Automobilová doprava je největším zdrojem emisí a prachu v Praze
"Dlouhodobě přetrvávajícím problémem jsou v pražské aglomeraci především látky, jejichž emise do ovzduší jsou přímo svázány s dopravou," píše se v dokumentu Státního zdravotního ústavu o ovzduší v loňském roce.
Opakovaně jsou překračované především limity pevných částic, takzvaného polétavého prachu. Přirozeně se prach do atmosféry uvolňuje například při erozi půdy nebo požárech. Zvýšenou koncentraci způsobuje spalování fosilních paliv, kromě dopravy například také výroba tepla či elektřiny z uhlí. Dlouhodobě zvýšené údaje prachu ukazující měřicí stanice na Legerově ulici, ve Strahovském tunelu nebo v ulici Svornosti na Smíchově.
"Krátkodobě zvýšené denní koncentrace způsobují nárůst celkové nemocnosti i úmrtnosti, zejména na onemocnění srdce a cév, zvýšení kojenecké úmrtnosti, zvýšení výskytu kašle a ztíženého dýchání, zejména u astmatiků," píše se v magistrátem vydávané ročence Praha - životní prostředí 2013.
Dlouhodobé působení zvýšených koncentrací pak podle dokumentu může vést ke snížené funkci plic, častějším nemocem dýchacího ústrojí nebo chronickému zánětu průdušek. Lidé mohou také častěji umírat na choroby srdce, cév či rakovinu plic. Ročenka uvádí odhad, že v důsledku vlivu znečištěného ovzduší v Praze zemřelo v roce 2013 předčasně asi 700 lidí.
Doprava tvoří také asi čtvrtinu emisí skleníkových plynů. Podle údajů z roku 2013 jsou jejich hodnoty zvýšené na 59,6 % území pražské aglomerace. Jejich největší koncentrace je ve středu města, nejvyšší průměrné roční hodnoty ukazují ji stanice Legerova, Riegrovy sady nebo Smíchov. Zvýšený je také v okolí Jižní spojky.
Vyšší jsou v Praze také hodnoty benzo(a)pyrenu, který se vyskytuje v uhelném dehtu, automobilových výfukových plynech nebo tabákovém kouři. Kromě toho, že je karcinogenní, dráždí oči, nos, krk a průdušky. "Negativně ovlivňuje těhotenství, chromozomy i kvalitu spermií a rodí se kvůli němu více dětí s nízkou porodní váhou a funkční nedostatečností. Ta se může projevit až třeba v 50 letech, kdy lidé mají zvýšený výskyt srdečních onemocnění a diabetu," řekl nedávno ČTK genetik Radim Šrám z Akademie věd ČR. Jeho hodnoty jsou překračované na měřicích stanicích v Legerově ulici, na Smíchově, náměstí Republiky a Libuši.
Hlavní město trpí ve srovnáním s jinými místy Česka více také hlukem. Nejvíc exponované jsou Jižní spojka s Barrandovským mostem, ulice Legerova, Sokolská nebo Argentinská. Velkým problémem je hluk například v oblasti Spořilova. Rychlost aut tam byla kvůli tomu snížená na 50 kilometrů za hodinu, zvažuje se i možnost zakrytí celé Spořilovské ulice, které by ale bylo finančně velmi náročné.
Praha se letos umístila na 15. místě v žebříčku 23 evropských měst, která se nejlépe starají o kvalitu ovzduší v městské dopravě. V hodnocení za rok 2015, která sestavila německá odbočka mezinárodní organizace Přátelé země, se Praha o umístění dělí s Milánem a Barcelonou. Nejekologičtějším městem je švýcarský Curych.
reklama