https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/belehrad-zavede-od-1.ledna-mhd-zdarma-oznamil-starosta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Bělehrad zavede od 1. ledna MHD zdarma, oznámil starosta

30.12.2024 01:28 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Veřejnou dopravu zdarma zavede od počátku ledna srbská metropole Bělehrad. Podle agentury AFP to oznámil bělehradský starosta Aleksandar Šapić. Srbská metropole se tak podle něj stane prvním evropským městem s více než milionem obyvatel, které podobný krok udělá. Starosta také slíbil, že radnice bude zvyšovat kvalitu veřejné dopravy, například obnovou vozového parku.
 
"Znamená to, že už nikdo si nebude muset kupovat lístky, ani měsíční či roční předplatné," upozornil starosta Šapić z vládní Srbské pokrokové strany. Radnice opatření zavádí ve snaze omezit automobilovou dopravu v Bělehradu, kde jsou často rozsáhlé dopravní zácpy.

Bělehrad se také v hodnocení, které zpracovává švýcarská společnost IQ Air, pravidelně umisťuje mezi deseti městy na světě s nejvíce znečištěným ovzduším, píše agentura AFP.

Šapić uvedl, že Bělehrad bude i nadále modernizovat vozový park svého veřejného dopravce. Výraznější zlepšení však podle něj zaručí až výstavba první linky metra, kterou ale úřady opakovaně po řadu let jen slibují.

Počet aut registrovaných v srbské metropoli se za posledních deset let zvýšil o více než polovinu na zhruba 700 000 vozů. Pro srovnání bylo podle ročenky Technické správy komunikací (TSK) v roce 2023 v Praze přes milion osobních vozidel.

Bezplatnou veřejnou dopravu už v Evropě některá větší města zavedla, například Tallin v Estonsku, Montpellier ve Francii či Lucemburk. Bělehrad, kde žije 1,7 milionu lidí, je ale mezi nimi největší.

Radnice evropských měst většinou systémy veřejné dopravy výrazně finančně podporují. Například v Praze veřejné prostředky v roce 2022 pokrývaly 83 procent nákladů na provoz MHD, uvádí magistrát na svých stránkách.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

30.12.2024 03:38
asi to bude tím, že v Praze zdražují jízdné akorát lufťákům a na lítačku jedou charitu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.12.2024 22:54 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, mírné zdražení předplatného dejme tomu na dvojnásobek by určitě bylo dobré pro připomenutí, že MHD prostě něco stojí.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.12.2024 08:08
V roce 2022 vláda zrušila slevy na jízdném pro vybrané skupiny ve výši 75%.
Jízdné zdarma by tuším v Praze znamenalo + 20 mld.Kč. Celorepubliková doprava zdarma pro školáky + studenty + penzisty je cca 8 mld.Kč.
Pro srovnání ministryně Černochová plánuje utratit příští rok 160 mld. Kč.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.12.2024 10:23 Reaguje na Richard Vacek
Nesmysly jak dycky. Já jel do Tišnova jako duchin za 16,- kč. To je jako 8o halířů za komára!!!! To je méně, než 10x levnější!! Tak co pořád pyskujete?
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.12.2024 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
"Snížené jízdné mají žáci od 6 do 18 let a studenti do 26 let a cestující nad 65 let. Cena jízdného v regionálních a dálkových vlacích a autobusech je snížena o 75 %, tento balíček byl zaveden vládou Andreje Babiše (ANO).
Vládní koalice se v rámci úspor rozhodla ceny sníženého jízdného zvýšit a nově budou ceny sníženy na 50 % z ceny jízdného."

https://www.finance.cz/540469-cena-jizdenek-pro-studenty-a-duchodce-v-roce-2022-vzroste/
Odpovědět
sv

s v

30.12.2024 12:47 Reaguje na Richard Vacek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.12.2024 13:03 Reaguje na s v
Veřejnou dopravu v podstatě nevyužívám, ale to je jedno.
Doprava zdarma pro děti/studenty funguje jako prorodinné opatření, které těm z chudších rodin dává možnost dojíždění do škol a kroužků. Na rozdíl od finanční dávky se nedá proměnit na alkohol nebo cigarety.
Odpovědět
sv

s v

30.12.2024 22:38 Reaguje na Richard Vacek
Jako prorodinné opatření může fungovat důchodová reforma, kterou bureš zrušil, nikoli burešovy předvolební úplatky, které co do dopravní obslužnosti měly nulový nebo záporný efekt a ruinovaly státní rozpočet, vacku. Výmluvy ti nepomohou. Je jasné co tě motivuje.
Odpovědět
sv

s v

30.12.2024 23:01 Reaguje na Richard Vacek
Co ty tušíš je irelevantní, respektive jsou to hausnumera. Veřejná doprava funguje dobře právě proto, že není zdarma. A děkuji, že jsi připomněl záslužnou práci ministryně Černochové. Příprava na agresi z východu je prioritní.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

