Čeští vědci a vědkyně vyzývají Uhelnou komisi české vlády k rychlému útlumu uhelných elektráren
„Cílem iniciativy bylo shromáždit podporu ze strany vědců k rychlému přechodu na obnovitelné zdroje energie a k odklonu od uhlí. Je dobře podložené, že taková proměna je technicky uskutečnitelná a současně nutná pro zachování životních podmínek na naší planetě i v budoucnosti" říká Kamil Vlček.
Výzva, podpořená experty a expertkami napříč pestrou škálou odborných pracovišť, opírá svůj apel o zprávu OSN z loňského podzimu, podle které svět při současné míře vypouštění emisí skleníkových plynů směřuje k oteplení o minimálně 3 °C do roku 2100. Takové oteplení by podle zprávy znamenalo vzestup hladiny oceánů o desítky cm a rozsáhlé a nevratné změny v planetárních systémech, neslučitelné se současnou podobou naší civilizace. Má-li lidstvo takovému oteplení včas zabránit, musely by okamžitě nastat celosvětové snahy o každoroční pokles emisí skleníkových plynů o 7,6 %, přičemž nejpozději v roce 2050 pak svět musí dosáhnout klimatické neutrality. Evropská unie včetně České republiky se právě k takovému cíli zavázala v prosinci 2019.
Vědci a vědkyně ve svém textu, adresovaném Uhelné komisi, upozorňují, že začátek rychlého snižování emisí vzhledem k situaci nelze odkládat do dalších dekád, které do roku 2050 zbývají. Odkazují na studii Climate Analytics ze září 2019, zaměřené na metody dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050, a apelují na to, aby Česká republika coby země OECD přistoupila k útlumu výroby elektřiny z uhlí do roku 2030. Právě země OECD jsou totiž zodpovědné za zhruba třetinu celosvětové produkce skleníkových plynů, přičemž v přepočtu na obyvatele převyšují světový průměr asi dvakrát. Česko pak v přepočtu na obyvatele zaujímá dokonce 4. místo v množství produkovaných emisí v rámci EU, a to zejména kvůli velké závislosti na uhlí.
Signatáři výzvy dále upozorňují na to, že česká vláda navzdory obrovským rizikům vyplývajícím ze zhoršujících se klimatických podmínek neustále oddaluje ukončení provozu uhelných elektráren, čímž se dostává do rozporu se svými klimatickými závazky. Jedním z největších prohřešků je pak odprodej nejškodlivější elektrárny Počerady polostátní firmou ČEZ do soukromých rukou, která tak bude nadále přispívat nejen k dalšímu oteplování Země, ale také k četným kardiovaskulárním a dýchacím onemocněním obyvatel v Česku, i za českými hranicemi. Podle německé firmy Energynautics by přitom až 54 procent výkonu české energetiky mohlo být do roku 2030 pokryto obnovitelnými zdroji. Dalšího poklesu emisí je možné dosáhnout s pomocí větší propagace úspor energie a odstraněním dotací způsobujících poškozování klimatu.
Vědci a vědkyně v závěru zdůrazňují, že technologie potřebné k přechodu na klimaticky neutrální ekonomiku jsou již k dispozici. Uhelná komise proto musí vybrat ten nejrychlejší scénář útlumu využití uhlí, tedy v letech 2030 až 2035. Naopak střední scénář, který zvažuje roky 2035 až 2045, nebo dokonce ten nejpomalejší, který počítá s využitím uhlí až do roku 2050, povede k nutnosti obrovských finančních výdajů na vyrovnávání se s důsledky klimatické krize.
Přečtěte si také |
Vědci: Vyzýváme českou uhelnou komisi k co nejrychlejšímu útlumu uhelných elektráren v ČR a rozvoji obnovitelných zdrojů energiereklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (151)
Franta Fádler
15.9.2020 13:51Je také škoda, že se naši vědci nechávají vtahovat do byznysu německých, na obnovitelné zdroje zaměřených, firem - jako je v článku zmíněná Energynautics. Ta jen chce "prodávat" - http://energynautics.com/en/ !!
Šimon Špidla
15.9.2020 13:59 Reaguje na Franta FádlerKarel Tejkal
15.9.2020 15:10 Reaguje na Šimon ŠpidlaŠimon Špidla
15.9.2020 15:23 Reaguje na Karel TejkalSvatá Prostoto
15.9.2020 15:29 Reaguje na Šimon ŠpidlaJako buď jsme borci a zvládneme jedno i druhé, a je čistě na nás v jakém mixu vybereme, nebo jsme trotlové, a nezvládneme ani jedno.
Mně ten váš váš postoj přijde jako celkem slušná schýza.
Šimon Špidla
15.9.2020 15:34 Reaguje na Svatá ProstotoJaroslav Studnička
15.9.2020 15:50 Reaguje na Šimon ŠpidlaŠimon Špidla
15.9.2020 15:59 Reaguje na Jaroslav StudničkaKarel Tejkal
15.9.2020 16:02 Reaguje na Šimon ŠpidlaŠimon Špidla
15.9.2020 16:04 Reaguje na Karel TejkalJaroslav Studnička
15.9.2020 16:06 Reaguje na Šimon ŠpidlaŠimon Špidla
15.9.2020 16:20 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
15.9.2020 16:24 Reaguje na Šimon ŠpidlaKarel Tejkal
15.9.2020 16:34 Reaguje na Šimon ŠpidlaJaroslav Studnička
15.9.2020 16:04 Reaguje na Šimon ŠpidlaJinak souhlasím, že se několik let promrhalo a je třeba začít konat, nicméně právě k tomu má posloužit výstup uhelné komise ČR.
Svatá Prostoto
15.9.2020 17:03 Reaguje na Šimon ŠpidlaNicméně souhlasím s tím, že s ohledem na požadavek odstavení uhlí a reálnými možnostmi ČR v oblasti OZE by bylo načase v této oblasti ... JE ... pohnout.
Pavel Hanzl
15.9.2020 17:18 Reaguje na Svatá ProstotoŠimon Špidla
15.9.2020 17:20 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
16.9.2020 12:44 Reaguje na Šimon ŠpidlaPavel Hanzl
15.9.2020 17:09 Reaguje na Svatá ProstotoProtože ryba smrdí od hlavy. OZE staví soukromníci a stačí jim jen dobrá legislativa a tlomek dotací, než sežere JE.
Kdežto výstvba mastodonta JE je politická záležitost a jen se podívejte na realitu:
jenom tendr se vypisuje asi 10 let (mezitím byl zrušen) s výsledkem absolutní nula.
Zatím soukromníci i v našm ropákistánu postavili pár GWp v solárech.
Pavel Hanzl
15.9.2020 19:19 Reaguje na Karel TejkalJaroslav Studnička
15.9.2020 19:52 Reaguje na Pavel HanzlMimo jiné s poslední větou jste se opět znemožnil.
Pavel Hanzl
16.9.2020 06:46 Reaguje na Jaroslav StudničkaPokud jsem se ale felil o desetinnou čárku, omlouvám se předem.
Jaroslav Studnička
16.9.2020 08:14 Reaguje na Pavel HanzlTo svědčí o technologii jako takové...
Pavel Hanzl
16.9.2020 10:31 Reaguje na Jaroslav StudničkaJen za loňský rok se instalovalo ve světě asi 8 temelínských bloků ve fve.
Jaroslav Studnička
16.9.2020 12:05 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.9.2020 13:26 Reaguje na Jaroslav Studničkahttps://www.seznamzpravy.cz/clanek/cesko-slunci-nepreje-solarni-investori-miri-do-polska-ci-rumunska-116560
Jaroslav Studnička
16.9.2020 13:34 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://www.elektrina.cz/dotace-na-fotovoltaiku-2020-a-nova-zelena-usporam
Jan Šimůnek
15.9.2020 19:27 Reaguje na Šimon ŠpidlaMůžeme klidně stavět víc JE paralelně a dokončovat je třeba i v ročních intervalech. Nesmíme ovšem topit peníze v naprostých nesmyslech, jako jsou OZE. Za ty desítky miliard, co jsme v nich, pod komandem EU a zcela očekávatelně bez jediného pozitivního výsledku, utopili, by už dostavba Dukovan byla hotová.
Pavel Hanzl
16.9.2020 10:33 Reaguje na Jan ŠimůnekNám nikdo nepůjčí ani na jednoho scíplého mastodonta, tak co furt fantazírujete?
Milan G
16.9.2020 14:44 Reaguje na Šimon ŠpidlaTakže říkáte A ale B nemáte, tak si ty bláboly nechte na koledy, řešení nemáte, ale uhlí chcete odstavit nejlépe hned.
Pavel Hanzl
15.9.2020 17:02 Reaguje na Karel TejkalNebýt blbí, už máme možná půlku ve fve taky.
Šimon Špidla
15.9.2020 17:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.9.2020 17:32 Reaguje na Šimon ŠpidlaDalší volby to potvrdí a další bude asi už zbytečné vůbec pořádat.
Svatá Prostoto
16.9.2020 12:49 Reaguje na Pavel HanzlNo tak ti soukromníci ty OZE vyšvihnou, ne? Když je to tak super. Leda by byli blbí ... a chytrej by byl jen Hanzl:-))).
Jako nic proti OZE, ale je potřeba si jasně říci, že v okamžiku, kdy se budou vyplácet i bez všech možných dotací a podobně, se fofrem rozjedou. Ale do té doby sotva.
Pavel Hanzl
16.9.2020 13:30 Reaguje na Svatá Prostotohttps://www.seznamzpravy.cz/clanek/cesko-slunci-nepreje-solarni-investori-miri-do-polska-ci-rumunska-116560
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/bosch-si-nemecku-zajistil-pomoci-ppa-dohod-100-gwh-rok-ze-solarnich-elektraren-bez-podpory/
Jaroslav Studnička
16.9.2020 13:35 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
16.9.2020 13:36 Reaguje na Pavel HanzlNe, že bych se u vás divil:-))).
Galipoli Petr
16.9.2020 09:22 Reaguje na Šimon ŠpidlaJaroslav Studnička
16.9.2020 09:26 Reaguje na Galipoli PetrGalipoli Petr
16.9.2020 09:35 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
16.9.2020 10:09 Reaguje na Galipoli PetrTen příklad s instalací v Plané dokresluje, že s denní akumulací pro OZE jsme na začátku. Se sezonní akumulací jsme možná u rýsovacích prken.
Milan G
16.9.2020 12:23 Reaguje na Šimon ŠpidlaPěkně si nahráváte.
Pavel Hanzl
16.9.2020 13:33 Reaguje na Milan GSpotřeba celé ČR za celý rok je DESETKRÁT nižší.
https://oenergetice.cz/nemecko/nemecka-spolecnost-apex-energy-zprovoznila-zarizeni-vyrobu-zeleneho-vodiku/
https://oenergetice.cz/plyn/poptavka-vodiku-severozapadni-evrope-by-mohla-roku-2050-vzrust-az-700-twh/
Milan G
16.9.2020 13:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.9.2020 06:51 Reaguje na Jan ŠimůnekProblém je, že my si naše chyby nejsme schopni vůbec připustit, natož abychom to pochopili a nedejbože se poučili.
Proto se ten rozdíl mezi námi a Německem dnes stále zvětšuje.
Svatá Prostoto
16.9.2020 12:51 Reaguje na Pavel HanzlProč vlastně???
Pavel Hanzl
16.9.2020 13:28 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
16.9.2020 13:38 Reaguje na Pavel HanzlJá se bavím o PRVNÍ válce, ne druhé. Ale možná jste názoru, že tu první vlastně začali Srbové:-DDD.
Ale ok, s váma je aspoň sranda;-).
Milan G
16.9.2020 13:41 Reaguje na Svatá ProstotoJan Šimůnek
16.9.2020 19:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.9.2020 17:01 Reaguje na Franta FádlerJádro je nám k ničemu, protože se má postavit až na Soudný den. A kdo má asi tak stavět ty OZE? Paroubkovi Marťani? Když naši solárníci ve velkým staví v Rumunsku a v Polsku?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/cesko-slunci-nepreje-solarni-investori-miri-do-polska-ci-rumunska-116560
Pavel Hanzl
15.9.2020 19:21 Reaguje na Karel TejkalPředstavte si, že v dědině se všichni domluví, že nebudou čadit a dělat borel a jeden to trvale nerespektuje. Co s ním asi tak udělají?
Pavel Hanzl
16.9.2020 06:54 Reaguje na Karel TejkalTento svět není stavěn pro blbý.
Karel Tejkal
16.9.2020 07:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.9.2020 10:37 Reaguje na Karel TejkalNormální země mají už dnes z OZE asi 50% elektřiny.
Jan Olejníček
15.9.2020 20:02 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.9.2020 20:18 Reaguje na Jan OlejníčekMezitím řachli sami.
Dnes je úplně to samé, EU se rozvíjí velmi rychle, ovšem v Rusku a u nás se stále fedruje do 50 let starých uhláků.
Pokud něco neuděláme (což neuděláme) budou nás asi muset vyrazit. A to je konečná.
Leda by nám ty uhláky zablokovali, to by pak došlo i na ty svíčky.
Tenhle svět není stavěný pro hlupáky.
Karel Tejkal
15.9.2020 21:01 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.9.2020 06:58 Reaguje na Karel TejkalEnergetická koncepce státu počítá s 50% jádra v mixu. Populace z asi 60% jádro podporuje.
Andrej Babiš se nechal slyšet, že o vůbec vypsání tendru na dostavbu Dukovan rozhodne až příští vláda.
Tak k čemu nám ta atraktivita asi tak je?
Svatá Prostoto
16.9.2020 13:40 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
16.9.2020 13:41 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
15.9.2020 19:52 Reaguje na Šimon ŠpidlaPavel Hanzl
15.9.2020 20:19 Reaguje na Jan Šimůnekhttps://www.euro.cz/byznys/mirna-zima-i-covid-v-prvnim-pololeti-vyrobily-evropske-obnovitelne-zdroje-vice-energie-nez-fosilni-paliva
Pavel Hanzl
16.9.2020 07:03 Reaguje na Šimon ŠpidlaTen zmatečný váhalismus má výhodu v tom, že se sice utrácí stamilióny na "přípravné práce", ale ne miliardy za nesmyslnou stavbu.
A než se soudruzi rozhoupou, vyřeší se to i bez nich.
Svatá Prostoto
16.9.2020 14:03 Reaguje na Pavel HanzlV areálech obou stávajících JE lze nové zdroje přistavět a starým prodloužit životnost. Mimo ně ... ani smykem. Stačí ta taškařice s úložištěm, a to je proti umístění malého reaktoru sranda.
Milan G
16.9.2020 12:26 Reaguje na Šimon ŠpidlaPavel Hanzl
16.9.2020 13:37 Reaguje na Milan GSvatá Prostoto
16.9.2020 13:48 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
16.9.2020 12:53 Reaguje na Pavel HanzlA já nevěděl, že Polsko rozšiřuje Turów kvůli solárům:-))).
Katka Pazderů
15.9.2020 14:17Pokud snížíme svoji spotřebu, jako teď za koróny, tak to bude stačit. Jen to musíme vydržet ještě 30 let!
Svatá Prostoto
15.9.2020 15:34 Reaguje na Katka PazderůJako jo, můžeme snižovat spotřebu tím, že třeba elektřina půjde jen 16h denně (a bude to podle okresů a dnů v týdnu:-). Ale že by mi to přišlo jako dobrej nápad ...
vaber
15.9.2020 17:25 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
16.9.2020 12:55 Reaguje na vaberPavel Hanzl
15.9.2020 17:13 Reaguje na Katka PazderůPro běžný provoz nejen aut, ale všech dýzlů, je lepší elektřina, než syntetické palivo. To zkraje určitě vyjde dráž.
Jan Šimůnek
15.9.2020 19:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.9.2020 20:12 Reaguje na Jan ŠimůnekJak prosté, milý Watsone.
Svatá Prostoto
16.9.2020 13:50 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
16.9.2020 19:36 Reaguje na Svatá ProstotoJan Šimůnek
15.9.2020 19:55 Reaguje na Katka PazderůMiroslav Vinkler
15.9.2020 15:01Proto mě překvapuje, že si necháme radit od profláknutého německého modelu, který vede pouze k vysokým cenám energie , zcela nepřijatelnému poškozování krajiny i životního prostředí. (větrníky, FVE) a diskutabilní závislosti na ruském zemním plynu.
Navíc naše podmínky jsou zcela jiné než mořské pobřeží v Německu, kde skutečně fouká, anebo Španělsku - až 6x více slunečního svitu/rok.
Šimon Špidla
15.9.2020 15:23 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
15.9.2020 16:18 Reaguje na Šimon ŠpidlaŠimon Špidla
15.9.2020 17:12 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
15.9.2020 17:15 Reaguje na Šimon ŠpidlaJan Olejníček
15.9.2020 19:04 Reaguje na Šimon ŠpidlaPavel Hanzl
15.9.2020 19:22 Reaguje na Jan Olejníčekhttps://oenergetice.cz/evropska-unie/evropska-komise-oficialne-sazi-vodik-prijala-dlouho-ocekavane-strategie/
https://oenergetice.cz/nemecko/nemecka-spolecnost-apex-energy-zprovoznila-zarizeni-vyrobu-zeleneho-vodiku/
Jan Šimůnek
15.9.2020 19:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.9.2020 20:09 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
15.9.2020 20:23 Reaguje na Jan OlejníčekKdy budeme mít my z jádra 50% elektřiny?
Odpověď ja zcela jasná: NIKDY.
Jan Šimůnek
17.9.2020 09:47 Reaguje na Pavel HanzlGalipoli Petr
16.9.2020 09:29 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.9.2020 10:41 Reaguje na Galipoli PetrU nás se používal kdysi svítiplyn, což byl asi ze 60% vodík.
Galipoli Petr
16.9.2020 11:32 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
16.9.2020 12:08 Reaguje na Galipoli PetrPavel Hanzl
16.9.2020 13:42 Reaguje na Galipoli PetrA mě to stačí, nevím jak vám.
Jan Šimůnek
17.9.2020 14:13 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
17.9.2020 09:47 Reaguje na Šimon ŠpidlaJaroslav Studnička
15.9.2020 15:24Pavel Hanzl
15.9.2020 17:16 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
15.9.2020 19:56 Reaguje na Pavel HanzlAle mýlit se klidně můžu, za to o vás tu má většina jasno.
Jan Šimůnek
15.9.2020 19:59 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
15.9.2020 20:02 Reaguje na Jan ŠimůnekPetr Eliáš
15.9.2020 20:40 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
16.9.2020 19:37 Reaguje na Petr EliášMilan G
16.9.2020 12:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.9.2020 19:31Jaroslav Studnička
15.9.2020 19:59 Reaguje na Pavel HanzlJen tak mimochodem, aktuálně je spotová cena el. energie v Německu 189,25 EUR/MWh
Pavel Hanzl
16.9.2020 13:45 Reaguje na Jaroslav Studničkahttps://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/portugalske-solarni-aukci-padl-svetovy-cenovy-rekord/
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-planuje-konce-roku-2025-vypsat-aukce-40-gw-ve-vetrnych-solarnich-elektrarnach/
Svatá Prostoto
16.9.2020 13:52 Reaguje na Pavel HanzlBTW ... ta cena je tedy brutál!
Jaroslav Studnička
16.9.2020 14:20 Reaguje na Pavel HanzlBřetislav Machaček
15.9.2020 19:46Pak můžeme natisknout nové peníze a investovat do dalších OZE. Tak nějak
si asi vědci a vědkyně představují zajištění investic na ty změny v
energetice. Bez daňových příjmů z průmyslu a stávající energetiky se
nikdy nedostaneme k investování těch změn. Doposud jim to 30.let
nevadilo, že se neinvestuje do nových JE a jinou alternativu zde taky
neprosazovali. Nyní zachytili ten správný vítr jak zkritizovat vládu
a zatlačit na uhelnou komisi, aby stanovila nerealistický dřívější
termín odstavení uhelek. Při nesplnění termínu, pak bude důvod k
další kritice a výzvě. Nic proti vědě, ale i ta musí vycházet z
reality. Brzo nebude možná ani na to jejich bádání, nedostatková
a drahá energie ukončí činnost mnoha oborů, které vytvářely ty
daně na to jejich bádání. Takže asi nezbude než nasekat další
dluhy, aby se nemuseli uskrovnit a neslevit ze svých požadavků.
Jan Šimůnek
15.9.2020 20:01 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
15.9.2020 20:31 Reaguje na Břetislav MachačekOčekávám prudké zdražení do 5. let.
Břetislav Machaček
16.9.2020 08:13 Reaguje na Pavel Hanzlmoudří a nerealisticky dnes radí. Dobře si pamatuji na jejich výroky o nezávislosti na JE budované s ruskou technologií, o nadbytku energie, možnosti úspor a náhle tu je procitnutí. Uhelky jsou i po odsíření zatížené novou uhlíkovou daní a tudíž určeny k likvidaci. JE stárnou a prodloužení životnosti je na pováženou. Váš směr solárních panelů má omezené možnosti jak pro umístění, tak i z hlediska spolehlivosti stálého výkonu. O větrnících u nás
je to utopie, protože tu prostě fouká naprosto mizerně.
No a ostatní OZE zdroje jsou buď zhovadilost vůči přírodě
a zemědělství a nebo pouze exotický zdroj energie. Vy mi jistě odpovíte zase to samé jako vždy, ale řekněte čím to vše dnes zainvestovat.
Ano vláda to nechá na rozhodnutí nové vládě, protože nemá
potřebný mandát toto rozhodnout a dotáhnout alespoň do
stavu započetí výstavby. Bohužel ideologie předem vyřadila
některé dodavatele a tak se budeme plácat zase v problémech
dál. Víte mi je to už jedno, ale vzhledem k našemu hospodářství je celá energetická politika EÚ likvidační.
V zájmu pochybné záchrany světa si sami sobě podrážíme
nohy a čekáme na následovníky. Svět se pouze směje nad
ztrátou konkurence a těší se na náš uvolňující se trh. Sebedestrukce jak energetická, tak i ta migrační je
pro mne nepochopitelná a nechápu ty pohnutky, které ji
způsobují. Dobrý hospodář si svůj majetek chrání před
příživníky a taky ho dále zvelebuje. EU ale otevírá
své brány kdekomu a všem ustupuje. To už není pouze ta
humanita a zodpovědnost za klimatické změny. To už je s prominutím hloupost. Tak samo to je s energetikou, když
má být jádro nahrazeno plynem z dovozu. Je to jako netěžit zlatou rudu a kupovat drahou hlušinu k získání pár gramů.
Jan Šimůnek
16.9.2020 19:39 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
15.9.2020 20:37Nejspíš ale vyhraje volby, takže jsou další 4 roky v trapu.
V energetické koncepci ale stále máme 50% z jádra.
Tomu stále nerozumím, když Dukovany jsou na zavření (jsou už starší než fve panel) a nic jiného se nestaví.
Lukas B.
15.9.2020 21:25 Reaguje na Pavel Hanzlto, že už něco přes dvacet let chybí v tuzemské politice někdo, kdo by se dal označit jako státník, nebo alespoň politik s vizí, je jen takové smutné konstatování.
Pavel Hanzl
16.9.2020 07:20 Reaguje na Lukas B.Mě zajímá, proč dnes nejdeme s moderním trendem a proč se upínáme k těžkopádné a drahé technologii, kterou normální státy dávno opustily a my ji stejně nejsme schopni v rozumném čase postavit.
Lukáš Kašpárek
16.9.2020 07:31Jaroslav Studnička
16.9.2020 08:10 Reaguje na Lukáš KašpárekV ČR nic nebrání rozvoji FVE, dokonce stále funguje forma dotací ze strany státu, viz odkaz.
Zeptejte se jinde, proč roční přírůstek instalovaného výkonu je tak žalostný...
https://www.elektrina.cz/dotace-na-fotovoltaiku-2020-a-nova-zelena-usporam
Břetislav Machaček
16.9.2020 08:20 Reaguje na Lukáš Kašpárekněkde na kandidátce do voleb a tak nám to prozraďte, ať můžeme
podpořit takového odborníka na všechno, co se zde probírá. Když
ne, tak prosím opatrně s tou kritikou těch druhých.
Jiri Kovalovsky
16.9.2020 08:25Mnoha signatářů si velmi vážím a s většinou textu souzním. Ve věřím cenném textu se pak objevuje následující:
"Je potřeba zvýšit využití obnovitelných zdrojů energie (16,17)."
Citace 16 je z www.komoraoze.cz, 17 z www.hnutiduha.cz.
Je velmi smutné vidět jak mnoho vzdělaných a vážených kolegů a kolegyň je ochotno se podepsat pod text který je sice většinou obsahu výborný ale pak doporučuje propagandistická řešení nátlakových skupin, i když přilepená jako možná detail, v jedné větě.
Věřím že pro většinu signatářů text vyzněl jako "odstupme od uhlí". Věc je že konkrétní otázka jak je věc zcela jiná.
Reálné výsledky například Francie, Švédska, Ontaria ukazují úspěšnost dekarbonizace s masivním použitím jaderné energetiky.
V moment psaní tohoto textu (real time data z https://www.electricitymap.org/map) má Německo carbon intensity energetického mixu 495 gCO₂eq/kWh. Dánsko 343. Oboje "úspěšní" reprezentanti cesty skrze větrníky a fotovoltaiku. Francie má 75, Švédska 36 a Ontario 21 - vše převaha jádra s doplňkem hydroelektráren. Dokonce i Ukrajina má 306 (půl mixu je jádro, půl uhlí), tedy méně než Dánsko které teoreticky kryje celou potřebu větrníky.
--> Drazí kolegové, po velice správné diagnóze, proč doporučujete cestu která klimatickou krizi neřeší a naopak pomíjíte cestu s prokazatelnými výsledky?
