https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/auto-na-vodik-ujelo-1360-km-na-jednu-nadrz.zapsalo-se-tim-do-guinnessovy-knihy-rekordu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Auto na vodík ujelo 1360 km na jednu nádrž. Zapsalo se tím do Guinnessovy knihy rekordů

13.10.2021 15:17 | PRAHA (Ekolist.cz)
Vodíková Toyota Mirai.
Vodíková Toyota Mirai.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Toyota
Toyota Mirai se zapsala do Guinnessovy knihy rekordů s nejdelší vzdáleností ujetou na jedno natankování elektromobilem na vodíkové palivové články. Po silnicích Jižní Kalifornie urazila 1360 km. Automobil během celého testu spotřeboval 5,65 kilogramu vodíku, jeho načerpání trvalo pět minut. Novinářům to oznámili zástupci Toyoty v tiskové zprávě.
 
Zástupci automobilky se pyšní tím, že vůz nevypustil do ovzduší žádné zplodiny ani CO2, pouze čistou vodu. Emise jsou hlavním důvodem, proč se trh s vodíkovými auty ve světě rozvíjí. Podle informací Toyoty by konvenční automobil poháněný benzínem uvolnil na stejné trase by cca 300 kg oxidu uhličitého.

Během celého pokusu Toyota Mirai spotřebovala 5,65 kg vodíku. Automobil cestou minul 12 vodíkových čerpacích stanic. Vůz projížděl zejména hustým provozem během špiček, kdy se teploty pohybovaly mezi 18 až 28 stupni Celsia.

Palivová nádrž byla zaplombovaná hned po načerpání vodíku na začátku testu. Řidiči se zaměřili na co nejnižší spotřebu energie, a nakonec dosáhli výsledku v přepočtu 13,8 kWh/100 km.

Auto řídil profesionální řidič Wayne Gerdes, který se věnuje testování dojezdu automobilů, doprovázel ho pilot Bob Winger. Dvoudenní pokus začal v pondělí 23. srpna tohoto roku, v Toyota Technical Center (TCC) v Kalifornii. Právě zde se nachází americká centrála výzkumu a vývoje palivových článků Toyoty.

Vůz jel nejprve na jih do San Ysidra, potom na sever do Santa Barbary přes Santa Monicu a Malibu po dálnici Pacific Coast Highway. Večer se Wayne Gerdes vrátil do Toyota Technical Center s najetými 761 km. Druhá část trasy, kterou se Toyota Mirai vydala další den, tedy 24. srpna, ve větší míře vedla po místních komunikacích.

Automobil v této etapě ujel 599 km, prodíral se mimo jiné ucpanými silnicemi v ranních a odpoledních špičkách, a to i na dálnici ze San Diega do Los Angeles. Na sklonku dne na zbytek vodíku v nádrži dojel zpět do výzkumného sídla Toyoty.

„Jako rozhodčí Guinness World Records jsem již 10 let měl možnost sledovat pokusy o překonání rekordů různého druhu, včetně řady vzdálenostních. Dvoudenní test Toyoty Mirai bez tankování ukazuje sílu a možnosti technologie elektronického pohonu na palivové články. Právě tato technologie společně s promyšlenou konstrukcí Toyoty Mirai umožnila dosažení tohoto historického rekordu,” prohlásil Michael Empric, který ověřil, že palivová nádrž byla při návratu zaplombovaná.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JE

Jaroslav Enenkel

14.10.2021 07:57
Aby na stejné trase konvenční automobil vyprodukoval 300 kilo CO2, musel by mít spotřebu cca 11 litrů na sto.
Odpovědět

Jirka Černý

14.10.2021 18:40 Reaguje na Jaroslav Enenkel
Existuje na to taková tabulka, zadal jsem tam svého nafťáka a letní spotřeba mi vychází že produkuju něco přes polovinu jejich představy o konvenčním automobilu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2021 14:45 Reaguje na Jirka Černý
Možná jste tam zapomněl zapsat jedno tankování....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2021 14:44 Reaguje na Jaroslav Enenkel
Suvéčka do dávají zcela normálně. Ale tohle malé by mělo jezdit za 6 litrů.
Odpovědět
va

vaber

14.10.2021 08:04
takové pokusy mají k praktickému použití hodně daleko,samozřejmě se nikde nezmínují nedostatky a potíže
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.11.2021 14:46
Není tam dost důležitý údaj. Jestli to má kryonádrž, nebo jezdí na syntetiku.
Odpovědět
VP

Václav Příhoda

5.4.2022 00:55
No, jsem zvědavý jestli se někdy v blízké budoucnosti takových aut dočkáme v běžném provozu. Jinak těší mě, že to byla Toyota, tuto značku mám totiž rád. Nedávno jsem si koupil Corollu a jsem s ní zatím velice spokojený. Jediná věc, co mě štvala bylo autorádio. To ale stejně bylo neoriginální a už jsem si místo něj koupil nové z https://www.2din.cz/autoradia/
Odpovědět
KN

Kristýna Novotná

25.6.2024 06:08
Alternativní pohony jsou možná řešením do budoucna, ale bude to ještě hodně dlouho trvat. My se určitě do žádných pokusů nepřidáme. Budeme dál jezdit s naším benzínovým golfem, protože to je zatím nejlepší. Zas tak daleko nejezdíme, abychom tím nějak moc zatěžovali planetu. To jsou horší věci. Navíc přítel koupil nějaké součástky na výfuk z https://www.reviloshop.cz/motor-vyfuk-brzdy/ , tak už auto nedělá takový kravál a ani tolik nekouří.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist