BBC: Kvůli krachu malých zemědělců bude trpět krajina
Podle Tima Bennetta dojde ke změnám, v jejichž důsledku budou zapomenuty zkušenosti mnoha generací lidí, kteří obdělávali půdu, a dopady na krajinu budou devastující. Evropské dotace se totiž pomalu přelévají z podpory zemědělské produkce k podpoře ekologické funkce v krajině. Louky s divoce rostoucími květinami a travou a bezpečná místa pro ptáky hnízdící na zemi, takovou budoucnost chce Brusel podporovat.
Jenže jak Bennett, tak řada dalších zemědělců, se obává, že na změně dotací nejvíce vydělají velké zemědělské podniky, jejichž výdělek je postaven na masové produkci velmi levných potravin. Výnosy z klasického organického zemědělství a přímý prodej v blízkosti polí, na kterém plodiny vyrostly, sice vydělávají farmářům peníze, problém je však v omezeném počtu zákazníků v nejbližším sousedství. A tak, ať se snaží rodinné farmy sebevíc, mnoho z nich bude muset se zemědělstvím skončit. Podle ředitele Národní unie farmářů pak dojde na venkově k sociálním problémům a zdejší obyvatelé přijdou o nenahraditelné zkušenosti v péči o krajinu.
Stínový ministr životního prostředí, výživy a záležitostí venkova Oliver Letwin řekl BBC, že tvář venkovské krajiny byla vždycky utvářena zemědělskou činností. Dojde-li tedy ke krachu velkého množství malých farem, musí v budoucnu nutně dojít i k velkým změnám celé krajiny. Nicméně podle Letwina byla dohoda o změně dotací z přímé podpory produkce k podpoře hospodaření s krajinou a ochraně životního prostředí věcí všeobecné shody a nevyhnutelností. Podle něj však existuje řada kroků, jak pomoci alespoň těm nejvíce ohroženým rodinným farmám. Lze jim pomoci zaměřit se na jiné plodiny, než pěstují dnes, je možné např. označovat jejich produkty tak, aby zákazníci věděli, že potraviny pocházejí z domácích zdrojů, případně je možné prosadit zjednodušení byrokracie. „Kromě toho musíme promýšlet, co nastane potom, jak budeme postupovat za deset, dvacet, třicet let, protože krajina je britský národní poklad,“ uzavírá Oliver Letwin.
Podle článku BBC Online News 17. 05. 2005.
reklama