Brno má akční plán, jak zlepšit kvalitu ovzduší
K hlavním úkolům, které akční plán obsahuje, patří motivovat k šetrné mobilitě. "Největší znečištění je doprava, proto je důležité motivovat lidi, aby do nejzatíženějších oblastí nejezdili autem nebo pouze v omezeném množství. Musíme nastavit ceny parkovného na odstavných parkovištích na okraji města tak, aby tam auta nechávali a dál jeli MHD nebo na kole. MHD musíme více zatraktivnit," uvedl jako příklad Ander.
Více se budou uklízet silnice. "Je to novinka, která se týká úklidu posypového materiálu v zimě. Nyní jsme vždy čekali až po zimě, kdy už v ulicích nebyl sníh, ale byl tam posypový materiál. Když ale byly zhoršené podmínky, auta písek a prach víří, takže se bude více zametat," dodal Ander.
Více se bude vysazovat zeleň. "Máme dlouhodobý problém s tím, že podél komunikací nám pod zemí vedou sítě, což komplikuje výsadbu. Problémy jsou i s tím, že část pozemků je města, část kraje nebo státu, takže musíme pozemky získávat, abychom mohli sázet stromy," řekl Ander. Město má v plánu také více informovat občany. Zřídí k tomu zvláštní webové stránky a informační tabule ve veřejném prostoru.
Vedle toho má pro Brno vzniknout studie proveditelnosti k zavedení nízkoemisní zóny, která by omezila průjezd nejstarších a nejvíce škodlivých aut některými místy. Součástí naopak není MHD zdarma v době smogové situace, jak radní Brna nedávno projednávali. Ander pro toto opatření nenašel podporu. Doplnil ale, že bude zvýhodnění MHD v době smogové situace nadále navrhovat.
Brno má s kvalitou ovzduší problém delší dobu. Každý rok je na některých z měřicích stanic překročen zákonem stanovený limit 35 dnů, kdy může být ovzduší nadměrně znečištěné prachem. Loni limit překročily stanice na Zvonařce a ve Svatoplukově ulici v Židenicích.
reklama