Dovoluji si také uvést linky na úvodní články o problematice. Ne kvůli tomu že jsou moje, ale je to prostě nabídka shrnutí tématu:
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-kovalovsky-co-rikaji-cisla-o-obnovitelnych-a-jadernych-zdrojich-energie
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jiri-kovalovsky-jadro-pro-prirodu-aneb-odpoved-nejen-bedrichu-moldanovi
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-kovalovsky-resenim-klimaticke-krize-je-jadro
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-kovalovsky-atom-a-energiewende-v-sirsich-souvislostech
Pavel Hanzl
16.9.2020 10:45 Reaguje na Jiri KovalovskyJiri Kovalovsky
16.9.2020 12:00 Reaguje na Pavel Hanzl-> jako podpoření této společenské shody je takováto výzva skvělá
Další krok je jak to konkrétně udělat. Zde shledávám za velice problematické že výzva obsahuje zmínku o konkrétních technologiích a vytváří tak mylný dojem že "OZE = dekarbonizace".
-> pokud si rovnou takto zavřeme cestu k libovolné jiné variantě (včetně jádra), tak by to byl velice negativni výsledek
V tuto chvíli je teplý zářijový den, poledne, průběžně nad Německem hezké slunné počasí a ...https://www.electricitymap.org/zone/DE... 379 gCO₂eq/kWh Carbon Intensity.
Česká Republika má 372. Ukrajina 247, tamnější zhruba polovina z jádra bez problémů aktuálně generuje lepší výsledek než Německá Energiewende v zářijové poledne, právě v moment psaní tohoto textu.
Takže kde se to jádro vezme je samozřejmě férová a podstatná otázka. Je to otázka politické a společenské vůle. I v ekonomickém vyjádření klíčový faktor je cena kapitálu. Pokud jako Lazards vezmete discount factor k 10 a limit na cashflow 20 let, tak samozřejmě že dlouhodobě funkční zdroj s velkými počátečními náklady se zdá drahý. Pokud si dovolíte započítat externality, včetně dopadu na distribuční síť, dlouhodobý provoz a cenu kapitálu odpovídající ČR státním dluhopisům - dojdete k výsledku že jádro je zdaleka nejlevnější.
Ultimátně je to opravdu o rozhodnutí že
1) situace je dostatečně vážná
2) chceme reálné řešení
Pak to může vypadat takto: https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_France#Messmer_Plan (motivace tehdy byla ropná krize a nutnost se zbavit závislosti na ropě)
Jestli klasické velké reaktory (jak si volí například Polsko a Maďarsko) nebo menší modulární nové generace (SMRs, v obrovském rozvoji) je věc ještě další a výrazně složitější.
Z Vašich jiných odpovědí vidím že jste SMR otevřen, tak například https://www.greentechmedia.com/articles/read/bill-gates-nuclear-reactor-company-adds-molten-salt-storage-to-its-smr-system.
Už jen Duke, jedna ze zúčastněných firem, je 6x větší než ČEZ.
Jaroslav Studnička
16.9.2020 12:44 Reaguje na Jiri KovalovskyNěmecko aktuálně po poledni dokáže využít pouze 36,5% své instalované kapacity ve FVE. To má Německo instalovaný výkon ve FVE již 52 GWe.
Příští rok Německo odstaví zbývající JE, které jim ještě nyní stabilně dodávají cca 10 - 15% el. energie.
Dovede si pan Hanzl představit jaký instalovaný výkon ve FVE by muselo Německo mít, aby při podobných podmínkách nahradila výrobu 52% (jádro, uhlí, plyn)? To se ještě do budoucna počítá, že by OZE měla zajišťovat výrobu vodíku.
Pavel Hanzl
16.9.2020 13:55 Reaguje na Jaroslav StudničkaPro nás je ten výpočet (spíš odhad) jednoduchý. Na 100% pokrytí spotřeby bychom potřebovali pokrýt asi 1% území republiky fve panely. Tj. asi 10% zpevněných ploch.
Je to gigantické číslo, ale odhadem nikdy nebudeme potřeba z fve dělat víc, jak 50%.
Pro nás by byla cesta zeleného vodíku, tj.akumulace. Ta bude v budoucnosti daleko dražší, než jakákoliv výroba.
Pavel Hanzl
16.9.2020 14:03 Reaguje na Jiri KovalovskyObčan je ovlivněn ropáckou ideologií a OZE zásadně odmítá. Logiku v tom nehledejte, to je víra.
Já nemám problém ani s jádrem a čímkoliv logickým, pouze fosilní uhlík je jasný zabiják.
Ale uvažuji logicky, celá Evropa jde cestou OZE, jádro je už příliš drahé, i Francie nic neplánuje a jde do OZE.
Pro nás vidím cestu především fve (větru máme málo) a hlavně zelený vodík, to je pro nás ideální, mohli bychom být akumulátorem Evropy.
Ležíme uprostřed, dráty máme na všechny strany, prázdných brownfieldů máme taky dost.
Navíc by nám ten vývoj z velké části zaplatila EU.
Ale nejde to z politických důvodů (ropácká ideologie).
Jaroslav Studnička
16.9.2020 14:24 Reaguje na Pavel HanzlFVE má v podmínkách ČR využitelnost 12%.
Jiri Kovalovsky
16.9.2020 14:36 Reaguje na Pavel HanzlI tak jde o 50% podíl jádra. Nutno říct že pokud dojde z očekávanému nárůstu elektromobility, tak těch 50% v absolutních číslech může být více současných skoro 75.
Další věc je že přidávat zdroje jako fotovoltaika/větrníky do stabilní sítě je velice levné na začátku a pak čím dál dražší (exponenciála) při jejich narůstajícím počtu. Osobně se mi příčí čistě krátkodobý ekonomický pohled na věc, protože stále je zde problém co s nimi za čtvrt století a kde vzít masivní množství materiálů na jejich výrobu. Nicméně, ve Francouzském specifickém případě může relativně férově být levné (řekněme i přes NPV10, cash flow po 20 let, což je více méně jak to má Lazard) je k jádru přidat.
Kde leží "optimální poměr" je věc modelu a předpokladů co vše započítáme.
Opět připomínám že na porovnání fotovoltaika/větrníky vs jádro je iluze. Reálně porovnáváte fotovoltaika/větrníky + záloha (potažmo sezonní storage!) vs jádro. Věc je že při vidění pouze části obrázku opravdu můžete mít dojem že fotovoltaika/větrníky generují "levnou" elektřinu. Dokonce je to i pravda... na hranicích elektrárny a jenom někdy. Někdy vůbec. Takže odpověď na otázku kolik je potřeba plochy... je "někdy hodně a někdy nekonečně protože nesvítí a nefouká" (viz moje dlouhé články, každé zjednodušení má něco ukazuje a něco bere).
Břetislav Machaček
17.9.2020 22:12 Reaguje na Jiri KovalovskyJE na celkovém mixu. Než nadále spalovat plyn,
tak bychom mohli elektřinu z JE využívat mimo
špičky k akumulačnímu vytápění a nebo i k
nabíjení elektromobilů. Je to podle mne nejméně zatěžující energetický zdroj ze všech reálně možných a navíc bez nějakých výkyvů.
Sny o OZE jako stěžejních zdrojích jsou sny
a realita je a bude jinde. Kombinace OZE s
paroplynem je značně náročný na množství
plynu, který se tak dočká vysokého finančního zhodnocení. Chudším státům a tím i lidem se
stane luxusním palivem a tak lidi čeká další zvýšení nákladů na energie. Mnoho lidí se
tak bude potýkat s finančními problémy a ty
budou mít vliv na spotřebu jak energie, tak
i zboží. Čeká nás díky tomu hospodářský pokles, či dokonce pád. Možná je to cíl
této politiky, jak z bohatých udělat bohatší
a z chudých chudší. Je dobré se nad tím zamyslet a podpořit ty, kteří tomu chtějí
čelit a jít cestou JE a ne utopistickým
směřováním k OZE.
Jiri Kovalovsky
20.9.2020 09:00 Reaguje na Břetislav MachačekV zásadě je to tak že ekonomická konkurenceschopnost fotovoltaiky a větrníků stojí na tom že nenesou náklady celého svého životního cyklu a neřeší externality (včetně dopadu na síť). Tedy čistě z pohledu majitele v příslušným způsobem nastaveném systému jsou ekonomicky velmi konkurenceschopné. To má systémově několik konsekvencí, včetně zdražení elektřiny pro koncové uživatele.
Kamínek do skládanky:
https://www.greentechmedia.com/articles/read/bill-gates-nuclear-reactor-company-adds-molten-salt-storage-to-its-smr-system
Milan G
16.9.2020 12:42 Reaguje na Jiri KovalovskyVilém N
16.9.2020 10:30Milan G
16.9.2020 12:54Pavel Hanzl
16.9.2020 14:07 Reaguje na Milan GŽádné ksichty nebudou, protože se to ví. Ale byla by možnost to zarazit, s emisemi CO2 nikoliv.
Milan G
16.9.2020 15:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
16.9.2020 22:13 Reaguje na Milan GBez zařezání toho fosilu to možné nebude.