30.12.2024 23:31 Reaguje na s v
Vycházím z veřejných podkladů.
Vyplacené částky jako kompenzace když byla sleva 75% jsou třeba na:
https://zdopravy.cz/prehledne-stat-na-slevach-usetril-pres-dve-miliardy-ministerstvo-odhalilo-kolik-plati-jednotlivym-dopravcum-75285/
A kolik Dopravní podnik Praha utžil a kolik z toho činilo jízdné je třeba na:
https://www.dpp.cz/spolecnost/pro-media/tiskove-zpravy/detail/278_2672-dpp-loni-dosahl-rekordniho-celkoveho-obratu-i-trzeb-z-jizdneho-vysledek-hospodareni-skoncil-ziskem-1-223-miliardy-korun
Je dobré si ty částky porovnat třeb aprávě s částkou na zbrojení, protože člověk si obvykle nějaké miliadry nedovede představit. Ale když se mu řekne, že stačí na zbrojení dát jenom o desetinu méně a žáci+studenti+důchodci budou mít dopravu zdarma, tak si to každý hned představí lépe. Jiný zase lépe pochopí informaci, že každému z nás na zbrojení vytáhnou politici 16 000,-Kč. Každý rok, udělali si na to zákon.
Odpovědět
sv

s v

31.12.2024 09:55 Reaguje na Richard Vacek
Vycházíš z veřejných podkladů, která ty tvoje hausnumera neobsahují. Za to obsahují toto sdělení. Cituji: "Struktura cestujících využívajících státní slevy zůstala loni přibližně stejná: tři čtvrtiny padly na slevy pro žáky a studenty, podíl seniorů na celkovém objemu zůstal podobný jako v roce 2019, nepatrně klesl na 21 %." Jinými slovy, i bez státní rozpočet likvidujícího burešova předvolebního úplatku důchodci i studenti využívali hromadnou dopravu obdobným způsobem. Článek dále uvádí, toto: "Po nástupu pandemie koronaviru se v loňském roce začaly objevovat úvahy o zrušení celého systému, který vláda zavedla jen vyhláškou, aniž by takový zásah do rozpočtu prošel hlasováním Sněmovnou. Ministryně financí Alena Schillerová ale brzy zjistila, že schodek státního rozpočtu lze navyšovat prakticky neomezeně a tyto debaty nakonec usnuly."
Opět jinými slovy, článek na který odkazuješ říká, že burešovy rozpočtové slevy byly k ničemu, počet cestujících klesal i přes nesmyslné slevy, jen to přispělo k burešovskému větru v rozpočtu. Což jak víme, vedlo následně k tomu, že za bureše se takřka neinvestovalo do dopravní infrastruktury a stejně byl sto vyvolat hyperinflaci. Mimochodem, asi si neuvědomuješ, ale sčítání hrušek a jablek je zřejmě tvoje oblíbená disciplína. Těch tvých 160 miliard je rozpočet celého MO. Rozpočet celého MD je 140 miliard. Takže podle tvé vlastní metodologie, což jistě každý pochopí, na dotace důchodcům na to aby si zdarma mohli jezdit po nákupech, politici každému z nás z kapsy ročně vytáhnout 14 000 Kč. Ad zákon. Jak je výše uvedeno, na ten dotační burešův volebněslibotechnický tunel šilerka nebyla sto zákon udělat. Takže se miliardy vyhazovaly do kanálu na základě vyhlášky.
Odpovědět
Zejména zájmena

Zejména zájmena

30.12.2024 08:45
Jsem pro i v ČR. Ono už dnes je jízdné pouze jako příspěvek na chod městské veřejné dopravy. Kdyby si to lidé měli platit zcela sami, tak tím nikdo nejezdí, jak by to bylo drahé a tím pádem by to neexistovalo. Vlastně jediná funkce jízdenek je výchovná. Za další by odpadlo spoustu nákladů, např. údržba fyzických validádorů, mzdy revizorů, obesílání dlužníků, novej software pro systém jízdného atd. A v neposlední řadě by to přineslo zvýšení atraktivity MHD hlavně pro ty občasné cestovatele, kteří nechtějí nic řešit, nikde nic stahovat, přihlašovat se, hlídat si pásma, řešit minuty času nebo hledat stojan na jízdenky, krmit jej drobáky a chtějí prostě nasednout a jet. Na druhou stranu je pak těší odtamtud vyhánět existence a bezdomovce, což snižuje atraktivitu veřejné dopravy, to je pravda.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.12.2024 09:12 Reaguje na Zejména zájmena
1* !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.12.2024 14:48 Reaguje na Zejména zájmena
Popsal jste to zcela přesně a pouze dodám, že i bezdomovce lze
řešit. Pamatuji dobu, kdy tu bezdomovci NEBYLI. Práci mohl mít
každý a kdo odmítal pracovat, tak k ní byl donucen v kriminále.
I alkoholismus a drogové závislosti se "léčily" ze zákona a ne
jako nyní. Určitá omezení a represe ochrání slušné lidi před
těmi, co je obtěžují a jsou pro společnost přítěží. Slušným
lidem takové zákony a omezení nevadí a naopak by je přivítali,
když nebude sedadlo v autobuse, či vlaku pomočené bezdomovcem
a nebude v něm zapíchnutá jehla injekční stříkačky feťáka.
Nějakou dobu jsem se potýkal se dvěma bezdomovci, kteří se
utábořili pod mým včelařským vozem, vedle něho si udělali
ve vrstvě klestí a listí oheň a z okolí udělali smetiště.
Policie státní i městská byla bezradná a musel jsem zakročit
sám. Vyhodil jsem jim vidlemi jejich "majetek" z pod vozu a
celý prostor desinfikoval 20 kg nehašeného vápna. V něm se
moc dobře nespí a tak prostor opustili. Okolí jsem uklidil
a předal "Černého Petra" ČD, neboť se přesunuli na nádraží.
Sousedé byli vděční za takový zásah, na který neměla díky
zpackaným zákonům policie právo. Ano zpackaným zákonům,
kde je "svoboda" pobudů nadřazena svobodě slušných lidí.
Odpovědět
PE

Petr Elias

30.12.2024 17:43 Reaguje na Břetislav Machaček
1. Bezdomovci tu byli - jen je režim ,,uklízel,,;
2. Dnes také může mít práci každý;
3. Nutit lidi k práci? Neříká se tomu otroctví? Ale chápu - otroctví u třídního nepřítele či neslušných ti nevadí;
4. K léčbě můžeš být donucen i dnes (jen pro zajímavost: od šedesátých do osmdesátých let se v ČR počet alkoholiků ztrojnásobil - a to říkají ,,oficiální,, statistiky :D )
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.12.2024 21:57 Reaguje na Petr Elias
Nemáte pravdu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.12.2024 09:23 Reaguje na Petr Elias
1. U nás měli dva bezdomovci za socíku přidělené malé byty, ale v nich byli pouze v zimě a v létě spali za dobrého počasí, kde je napadlo. Oba byli opilci a taky se povinně opakovaně léčili ze závislosti. Mimo výtržností, jakými byl hluk, ale
nepáchali nic trestného.
2. Práci může mít, ale jestli je k uživení je věc
jiná, ale hlavně nemusí pracovat ani na dluhy. Ke
splácení dluhů a pokut tak nikdy nedojde.
3. Otroctví je práce bez řádné odměny a nucená
práce na splácení dluhů není otroctví. Je to nutnost, jak uspokojit věřitele. Věřím, že se
vám povinnost pracovat hnusí, protože slovo
práce je pro některé lidi sprostým slovem.
2. Statistika věda je, podvodné má údaje. Ono
stačí změnit metodiku a výsledky jsou zcela
jiné. Pokud závislé neeviduji, tak je nemám,
pokud je začnu evidovat, tak mi jejich počet
rapidně naroste. K léčbě je u nás přinucen
závislý až po spáchání trestného činu pod
vlivem návykové látky. Prevencí spáchání
takového činu je vyléčit ho ze závislosti
dříve, než ho pod vlivem spáchá. Rezignujeme
na prevenci a sklízíme výsledky, které jsou
násobně závažnější a nákladnější.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.12.2024 21:57 Reaguje na Zejména zájmena
1*. Doufám,že to Bělehradu pomůže od zácep a smogu, ale jisté to není.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.12.2024 23:07 Reaguje na Zejména zájmena
Toho, co je úplně zdarma, si skoro nikdo neváží.
Nějaká částka, která aspoň trochu připomíná cenu, musí zůstat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.12.2024 09:13
Následováníhodné i v ČR, že !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.12.2024 10:19
Tohle se zkoušelo ve většině velkých měst a nikde to nefungovalo. MDH se stalo pelechem bezdomáčů, důchodci jezdili zbytečně pořád dokola, bylo to přetížené a nesmyslně drahé. A zrovna v propadlém Srbsku to fungovat má?
Odpovědět
LB

Lukas B.

30.12.2024 16:27
no je to trapné, samozřejmě. bydlím v praze a síťovku nemám, neboť ji nevyužiji. ale když chci čas od času popojet hroadnou, tak se mě pokusí vykostit*), přesto, že jsem čistým sponzorem této kratochvíle.

*)to není zas tak úplně pravda. reálná cena dvaceti minut v poloobsazeném autobuse je samozřejmě mnohem výš než stojí jízdenka pro občasného cestujícího. 20 minut v autobuse znamená 30 minut času stroje a řidiče, tedy zhruba (500 + 1200) / 20 = 85 korun. kdo by tím proboha jezdil, když je to jen půldruhé hodiny parkování v nejdražší pražské zoně.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

30.12.2024 16:39
Správně! Zavést v celé ČR a točvolanti nebudou mít výmluvu, proč musí po městě jezdit ve vlastní kripl káře. A obtěžující existence se dají zakázat i v bezplatné MHD.
Odpovědět
LB

Lukas B.

30.12.2024 16:55 Reaguje na Dorian Černý
ocaď pocaď, pane. jděte si vypláchnout ústa mýdlovou vodou.
(v meritu souhlasím)
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.12.2024 19:36 Reaguje na Dorian Černý
1** !
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.12.2024 09:47
Výhodou bezplatné HD(nejen MHD) je nejenom ekologický přínos, ale taky
ekonomický, protože odpadne další navyšování parkovacích míst, budování
cest atd. Bohužel na opačném konci stojí mocná automobilní lobby, lobby
producentů paliv, budovatelů parkovišť a cest. No a pak i ta početná
skupina zbohatlíků, pro které je důležitější pohodlí, než nějaké peníze navíc za parkovné, mýtné , paliva, vozidla a jejich údržbu. No a kdo o
tom rozhoduje? No přece ti lobbisté a zpohodlnělí zbohatlíci, kteří
jedou autem do vedlejší ulice, než aby šli s lůzou po stejném chodníku.
Je to jako v té písni: Já na to mám, já si vyskočím, já si poskočím....
Mimochodem platby v MHD a tarifní politika mají místní zažitou, ale
návštěvník s tím mívá problémy. Někde je bezplatné jízdné v MHD od
65, někde od 70 a někde až od 75. Při cestování nezbývá nic jiného,
než si předem nastudovat kdejaké vyhlášky a nařízení, kterým mnozí
ani nerozumí. Byl jsem svědkem buzerace důchodce revizorem, že zadal
špatně údaje k tarifní jízdence. Nakonec byl on i revizor upozorněn
jiným cestujícím, že má důchodce dokonce nárok na bezplatné jízdné.
Revizor byl bezradný a nakonec se důchodci ani neomluvil. Je to
opravdu tak nutné platit jízdné v MHD, které ulevují hustotě dopravy?
Odpovědět
sv

s v

31.12.2024 10:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Což je samozřejmě nesmysl, machačku. Ekonomicky ani ekologicky to nemá ani hlavu ani patu. Ti co jezdí autem, nejezdí autem protože by, chtěli ušetřit. I teď je veřejná doprava levnější než jízda autem. Jezdí autem, protože je to pro ně pohodlnější a rychlejší než veřejná doprava. Z čehož plyne, veřejná doprava zdarma nepřiláká ani jediného automobilistu. Jediné co způsobí jsou zvýšené náklady. Zvýšené náklady, které bude třeba pokrýt nějakými finančními prostředky, které budou co žáku machačku ... no které budou chybět jinde. Budou chybět v údržbě, ve výstavě dopravní infrastruktury, mohly by se za ně zřídit a provozovat nové spoje... tedy mohlo by se vylepšit to co by automobilisty mohlo skutečně přilákat, tedy rychlost, pružnost a hustota veřejné dopravy. To je realita a tvoje fantasmagorie o zbohatlících na tom nic nezmění.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

