https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/automobilova-doprava-je-nejvetsim-zdrojem-emisi-a-prachu-v-praze
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Automobilová doprava je největším zdrojem emisí a prachu v Praze

12.11.2015 13:20 | PRAHA (ČTK)
Hlavní město trpí ve srovnáním s jinými místy Česka více také hlukem
Hlavní město trpí ve srovnáním s jinými místy Česka více také hlukem
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Automobilová doprava je největším zdrojem emisí a prachu v Praze. Způsobuje asi čtvrtinu všech emisí, limity v roce 2013 překračovalo asi 60 procent aglomerace. V Praze je 17 měřicích stanic, které tyto látky monitorují. Praha chce podle dnešního vyjádření náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) zakázat vjezd kamionů do míst uvnitř Pražského okruhu, do stejné oblasti bude od roku 2017 zákaz vjezdu neekologických aut, vzniknou tam nízkoemisní zóny.
 

"Dlouhodobě přetrvávajícím problémem jsou v pražské aglomeraci především látky, jejichž emise do ovzduší jsou přímo svázány s dopravou," píše se v dokumentu Státního zdravotního ústavu o ovzduší v loňském roce.

Opakovaně jsou překračované především limity pevných částic, takzvaného polétavého prachu. Přirozeně se prach do atmosféry uvolňuje například při erozi půdy nebo požárech. Zvýšenou koncentraci způsobuje spalování fosilních paliv, kromě dopravy například také výroba tepla či elektřiny z uhlí. Dlouhodobě zvýšené údaje prachu ukazující měřicí stanice na Legerově ulici, ve Strahovském tunelu nebo v ulici Svornosti na Smíchově.

"Krátkodobě zvýšené denní koncentrace způsobují nárůst celkové nemocnosti i úmrtnosti, zejména na onemocnění srdce a cév, zvýšení kojenecké úmrtnosti, zvýšení výskytu kašle a ztíženého dýchání, zejména u astmatiků," píše se v magistrátem vydávané ročence Praha - životní prostředí 2013.

Dlouhodobé působení zvýšených koncentrací pak podle dokumentu může vést ke snížené funkci plic, častějším nemocem dýchacího ústrojí nebo chronickému zánětu průdušek. Lidé mohou také častěji umírat na choroby srdce, cév či rakovinu plic. Ročenka uvádí odhad, že v důsledku vlivu znečištěného ovzduší v Praze zemřelo v roce 2013 předčasně asi 700 lidí.

Doprava tvoří také asi čtvrtinu emisí skleníkových plynů. Podle údajů z roku 2013 jsou jejich hodnoty zvýšené na 59,6 % území pražské aglomerace. Jejich největší koncentrace je ve středu města, nejvyšší průměrné roční hodnoty ukazují ji stanice Legerova, Riegrovy sady nebo Smíchov. Zvýšený je také v okolí Jižní spojky.

Vyšší jsou v Praze také hodnoty benzo(a)pyrenu, který se vyskytuje v uhelném dehtu, automobilových výfukových plynech nebo tabákovém kouři. Kromě toho, že je karcinogenní, dráždí oči, nos, krk a průdušky. "Negativně ovlivňuje těhotenství, chromozomy i kvalitu spermií a rodí se kvůli němu více dětí s nízkou porodní váhou a funkční nedostatečností. Ta se může projevit až třeba v 50 letech, kdy lidé mají zvýšený výskyt srdečních onemocnění a diabetu," řekl nedávno ČTK genetik Radim Šrám z Akademie věd ČR. Jeho hodnoty jsou překračované na měřicích stanicích v Legerově ulici, na Smíchově, náměstí Republiky a Libuši.

Hlavní město trpí ve srovnáním s jinými místy Česka více také hlukem. Nejvíc exponované jsou Jižní spojka s Barrandovským mostem, ulice Legerova, Sokolská nebo Argentinská. Velkým problémem je hluk například v oblasti Spořilova. Rychlost aut tam byla kvůli tomu snížená na 50 kilometrů za hodinu, zvažuje se i možnost zakrytí celé Spořilovské ulice, které by ale bylo finančně velmi náročné.

Praha se letos umístila na 15. místě v žebříčku 23 evropských měst, která se nejlépe starají o kvalitu ovzduší v městské dopravě. V hodnocení za rok 2015, která sestavila německá odbočka mezinárodní organizace Přátelé země, se Praha o umístění dělí s Milánem a Barcelonou. Nejekologičtějším městem je švýcarský Curych.



reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist