Část odpadu z poškozené spalovny v Praze-Malešicích se vozí do spalovny u Plzně
PSAS tímto krokem řeší omezení kapacity a testují spolupráci při plánovaných odstávkách i případných omezeních. "Spolupráce nebude mít žádný vliv na likvidaci odpadu ze samotné Plzně a Plzeňského kraje, pro které ZEVO (zařízení pro energetické využívání odpadu) Plzeň prioritně slouží," uvedl Mana.
"Jsem rád, že se nám podařilo domluvit se se spalovnou ZEVO Plzeň a nemusíme tak odpad zbytečně skládkovat. Spalování je totiž rozhodně ekologičtější varianta," řekl náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN). Pražské služby podle Many předpokládají obnovení provozu na kapacitu před požárem ve druhé polovině příštího roku. "Pak bude ukončen i návoz do Chotíkova," uvedl. Pokud by PSAS k tomuto řešení nepřistoupily a nenavázaly spolupráci, tak by na skládkách skončilo o 8000 tun směsného komunálního odpadu více. Část odpadu z Prahy, který není kde energeticky využít, přesto musí kvůli chybějícím zpracovatelským kapacitám putovat na skládky.
Podle Many i mluvčí plzeňské teplárny Petry Siegerové je v odpadovém hospodářství nutné dodržovat hierarchii nakládání s odpadem, která jednoznačně upřednostňuje energetické využití oproti skládkování. "Spolupráce Pražských služeb a Plzeňské teplárenské tak naplňuje principy cirkulární ekonomiky a přispívá k ochraně životního prostředí. Skládkovaný odpad totiž uvolňuje velké množství metanu, skleníkového plynu jednadvacetkrát horšího než oxid uhličitý. A skládkování odpadů bude čím dál tím dražší," uvedl Mana.
Obě spalovny už dlouhodobě spolupracují, například na projektu využití škváry. PSAS v minulosti školily operátory z Plzně. "Na oplátku získal projektový tým, podílející se na generální obnově ZEVO Malešice, cenné informace o nové technologii ZEVO Plzeň. Díky nově nastavené kooperaci si obě společnosti otestují možnou součinnost během pravidelných odstávek nebo neočekávaných výpadků," dodali mluvčí.
V malešické spalovně hořelo 20. října. Nejvíce zasažená třetí linka měla necelé dva měsíce do uvedení do provozu po generální rekonstrukci. Prvotní odhady škod byly v nižších stovkách milionů korun.
reklama