31.12.2024 11:27 Reaguje na s v
Pokud může někdo uplatnit odpisy na pořízení vozidla, na palivo, údržbu i parkovné, tak ho nic nenutí opustit pohodlí
automobilu. Pokud by tutéž možnost měli i běžní občané, tak
je MHD zcela k ničemu, ale ulice by byly neprůjezdné. Takže
chápu, že někteří neopustí pohodlí automobilu, když je nic
nenutí se omezit. Kamarád bydlí v centru Brna a "soutěžil" rezidenční parkovací místo. Se svým příjmem neměl na to,
co nabídli okolní podnikatelé a to mnozí i pro dvě a více
aut. Nakonec při uznání ZTP místo dostal přiděleno, ale
několikrát se setkal s defekty pneumatik a vzkazem, že
kripl nemá zabírat místo podnikatelům. Já vás chápu, že
ve vaši sociální bublině MHD nepotřebujete a tak ji ani
nemíníte dotovat. Problém je pouze v tom, že náklady na
individuální dopravu nejsou vyčísleny kompletně a že je
směřována k rovnostářství, kde mýtné pro osobní auta platí všichni a je fuk, zda po ní jedou párkrát za rok a nebo
denně. I tu by mělo být zavedeno totéž, co u kamiónů. A
opět jsme u toho, že někdo to dá do nákladů a jiný to
musí hradit z čistého příjmu.
Odpovědět
sv

s v

31.12.2024 17:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Pro info, machačku. Odpisy uplatňují pouze ti co si vedou účetnictví. Ale jinak jen opakuješ to co jsem ti už vysvětlil. Ti co dávají přednost rychlosti a pružnosti, hromadnou dopravou jezdit nebudu ani kdyby byla zdarma. Ti co si auto dovolit nemůžou nebo jim nesejde na čase aý tak moc hromadnou dopravu už využívají BEZ ohledu na to, že zaplatí nějaké jízdné, které je bez tak dotované. Pro info, jediný nedotovaný veřejný spoj v ČR je vlak Praha Ostrava. To, že si v někde v Brně dávají kvůli parkovacímu místu po hubě je irelevatní. Tomu tvému známému snad brání něco v tom aby platil jízdné? Ostatně jako ZTP má nárok na slevu tak jako tak. Jediné co by mu tak mohlo bránit jsou bariérová nástupiště a bariérové dopravní prostředky. Ovšem na pořízení bezbariérových ale potřebuješ prachy. Které budou co, žáku machačku... no které budou chybět, když je uvalíš za dopravu zdarma.
Takže zase se dostáváme k jediné možnost jak zvýšit počet cestujících v hromadné dopravě. Tedy tím, že veřejnou dopravu zkvalitníme, zrychlíme a zahustíme a ne že ji uděláme zdarma prostřednictvím dotací, které si pak rozdělí nějací papaláši na dopravních podnicích. To, že ty netušíš, že veřejné doprava už dotovaná těžkými miliardami je celá desetiletí, a kdyby nebyla tak neplatíš dvacet korun za mhd ale rovnou stovku, jen ilustruje tvoje hurvínkovství v doslova každému aspektu ke kterému se vyjadřuješ. Vůbec nejde o to co chci já nebo nechci machačku. Jde o to efektivitu. A efektivita dotování hromadné dopravy do té míry, že je zdarma, je nula, zero, nada.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.12.2024 22:52
Tak jen doufejme, že si z podobných nápadů nebudou žádní po komunismu šilhající aktivisté brát příklad.
Chápu, že do veřejné dopravy jdou dotace. Bez nich by nebyla konkurenceschopná a tu smršť dopravních problémů by asi málokteré větší město zvládlo řešit. Ovšem úplně se zbavit možnosti pomocí ceny regulovat využívání, to opravdu není dobrý nápad.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist