a prý neexistuje zákonný způsob, jak riziko snížit. Stromy u vozovky podle Němce vadí i zemědělcům a trhají vozovku. Němec říká, že cílem by měla být obnova stromořadí, k níž je třeba využívat výstavby, rekonstrukcí a modernizace silnic. Přesně tak, jak vše prý probíhá v Pardubickém kraji, kde bylo v letošním roce vysázeno celkem 7 314 stromů a keřů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
nějak nechápu, jak mohou stromy za pochybení - 3. 1. 2011 - Pavel SkládanýTo jste vedle jak ta jedle, neboť hlavní pointou diskuse není "zavinění" (tj. právní výklad nehody a odpovědnost za nehodu, která je vždy dle současného práva přisouzena řidiči), nýbrž hledání opatření ke zmírnění nehodovosti a následků. Většina nehod vzniká z lidských chyb (a mýlit se je lidské), takže představa, "až se řidiči naučí být opatrní...." je čekáním na zrod nadčlověka či vybudování komunismu, který bude společností dokonalých lidí bez chyb (nevím, kdy bychom se dočkali). Jestliže třetina nehod představuje sjetí vozidla z vozovky, tak je potom rozhodující, s čím následně vozidlo koliduje. Zda s pevnou překážkou u okraje vozovky (např. stromem, sloupem, reklamořadím, apod.) nebo vyjede do prostoru. V prvním případě budou následky pro posádku fatální, ve druhém řádově menší.Kdybychom přijali uvedenou teorii, potom bychom zjistili, že není nutno odhrnovat v zimě sníh z chodníků a posypávat je, neboť 98 % úrazů na chodnících je způsobeno nesprávným způsobem chůze, nepřiměřenou rychlostí chůze, případně používáním nevhodného obutí, přišlápnutím volných tkaniček, apod. Tj. záleží jen a jen na chodcích, zda přizpůsobí jízdu stavu vozovky, resp. chodníku. Kdo upadne a zlomí si nohu, může si za to jen a jen sám porušením zákona o provozu. |